Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naiset eivät suostu käymään miesgynekologeilla

Vierailija
14.10.2024 |

Gynekologiksi opiskelevien miesten määrä on romahtanut viime vuosina. Naiset ovat haluttomia hakeutumaan miesten tutkittavaksi, mikä vaikeuttaa jo alan koulutusta.

Naistentauteihin ja synnytyksiin erikoistuva lääkäri Juuso Isotalo, 32, huomasi jo opiskeluaikanaan, että monet naiset vieroksuivat miesopiskelijaa. Hän työskentelee Turun yliopistollisen keskussairaalan naistenklinikalla.

Naistentautien professori Päivi Polo on opettanut lääketieteen opiskelijoita noin 25 vuotta. Hän on Juuso Isotalon tavoin havainnut viime aikoina, että naiset eivät anna miesopiskelijoiden tutkia itseään. Kieltäytymisiä tulee päivittäin. Pololla on yleensä ryhmissä sekä nais- että miesopiskelijoita, jotta opetustilanne etenee.

- Puhutaan paljon naisten tasa-arvosta, mutta tässä miehiä ei kohdella tasa-arvoisesti. Heitä kohdellaan epäoikeudenmukaisesti, koska he eivät pääse harjoittelemaan gynekologisia tutkimuksia, vaikka ne kuuluvat oppimistavoitteisiin. Niitä ei opi muuten kuin käytännön harjoituksen avulla, kertoo Polo.

https://yle.fi/a/74-20115705

Kommentit (873)

Vierailija
861/873 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihmettele yhtään. Nuorena tyttönä ensimmäisessä tutkimuksessa oli noloa mennä miesgynelle. Oli traumaattinen kokemus sen kummemmin yksityiskohtiin menemättä. Myöhemmin vaadin naiskollegaa perustutkimuksessa terveyskeskuksessa koska en luottanut muutenkaan  miespuoliseen "omalääkäriini". Eivät toteuttaneet toivettani. 

Vierailija
862/873 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ainakaan en näin neitsyenä halua näyttäytyä miehen edessä alasti, vaikka kyseessä olisikin lääkäritilanne. Ja vaikka olisin jo liikuntakyvytön vanhus, en myöskään haluaisi mieshoitajaa pesemään persustani. Tuollaiset asiat ylittävät suostumukseni rajat.

Tulevaisuudessa saat olla kiitollinen, jos joku ylipäätään hoitaa sinua ja jos hän ymmärtää edes pienen osan puheestasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
863/873 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missäs voi kieltäytyä asioimassa siksi että asiakaspalvelijana on nainen?

Aivan.  Suomi kerskailee tasa-arvolla, mutta  tasa-arvo ei ulotu edes jokapäiväisiin tilanteisiin. ihmisiä saa vapaasti syrjiä ja jotkut todella kieltäytyvät hoitamasta asioita tittyä sukupuoltas olevan asiakaspelvelijan tai toimijan kanssa.  Esim. naisista ja vanhuksista (sukupuolesta riippumatta)  sa puhua vaikka miten rumasti ja solvata heitä mediassa ja julkisilla paikoilla, kaupassa jne.

Vierailija
864/873 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin veikkaisin että miesgyneilläkin kaikki hoituu ihan vain rutiininomaisena työsuorituksena sen kummemmin asiaa miettimättä.

Olettaisin että joutuvat näkemään kaikenlaista ja moista päivittäin. Ihmiset kuvittelevat liian usein olevansa jotenkin erikoisia.

Huonoa ulosantia taas ilmenee muihinkin juttuihin erikoistuneilta lääkäreiltä.. tämän olen kokenut.

Vierailija
865/873 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitään ihmeitä ei alakerran ronklaamisella (Av.ltä opittu termi) kyllä nähdä, kun kyseessä on normaali suht terve nainen.

Se nyt vaan on aikoinaan otettu lääketieteessä normiksi, että naisen täytyy antaa kajota sisäänsä vaikka pillereitä hakiessa.

Joskus olisi kiinnostavaa kuulla gynekologin selostavan, mitä kaikkea hän milläkin välineellä näkee ja tuntee, myös sormillaan.

No itseasiassa kannattaa ihan itse ronklata sitä alapäätään kuukautiskierron eri vaiheissa niin huomaat miten erillainen se värkki on kuukauden eri vaiheessa. Sisätutkimuksen tekeminen itselleen ei ole kovin vaikeaa eikä vaadi hillittömän pitkiä sormiakaan ylettyä ihan pohjalle.

Tuo ei vastaa kysymykseen.

Mitä sellaista gynekologi saa selville alatutkimuksesta, joka on potilaalle/asiakkaalle hyödyllistä ja mitä ei mitenkään olisi ilman tutkimusta voitu selvittää esim. kyselemällä?

Kyseessä siis rutiinitutkimukset, joita tehdään tai ainakin on tehty esim. pillereitä haettaessa.

Vierailija
866/873 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ainakaan en näin neitsyenä halua näyttäytyä miehen edessä alasti, vaikka kyseessä olisikin lääkäritilanne. Ja vaikka olisin jo liikuntakyvytön vanhus, en myöskään haluaisi mieshoitajaa pesemään persustani. Tuollaiset asiat ylittävät suostumukseni rajat.

Tulevaisuudessa saat olla kiitollinen, jos joku ylipäätään hoitaa sinua ja jos hän ymmärtää edes pienen osan puheestasi.

No niin persunpoikanen, takaisin peräkammariin, äippä tuo kohta kaakaota!

Vierailija
867/873 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina olen antanut opuskelijoidenkik tutkia, mutta kun päätän kelle LÄÄKÄRILLE menen, päätän sen omilla kriteereilläni. Opiskelijamies saa siinä sivussa hyvän opin keski-ikäiseltä naislääkäriltä tutkimiseni lomassa. Pahinta olisi että miesgynellä olisi miesopiskelija, ja miesgyne siirtäisi osaamattomuutensa, pätemisentarpeensa ja mi sogyniansa opiskelijapojalle.

Vierailija
868/873 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, ja muutoinkin olet hankala valittaja.

Vierailija
869/873 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joku mies ylipäätään haluaa gynekologiksi

Vierailija
870/873 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänään muuten opin, että Ruotsissa papa kokeen voi suorittaa itse kotona. Ne lähettää postissa paketin, teet testin itse ja postitat takaisin. Kätevää.

Miksei tätä ole Suomessa? Koska täällä on normina se ettö naisten tulee olla kerran vuodessa haarat levällään vähintään jonkun laborantin edessä. Todella harvoin sisätutkimus on tarpeen joten miksi siitä pidetään itsepintaisesti kiinni? Kun näin on aina tehty niin näin tullaan aina tekemään? Uä-tutkimus (sisä/ulko) kertoo todennäköisesti sata kertaa enemmän kuin pildeen tuijottaminen.

Johan täällä tais olla mainittuna kierukan laitto ilman puudutusta. On pöyristyttävää millaista suoranaista sadismia naisiin kohdistetaan lääketieteen nimissä. 

missä keskiajalla sinä oikein elät? Sisätutkimusta ei enää nykyisin tehdä

Niiden kuulapihtien piikkejä ei vain upoteta sisälle kohdunkaulaan vaan niiden avulla kohdunkaulaa vedetään koko toimenpiteen ajan oikeaan asentoon. Nykyään olisi olemassa myös teknologialtaan kehityneempiä pihtejä, joissa ei ole piikkejä, mutta niitä en ole Suomessa nähnyt käytössä.

Vierailija
871/873 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mene, koska olen kokenut mieslääkäreiltä vähättelyä tyyliin "ei voi sattua, pientä painetta voi tuntua". Eihän heillä ole mitään käsitystä kuukautiskivuista, PMS-oireista tai mistään muustakaan naisena olemiseen liittyvästä.

Vierailija
872/873 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet on parisataa vuotta räplänneet naisten sukuelimiä eikä ole muuta keksineet kuin hysterian, vähätellä naisten endometrioosikipuja, synnytyskipuja, kuukautiskipuja ja synnytysvaurioita. Ja jotenkin on onnistuneet kokonaan sivuuttamaan naisen hormonitoiminnan vaikutuksen naisen terveyteen koko hänen hedelmällisen ja ei hedelmällisen elämänsä ajan. Oletteko muuten koittaneet löytää mitään informaatiota kuukautisiin tai ovulaatioon liittyen missä näkökulma olisi nainen itse eikä pelkästään lisääntyminen? Sellaista ei ole, kaikki on suhteessa lisääntymiseen, ei naisen hyvinvointiin tai terveyteen. Tämä on sitä kun miesten annetaan hoitaa naisia kuin hyötytarviketta mistä pitää saada lapsia irti. Joo ei kiitos miehille, saitte yrittää ja epäonnistuitte. 

Vierailija
873/873 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mies ei halua mieshierojalle, mutta käy kyllä mieslääkärillä. En ole koskaan kyseenalaistanut tätä, hänellä on tietysti täysi vapaus valita.

Mä en halua käydä miesgynellä. Se olisi varsin vaivaannuttavaa, ja fakta on että mies ei voi ikinä tietää miltä naisesta tuntuu. Siksi valitsen aina vähintään keski-ikäisen naisgynen, silloin voin olla suhteellisen varma siitä että lääkäri on tietoinen miltä minusta tuntuu ja miten koen eri naiseuteen liittyvät fysiologiset muutokset.

Mutta sairauden hoito ja tunnistaminen ei yhäkään ole kiinni siitä tuntemuksesta. Tämähän on ihan jotain taikauskoon verrattavaa hokemista, ne on sairauksia joihin on diagnostiset kriteerit ja sen mukainen hoitosuositus.

Minusta on ollut aina hämmentävää tällä palstalla miten ja millaisella logiikalla jotk

Jostain kumman syystä osaan kuvata lasteni vointia lääkärin vastaanotolla aivan uskottavasti ja lääkäri kirjaa ne totuutena kun teen arvion toisesta elävästä olennosta ja sen voinnista. Kun puhun itsestäni omalla vastaanotollani muutun yhtäkkiä täysin kyvyttömäksi arvioimaan omia tuntemuksiani. Se on todella erikoista.