Minulle luvattiin työpaikka, mutta viikkoa myöhemmin sainkin tietää, että kyseessä on palkaton työkokeilu
Viikko sitten sain viestin hakemastani työpaikasta, että nyt vihdoin olisi töitä tarjolla. Kesällä tästä jo puhuimme ja olen odottanut tuota, kuin kuuta nousevaa. Viikon ajan oon ehtinyt läheisilleni kertoa kuinka vihdoin taloudellinen tilanne paranee ja mieheni ei tarvitse yksin käydä töissä.
Tänään sitten oli sovittu keskustelu puhelimitse, jossa puhuttaisiin tulevasta työkuviosta niin paikan pomo kertokin, että kyseessä on työkokeilu. Siis palkaton kokeilu. Ette usko miten voi olla paha mieli. Olen itkenyt koko päivän.
Kommentit (201)
Vierailija kirjoitti:
Jos ottaa tumman kaverin töihin, eikä maksa sille palkkaa, siinä voi ihmetellä "voittikohan ne etelävaltiot sittenkin?"
Onkohan noita edes työkokeilussa. Tietääkö joku.
Vierailija kirjoitti:
Kävin Tokmannilla, ja siellä kuulutettiin, että etsitään uusia työntekijöitä. Joo. Paljon paikkoja avoinna, aika usein max 30h viikossa. Yhdessäkään ei lukenut, paljonko tuntipalkka on! Eikö se nyt ole "aika" oleellinen tieto.
Kaupan alalla 30 h/ vko on suorastaan ruhtinaallista! Yleensä nuo on 20 h. Ja palkka selviää kaupan alan tessistä. Jos sulla ei ole aiempaa kokemusta, niin taitaa nykyään alkaa jostain 11 €/ h.
Ap tässä vielä. Asiaa on nyt selvitetty ja tämä firman pomo kertoi minulle, että te-toimistosta on oikein kehotettu heitä ottamaan tällä työkokeilulla ihmisiä sinne. Ja että tämä perustuu puhtaasti matematiikkaan, että näin on päätetty toimia, jotta saadaan yritystä kohti menestystä. Kyllähän tässä on malli kaikille yrittäjille, että pakotetaan heikot ilmaiseksi töihin. Näin saadaan menestyviä yrityksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus noiden kautta voi irrota palkallinen työpaikkakin, mutta valitettavasti osa firmoista myös vaan käyttää palkattomia ilmaistyövoimana ilman aikomustakaan palkata ketään.
Asun pienellä paikkakunnalla, jossa on muutenkin huonosti töitä tarjolla ja täällä nimenomaan käytetään noita työkokeiluja ainoastaan ilmaisena työvoimana ja muka lupaillaan jatkoa, jota ei sitten koskaan tule. -ap
Ei sinulla käynyt mielessäkään kysyä firmalta kuukausipalkan määrästä? Olkoon tämä ikävä oppiläksy sinulle siitä, että koskaan ei pidä nuolaista ennen kuin tipahtaa eikä hehkutella yhtään kenellekään ennen kuin nimet ovat mustaa valkoisella virallisesti palkkasumman sisältävässä työsopimuksessa. Sinuna hakisin edelleen töitä nimittäin PALKKATÖITÄ.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä vielä. Asiaa on nyt selvitetty ja tämä firman pomo kertoi minulle, että te-toimistosta on oikein kehotettu heitä ottamaan tällä työkokeilulla ihmisiä sinne. Ja että tämä perustuu puhtaasti matematiikkaan, että näin on päätetty toimia, jotta saadaan yritystä kohti menestystä. Kyllähän tässä on malli kaikille yrittäjille, että pakotetaan heikot ilmaiseksi töihin. Näin saadaan menestyviä yrityksiä.
Älä suostu tuohon vaan hae itsenäisesti palkkatöitä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tätä kokoomuksen ideologiaa, että saadaan kaikki orjatöihin, eikä kenellekään tarvitsisi maksaa enää palkkaa. Esim. Kajaanin kaupunki on laittanut työnhakusivustolle ilmoituksen "työpaikasta", joka on siis palkaton työkokeilu. Vaatimukset työkokeilijalle ovat kumminkin yhtä kovat, kuin palkalliselle työntekijälle. Nuo työkokeiluthan on siis tarkoitettu palveluksi vaikeasti työllistyville, ja ne pitäisi vastata sen työkokeilijan tarpeisiin, ei työnantajan. Esimerkiksi työkokeilijalta ei saisi vaatia itsenäistä työskentelyä, vaan pitäisi olla koko ajan oikea työntekijä ohjaamassa. Kajaanin kaupunki kumminkin vaati ilmoituksessaan työkokeilijalta itsenäistä työskentelyä. Kyllä on röyhkeys huipussaan.
Laita tänne se työpaikkailmoitus, mä haluun lukea sen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus noiden kautta voi irrota palkallinen työpaikkakin, mutta valitettavasti osa firmoista myös vaan käyttää palkattomia ilmaistyövoimana ilman aikomustakaan palkata ketään.
Asun pienellä paikkakunnalla, jossa on muutenkin huonosti töitä tarjolla ja täällä nimenomaan käytetään noita työkokeiluja ainoastaan ilmaisena työvoimana ja muka lupaillaan jatkoa, jota ei sitten koskaan tule. -ap
Ei sinulla käynyt mielessäkään kysyä firmalta kuukausipalkan määrästä? Olkoon tämä ikävä oppiläksy sinulle siitä, että koskaan ei pidä nuolaista ennen kuin tipahtaa eikä hehkutella yhtään kenellekään ennen kuin nimet ovat mustaa valkoisella virallisesti palkkasumman sisältävässä työsopimuksessa. Sinuna hakisin edelleen töitä nimittäin PALKKATÖITÄ.
Minulla on jo töitä tiedossa. Kiitos vaan neuvoistasi. Lue ketju, niin tiedät mistä tässä oli kyse. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä suostu tuohon vaan hae itsenäisesti palkkatöitä.
En suostunutkaan ja minulla on jo muuta työtä tiedossa. -ap
Minun on valitettavasti vaikea uskoa sinun tarinaa, sillä mikäli tehtävä on työkokeilun tasoinen, pitää sen tulla ilmi ja selväksi heti alussa. En usko tähän aloitukseen, yksikään työnantaja ei saa työkokeilua mikäli se ei ohjaudu TE-toimiston kautta. Työnantajat eivät hae työkokeiljoita vaan osaajia !
Vierailija kirjoitti:
Minun on valitettavasti vaikea uskoa sinun tarinaa, sillä mikäli tehtävä on työkokeilun tasoinen, pitää sen tulla ilmi ja selväksi heti alussa. En usko tähän aloitukseen, yksikään työnantaja ei saa työkokeilua mikäli se ei ohjaudu TE-toimiston kautta. Työnantajat eivät hae työkokeiljoita vaan osaajia !
Ei minua kiinnosta uskotko vai et. Lue ketju niin tiedät miten kävi. -ap
Vierailija kirjoitti:
Ps. Kekditkö sinä syyn minkä ihmeen takia joku keksisi tällaisen tarinan? -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ps. Kekditkö sinä syyn minkä ihmeen takia joku keksisi tällaisen tarinan? -ap
Sori kirjoitusvirhe. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se työpaikka, tosin palkaton
Työstä saadaan palkkaa.
Aivan sillä tämä yhteiskunta pyörii ja yritykset.
Apn tilanteessa olisi kannattanut ottaa yhteyttä työkkäriin (tai kuntakokeilun, kumpaan kuuluu) ja kertoa asia. Monet kerrat olen tuollaisilla työnantajille soittanut ja kertonut, että kyseinen henkilö ei täytä työkokeilun ehtoja eli työkokeilua ei myönnetä. Yleensä yritykset ovat sitten palkanneet normaalisti.
On totta, että yrityspalveluista kerrotaan työnantajille työkokeilustakin, mutta ei siihen sävyyn, että saa ilmaisen työkokeilijan vaan antaisivat jollekin mahdollisuuden tutustua alaan tai kokeilla alaa pitkän työmarkkinoilta poissaolon vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Apn tilanteessa olisi kannattanut ottaa yhteyttä työkkäriin (tai kuntakokeilun, kumpaan kuuluu) ja kertoa asia. Monet kerrat olen tuollaisilla työnantajille soittanut ja kertonut, että kyseinen henkilö ei täytä työkokeilun ehtoja eli työkokeilua ei myönnetä. Yleensä yritykset ovat sitten palkanneet normaalisti.
On totta, että yrityspalveluista kerrotaan työnantajille työkokeilustakin, mutta ei siihen sävyyn, että saa ilmaisen työkokeilijan vaan antaisivat jollekin mahdollisuuden tutustua alaan tai kokeilla alaa pitkän työmarkkinoilta poissaolon vuoksi.
Itsekin ilmottaisin työkkäriin nimenomaan tuosta että töitä on luvattu, mutta sitten ne on yllättäin muuttuneet palkattomaksi työkokeilupaikaksi. Tosin, kun on pieni paikkakunta, niin onhan siinä se riski että siellä on joku sukulaisuus/muu hyvä veli suhde kyseisen yrittäjän ja työvoimavirkailijan välillä. Mutta periaatteessa noin, jos voi luottaa että siellä toimitaan lain ja asetusten mukaan.
Jos on sukulaisuus/ystävä/naapurisuhde, niin pitää jäävätä itsensä. Ja siihen päälle vielä vaitio-olovelvollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitin tästä työkkäriin kyllä. -ap
Minut laitettiin työkokeilussa silppuamaan koko kyseisen kaupungin yksikön palkkapaperit. Kyllä olin äimän käkenä niistä palkoista mitä julkinen maksaa.
Jos ottaa tumman kaverin töihin, eikä maksa sille palkkaa, siinä voi ihmetellä "voittikohan ne etelävaltiot sittenkin?"