Naiset eivät suostu käymään miesgynekologeilla
Gynekologiksi opiskelevien miesten määrä on romahtanut viime vuosina. Naiset ovat haluttomia hakeutumaan miesten tutkittavaksi, mikä vaikeuttaa jo alan koulutusta.
Naistentauteihin ja synnytyksiin erikoistuva lääkäri Juuso Isotalo, 32, huomasi jo opiskeluaikanaan, että monet naiset vieroksuivat miesopiskelijaa. Hän työskentelee Turun yliopistollisen keskussairaalan naistenklinikalla.
Naistentautien professori Päivi Polo on opettanut lääketieteen opiskelijoita noin 25 vuotta. Hän on Juuso Isotalon tavoin havainnut viime aikoina, että naiset eivät anna miesopiskelijoiden tutkia itseään. Kieltäytymisiä tulee päivittäin. Pololla on yleensä ryhmissä sekä nais- että miesopiskelijoita, jotta opetustilanne etenee.
- Puhutaan paljon naisten tasa-arvosta, mutta tässä miehiä ei kohdella tasa-arvoisesti. Heitä kohdellaan epäoikeudenmukaisesti, koska he eivät pääse harjoittelemaan gynekologisia tutkimuksia, vaikka ne kuuluvat oppimistavoitteisiin. Niitä ei opi muuten kuin käytännön harjoituksen avulla, kertoo Polo.
Kommentit (873)
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä tietysti olla vaikka naisista pitävä nainenkin gynenä. Kukapa sen tietää.
Sillä ei ole merkitystä.
Jos ymmärtäisit psykologiaa, tajuaisit eron.
Vierailija kirjoitti:
Onko muuten nais urologeja?
Ei kukaan olekaan sanonut, etteikö saisi olla miesgynejä tai naisurologeja, vaan siitä, että haluaako nainen miesgynen vastaanotolle. Ja moni ei halua.
Mitä taas tulee naisurologiin, niin useimmat miehet taitavat pitävää siitä, jos naiset ronkkivat heitä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä palstalla paljon kirjoittajia jotka näyttäneet värkkiä useammalle kuin käsissä sormia niin tuskin yhden miesgynegologin käynti oikeasti maailmaa mullistava kokemus kun käynnissä ei kuitenkaan mitään eroottista.
Onko joku niin tyhmä, että vertaa näitä tapahtumia toisiinsa??? Gynekäynnistä on tosiaan erottisuus kaukana ja se siinä se ero juuri onkin.
Olis kamalaa jos mies sängyssä teksi samat temput kuin gynegoloki tutkimuspöydällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Typerä kommentti. Nainen saa tasan tarkkaan itse päättää millä gynellä käy. Miesgynellä ei ole mitää asiaa meikäläisen alakertaan.
Mies edes ymmärrä naisen sukupuolielinten päälle kuten toinen nainen. Outoa tuo miesten kiinnostus gynegologiaan. Lukekoot urologiksi.
Synnytyslaitoksella et voi valita käykö luonasi nais- vai mieslääkäri, kyllä se on vuorossa oleva !
En ole synnyttänyt enkä synnytä. Olen onneksi kohta sen verran iällä, ettei tarvi tuotakaan pelätä.
Kävin 17-vuotiaasta asti säännöllisesti gynekologilla, joka oli mies. Nyt viimeisestä käynnistä on aikaa viitisen vuotta (vaihtoi kierukan) ja tämän jälkeen hän on jäänyt eläkkeelle. En ymmärrä, kenelle pystyn varaamaan seuraavan ajan, kun _aina_ olen käynyt vaan hänellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Typerä kommentti. Nainen saa tasan tarkkaan itse päättää millä gynellä käy. Miesgynellä ei ole mitää asiaa meikäläisen alakertaan.
Mies edes ymmärrä naisen sukupuolielinten päälle kuten toinen nainen. Outoa tuo miesten kiinnostus gynegologiaan. Lukekoot urologiksi.
Julkisella puolella lääkärin sukupuolta ei saa itse päättää.
Saa päättää olla menemättä ja toisaalta voi kyllä pyytää aikaa sukupuolen mukaan. Kyllä henkilökunta ymmärtää hyvin.
Vierailija kirjoitti:
En mene enää miesgynekologille. Olen ollut miespuolisen synnytyslääkärin käsittelyssä yliaikaisuuden takia. Hän sanoi että nytpä tehdäänkin sellainen sisätutkimus että synnytys käynnistyy. Nousin tutkimuspöydältä verta valuvana. Ja joo, synnytys käynnistyi.
Eikö se riitä että painat tuon tyypin nimen mieleen ja jatkossa kieltäydyt. Millä mandaatilla leimaat kaikki miesgynekologit ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se ongelma, että miespuoliset opiskelijat eivät pääse opettelemaan sisätutkimuksen tekemistä opiskeluaikanaan, tilanne voi kuitenkin tulla vastaan myöhemmin terveyskeskustyöskentelyssä, siinäpä sitten yksiksesi harjoittelet, ei varmaan kivaa sen paremmin potilaalle kuin lääkärillekään.
Lääketieteessä on valtavasti eri erikoistumisalueita, ja töitä tutkimuksessa ja hallinnossa. Ei kaikkien tarvitse työkseen ronkkia naisten alapäitä. Ei kaikista tule patologejakaan.
Terveyskeskuslääkärit eivät ole erikoistuneita, etkö edes tuota tiedä, siellä hoidetaan naistenvaivoja, kaikilla kun ei ole varaa käydä gynekologilla,jotka, väännetään nyt rautalangasta, ovat erikoisläkäreitä ja ottavat vastaan yksityisellä puolella. Julkisella puolella pääsee gynekologin tutkimukseen vain
Eli onko nyt niin, että jonkun miehen unelma urasta terveyskeskuslääkärinä sakkaa siihen, että naiset eivät anna tutkia? Menkööt jonnekin muualle kuin terveyskeskukseen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se ongelma, että miespuoliset opiskelijat eivät pääse opettelemaan sisätutkimuksen tekemistä opiskeluaikanaan, tilanne voi kuitenkin tulla vastaan myöhemmin terveyskeskustyöskentelyssä, siinäpä sitten yksiksesi harjoittelet, ei varmaan kivaa sen paremmin potilaalle kuin lääkärillekään.
Lääketieteessä on valtavasti eri erikoistumisalueita, ja töitä tutkimuksessa ja hallinnossa. Ei kaikkien tarvitse työkseen ronkkia naisten alapäitä. Ei kaikista tule patologejakaan.
Terveyskeskuslääkärit eivät ole erikoistuneita, etkö edes tuota tiedä, siellä hoidetaan naistenvaivoja, kaikilla kun ei ole varaa käydä gynekologilla,jotka, väännetään nyt rautalangasta, ovat erikoisläkäreitä ja ottavat vastaan yksityisellä puolella. Julkisella puolella pääsee gynekologin tutkimukseen vain
Osa heistä on erikoistunut nimenomaan yleislääketieteeseen. Etkö edes tuota tiedä? Siinä sulle jotain tietoa, en viitsinyt puolestasi kaivaa enempää linkkejä. Etsi itse, jos kiinnostaa. https://opintopolku.fi/konfo/fi/koulutus/1.2.246.562.13.000000000000000…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synnytyslaitoksella et voi valita käykö luonasi nais- vai mieslääkäri, kyllä se on vuorossa oleva !
En ole synnyttänyt enkä synnytä. Olen onneksi kohta sen verran iällä, ettei tarvi tuotakaan pelätä.
Synnyttäminen itsessään ei ole lainkaan niin vaarallista, mitä siitä on patriarkaalisessa kulttuurissa tehty. Kyseessä on vaan yksi lukuisista seksuaalisen väkivallan muodoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mene enää miesgynekologille. Olen ollut miespuolisen synnytyslääkärin käsittelyssä yliaikaisuuden takia. Hän sanoi että nytpä tehdäänkin sellainen sisätutkimus että synnytys käynnistyy. Nousin tutkimuspöydältä verta valuvana. Ja joo, synnytys käynnistyi.
Eikö se riitä että painat tuon tyypin nimen mieleen ja jatkossa kieltäydyt. Millä mandaatilla leimaat kaikki miesgynekologit ?
Mandaatilla? Eihän tuohon mielipiteeseen mitään mandaattia tarvita.
Jos on kerran syönyt kaalikääryleitä jotka ovat pahoja, on oikeus olla enää ikinä syömättä kaalikääryleitä. Se ei ole mitään kaalikääryleiden leimaamista, vaan henkilökohtainen mieltymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveyskeskuslääkärit eivät ole erikoistuneita, etkö edes tuota tiedä, siellä hoidetaan naistenvaivoja, kaikilla kun ei ole varaa käydä gynekologilla,jotka, väännetään nyt rautalangasta, ovat erikoisläkäreitä ja ottavat vastaan yksityisellä puolella. Julkise
Voi kun tällainen vapaus olisikin. Yritäpä vaikka synnyttää suomessa ilman sisätutkimuksia ja r aiskauksia, niin sinulta viedään lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi harmi! Ei mitään väliä gynen sukupuolella! Ammattilaisia kaikki.
Monessa m..muuttajakulttuurissa on ehdottomasti kielletty, että vieras mies, vaikka kuinka gynekologi, tutkisi naisen alapäätä.
Samoissa kulttuureissa naisia ei kouluteta, varsinkaan lääkäreiksi, joten.
Olen käynyt kahdella eri miesgynekologilla. Ensimmäinen oli niin v****maisen ilkeä, että olin kahden vaiheilla poistuako vastaanotolta kesken kaiken. Toinen taas oli niin mukava ja myötäelävä persoona, etten ollut uskoa todeksikaan. Kyseessä oli ison munasarjakasvaimen poisto.
David, Demis, John, Victor, Gary, Geoffrey, John, ovat planeetan välkyimmät kaverit 2024. Eli he saivat kemian, lääketieteen ja fysiikan Nobel-palkinnot.
Jos naistentautien tutkimus, oli kyse munasarjasyövistä tai lapsettomuudesta, naisistuu, puuttuu sieltä miestutukijoiden panos ja tutkimus taantuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisella puolella lääkärin sukupuolta ei saa itse päättää.
Kyllä mun teini-ikäiselle pojalle soitettiin terkkarista vielä takaisin, kun oli kassien tutkimus kyseessä ja kysyttiin onko lääkärin sukupuolella väliä. Että kyllä nykyään voi ainakin välillä.
Vaihdevuosien takia mieluimmin naisgynekologi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakaan en näin neitsyenä halua näyttäytyä miehen edessä alasti, vaikka kyseessä olisikin lääkäritilanne. Ja vaikka olisin jo liikuntakyvytön vanhus, en myöskään haluaisi mieshoitajaa pesemään persustani. Tuollaiset asiat ylittävät suostumukseni rajat.
Ei mua haitannut neitsyenä mieslääkäri. Yksilöllistä.
Varasin neitsyenä aikaa naistenpolilta, ajat naisgynegologeille menivät pitkälle, yli kuukauden päähän, varasin ajan. Sain takaisinsoiton naistenpolilta, että miesgynegologilla olisi aikoja ja että hän ottaisi minut mielellään vastaan. Tuli creepy fiilis. En vaihtanut aikaa, vaan pidin pienestä painostuksesta huolimatta ajanvaraukseni naisgynekologille. Naisten vastaanotoilla käyn edelleen. Onneksi pystyy itse valita.
Tuossa ei ole mitään creepyä. Täysin normaalia ja hyvää asiakaspalvelua ehdottaa mieslääkäriä, jotta pääsisit lääkäriin nopeammin.
Vierailija kirjoitti:
Kävin 17-vuotiaasta asti säännöllisesti gynekologilla, joka oli mies. Nyt viimeisestä käynnistä on aikaa viitisen vuotta (vaihtoi kierukan) ja tämän jälkeen hän on jäänyt eläkkeelle. En ymmärrä, kenelle pystyn varaamaan seuraavan ajan, kun _aina_ olen käynyt vaan hänellä.
Sama mulla. Oli niin luotettavan oloinen vanhempi mies, tosi myötätuntoinenkin, kun hain pillereitä ja pelkäsin ekaa kertaa... hänen eläkkeelle jäämisensä jälkeen varasin sokkona uuden gynegologin vaihdevuosivaivoissa. Nainen, loistava tyyppi. Huumorintajuinenkin, kun selitin sekavana aivosumua ja univaikeuksia. Jo rauhallinen olemus ja kuunteleminen auttoi paljon, hormonikorvaus hoiti loput. Mies vai nainen??? Persoona ratkaisee.
Minä kävin muuten vaan tarkastuksessa miesgynellä ja löytyi täysin oireeton pahanlaatuinen syöpäkasvain.