Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Riita Cooperin testistä

Vierailija
12.09.2024 |

Riidellään miehen kanssa Cooperin testistä. Miehen mielestä jokainen pystyy juoksemaan sen 12 min halutessaan nuorena. 

Mun mielestä ei. Siis itse en ainakaan ole koskaan yläaste-lukio iässä pystynyt juosta cooperia koko matkaa. 

Miehen mielestä mulla on ollut vaan asenne mut oikeasti mulla ei vaan kunto riittänyt.

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vuosi oli?

Vierailija
2/44 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olitko läski jo nuorena?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen juossut kolme puolimaratonia ja olen samaa mieltä sinun kanssasi. Jos on tarpeeksi huono kunto, ei pysty juoksemaan 12 minuuttia yhteen menoon ilman harjoittelua.

Olen kuitenkin sitä mieltä, että jokainen terve 10-60-vuotias pystyy pääsemään harjoittelulla siihen kuntoon, että juoksee Cooperissa vähintään 2000 metriä. Terveellä tarkoitan tässä sitä, että ei ole mitään juoksemista estävää tai sitä pahasti haittaavaa sairautta tai vammaa 

Vierailija
4/44 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on huono kunto, niin ei varmaankaan jaksa juosta, ei ainakaan jos alussa menee liian lujaa. Mä olin yläkoulussa todella ylipainoinen, meillä ei ollut Cooperia (meillä oli sen sijaan sellainen testi jossa piti 1,5km juosta/kävellä ja otettiin aikaa) ja jos olisi ollutkin, niin en olisi kyllä jaksanut sitä 12 minuuttia juosta. Nykyään vain hieman ylipainoisena nelikymppisenä jaksan juosta 12 minuuttia, mutta koska olen enemmän voimanostaja kuin aerobisen liikunnan harrastaja, niin en mä kauhean pitkää matkaa saa 12 minuutissa juostua. 

Vierailija
5/44 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin nuorenakin täysin normaalipainoinen, mutta en harrastanut minkäänlaista liikuntaa. En missään nimessä jaksanut juosta cooperia. Jo 5 min jälkeen oli verenmaku suussa ja tuntui että keuhkot räjähtää, kyljessä alkoi tuntua viiltävä kipu. Oli pakko kävellä loppuaika.

Vierailija
6/44 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja vuosi oli?

80-luku. Ap

Vierailija
7/44 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olitko läski jo nuorena?

En ollut läski nuorena. Ap

Vierailija
8/44 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin nuorenakin täysin normaalipainoinen, mutta en harrastanut minkäänlaista liikuntaa. En missään nimessä jaksanut juosta cooperia. Jo 5 min jälkeen oli verenmaku suussa ja tuntui että keuhkot räjähtää, kyljessä alkoi tuntua viiltävä kipu. Oli pakko kävellä loppuaika.

Juuri näin mullakin. Ap

Vierailija
9/44 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen juossut kolme puolimaratonia ja olen samaa mieltä sinun kanssasi. Jos on tarpeeksi huono kunto, ei pysty juoksemaan 12 minuuttia yhteen menoon ilman harjoittelua.

Olen kuitenkin sitä mieltä, että jokainen terve 10-60-vuotias pystyy pääsemään harjoittelulla siihen kuntoon, että juoksee Cooperissa vähintään 2000 metriä. Terveellä tarkoitan tässä sitä, että ei ole mitään juoksemista estävää tai sitä pahasti haittaavaa sairautta tai vammaa 

Jos osallistuu koululiikuntaan niin kaiken järjen mukaan pitäisi (ilman vammoja) olla siinä kunnossa että voi jotain vauhtia juosta 12 minuuttia yhtämittaa.

Eri asia sitten on että moni aloittaa liian lujaa ja kunto loppuu siinä vauhdissa kesken matkan. Tuo on kuitenkin eri asia kuin ettei pystyisi sopivaa vauhtia juoksemaan 12 minuuttia.

Vierailija
10/44 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun itse olin kouluiässä luokallani oli henkilöitä, jotka eivät pystyneet juoksemaan lainkaan ja osa heistä oli vapautettu liikunnasta fyysisten vammojen perusteella. Myös osa ns. perusterveistä ei pystynyt juoksemaan koko sitä 12 minuutin aikaa, vaan kävelivät tai juoksivat sen minkä jaksoivat. Itse juoksin ja taisi olla paras tulos 12-vuotiaana 3400. 

Vierailija
11/44 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saamelaisten cooperin testi on 12min ilman viinaa

Vierailija
12/44 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ollut kärjessä cooperissa omassa ikäluokassa vaikka en ole harjoitellut ollenkaan, ehkä se voi vaihdella, että jotkin eivät sitten ole kärjessä.

Vierailija
13/44 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kai se aika harvinaista on, ettei jaksa juosta 12 minuuttia - MUTTA pitää tietysti ymmärtää, ettei yritä juosta mitään sadanmetrin pikajuoksun nopeutta, vaan hölkkäilee sellaista nopeutta, jolla jaksaa.

Myönnän ihan suoraan, että itselläni oli ja on edelleen sellainen asenneongelma, että en vaan kykene näkemään miksi mun pitäisi juosta 12 minuuttia sitä varten, että joku muu näkee kuinka monta kierrosta ympyrää pääsen. Ei vaan motivoi. Jos minun joskus on tarpeen juosta, olen todellakin oikeasti menossa jostain jonnekin.

Vierailija
14/44 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen nuoren ja työikäisen pitää pystyä juoksemaan 12 minuuttia yhtäsoittoa. Jos ei onnistu, niin huonosti on asiat.

Vierailija
15/44 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jaksa kaikki tietenkään.Ihmeellinen väite.

Vierailija
16/44 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusterve ihminen pystyy kyllä, mutta jos ei ole mikään juoksija tai muuten kestävyysliikuntaa harrastanut, niin vauhdin pitää olla todella hidas. Muistan itsekin että koulussa olen kävellyt cooperin testissä, mutta syynä oli kyllä se että aloitin ihan liian kovaa enkä sitten jaksanut ylläpitää sitä vauhtia ja sitten tuli just se tunne että on verenmaku suussa ja keuhkot räjähtää, ja kuvittelin etten vaan jaksa juosta 12 minuuttia. Meillä ainakaan ei millään tavalla valmistauduttu ko. testiin tai edes ohjeistettu miten se kannattaisi juosta. 

Vierailija
17/44 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin mullakin. Ap

Sama, olin nuorempana hyvin hoikka ja terve ja vaikka jonkin verran harrastin kyllä liikuntaa, en silti jaksanut koskaan juosta Cooperia kokonaan. Todennäköisesti myös aloitin aina aivan liian lujaa ja kunto vaan loppui kesken. Juoksemaan olen oppinut vasta nyt aikuisiällä.

Vierailija
18/44 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon siinä on kyllä asenteestakin kiinni. Jos jatkaa juoksemista alkumatkan kivusta huolimatta, niin se helpottaa. Käyn juoksemassa kylmiltään 5 kilometriä joka kesä mikä on vuoden ainoa juokseminen, ja siinä toinen kilometri on niistä se pahin. Sen jälkeen juoksee jo "alamäkeen". 

Vierailija
19/44 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nuorena hoikka ja hyvä monessa urheilulajissa mutta en pystynyt juoksemaan 12 minuuttia yhteen menoon. Nopeasti kävelemään kyllä.

Vierailija
20/44 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä yksi keino saada inhoamaan liikuntaa ja urheilua :(