Minulle luvattiin työpaikka, mutta viikkoa myöhemmin sainkin tietää, että kyseessä on palkaton työkokeilu
Viikko sitten sain viestin hakemastani työpaikasta, että nyt vihdoin olisi töitä tarjolla. Kesällä tästä jo puhuimme ja olen odottanut tuota, kuin kuuta nousevaa. Viikon ajan oon ehtinyt läheisilleni kertoa kuinka vihdoin taloudellinen tilanne paranee ja mieheni ei tarvitse yksin käydä töissä.
Tänään sitten oli sovittu keskustelu puhelimitse, jossa puhuttaisiin tulevasta työkuviosta niin paikan pomo kertokin, että kyseessä on työkokeilu. Siis palkaton kokeilu. Ette usko miten voi olla paha mieli. Olen itkenyt koko päivän.
Kommentit (201)
Vierailija kirjoitti:
Onhan se työpaikka, tosin palkaton
Sano vielä että menisit itse ihan innoissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus noiden kautta voi irrota palkallinen työpaikkakin, mutta valitettavasti osa firmoista myös vaan käyttää palkattomia ilmaistyövoimana ilman aikomustakaan palkata ketään.
Asun pienellä paikkakunnalla, jossa on muutenkin huonosti töitä tarjolla ja täällä nimenomaan käytetään noita työkokeiluja ainoastaan ilmaisena työvoimana ja muka lupaillaan jatkoa, jota ei sitten koskaan tule. -ap
Mainosta tuon firman ilmaistyövoiman käyttöä jossain sosiaalisessa mediassa :D
Tämä kävi kieltämättä mielessä, mutta toisaalta en halua itse tuoda julki kaikille tutuilleni omaa tilannettani. Ihmiset osaa olla julmia. Työttömiä syyllistetään ja pilkataan vaikka haluja ois tehdä töitä. -ap
Vierailija kirjoitti:
Minäkin sain työpaikan puhelimessa, mutta paikan päällä selvisi, että ei minua kokoaikaiseksi oteta, vaan sijaisrekisteriin haluttiin tiedot.
Vuokrafirmojen vakiopelleily.
Mikäköhän noilla järjen jättiläisillä oikein on ideana noissa palkattomissa "työkokeiluissa". Että jopa pitkän työuran tehneet saavat vähän työkokemusta ja firman paskiainen ei maksa mitään? Täysin älytöntä pelleilyä. Urattomien kotonaan asuvien nuorten kohdalla jotenkin jaksaisin ymmärtää sen työelämään tutustumisena, jos se kestää 1-3 kk. Muuten täyttä kyykyttämistä varsinkin aikuisille, joiden pitäisi asumisesta ja ruoastakin itsenäisesti pystyä maksamaan. Menisikö vastaavan "työnantajan" kukaan normityöntekijä tai pomo vastaavaan?
M55
Työllistä itsesi sitten tukipummi. Vtuttaa kun valitetaaan mutta ei tehdä itse mitään työpaikan saamiseksi. Suomessa on pari sataa tuhatta muuta työtä vieroksuvaa joita kiinnostaa vaan tilille napshtava Kela raha.
Minä menisin hakkaamaan sen "työpakan" luvanneen kusipään. Ei tuollaisilla huijareilla ole oikeutta elää ja se itsekin tietää sen. Pari kun tuollaista megakrpää saadaan pois päiviltä niin ehkä ala siistiytyy. Vuokrafirman työn tekemisen ymmärrän mutta palkattoman työn tekemistä en.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyppä sieltä työpaikasta että miksi ne tarvii ilmaisen työntekijän. Olen itse monta kertaa kysynyt enkä ole selvää vastausta saanut. Olen kysynyt firman liikevaihdosta myös ja voitosta paljonko firma tekee voittoa. On sillä haastattelijalle mennyt suu mutrulle kun olen kysellyt kaikenlaista ja sanonut että yritän selvittää haluaako ne vaan ilmaisen työntekijän vai onko varaa maksaa palkkaa.
Sinunlaistasi pas.kiaista en koskaan ottaisi töihin.
Ilmaistöihin ei se varmaan tulisikaan.
Miten työkkäri suhtautuu tuollaiseen? Haetaan palkattu ja sitten onkin palkaton? Saitko paikan työkkärin kautta? Ihme huijareita.
Ihan hirveää. En voi kuvitella mikä ap:llä on.
Itse sain kerran hyvältä kuullostaneen työpaikan ja sitten kun piti sopimus kirjoittaa olikin kaikki ihan toisin, työajat ja palkat. Kieltäydyin mutta kyllä harmitti, oli niin huijattu oli.
Vierailija kirjoitti:
Työllistä itsesi sitten tukipummi. Vtuttaa kun valitetaaan mutta ei tehdä itse mitään työpaikan saamiseksi. Suomessa on pari sataa tuhatta muuta työtä vieroksuvaa joita kiinnostaa vaan tilille napshtava Kela raha.
Oletkohan älyllisesti aivan terve? Koko viestiketjun aiheenahan on ollu, että harmitellaan kun luvattu palkkatyö jäi saamatta, koska firman omistaja on epäonnistunu köyhä. Mee kuule äitiltäs kysyy ottaisko sut vielä takasin sinne mistä oot tullukkin, jos jutut on tota tasoo
Vierailija kirjoitti:
Ja minua vtuttaa sinun kaltaiset aivottomat idiootit, jotka eivät osaa lukea vaan ulisevat aina vaan työtä vieroksuvista tukipummeista. Pitääkö sulle vääntää rautalangasta, että minä todella haluan töitä, enkä olla millään tuella. Itse itsensä työllistäminen ei ole helppoa, mut sitä aion kyllä seuraavaksi yrittää.Toivon ihan sydämestäni, että saat kokea karman joskus noista sanoistasi. -ap
Vierailija kirjoitti:
Mikäköhän noilla järjen jättiläisillä oikein on ideana noissa palkattomissa "työkokeiluissa". Että jopa pitkän työuran tehneet saavat vähän työkokemusta ja firman paskiainen ei maksa mitään? Täysin älytöntä pelleilyä. Urattomien kotonaan asuvien nuorten kohdalla jotenkin jaksaisin ymmärtää sen työelämään tutustumisena, jos se kestää 1-3 kk. Muuten täyttä kyykyttämistä varsinkin aikuisille, joiden pitäisi asumisesta ja ruoastakin itsenäisesti pystyä maksamaan. Menisikö vastaavan "työnantajan" kukaan normityöntekijä tai pomo vastaavaan?
M55
Ideana on antaa nuorelle!!! tai muuten ammattikouluttamattomalle mahdollisuus kokeilla häntä kiinnostavaa alaa tai ammattia TAI pitkään alalta poissaolleelle mahdollisuus lyhyesti käydä katsomassa, miten tietoja pitää päivittää. Ei sinne laiteta osaavia ammattilaisia, työkokeilupaikoista on hirveä pula, koska työnantajat eivät halua kokeilijoita riesakseen. Suurin osa ilmoittaa, ettei missään nimessä ota työkokeilijaa, koska tälle pitää olla ohjaaja, jolta jää työt tekemättä, kun pitää kädestä pitäen ohjaja kokeilijaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M55
Ideana on antaa nuorelle!!! tai muuten ammattikouluttamattomalle mahdollisuus kokeilla häntä kiinnostavaa alaa tai ammattia TAI pitkään alalta poissaolleelle mahdollisuus lyhyesti käydä katsomassa, miten tietoja pitää päivittää. Ei sinne laiteta osaavia ammattilaisia, työkokeilupaikoista on hirveä pula, koska
Ai ei laiteta osaavaa ammattilaista? Mulla kyllä on ammatti, sekä työkokemusta yli 10v. monelta alalta töistä, mut tuo kyseinen kokeilupaikka olisi sellainen, johon ei edes tarvitse koulutusta. Lyhyt perehdyttäminen riittäisi. Silti oisin valmis tuohonkin työhön ollut, koska muuta ei täällä tuppukylässä ole tarjolla. Mutta, että ilmaiseksi.. -ap
Työkokeilua ei edes tarjota kenelle tahansa. Ap ei ole missään vaiheessa loppujaan ollut työnantajan silmissä oikea työntekijä. Tämä on tullut yllätyksenä ainoastaan ap:lle itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus noiden kautta voi irrota palkallinen työpaikkakin, mutta valitettavasti osa firmoista myös vaan käyttää palkattomia ilmaistyövoimana ilman aikomustakaan palkata ketään.
Asun pienellä paikkakunnalla, jossa on muutenkin huonosti töitä tarjolla ja täällä nimenomaan käytetään noita työkokeiluja ainoastaan ilmaisena työvoimana ja muka lupaillaan jatkoa, jota ei sitten koskaan tule. -ap
Sama täällä. Muutenkin vähäisistä töistä mahdollisimman suuri osa pyritään teettämään ilmaiseksi. Ja sitten syyllistetään työttömiä, kun eivät saa töitä...
Tää on todella outoa, koska TEMin tilastoista selviää, että yritykset eivät ota työkokeilijoita! Ne eivät halua työttömiä nurkkiinsa pyörimään, joten missä muka mah
Vantaan kaupungin pesulapalvelu on toiminut pitkään työkokeilijoilla. Esimiehet ovat palkallisia ja kaveri oli siinä hommassa palkkatuella. Tästä oli aikoinaan radiossakin juttua. En tiedä onko vieläkin näin, mutta vähän aika sitten tilanne oli tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M55
Ideana on antaa nuorelle!!! tai muuten ammattikouluttamattomalle mahdollisuus kokeilla häntä kiinnostavaa alaa tai ammattia TAI pitkään alalta poissaolleelle mahdollisuus lyhyesti käydä katsomassa, miten tietoja pitää päivittää. Ei sinne laiteta osaavia ammattilaisia, työkokeilupaikoista on hirveä pula, koska
Noin sen pitäisi olla, mutta monesti totuus on toinen. Karenssin uhalla töitä paiskimaan.
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilua ei edes tarjota kenelle tahansa. Ap ei ole missään vaiheessa loppujaan ollut työnantajan silmissä oikea työntekijä. Tämä on tullut yllätyksenä ainoastaan ap:lle itselleen.
Provoa vaan, jos sinulle tulee tuosta hyvä mieli. Minä olen ollut 13 vuotta toisella paikkakunnalla töissä, sekä opiskelemassa ja ainoastaan täällä pienellä paikkakunnalla on tämä työttömyys ongelma. -ap
Jos et työmarkkinoilta saa muuta kuin työkokeilua, niin olet joko valikoiva itselle realistisen työn suhteen, tai sitten et oikeasti osaa mitään, josta työnantaja on valmis maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole työnantajan tehtävä tarjota työkokeilua. Työkokeilun tehtävä ei ole tarjota ilmaista työvoimaa työnantajille. Työkokeilu ei ole työnantajaa varten!
Työkokeilu on alunperin TE-palveluiden palvelu vaikeasti työllistyville päästä kokeilemaan omaa alaa pitkän työttömyysjakson jälkeen, tai alanvaihtajille päästä kokeilemaan soveltuuko alalle.
Menisin ja työpanokseni olisi nolla, teeskentelisin tyhmää ja kömpelöä, töppäilisin ankarasti ja nauraa hihittäisin salaa. Ottaisin ilon irti mokomasta kusipäisestä orjapaikasta.