Naiset eivät suostu käymään miesgynekologeilla
Gynekologiksi opiskelevien miesten määrä on romahtanut viime vuosina. Naiset ovat haluttomia hakeutumaan miesten tutkittavaksi, mikä vaikeuttaa jo alan koulutusta.
Naistentauteihin ja synnytyksiin erikoistuva lääkäri Juuso Isotalo, 32, huomasi jo opiskeluaikanaan, että monet naiset vieroksuivat miesopiskelijaa. Hän työskentelee Turun yliopistollisen keskussairaalan naistenklinikalla.
Naistentautien professori Päivi Polo on opettanut lääketieteen opiskelijoita noin 25 vuotta. Hän on Juuso Isotalon tavoin havainnut viime aikoina, että naiset eivät anna miesopiskelijoiden tutkia itseään. Kieltäytymisiä tulee päivittäin. Pololla on yleensä ryhmissä sekä nais- että miesopiskelijoita, jotta opetustilanne etenee.
- Puhutaan paljon naisten tasa-arvosta, mutta tässä miehiä ei kohdella tasa-arvoisesti. Heitä kohdellaan epäoikeudenmukaisesti, koska he eivät pääse harjoittelemaan gynekologisia tutkimuksia, vaikka ne kuuluvat oppimistavoitteisiin. Niitä ei opi muuten kuin käytännön harjoituksen avulla, kertoo Polo.
Kommentit (873)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Typerä kommentti. Nainen saa tasan tarkkaan itse päättää millä gynellä käy. Miesgynellä ei ole mitää asiaa meikäläisen alakertaan.
Mies edes ymmärrä naisen sukupuolielinten päälle kuten toinen nainen. Outoa tuo miesten kiinnostus gynegologiaan. Lukekoot urologiksi.
Julkisella puolella lääkärin sukupuolta ei saa itse päättää.
Kyllä saa päättää. Tämä tulee mainita aikaa varatessa. "Haluan naislääkärin, olen tässä asiassa ehdoton". Onnistuu kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mene enää miesgynekologille. Olen ollut miespuolisen synnytyslääkärin käsittelyssä yliaikaisuuden takia. Hän sanoi että nytpä tehdäänkin sellainen sisätutkimus että synnytys käynnistyy. Nousin tutkimuspöydältä verta valuvana. Ja joo, synnytys käynnistyi.
Eikö se riitä että painat tuon tyypin nimen mieleen ja jatkossa kieltäydyt. Millä mandaatilla leimaat kaikki miesgynekologit ?
Mandaatilla? Eihän tuohon mielipiteeseen mitään mandaattia tarvita.
Jos on kerran syönyt kaalikääryleitä jotka ovat pahoja, on oikeus olla enää ikinä syömättä kaalikääryleitä. Se ei ole mitään kaalikääryleiden leimaamista, vaan henkilökohtainen mieltymys.
Kaalikääryleistä kieltäytymiseen vaaditaan mandaatti!
Kuten täällä on jo sanottu niin ongelma ratkeaa, kun lääkisopiskelijat ryhtyvät koepotilaiksi toisilleen. Harjoittelevathan he keskenään monia muitakin asioita, miksi ei näitä?
Täss artikkelislla naispuolien urologi ja miespuolinen gynekologie kertovat, kuinka päätyivat vailtsemaan erikoistumisalansa, jos kiinnostaa:
https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000010258492.html
Vierailija kirjoitti:
David, Demis, John, Victor, Gary, Geoffrey, John, ovat planeetan välkyimmät kaverit 2024. Eli he saivat kemian, lääketieteen ja fysiikan Nobel-palkinnot.
Jos naistentautien tutkimus, oli kyse munasarjasyövistä tai lapsettomuudesta, naisistuu, puuttuu sieltä miestutukijoiden panos ja tutkimus taantuu.
Naistentautien tutkimus ei ole sitä, että ollaan pelkästään kädet toosassa. Tutkimus ei lainkaan vaarannu siitä, että näytteet ottaa naislääkäri. Miehet voivat olla mukana tutkimuksessa monella eri portaalla. Tutkimus on myös monitieteellistä. Suomen johtavista munasarjasyövän tutkijoista aika moni ei ole edes lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se ongelma, että miespuoliset opiskelijat eivät pääse opettelemaan sisätutkimuksen tekemistä opiskeluaikanaan, tilanne voi kuitenkin tulla vastaan myöhemmin terveyskeskustyöskentelyssä, siinäpä sitten yksiksesi harjoittelet, ei varmaan kivaa sen paremmin potilaalle kuin lääkärillekään.
Julkisella oli käynnilläni miespuoleinen lääkisopiskelija gynekologin kanssa vastaanotolla. Ei minulla haitannut asia ollenkaan; hyvä että saavat kokemusta eri toimenpiteistä ja potilaista. Kyllä he ovat nähneet ja tulevat näkemään sukupuolielimiä opintojen ja töiden aikana, entä sitten.
Minulta on AINA kysytty saako opiskelija olla mukana tapaamisessa, aina olen luvan antanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi harmi! Ei mitään väliä gynen sukupuolella! Ammattilaisia kaikki.
Monessa m..muuttajakulttuurissa on ehdottomasti kielletty, että vieras mies, vaikka kuinka gynekologi, tutkisi naisen alapäätä.
No nää kaikki kieltäytyvät on tietenkin tietyn kulttuurin edustajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakaan en näin neitsyenä halua näyttäytyä miehen edessä alasti, vaikka kyseessä olisikin lääkäritilanne. Ja vaikka olisin jo liikuntakyvytön vanhus, en myöskään haluaisi mieshoitajaa pesemään persustani. Tuollaiset asiat ylittävät suostumukseni rajat.
Ei mua haitannut neitsyenä mieslääkäri. Yksilöllistä.
Varasin neitsyenä aikaa naistenpolilta, ajat naisgynegologeille menivät pitkälle, yli kuukauden päähän, varasin ajan. Sain takaisinsoiton naistenpolilta, että miesgynegologilla olisi aikoja ja että hän ottaisi minut mielellään vastaan. Tuli creepy fiilis. En vaihtanut aikaa, vaan pidin pienestä painostuksesta huolimatta ajanvaraukseni naisgynekologille. Naisten vastaanotoilla käyn edelleen. Onneksi pystyy itse valita.
Creepyltä kuulostaa tuo, että ottaa mielellään vastaan. Täysin turha huomautus.
T. Eri
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän täysin. Varsinkin kun miettii, että naistentaudit on ihan lasten kengissä niin tajuaa millainen misogynia naistentaudeissa on. Eihän ne tiedä mitään naisten elimistöstä koska naisia ei ole tutkittu. Ei ne tiedä liikunnan vaikutuksista, ei siitä miten kuukautiskierto vaikuttaa energiatasoihin, peri ja menopaussi tietämys on täysin olematonta. Näköjään se on niin, että siellä on miehet keskittyneet kaikki nämä sata vuotta mitä naisia on suunnilleen ronklattu niin lähinnä pillujen räpläämiseen, mutta mitään lääketiedettä ei ole jaksettu tehdä.
Naistentautien tutkimukseen on edelleen haastavaa saada rahoitusta. Ihan surkeat hoidothan meillä on edelleen näihin yleisimpiin kuten esim. endometrioosiin ja PCOS:n (hoito on vielä 2024 lähinnä sitä e-pillerin syömistä hankaline sivuvaikutuksineen, jos nyt satut edes saamaan oikean diagnoosin eikä sinua leimata mt-tapaukseksi.)
Vierailija kirjoitti:
On tosi vaikea ymmärtää, miksi naiset karsastavat miesgynekologeja. Oman kokemukseni mukaan miesgynekologit osaa työnsä hyvin ja täysin asiallisesti ja ovat myös riittävän empaattisia. Pääasia, että saa alapäänsä aina tarvittaessa tarkastettua, että on kaikki kunnossa.
Tarkistutatko myös yläpääsi riittävän usein, että on kaikki kunnossa?
Vierailija kirjoitti:
Mutta menisivätkö miehet mielummin naisurologille?
Silloin kun hoidetaan syöpäsairaitten asioita on aivan sama kumpaa sukupuolta on. Pääasia että osaa työnsä.
Vierailija kirjoitti:
Maksan gynekäynnistä 200-300€ ja valitsen tasan tarkkaan naislääkärin, koska maksan asiantuntevasta palvelusta. Käyn muutenkin aina naislääkärillä, hammaslääkärini ja yleislääkärini ovat naisia. Kun varaan ajan hierojalle tai muuhun vastaavaan hoitoon, on kyseessä naispuolinen palveluntarjoaja. Minä maksan, minä päätän kuka minuun koskee. Siinä ei proffien nillitykset auta.
Jos kalamies näyttää sinulle paikan josta saat saalista, uitatko matoasi kalattomassa kaislikossa vain koska hän on mies?
Tarvitaan laki, jossa ei ole mahdollista syrjiä yleisellä puolella lääkäriä sukupuolen perusteella.
Silloin tänne ei kannata muuttaa, kun tietää jo etukäteen sääntömme.
Vierailija kirjoitti:
Paljom ymmärrän maailmasta, mutta en sitä, että joku mies haluaa päästä työkseen ronkkimaan naisten pilluja. Tai siis itse asiassa ymmärrän hyvinkin, mutten silti.
Olet jäänyt n. 14-vuotiaan tasolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se ongelma, että miespuoliset opiskelijat eivät pääse opettelemaan sisätutkimuksen tekemistä opiskeluaikanaan, tilanne voi kuitenkin tulla vastaan myöhemmin terveyskeskustyöskentelyssä, siinäpä sitten yksiksesi harjoittelet, ei varmaan kivaa sen paremmin potilaalle kuin lääkärillekään.
Lääketieteessä on valtavasti eri erikoistumisalueita, ja töitä tutkimuksessa ja hallinnossa. Ei kaikkien tarvitse työkseen ronkkia naisten alapäitä. Ei kaikista tule patologejakaan.
Terveyskeskuslääkärit eivät ole erikoistuneita, etkö edes tuota tiedä, siellä hoidetaan naistenvaivoja, kaikilla kun ei ole varaa käydä gynekologilla,jotka, väännetään nyt rautalangasta, ovat erikoisläkäreitä ja ottavat vastaan yksityisellä puolella. Julkise
Eli onko nyt niin, että jonkun miehen unelma urasta terveyskeskuslääkärinä sakkaa siihen, että naiset eivät anna tutkia? Menkööt jonnekin muualle kuin terveyskeskukseen!
mitä hittoa sekoilet?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän täysin. Varsinkin kun miettii, että naistentaudit on ihan lasten kengissä niin tajuaa millainen misogynia naistentaudeissa on. Eihän ne tiedä mitään naisten elimistöstä koska naisia ei ole tutkittu. Ei ne tiedä liikunnan vaikutuksista, ei siitä miten kuukautiskierto vaikuttaa energiatasoihin, peri ja menopaussi tietämys on täysin olematonta. Näköjään se on niin, että siellä on miehet keskittyneet kaikki nämä sata vuotta mitä naisia on suunnilleen ronklattu niin lähinnä pillujen räpläämiseen, mutta mitään lääketiedettä ei ole jaksettu tehdä.
Pillujen räplääminen ja sitten tämä kuuluisa selällään synnyttäminen, että isukki (tai nykyään lääketeollisuuden edustaja) saa perverssin exhibitionistisen kokemuksen siitä, kun vauva tulee verisenä vaginasta. Ei haittaa vaikka vähän aiheutuu naisille vaurioi
lääketieteessä (kuten yliiopistossa yleensä) suurin osa opinnoista pitää itse opiskella kirjoista ja muista tekstilähteistä ja nykyisin opetusvideoista, joten se, että on tunti opetusta menopaussista, niin ei se sillä lailla hälyttävää ole. käytännön harjoittelu tulee sitten poliklinikoilla, joissa opitaan potilaan tutkimista.
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakaan en näin neitsyenä halua näyttäytyä miehen edessä alasti, vaikka kyseessä olisikin lääkäritilanne. Ja vaikka olisin jo liikuntakyvytön vanhus, en myöskään haluaisi mieshoitajaa pesemään persustani. Tuollaiset asiat ylittävät suostumukseni rajat.
Saako kysyä, että mikä siinä tarkalleen ottaen tekee vaikeaksi? Itselle se ja sama kuka tutkii, koska tuskin muistaa mun pimperoa päivän päätteeksi.
On tosi vaikea ymmärtää, miksi naiset karsastavat miesgynekologeja. Oman kokemukseni mukaan miesgynekologit osaa työnsä hyvin ja täysin asiallisesti ja ovat myös riittävän empaattisia. Pääasia, että saa alapäänsä aina tarvittaessa tarkastettua, että on kaikki kunnossa.