Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naiset eivät suostu käymään miesgynekologeilla

Vierailija
14.10.2024 |

Gynekologiksi opiskelevien miesten määrä on romahtanut viime vuosina. Naiset ovat haluttomia hakeutumaan miesten tutkittavaksi, mikä vaikeuttaa jo alan koulutusta.

Naistentauteihin ja synnytyksiin erikoistuva lääkäri Juuso Isotalo, 32, huomasi jo opiskeluaikanaan, että monet naiset vieroksuivat miesopiskelijaa. Hän työskentelee Turun yliopistollisen keskussairaalan naistenklinikalla.

Naistentautien professori Päivi Polo on opettanut lääketieteen opiskelijoita noin 25 vuotta. Hän on Juuso Isotalon tavoin havainnut viime aikoina, että naiset eivät anna miesopiskelijoiden tutkia itseään. Kieltäytymisiä tulee päivittäin. Pololla on yleensä ryhmissä sekä nais- että miesopiskelijoita, jotta opetustilanne etenee.

- Puhutaan paljon naisten tasa-arvosta, mutta tässä miehiä ei kohdella tasa-arvoisesti. Heitä kohdellaan epäoikeudenmukaisesti, koska he eivät pääse harjoittelemaan gynekologisia tutkimuksia, vaikka ne kuuluvat oppimistavoitteisiin. Niitä ei opi muuten kuin käytännön harjoituksen avulla, kertoo Polo.

https://yle.fi/a/74-20115705

Kommentit (873)

Vierailija
601/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei nainen ole oppimismateriaali, nainen on ihminen."

Typerä jankuttaja. Jos lääkäri ei harjoittele hän ei opi. Sitten mammat valittavat että tk-lääkärimies ei osannut tehdä sisätutkimusta kun mammat eivät suostuneet lääkiksen aikana siihen että hän olisi päässyt oppimaan tekemällä.

Vierailija
602/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhuollossa on merkittävämpiäkin, tutkittuja tasa-arvo-ongelmia, kuten naisten oireiden vähättely, diagnoosien viivästyminen ja naisten kivunhoidon laiminlyönti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iso osa naisista on piilolepakoita koska vain nainen kelpaa gyneksi. Kannattaa siis miesgynen identifoitua naiseksi niin riittää asiakkaita.

Joo, pitää sanoa mun miehelle että olenkin piilolepakko koska joku randomi sanoi niin.

Täällä vissiin sitten toinen piilolepakko... tavattaisko jossain lähestyvän Halloweenin kunniaksi? Lepateltaisiin ympäriinsä 🤣

Vierailija
604/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset kaivavat omaa kuoppaansa tällä käytöksellä, koska lääkärien erikoistumishalut menevät trendeittäin niin että menee useita vuosia että on joku hittiala jonne lääkärit hakeutuvat ja toisia kartetaan. Kun mieslääkärit eivät tänne kelpaa ja naisia ei tulevina vuosina kiinnosta kun joku toinen erikoisala on mielenkiintoisempi niin tulee tekijäpula. No omahan on ongelmanne.

T: Mies terveydenhoitoalalta

Höpö höpö. Lääkärin ammattiala naisistuu koko ajan. Miksi naisia ei kiinnostaisi naistentaudit?

Lue kommenttini ja koeta ymmärtää lukemasi. Juurihan sanoin että nämä menevät trendinomaisesti ja joku ala on aina vähiten suosittu.

No mitä sitten? Pitäisikö nai

Naiset ei saa gynekologisia palveluja ilmaiseksi. Korkeintaan raskausaikana saa gynekologista hoitoa julkisella. Muuten joutuu menemään yksityiselle ja tunnin hinta on 230-350e välillä. Ja todellakin silloin katsotaan tarkkaan kuka siellä haarojenvälissä häärää.

Vierailija
605/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kukaan ei pakota opiskelemaan juuri gynekologiaa. On muitakin aloja

Olen aina ihmetellytkin miehiä,jotka alalla hakeutuvat. Jos ihan täysin rehellisiä ollaan. 

Ja vielä yksityiselle. Eli ei tarvitse synnytyksiä tai muita hoitaa.

Vierailija
606/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesgyne kerran sulloi se metallileuan sisääni niin kovakouraisesti, että päätin jatkossa käydä vain gynellä joka on itse kokenut saman, ja tietää miltä se tuntuu.

Jo joku mies on ottanut sen reikäänsä, voin harkita häntä valitessani gyneä. 

Vierailija
607/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset kaivavat omaa kuoppaansa tällä käytöksellä, koska lääkärien erikoistumishalut menevät trendeittäin niin että menee useita vuosia että on joku hittiala jonne lääkärit hakeutuvat ja toisia kartetaan. Kun mieslääkärit eivät tänne kelpaa ja naisia ei tulevina vuosina kiinnosta kun joku toinen erikoisala on mielenkiintoisempi niin tulee tekijäpula. No omahan on ongelmanne.

T: Mies terveydenhoitoalalta

Höpö höpö. Lääkärin ammattiala naisistuu koko ajan. Miksi naisia ei kiinnostaisi naistentaudit?

Lue kommenttini ja koeta ymmärtää lukemasi. Juurihan sanoin että nämä menevät trendinomaisesti ja joku ala on aina vähiten suosittu.

No mitä sitten? Pitäisikö naisten sinun mielestäsi sen vuoksi uhrautua?

Uhrautua saamaan hoitoa lähes ilmaiseksi? Ok.

No eikö se nyt ole jo tullut selväksi, että yleensä naiset maksavat gynekologipalveluista? Ja kun maksavat, valitsevat sen minkä haluavat.

Vierailija
608/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Typerä jankuttaja. Jos lääkäri ei harjoittele hän ei opi. Sitten mammat valittavat että tk-lääkärimies ei osannut tehdä sisätutkimusta kun mammat eivät suostuneet lääkiksen aikana siihen että hän olisi päässyt oppimaan tekemällä.

Oletko itse ollut miesgynen käsittelyssä?

Vierailija
609/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä vähemmän mä antaisin tk-lääkärimiehen tehdä jotain gynetutkimusta. Yök. Ne naisetkin ihan persiistä. Ainakin omalla kohdalla.

Mutta suolistotutkimuksen ovat miehet hoitaneet, sekä ylä,että alakautta. En tiedä miksi, mutta se ei haitannut. Toki pidin siitä erittäin paljon, että mukana oli aina naispuolinen hoitaja.

Vierailija
610/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä palstalla paljon kirjoittajia jotka näyttäneet värkkiä useammalle kuin käsissä sormia niin tuskin yhden miesgynegologin käynti oikeasti maailmaa mullistava kokemus kun käynnissä ei kuitenkaan mitään eroottista. 

Onko joku niin tyhmä, että vertaa näitä tapahtumia toisiinsa??? Gynekäynnistä on tosiaan erottisuus kaukana ja se siinä se ero juuri onkin. 

Olis kamalaa jos mies sängyssä teksi samat temput kuin gynegoloki tutkimuspöydällä. 

Joku oikeasti suivaantunut trollauksen läppändeeruksesta 

Vierailija
611/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveydenhuollossa on merkittävämpiäkin, tutkittuja tasa-arvo-ongelmia, kuten naisten oireiden vähättely, diagnoosien viivästyminen ja naisten kivunhoidon laiminlyönti.

Eikö se terveydenhuollon naisvaltaistumien poista tuollaisia ongelmia?

Vierailija
612/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iso osa naisista on piilolepakoita koska vain nainen kelpaa gyneksi. Kannattaa siis miesgynen identifoitua naiseksi niin riittää asiakkaita.

Joo, pitää sanoa mun miehelle että olenkin piilolepakko koska joku randomi sanoi niin.

Mitähän nää miehet kuvittelee (tai tämä) kuvittelee siellä tutkimuksissa tehtävän? Huoh. Kylmät välineet värkkiin on kyllä kaikkea muuta kuin kiihottavaa.

Noissakin on eroja. Itse olen käynyt papakokeissa, ja yleensä ei ole pahemmin tuntunut, mutta viimeksi sattui se levittämisväline ihan s aa ta nasti. Ei se itse nipistys.

Vierailija
613/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
614/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ajattelin lähteä opiskelemaan gynekologiksi, kun äiti sanoi että näin pääsen kosketuksiin naisten kanssa. Deittirintamalla kun ei ole tullut minkään näköistä menestystä. Aion harjoitella katsomalla alan videoita, miten tuottaa käsin mahdollisimman paljon tyydytystä naiselle. Uskon että kun olen tehnyt tutkimuksen ja lopuksi antanut tyydytyksen, niin joku näistä naisista voisi kiinnostua minusta ja voisimme aloittaa parisuhteen.

Vierailija
615/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Sisätutkimusta ja eturauhasen tutkimistakin täytyy ikävä kyllä harjoitella käytännössä. En itse menisi lääkärille joka on perehtynyt potilaan anatomiaan vain virtuaalisesti.

Neljän lapsen "kokemusasiantuntijana" voin myös kertoa että neljästä synnytyslääkäristä paras ja huomaavaisin oli keski-ikäinen mies.

Vierailija
616/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä potilaan oikeudet menevät miesopiskelijan opintojen edelle. Turha valittaa ja pitää jotenkin epäreiluna, jos ei haluta miesopiskelijaa tekemään gynetutkimuksia. Ihan ymmärrettävää. 

Vierailija
617/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin ajattelin lähteä opiskelemaan gynekologiksi, kun äiti sanoi että näin pääsen kosketuksiin naisten kanssa. Deittirintamalla kun ei ole tullut minkään näköistä menestystä. Aion harjoitella katsomalla alan videoita, miten tuottaa käsin mahdollisimman paljon tyydytystä naiselle. Uskon että kun olen tehnyt tutkimuksen ja lopuksi antanut tyydytyksen, niin joku näistä naisista voisi kiinnostua minusta ja voisimme aloittaa parisuhteen.

Perehtymisesi vastaa varmasti erikoislääkärin opintoja. 

Vierailija
618/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/laaketieteen-sukupuolivinouma-vaara…

Ennenkuin näistä tasa-arvo asioista puhutaan gynejutuissa, niin miten ois? Voisko tosiaan naisia joskus tutkiakin? Ja miksei olla tutkittu jo ajat sitten? Hmmmm....

Vierailija
619/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm... tää olis ehkä sellainen oppimisen paikka monelle. Gynelle meneminen on joka tapauksessa itselle niin vaikea paikka että gynen sukupuoli olisi siinä kohtaa vaan pisara valtameressä 😂 Pakko kai siellä nyt joskus on käydä paikkoja näyttämässä, mut hlvetti kun ei oo minkään näköistä seksielämääkään niin mitä vttua mä siellä edes tekisin. n32

Vierailija
620/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin ensin työterveyden kautta ja nyt yksityisesti mies-gynekologilla. Todella hyvä ja asiallinen. Nyt jo sama lääkäri 27 vuotta potilaana olen ollut.