Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naiset eivät suostu käymään miesgynekologeilla

Vierailija
14.10.2024 |

Gynekologiksi opiskelevien miesten määrä on romahtanut viime vuosina. Naiset ovat haluttomia hakeutumaan miesten tutkittavaksi, mikä vaikeuttaa jo alan koulutusta.

Naistentauteihin ja synnytyksiin erikoistuva lääkäri Juuso Isotalo, 32, huomasi jo opiskeluaikanaan, että monet naiset vieroksuivat miesopiskelijaa. Hän työskentelee Turun yliopistollisen keskussairaalan naistenklinikalla.

Naistentautien professori Päivi Polo on opettanut lääketieteen opiskelijoita noin 25 vuotta. Hän on Juuso Isotalon tavoin havainnut viime aikoina, että naiset eivät anna miesopiskelijoiden tutkia itseään. Kieltäytymisiä tulee päivittäin. Pololla on yleensä ryhmissä sekä nais- että miesopiskelijoita, jotta opetustilanne etenee.

- Puhutaan paljon naisten tasa-arvosta, mutta tässä miehiä ei kohdella tasa-arvoisesti. Heitä kohdellaan epäoikeudenmukaisesti, koska he eivät pääse harjoittelemaan gynekologisia tutkimuksia, vaikka ne kuuluvat oppimistavoitteisiin. Niitä ei opi muuten kuin käytännön harjoituksen avulla, kertoo Polo.

https://yle.fi/a/74-20115705

Kommentit (873)

Vierailija
561/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehet täälä keskustelussa antavat oivan kuvan itsestään, sitten ihmettelevät miksi ei mennä mieslääkärille :D

Ja sitten on tämä "ihan vain periaatteesta"-jankkaaja, joka luulee, että tämä on tasa-arvo kysymys.

Joo, niinhän se Päivi Polokin on vain trolli joka tuosta YLE:llä puhuu. Eihän muillakaan voi olla periaatteita kun sinullakaan niitä ei ole.

Päivi Polo puhuu täysin opettamansa aineen näkökulmasta. Hän toteaa asian tilan. Ei hän varmaankaan kuvittele, että naiset tämän lausunnon jälkeen sankoin joukoin hakeutuvat näyttämään itseään opiskelijoille. Tai voi olla että kuvittelee, mutta taitaa erehtyä.

Vierailija
562/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iso osa naisista on piilolepakoita koska vain nainen kelpaa gyneksi. Kannattaa siis miesgynen identifoitua naiseksi niin riittää asiakkaita.

Siellä käydään turvallisuussyistä naisilla, ettei ole miehiä paikalla, ellei ole jotain mikä vaatii miestä esimerkiksi kirurgi. Ei siksi että nainen olisi lepakko. Voi hyvää päivää. Voi joukossa olla joku entinen mies sitä ei tiedä. 

Joo, terveydenhoidossa on tosi tosi vaarallista :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehet täälä keskustelussa antavat oivan kuvan itsestään, sitten ihmettelevät miksi ei mennä mieslääkärille :D

Mistä sinä tiedät keskustelijoiden sukupuolen? Oletatko että kaikki naiset ovat kanssasi samaa mieltä ja eri mieltä olevat ovat miehiä?

Älä esitä tyhmää.

En esitä. Kerrotko mistä tiedät keskustelijoiden sukupuolen?

Lukemalla niitä kommentteja, dah. 

Vierailija
564/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten on tämä "ihan vain periaatteesta"-jankkaaja, joka luulee, että tämä on tasa-arvo kysymys.

Joo, niinhän se Päivi Polokin on vain trolli joka tuosta YLE:llä puhuu. Eihän muillakaan voi olla periaatteita kun sinullakaan niitä ei ole.

Päivi Polo puhuu täysin opettamansa aineen näkökulmasta. Hän toteaa asian tilan. Ei hän varmaankaan kuvittele, että naiset tämän lausunnon jälkeen sankoin joukoin hakeutuvat näyttämään itseään opiskelijoille. Tai voi olla että kuvittelee, mutta taitaa erehtyä.

"- Puhutaan paljon naisten tasa-arvosta, mutta tässä miehiä ei kohdella tasa-arvoisesti. Heitä kohdellaan epäoikeudenmukaisesti, koska he eivät pääse harjoittelemaan gynekologisia tutkimuksia, vaikka ne kuuluvat oppimistavoitteisiin. Niitä ei opi muuten kuin käytännön harjoituksen avulla, kertoo Polo."

Mielestäni tämä on vahva kannanotto tasa-arvoasioihin. En sitten tiedä millaiseksi olet saanut tämän  kääntymään omassa mielessäsi.

Vierailija
565/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sinä tiedät keskustelijoiden sukupuolen? Oletatko että kaikki naiset ovat kanssasi samaa mieltä ja eri mieltä olevat ovat miehiä?

Älä esitä tyhmää.

En esitä. Kerrotko mistä tiedät keskustelijoiden sukupuolen?

Lukemalla niitä kommentteja, dah. 

Eli päästään takaisin alkutilanteeseen eli siihen että kanssasi samaa mieltä olevat ovat mielestäsi naisia ja eri mieltä olevat miehiä.

Vierailija
566/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä asia ei todennäköisesti kiinnosta täälläkään miehiä paskanvertaa. On vaan niin että monia miehiä ärsyttää se että tasa-arvoa ajetaan mitä mitättömimpiinkin asioihin, jos se on vähänkään naisilta pois. Sitten taas naiset itse ovat hiirenhiljaa tai jopa suuttuvat kun nostetaan esiin miehiä koskevia tasa-arvo ongelmia? Ja niitä selitellään sukupuolten eroilla tai sanotaan suoraan että niin se vain on ja voi voi.

Kuka sen päättää missä pitää menään tasa-arvon mukaan ja missä ei? Se ei voi mennä niin että sen päättää yksin naiset.

Sähän voisit aloittaa vaikka oman keskustelun näistä miehiä koskevista tasa-arvo asioista? Voi miehet siihen sitten osallistua ja samoin naisetkin. 

Vierailija
567/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä esitä tyhmää.

Esittää?? Ei sen tartte mitään esittää kuhan on rehellisesti oma ittensä. Tyhmä ja sekaisin kuin seinäkello. Misogyniaa unohtamatta. Eli joku tyypillinen ylikseltä eksynyt trolli.

Vierailija
568/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paras kait lienisi eunukit alapään läkäreinä. Mutta niitä kun ei nykymaailmassa ole. :-)

Ohis: Itseasiassa eunukkikulttuuri elää vieläkin mutta eri syistä kuin entisaikaan. Nämä nykyeunukit ovat yleensä homoseksuaaleja miehiä jotka ovat päätyneet poistattamaan sukupuolielimensä seksuaalisista syistä, niin kummaa kuin se onkin. Se on sitä äärimmäistä kehonmuokkauskulttuuria. Ks. nulloplasty/nullification.

Olen haavi auki lukenut sekä ylen jutun kommentteja että tätä ketjua. Kyllä voi joillakuilla miehillä mennä tunteisiin kun nainen sanoo heille ei. Itsekin olen aina valinnut naisgynen.

Vierailija
569/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä asia ei todennäköisesti kiinnosta täälläkään miehiä paskanvertaa. On vaan niin että monia miehiä ärsyttää se että tasa-arvoa ajetaan mitä mitättömimpiinkin asioihin, jos se on vähänkään naisilta pois. Sitten taas naiset itse ovat hiirenhiljaa tai jopa suuttuvat kun nostetaan esiin miehiä koskevia tasa-arvo ongelmia? Ja niitä selitellään sukupuolten eroilla tai sanotaan suoraan että niin se vain on ja voi voi.

Kuka sen päättää missä pitää menään tasa-arvon mukaan ja missä ei? Se ei voi mennä niin että sen päättää yksin naiset.

Sähän voisit aloittaa vaikka oman keskustelun näistä miehiä koskevista tasa-arvo asioista? Voi miehet siihen sitten osallistua ja samoin naisetkin. 

Tämä on keskustelu miesten tasa-arvo-ongelmista jonka aloitti naistohtori.

T: Eri

Vierailija
570/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän harmituksen, mutta ei naisten velvollisuus ole olla miesten koekaniineja.

Eihän kukaan voi pakottaa miestäkään ostamaan tasa-arvosyistä Ladaa tai Skodaa. Kun on se niin väärin, että kaikilla ei ole varaa parempaan autoon. Jos mies haluaa ostaa Teslan, ja hänellä on siihen varaa, hän ostaa Teslan.

Ihan samalla tavalla nainen saa valita millä lääkärillä käy. Ja se on ihan naisen oma asia, millä perusteella hän lääkärinsä valitsee. Ottaa vaikka sen, jolla on kauneimmat kynnet.

Vierailija
571/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Niin, ja jos potilas kieltäytyy hoidosta joka on tarjottu niin sitä ei tarvitse tarjota uudelleen. Potilaalla ei

Vähänpä tiedät."

Tiedän asian perinpohjaisesti koska olen alalla töissä ja olen lukenut lait läpi koulussa.

Et selvästikään ole sisäistänyt asiaa.

t. Toinen alalla oleva.

Kyllä olen ja sinun pitäisi oikeasti tutustua lakeihin.

Jännittyneenä odotan, että kerrot missä lain kohdassa sanotaan, että naisen on pakko suostua gynekologiseen tutkimukseen miespuolisen opiskelija tekemänä.

Oletkin selvästi i d i o o t t i koska en ole väittänyt tuota. Opettele lukemaan ja ymmärtämään lukemasi.

No kerro sitten se lainkohta, jonka mukaan naisen pitää valita tasa-arvoisesti mies- ja naisgynen välillä. Tarkoittaisiko se sitä, että joka toinen käynti miehellä, ja joka toinen naisella? Koskeeko tämä kaikkien alojen lääkäreitä vai koetko ongelman olevan nimenomaan gynekologin valinnassa? Entä SERI-uhrit, saavatko he valita gynensä sukupuolen perusteella? 

Vierailija
572/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä esitä tyhmää.

Esittää?? Ei sen tartte mitään esittää kuhan on rehellisesti oma ittensä. Tyhmä ja sekaisin kuin seinäkello. Misogyniaa unohtamatta. Eli joku tyypillinen ylikseltä eksynyt trolli.

Tosi aikuismaista kommentointia.

Vierailija
573/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy alkaa itekkin lääkärissä vaatimaan että kun olen mies minun pitää saada mies lääkäri

Vierailija
574/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kantis olen. Ja aina vaan naisgynelle mennyt.

En todellakaan haluaisi miehelle. Jo se asia,että meillä on samat elimet saisi hakeutumaan naiselle. Varmaan hänellä enemmän omakohtaista kokemuspintaa asioihin.

Hätätilanne erikseen,mutta en miehelle menisi,jos saan päättää.

Vierailija
575/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy alkaa itekkin lääkärissä vaatimaan että kun olen mies minun pitää saada mies lääkäri

Sinulla on siihe täysi oikeus.

Vierailija
576/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No kerro sitten se lainkohta, jonka mukaan naisen pitää valita tasa-arvoisesti mies- ja naisgynen välillä. Tarkoittaisiko se sitä, että joka toinen käynti miehellä, ja joka toinen naisella? Koskeeko tämä kaikkien alojen lääkäreitä vai koetko ongelman olevan nimenomaan gynekologin valinnassa? Entä SERI-uhrit, saavatko he valita gynensä sukupuolen perusteella? "

Sinulle olisi pitänyt opettaa jo koulussa että potilaalla on oikeus kieltäytyä hoidosta muttei valita hoitajaa tai lääkäriä. Tämä on yksiselitteinen asia, laissa ei ole pykälää joka oikeuttaisi tuohon. On hämmästyttävää miten kouluista pääsee läpi oppimatta perusasioita nykyään.

Vierailija
577/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän täysin. Varsinkin kun miettii, että naistentaudit on ihan lasten kengissä niin tajuaa millainen misogynia naistentaudeissa on. Eihän ne tiedä mitään naisten elimistöstä koska naisia ei ole tutkittu. Ei ne tiedä liikunnan vaikutuksista, ei siitä miten kuukautiskierto vaikuttaa energiatasoihin, peri ja menopaussi tietämys on täysin olematonta. Näköjään se on niin, että siellä on miehet keskittyneet kaikki nämä sata vuotta mitä naisia on suunnilleen ronklattu niin lähinnä pillujen räpläämiseen, mutta mitään lääketiedettä ei ole jaksettu tehdä.

Pillujen räplääminen ja sitten tämä kuuluisa selällään synnyttäminen, että isukki (tai nykyään lääketeollisuuden edustaja) saa perverssin exhibitionistisen kok

lääkis ei ole paikka, jossa "opetetaan". Lääkis on yliopisto ja yliopistoissa luetaan itse ja tentitään. Luennoilla voidaan käydä, mutta ennen luentoja luetaan itse se aihe, ja luennolla sitten käydään sama aihe läpi, ehkä luennoiva opettaja sitten kertoo käytännön kautta asioita. Ammattikouluissa ennen opetettiin, esim. hoitajia, mutta nykyisin hoitajatkin opettelevat asiat pääsääntöisesti itse lukien.

Katos vaan. Puolisoni on lääkiksessä professorina ja hän kyllä opettaa useaakin kurssia.

Vierailija
578/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on siihe täysi oikeus.

Ei ole.

Vierailija
579/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iso osa naisista on piilolepakoita koska vain nainen kelpaa gyneksi. Kannattaa siis miesgynen identifoitua naiseksi niin riittää asiakkaita.

Arvatkaa onko tämä naisen vai miehen kommentti? Itse en millään arvaa 😂🙄

Vierailija
580/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Niin, ja jos potilas kieltäytyy hoidosta joka on tarjottu niin sitä ei tarvitse tarjota uudelleen. Potilaalla ei

Vähänpä tiedät."

Tiedän asian perinpohjaisesti koska olen alalla töissä ja olen lukenut lait läpi koulussa.

Et selvästikään ole sisäistänyt asiaa.

t. Toinen alalla oleva.

Kyllä olen ja sinun pitäisi oikeasti tutustua lakeihin.

Tässä vielä aluehallintoviraston tulkinta laista: "Potilas voi valita, kuka laillistettu terveydenhuollon ammattihenkilö häntä hoitaa terveydenhuollon toimintayksikössä".

Toki tiedän, että nykyisessä tilanteessa tämä ei todellakaan toteudu.

Aluehallintoviraston

🤣🤣🤣