Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naiset eivät suostu käymään miesgynekologeilla

Vierailija
14.10.2024 |

Gynekologiksi opiskelevien miesten määrä on romahtanut viime vuosina. Naiset ovat haluttomia hakeutumaan miesten tutkittavaksi, mikä vaikeuttaa jo alan koulutusta.

Naistentauteihin ja synnytyksiin erikoistuva lääkäri Juuso Isotalo, 32, huomasi jo opiskeluaikanaan, että monet naiset vieroksuivat miesopiskelijaa. Hän työskentelee Turun yliopistollisen keskussairaalan naistenklinikalla.

Naistentautien professori Päivi Polo on opettanut lääketieteen opiskelijoita noin 25 vuotta. Hän on Juuso Isotalon tavoin havainnut viime aikoina, että naiset eivät anna miesopiskelijoiden tutkia itseään. Kieltäytymisiä tulee päivittäin. Pololla on yleensä ryhmissä sekä nais- että miesopiskelijoita, jotta opetustilanne etenee.

- Puhutaan paljon naisten tasa-arvosta, mutta tässä miehiä ei kohdella tasa-arvoisesti. Heitä kohdellaan epäoikeudenmukaisesti, koska he eivät pääse harjoittelemaan gynekologisia tutkimuksia, vaikka ne kuuluvat oppimistavoitteisiin. Niitä ei opi muuten kuin käytännön harjoituksen avulla, kertoo Polo.

https://yle.fi/a/74-20115705

Kommentit (873)

Vierailija
621/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitsen aina naisgynekologin.

Asuin rapakon takana aikoinaan, siellä eka tapaaminen gynen kanssa alkoi puolen tunnin jutteluhetkellä. Tarkoituksena tutustua uuteen potilaaseen kokonaisuutena. Seuraavaksi pukukoppiin vaihtamaan pinkki paperikuituinen  vaate päälle ja tutkimuspöydälle. Se oli hyvin potilasta kunnioittava ja asiallinen kohtaaminen. 

Onneksi Suomessa ei mene puolta tuntia puheeseen ennen. Ettei tarvitse pelätä liian kauan. Suoraan asiaan. Joskin tutkimuksen aikana puhuminen voi olla hankalaa.

Sama... jestas, että menisi aikaa gynekäyntiin, kun ensin pitää rupatella ja sitten ruvetaan tutkimaan. Itse olisin hermoraunio siinä vaiheessa. Onneksi suomessa rupatellaan vain pakolliset ja sitten gyne sanoo tavalla tai toisella, että menepäs ottamaan alapää paljaaksi.

Vierailija
622/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ei nainen ole oppimismateriaali, nainen on ihminen."

Typerä jankuttaja. Jos lääkäri ei harjoittele hän ei opi. Sitten mammat valittavat että tk-lääkärimies ei osannut tehdä sisätutkimusta kun mammat eivät suostuneet lääkiksen aikana siihen että hän olisi päässyt oppimaan tekemällä.

Juuri näin. Sisätutkimusta ja eturauhasen tutkimistakin täytyy ikävä kyllä harjoitella käytännössä. En itse menisi lääkärille joka on perehtynyt potilaan anatomiaan vain virtuaalisesti.

Neljän lapsen "kokemusasiantuntijana" voin myös kertoa että neljästä synnytyslääkäristä paras ja huomaavaisin oli keski-ikäinen mies.

Kai sä ymmärrät,että tk lääkärin tekemä sisätutkimus on eri asia kuin synnytyksiin erikoistunut lääkäri?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä asia ei todennäköisesti kiinnosta täälläkään miehiä paskanvertaa. On vaan niin että monia miehiä ärsyttää se että tasa-arvoa ajetaan mitä mitättömimpiinkin asioihin, jos se on vähänkään naisilta pois. Sitten taas naiset itse ovat hiirenhiljaa tai jopa suuttuvat kun nostetaan esiin miehiä koskevia tasa-arvo ongelmia? Ja niitä selitellään sukupuolten eroilla tai sanotaan suoraan että niin se vain on ja voi voi.

Kuka sen päättää missä pitää menään tasa-arvon mukaan ja missä ei? Se ei voi mennä niin että sen päättää yksin naiset.

Ymmärrän harmituksen, mutta ei naisten velvollisuus ole olla miesten koekaniineja.

Eihän kukaan voi pakottaa miestäkään ostamaan tasa-arvosyistä Ladaa tai Skodaa. Kun on se niin väärin, että kaikilla ei ole varaa parempaan autoon. Jos mies haluaa ostaa Teslan, ja hänellä on siihen varaa, hän ostaa Teslan.

Jos nyt unohdetaan tasa-arvoaspekti, niin miten ehdotat että miesopiskelijat opiskelevat naistentautien ja synnytysten käytännön osuuden jos eivät saa tutkia potilaita? Se on nimittäin PAKOLLINEN jakso kaikille lääketieteen opiskelijoille. Sukupuolesta riippumatta. Naisetkaan eivät voi välttää urologian jaksoa vaikka eivät haluaisikaan sorkkia miespotilaiden vehkeitä.

Vierailija
624/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveän vaikea asia miehille uskoa, että valitaankin mieluummin nainen.

Itsestään selvää luulisi olevan, että naiseuteen kuuluvia asioita on luontevaa käsitellä naisen kanssa. Kyllä mieskin määrää kuukautiskipuihin lääkkeen, mutta yksiäkään kuukautisia hän ei ole kokenut. 

Nykyään valitsen aina naisgynen. Intiimialueidensa levittely vieraalle miehelle ON ylimääräinen koetus, kun gynetutkimukset ja toimenpiteet on muutenkin ikäviä ja kivuliaita.

Sattuipa kerran ihan tyylipuhdas sadistikin lääkäriksi, hänen käsittelynsä, kommenttinsa ja pilkkaaminen sai mut itkemään tutkimuksen jälkeen. Sanoin sh.lle lähtiessäni että tuo lääkäri ei hoida eikä tutki mua toista kertaa. Samalla sanoin heipat miesgyneille joukkona. 

Vierailija
625/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy alkaa itekkin lääkärissä vaatimaan että kun olen mies minun pitää saada mies lääkäri

Asiaan nähden vähän epäreilu kommentti. Mitä paikkaa ajattelit mennä lääkärille näyttämään? 

Vierailija
626/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein itse joskus ensimmäistä kertaa gynen polille mennessä päätöksen, että suostun opiskelijan läsnäoloon, jos minulta sitä kysytään. Olin pohtinut asiaa etukäteen ja totesin itsekseni, että on kaikkien etu, että opiskelija pääsee harjoittelemaan myös oikeassa potilas-lääkäri tilanteessa ja jos minulle napsahtaa harjoituspotilaan rooli, niin sitten se on niin. Päätin myös etten kieltäydy, jos lääkäriksi opiskeleva on mies.  mietin myös etukäteen miten ja mitä sanon, jos itselle tulee epämukava tunne (olin ensimmäistä kertaa siis itse menossa gynen polille joten en yhtään tiennyt mitä voisi siellä tapahtua, vaikka oli gynekologinen tutkimus tehty minulle tietysti aiemmin, niin jotenkin se sairaalaan meno tuntui sitten erilaiselta).

Vierailija
627/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mene enää miesgynekologille. Olen ollut miespuolisen synnytyslääkärin käsittelyssä yliaikaisuuden takia. Hän sanoi että nytpä tehdäänkin sellainen sisätutkimus että synnytys käynnistyy. Nousin tutkimuspöydältä verta valuvana. Ja joo, synnytys käynnistyi.

Mitä ihmettä,  lääkärihän on tehnyt vaan työtään. Kaikesta sitä uhriudutaankin. 

"Tarkoituksena on auttaa elimistöä supistusten käynnistämisessä. Toimenpiteessä kätilö tai lääkäri tekee sisätutkimuksen ulottuakseen sikiökalvoihin ja erottaa ne kohdunkaulan alaosasta. Tämä saa elimistön vapauttamaan synnytyksen käynnistämisessä tarvittavia hormoneja.Voi olla hyvä tietää, että kalvojen irrottelu tuntuu usein epämukavalta tai kipeältä, ja sen jälkeen voi tulla myös hieman verta. Muista, että voit aina keskeyttää toimenpiteen, jos se ei tunnu hyvältä! Kalvoja ei saa yrittää irrottaa itse kotona, vaan kätilö tekee toimenpiteen tarkistettuaan tilanteen ja voi myös vilkaista vauvaa ultraäänellä sen jälkeen. Kalvoja voidaan irrotella useita kertoja muutaman päivän välein, jos kätilö ja lääkäri näin päättävät."

Vierailija
628/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm... tää olis ehkä sellainen oppimisen paikka monelle. Gynelle meneminen on joka tapauksessa itselle niin vaikea paikka että gynen sukupuoli olisi siinä kohtaa vaan pisara valtameressä 😂 Pakko kai siellä nyt joskus on käydä paikkoja näyttämässä, mut hlvetti kun ei oo minkään näköistä seksielämääkään niin mitä vttua mä siellä edes tekisin. n32

No kyllä ne tutkii vaikka rinnat samalla. Tai tsekkaa onko kaikki kunnossa. Määrää labroja etc. Ja vaihdevuodet kun alkaa kolkutella tai vuotoongelmia niin niitäkin tsekkaa.

Eihän sinne pakko ole mennä. Kai se kutsu kohta sullekin kolahtaa sinne seulontaan ,ellei niitä säästämisvimmassa peruta. 

Mä itse toivoisin vaihdevuosien hoitoon enemmän huomiota. Luin jostain mikä määrä esim. Naisia laitetaan masennuslääkkeillä etc vaihdevuosien takia.

Jos pätäkkää on niin itse aloittaisin kyllä jostain yksityisestä,jolla hyvä maine. Itsellä oli eka gynekologi nainen niin ihana,ja kerroin sille kaikki pelot ja jopa kehohäpeästä ja se oli niin ymmärtäväinen ja ihana. Ei enää pelottanut gynellä käynti sen jälkeen. Iso osa siitä oli kommunikointia ja toisen rajojen kunnioittamista.

Vierailija
629/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voidaanko sopia yhteiset pelisäännöt että milloinka pitää kannattaa tasa-arvoa ja milloin saa luvan kanssa syrjiä sukupuolen mukaan? Nyt on melko sekavaa, kun välillä nousee hirmu kohu syrjinnästä ja nyt taas ei oikein kiinnosta kuin trollaavia miehiä.

Vierailija
630/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän täysin. Varsinkin kun miettii, että naistentaudit on ihan lasten kengissä niin tajuaa millainen misogynia naistentaudeissa on. Eihän ne tiedä mitään naisten elimistöstä koska naisia ei ole tutkittu. Ei ne tiedä liikunnan vaikutuksista, ei siitä miten kuukautiskierto vaikuttaa energiatasoihin, peri ja menopaussi tietämys on täysin olematonta. Näköjään se on niin, että siellä on miehet keskittyneet kaikki nämä sata vuotta mitä naisia on suunnilleen ronklattu niin lähinnä pillujen räpläämiseen, mutta mitään lääketiedettä ei ole jaksettu tehdä.

Pillujen räplääminen ja sitten tämä kuuluisa selällään synnyttäminen, että isukki (tai nykyään lääketeollis

et tainnut ymmärtää mitä krjoitin 

Vierailija
631/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Typerä jankuttaja. Jos lääkäri ei harjoittele hän ei opi. Sitten mammat valittavat että tk-lääkärimies ei osannut tehdä sisätutkimusta kun mammat eivät suostuneet lääkiksen aikana siihen että hän olisi päässyt oppimaan tekemällä.

Juuri näin. Sisätutkimusta ja eturauhasen tutkimistakin täytyy ikävä kyllä harjoitella käytännössä. En itse menisi lääkärille joka on perehtynyt potilaan anatomiaan vain virtuaalisesti.

Neljän lapsen "kokemusasiantuntijana" voin myös kertoa että neljästä synnytyslääkäristä paras ja huomaavaisin oli keski-ikäinen mies.

Kai sä ymmärrät,että tk lääkärin tekemä sisätutkimus on eri asia kuin synnytyksiin erikoistunut lääkäri?

Siis nyt puhuttiin opiskelijoista. Missä tk:ssa lääkärit tekee sisätutkimuksia? Itse olen ainakin joutunut aina hakeutumaan yksityiselle.

Vierailija
632/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskeluaikana oli YTHS:llä miesgynekologi. Sen käytös oli täysin asiatonta. Kommentoi ulkonäköä, tuputti lasten hankkimista ja vähätteli puudutuksen tarvetta, kun kierukkaa laittaessa vaadin sellaisen.

Oli niin paska kokemus, että sen jälkeen en ole enää koskaan voinut mennä miespuoliselle gynelle, vaikka tiedostankin, että se YTHS:n gyne oli varmasti harvinaisen epäammattimainen. Koko gynekologilla käymiseen jäi kammo.

Vierailija
633/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä asia ei todennäköisesti kiinnosta täälläkään miehiä paskanvertaa. On vaan niin että monia miehiä ärsyttää se että tasa-arvoa ajetaan mitä mitättömimpiinkin asioihin, jos se on vähänkään naisilta pois. Sitten taas naiset itse ovat hiirenhiljaa tai jopa suuttuvat kun nostetaan esiin miehiä koskevia tasa-arvo ongelmia? Ja niitä selitellään sukupuolten eroilla tai sanotaan suoraan että niin se vain on ja voi voi.

Kuka sen päättää missä pitää menään tasa-arvon mukaan ja missä ei? Se ei voi mennä niin että sen päättää yksin naiset.

Ymmärrän harmituksen, mutta ei naisten velvollisuus ole olla miesten koekaniineja.

Eihän kukaan voi pakottaa miestäkään ostamaan tasa-arvosyistä Ladaa tai Skodaa. Kun on se niin väärin, että kaikilla ei ole varaa parempaan autoon. Jos mies haluaa ostaa Tesl

Jos nyt unohdetaan tasa-arvoaspekti, niin miten ehdotat että miesopiskelijat opiskelevat naistentautien ja synnytysten käytännön osuuden jos eivät saa tutkia potilaita? Se on nimittäin PAKOLLINEN jakso kaikille lääketieteen opiskelijoille. Sukupuolesta riippumatta. Naisetkaan eivät voi välttää urologian jaksoa vaikka eivät haluaisikaan sorkkia miespotilaiden vehkeitä.

Täällähän on lukuisia naisia, jotka ovat ilmoittaneet että mielellään antavat miesten hoitaa.

Jos tilanne oikeasti menee siihen, että perusopiskelijoille ei riitä opetusmateriaalia, niin sitten pitää varmaankin kehittää joku alapää-Anne tyyppinen nukke.

Vierailija
634/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miesgyne kerran sulloi se metallileuan sisääni niin kovakouraisesti, että päätin jatkossa käydä vain gynellä joka on itse kokenut saman, ja tietää miltä se tuntuu.

Jo joku mies on ottanut sen reikäänsä, voin harkita häntä valitessani gyneä. 

Jep, mulla on ihan sama ajatuskulku. Ikävää, että sullekin sattui tuollainen tuskallinen kokemus!

608

Vierailija
635/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ihan samalla tavalla se tehdään poislukien mahdollinen ultraus ja sen tulkinta.

Vierailija
636/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän kukaan voi pakottaa miestäkään ostamaan tasa-arvosyistä Ladaa tai Skodaa. Kun on se niin väärin, että kaikilla ei ol

Voihan lääketieteen opiskelijat harjoitella vaikka maksullisella naisella. Sellainen nainen varmaan mieluummin on rahaa vastaan opikelijoiden harjoitelukohteena kuin jonkun hikisen kuppaisen rekkamiehen alla?

Vierailija
637/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirveän vaikea asia miehille uskoa, että valitaankin mieluummin nainen.

Itsestään selvää luulisi olevan, että naiseuteen kuuluvia asioita on luontevaa käsitellä naisen kanssa. Kyllä mieskin määrää kuukautiskipuihin lääkkeen, mutta yksiäkään kuukautisia hän ei ole kokenut. 

Nykyään valitsen aina naisgynen. Intiimialueidensa levittely vieraalle miehelle ON ylimääräinen koetus, kun gynetutkimukset ja toimenpiteet on muutenkin ikäviä ja kivuliaita.

Sattuipa kerran ihan tyylipuhdas sadistikin lääkäriksi, hänen käsittelynsä, kommenttinsa ja pilkkaaminen sai mut itkemään tutkimuksen jälkeen. Sanoin sh.lle lähtiessäni että tuo lääkäri ei hoida eikä tutki mua toista kertaa. Samalla sanoin heipat miesgyneille joukkona. 

ei välttämättä naisgynekologikaan ole yksiäkään kuukautisia kokenut....

Vierailija
638/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä mamma ei käy terveyskeskuksessa vaan maksaa gynekologikäyntinsä ihan itse, omasta palkastaan. Ja pitää sen vuoksi itsellään täyden oikeuden valita, kenen lääkärin kanssa asioi (eli suomenkielinen naislääkäri). Julkinen terveydenhuolto sitten erikseen, siellä ei ainakaan päivystyksessä tietenkään voi valikoida sen enempää lääkärin sukupuolta, etnisyyttä, kielitaitoa kuin ikääkään. 

Vierailija
639/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskeluaikana oli YTHS:llä miesgynekologi. Sen käytös oli täysin asiatonta. Kommentoi ulkonäköä, tuputti lasten hankkimista ja vähätteli puudutuksen tarvetta, kun kierukkaa laittaessa vaadin sellaisen.

Oli niin paska kokemus, että sen jälkeen en ole enää koskaan voinut mennä miespuoliselle gynelle, vaikka tiedostankin, että se YTHS:n gyne oli varmasti harvinaisen epäammattimainen. Koko gynekologilla käymiseen jäi kammo.

Joo mä kävin tk:ssa. Se tosin oli nainen. Siis tk-lääkäri. Sekin huomautteli kaikkea asiatonta. Esim. Miksi karvoituksessa oli paperinjämiä. (En tiedä, oli kai jäänyt sinne???). Ja tämä naislääkäri oli itse raskaana ja jankutti että miksi et ole hankkinut lapsia.

Päätin etten anna enää ikinä tk-lääkärin tutkia mitään. Ja koko tutkimus tuli yllärinä. Kun valitin siis kuukautisten poisjääntiä. Gynehän asiaa lopulta tutki. Ei kai se sormilla koettelemalla mitään edes huomaisi? En tajunnut koko "tutkimuksen" funktiota.

Vierailija
640/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei tämä ole tasa-arvo ongelma mutta sitten se on, jos työnantaja ei halua ottaa valtavaa riskiä palkaamalla vakituiseksi synnytysikäistä naista?