Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naiset eivät suostu käymään miesgynekologeilla

Vierailija
14.10.2024 |

Gynekologiksi opiskelevien miesten määrä on romahtanut viime vuosina. Naiset ovat haluttomia hakeutumaan miesten tutkittavaksi, mikä vaikeuttaa jo alan koulutusta.

Naistentauteihin ja synnytyksiin erikoistuva lääkäri Juuso Isotalo, 32, huomasi jo opiskeluaikanaan, että monet naiset vieroksuivat miesopiskelijaa. Hän työskentelee Turun yliopistollisen keskussairaalan naistenklinikalla.

Naistentautien professori Päivi Polo on opettanut lääketieteen opiskelijoita noin 25 vuotta. Hän on Juuso Isotalon tavoin havainnut viime aikoina, että naiset eivät anna miesopiskelijoiden tutkia itseään. Kieltäytymisiä tulee päivittäin. Pololla on yleensä ryhmissä sekä nais- että miesopiskelijoita, jotta opetustilanne etenee.

- Puhutaan paljon naisten tasa-arvosta, mutta tässä miehiä ei kohdella tasa-arvoisesti. Heitä kohdellaan epäoikeudenmukaisesti, koska he eivät pääse harjoittelemaan gynekologisia tutkimuksia, vaikka ne kuuluvat oppimistavoitteisiin. Niitä ei opi muuten kuin käytännön harjoituksen avulla, kertoo Polo.

https://yle.fi/a/74-20115705

Kommentit (873)

Vierailija
641/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hirveän vaikea asia miehille uskoa, että valitaankin mieluummin nainen.

Itsestään selvää luulisi olevan, että naiseuteen kuuluvia asioita on luontevaa käsitellä naisen kanssa. Kyllä mieskin määrää kuukautiskipuihin lääkkeen, mutta yksiäkään kuukautisia hän ei ole kokenut. 

Nykyään valitsen aina naisgynen. Intiimialueidensa levittely vieraalle miehelle ON ylimääräinen koetus, kun gynetutkimukset ja toimenpiteet on muutenkin ikäviä ja kivuliaita.

Sattuipa kerran ihan tyylipuhdas sadistikin lääkäriksi, hänen käsittelynsä, kommenttinsa ja pilkkaaminen sai mut itkemään tutkimuksen jälkeen. Sanoin sh.lle lähtiessäni että tuo lääkäri ei hoida eikä tutki mua toista kertaa. Samalla sanoin heipat miesgyneille joukkona. 

ei välttämättä naisgynekologikaan ole yksiäkään kuukautisia kokenut....

No prosentuaalinen osuus on kyllä suurempi kuin miehissä. Ja samat värkit niillä on kuitenkin.

Vierailija
642/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ei nainen ole oppimismateriaali, nainen on ihminen."

Typerä jankuttaja. Jos lääkäri ei harjoittele hän ei opi. Sitten mammat valittavat että tk-lääkärimies ei osannut tehdä sisätutkimusta kun mammat eivät suostuneet lääkiksen aikana siihen että hän olisi päässyt oppimaan tekemällä.

Juuri näin. Sisätutkimusta ja eturauhasen tutkimistakin täytyy ikävä kyllä harjoitella käytännössä. En itse menisi lääkärille joka on perehtynyt potilaan anatomiaan vain virtuaalisesti.

Neljän lapsen "kokemusasiantuntijana" voin myös kertoa että neljästä synnytyslääkäristä paras ja huomaavaisin oli keski-ikäinen mies.

Kai sä ymmärrät,että tk lääkärin tekemä sisätutkimus on eri asia kuin synnytyksii

Kaikki yleislääkärit tekevät sisätutkimuksia. Esimerkiksi, jos naispotilaalta epäillään umpparia, niin tulee silloin myös sisätutkimus. Jos naispotilas valittaa alavatsakipuja, niin tulee sisätutkimus. Noita varten ei tarvi hakeutua yksityiselle gynelle eikä saa lähetettä sairalaan gynen polille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta mies on jotenkin perverssi jos haluaa gynekologisi alkaa. Että kyllä siinä on perverssit mietteet takana jos haluaa rouvain ripsipiirakoita työkseen kaivella.

Vierailija
644/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Typerä jankuttaja. Jos lääkäri ei harjoittele hän ei opi. Sitten mammat valittavat että tk-lääkärimies ei osannut tehdä sisätutkimusta kun mammat eivät suostuneet lääkiksen aikana siihen että hän olisi päässyt oppimaan tekemällä.

Tämä mamma ei käy terveyskeskuksessa vaan maksaa gynekologikäyntinsä ihan itse, omasta palkastaan. Ja pitää sen vuoksi itsellään täyden oikeuden valita, kenen lääkärin kanssa asioi (eli suomenkielinen naislääkäri). Julkinen terveydenhuolto sitten erikseen, siellä ei ainakaan päivystyksessä tietenkään voi valikoida sen enempää lääkärin sukupuolta, etnisyyttä, kielitaitoa kuin ikääkään. 

ja yksityisellä ei ole lääkäriharjoittelijoita, joten olet väärässä ketjussa. Tässä keskustellaan siitä, että lääkäriharjoittelijat ei pääse kovin helposti harjoittelemaan, jos on kyse gynekologiasta.

Vierailija
645/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehet siellä minun alapäässä häärää muutenkin  niin ei ole outoa. Ja niin kuin joku jo mainitsi niin miehet ovat hellävaraisempia kuin naiset.

Eivät todellakaan ole. Mistä tällainen yleistys on lähtenyt liikkeelle? Kovakouraisia ovat olleet kaikki joilla olen ollut.

Oman otantani perusteella isompi ero gynekologien potilastaidoissa ei ole sukupuolen vaan iän perusteella. Vanhemmat gynet olleet kovakouraisempia ja epäempaattisempia kuin nuoremmat.

Vierailija
646/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hirveän vaikea asia miehille uskoa, että valitaankin mieluummin nainen.

Itsestään selvää luulisi olevan, että naiseuteen kuuluvia asioita on luontevaa käsitellä naisen kanssa. Kyllä mieskin määrää kuukautiskipuihin lääkkeen, mutta yksiäkään kuukautisia hän ei ole kokenut. 

Nykyään valitsen aina naisgynen. Intiimialueidensa levittely vieraalle miehelle ON ylimääräinen koetus, kun gynetutkimukset ja toimenpiteet on muutenkin ikäviä ja kivuliaita.

Sattuipa kerran ihan tyylipuhdas sadistikin lääkäriksi, hänen käsittelynsä, kommenttinsa ja pilkkaaminen sai mut itkemään tutkimuksen jälkeen. Sanoin sh.lle lähtiessäni että tuo lääkäri ei hoida eikä tutki mua toista kertaa. Samalla sanoin heipat miesgyneille joukkona. 

ei välttämättä naisgynekologikaan ole yksiäkään kuukautisi

nykypäivänä ei välttämättä värkitkään ole samat....

Vierailija
647/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Sisätutkimusta ja eturauhasen tutkimistakin täytyy ikävä kyllä harjoitella käytännössä. En itse menisi lääkärille joka on perehtynyt potilaan anatomiaan vain virtuaalisesti.

Neljän lapsen "kokemusasiantuntijana" voin myös kertoa että neljästä synnytyslääkäristä paras ja huomaavaisin oli keski-ikäinen mies.

Kai sä ymmärrät,että tk lääkäri

Ei tarvitse hakeutua yksityiselle, mutta voi - onneksi. Juuri tänään kävin nimittäin yksityisellä naisgynellä alavatsakipujen vuoksi. Terveyskeskukseen en menisi kuin viimeisenä vaihtoehtona.  

Vierailija
648/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En menisi mies gynegologille.

Vierailija
649/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua mikä ongelma. Täällä osa hehkuttanut,että niin hyviä kokemuksia miesgyneistä vaikka synnytyksessä.

No he antakoon miesten tehdä tutkimuksia ja käyköön miesgynellä.

Itse en käy. Jos voin valita. (Vielä vähemmän kiinnostaa antaa jonkun opiskelijan pällistellä sinne).

Mä olen verikokeissa, suoneen annettavissa lääkkeissä etc suostunut opiskelijan neulatyynyksi. Se olkoon oma kontribuutioni asiaan. Ainakin tässä vaiheessa.

Vierailija
650/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että tasa-arvoon liittyy se, että en saa enää päättää lääkärin sukupuolta. 

Vierailija
651/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ja kun maksan itse tutkimukset, niin olen oikeutettu valitsemaan lääkärini. Jos joutuisin julkiselle puolelle, niin silloin en voisi valita. Voisin jopa suostua "koekaniiniksi", en ole erityisen sensitiivinen, mutta ymmärrän kyllä, että kaikki eivät ole samanlaisia.

Vierailija
652/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei tämä ole tasa-arvo ongelma mutta sitten se on, jos työnantaja ei halua ottaa valtavaa riskiä palkaamalla vakituiseksi synnytysikäistä naista?

Tämä on ongelma niiden muutaman miehen kannalta, jotka vielä erikoistuvat gynekologiaan. Siis heidän näkökulmastaan. Se ei kuitenkaan estä heitä toimimasta lääkärinä tai estä naisia saamasta hyvää gynekologista hoitoa. Ongelma on mittakaavaltaan pieni. 

Se, että synnytysikäisiä naisia ei palkata töihin koskee kokonaisia ikäluokkia. Tämä vaikuttaa naisen työuraan myös myöhemmin. Koskee vaikutuksiltaan koko kansantaloutta, eli mittakaava on suuri.

Vierailija
653/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä miehenä kyllä mielelläni menisin urologille, joka on nainen (ja jos on nuori, kaunis ja pilke silmäkulmassa, vielä mukavampaa) ;) Ottaa kunnolla kaksin kätösin kiinni vaan, sanoisin.

Vierailija
654/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kyllä aina mielummin mennyt miesgynekologille. On outoa jos toinen nainen ronkkii alapäätä.

Vierailija
655/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maahanmuuttaja miehet voitaisiin kouluttaa gynekologeiksi

Vierailija
656/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kyllä aina mielummin mennyt miesgynekologille. On outoa jos toinen nainen ronkkii alapäätä.

En minäkään halua näin miehenä mennä mieslääkärin ronkittavaksi. Ei kyllä minusta ole mukavaa, että lääkäri-Jorma ottaa toisella kädellä kepeksistä kiinni ja toisella sormeilee ryppyreikää. Ei ole minun juttuni tuommoinen sekoilu!!!

Vierailija
657/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli sinulle tilanne on seksuaalinen. Ok.

Vierailija
658/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkitusti naislääkärillä sattuu vähemmän. Itse valitsen aina naisen. Huonoja kokemuksia miesgyneistä. 

Vierailija
659/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan sitä tietysti olla vaikka naisista pitävä nainenkin gynenä. Kukapa sen tietää.

Tiedän lesbon gynekologin. Olen ollut samassa paikassa töissä.

Vierailija
660/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä asia ei todennäköisesti kiinnosta täälläkään miehiä paskanvertaa. On vaan niin että monia miehiä ärsyttää se että tasa-arvoa ajetaan mitä mitättömimpiinkin asioihin, jos se on vähänkään naisilta pois. Sitten taas naiset itse ovat hiirenhiljaa tai jopa suuttuvat kun nostetaan esiin miehiä koskevia tasa-arvo ongelmia? Ja niitä selitellään sukupuolten eroilla tai sanotaan suoraan että niin se vain on ja voi voi.

Kuka sen päättää missä pitää menään tasa-arvon mukaan ja missä ei? Se ei voi mennä niin että sen päättää yksin naiset.

Ymmärrän harmituksen, mutta ei naisten velvollisuus ole olla miesten koekaniineja.

Eihän kukaan voi pakottaa miestäkään ostamaan tasa-arvosyistä Ladaa tai Skodaa. Kun on se niin väärin, että kaikilla ei ole varaa parempaan autoon. Jos mies haluaa ostaa Tesl

Ei ole kenenkään naisen tehtävä toimia harjoitteluobjektina.