Naiset eivät suostu käymään miesgynekologeilla
Gynekologiksi opiskelevien miesten määrä on romahtanut viime vuosina. Naiset ovat haluttomia hakeutumaan miesten tutkittavaksi, mikä vaikeuttaa jo alan koulutusta.
Naistentauteihin ja synnytyksiin erikoistuva lääkäri Juuso Isotalo, 32, huomasi jo opiskeluaikanaan, että monet naiset vieroksuivat miesopiskelijaa. Hän työskentelee Turun yliopistollisen keskussairaalan naistenklinikalla.
Naistentautien professori Päivi Polo on opettanut lääketieteen opiskelijoita noin 25 vuotta. Hän on Juuso Isotalon tavoin havainnut viime aikoina, että naiset eivät anna miesopiskelijoiden tutkia itseään. Kieltäytymisiä tulee päivittäin. Pololla on yleensä ryhmissä sekä nais- että miesopiskelijoita, jotta opetustilanne etenee.
- Puhutaan paljon naisten tasa-arvosta, mutta tässä miehiä ei kohdella tasa-arvoisesti. Heitä kohdellaan epäoikeudenmukaisesti, koska he eivät pääse harjoittelemaan gynekologisia tutkimuksia, vaikka ne kuuluvat oppimistavoitteisiin. Niitä ei opi muuten kuin käytännön harjoituksen avulla, kertoo Polo.
Kommentit (873)
Vierailija kirjoitti:
Jos joku nyt ilmoittaisi, että hän ei mene tummaihoiselle hammaslääkärille, koska tummaihoiset ovat kaikki huonoja ja osaamattomia, niin olisiko se teistä ok vai olisiko se rasismia?
Kysy tuolta olkiukkotyypiltä. Hän näitä skenarioita rakentelee.
Vierailija kirjoitti:
Siis väitättekö tosiaan, että joka lääkärillä pitäisi olla omaa kokemuspohjaa? Mietitääs ny vähän.
Naisten taudeissa ja synnytysjutuissa kyllä. Mutta ei esim keukhosyövän hoidossa tai munuaisten vajaatoiminassa, kun molemmilla sukupuolilla on keuhkot ja munuaiset.
Ei siitä omasta kokemuksesta haitaakaan ole, vai mitä luulet?
Miksi gynekologilla pitäisi käydä, jos ei ole sairauden oireita tai vaivoja???
Ihanko huvikseen käytte vilauttamassa gynekologille alapäätänne, JOS ei ole mitään vaivoja tai sairauden oiretta? Paljonko tämä lysti mahtaa maksaa?
Ketjussa miespuoliset yhdessä tohkeilevat, kun tuntemattomat naiset eivät suostu levittämään haarojaan tuntemattomien miesten nähtäville.
Liikuttavaa veljeyttä.
"Miten niin? Tiputteles vähän nimiä. Suomessa johtavia naistentautien syöpälääkäreitä kyllä löytyy."
Jotka ovat itse kokeneet vakavan syövän juuri alueella, mihin ovat erikoistuneet.
Pitihän se arvata että täälä väännetään asia heti päälaelleen.
Gynekologin pitäisi kuitenkin ymmärtää, miten kuukautiset toimii.
Mutta ei, siltipä on saanut niistäkin vääntää mitä ihmeellisintä rautalankaa, miesgynelle, kun ei se tajuu.
Vierailija kirjoitti:
"Eihän tuossa kerrota mitään erittäin pätevien lääkäreiden sukupuolijakaumasta koko lääkäripopulaatiossa saati gynekologeissa. "
Fiksumpi pystyy ymmärtämään sukupuolen nimestä ja kuvasta. Kymmenen henkilöä on otos erittäin pätevistä kirurgeista, joihin edellinen kommentoija tarttui.
Yritin vain tuoda esiin kuinka typerää on rajata lääkäreitä sukupuolen perusteella.
Joo, huomaan kyllä mitä yrität. Valitettavasti et onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Siis väitättekö tosiaan, että joka lääkärillä pitäisi olla omaa kokemuspohjaa? Mietitääs ny vähän.
Ei sitä väitetä. Ei kokemuspohjaa sairauksista.
Mutta gynekologilla kyllä on hyvä olla kokemusta naisena olemisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eihän tuossa kerrota mitään erittäin pätevien lääkäreiden sukupuolijakaumasta koko lääkäripopulaatiossa saati gynekologeissa. "
Fiksumpi pystyy ymmärtämään sukupuolen nimestä ja kuvasta. Kymmenen henkilöä on otos erittäin pätevistä kirurgeista, joihin edellinen kommentoija tarttui.
Yritin vain tuoda esiin kuinka typerää on rajata lääkäreitä sukupuolen perusteella.
Ei oikeastaan minun elämäni muutu mihinkään, jos ihmiset tekevät tyhmiä päätöksiä. Joskus vaan tekee mieli yrittää auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi gynekologilla pitäisi käydä, jos ei ole sairauden oireita tai vaivoja???
Ihanko huvikseen käytte vilauttamassa gynekologille alapäätänne, JOS ei ole mitään vaivoja tai sairauden oiretta? Paljonko tämä lysti mahtaa maksaa?
Mitä se sulle kuuluu mihin mä rahani laitan? Vaikka kävisin joka viikko toosaani näyttämässä gynelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuolla jakkaralla kiva jutella parisuhteesta ja alisteisesta asemasta. Vain nainen tietää tunteen.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku nyt ilmoittaisi, että hän ei mene tummaihoiselle hammaslääkärille, koska tummaihoiset ovat kaikki huonoja ja osaamattomia, niin olisiko se teistä ok vai olisiko se rasismia?
Se olisi ihan ok. Potilaalla on oikeus olla ennakkoluuloinen.
Vierailija kirjoitti:
Ketjussa miespuoliset yhdessä tohkeilevat, kun tuntemattomat naiset eivät suostu levittämään haarojaan tuntemattomien miesten nähtäville.
Liikuttavaa veljeyttä.
Miehillä aina sama draama menossa. Tilanteesta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
"Miten niin? Tiputteles vähän nimiä. Suomessa johtavia naistentautien syöpälääkäreitä kyllä löytyy."
Jotka ovat itse kokeneet vakavan syövän juuri alueella, mihin ovat erikoistuneet.
Jotkut ovat, toiset eivät.
Sinä irroittelet näitä lainauksia keskustelusäikeistä koska varmasti itsekin ymmärrät, että päättelyketjusi on kaikkea muuta kuin aukoton.
Pätevä ei muuten tarkoita samaa kuin sopiva tai osaava. Ihminen voi olla muodollisesti pätevä, mutta hyvin kaukana käytännön osaamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuolla jakkaralla kiva jutella parisuhteesta ja alisteisesta asemasta. Vain nainen tietää tunteen.
Luulen, että se alisteinen asema on sinullekin hyvin tuttu. Et kai sinä täällä muuten naisten asioista vikisisi, vaan pohtisit ihan omia asioitasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ovat, toiset eivät.
Sinä irroittelet näitä lainauksia keskustelusäikeistä koska varmasti itsekin ymmärrät, että päättelyketjusi on kaikkea muuta kuin aukoton.
Pätevä ei muuten tarkoita samaa kuin sopiva tai osaava. Ihminen voi olla muodollisesti pätevä, mutta hyvin kaukana käytännön osaamisesta.
Pidemmät lainausketjut eivät toimi. Päätit sitten aloittaa argumentoimaan käytetystä termistä. Eiköhän tämä ollut tässä.
Miesgynekologeja on ollut iät ja ajat ja tulee olemaan. Aika luonnollista, että nainen haluaa mielummin naisgynekologin. Mitenkäs miehet, kun tulee eturauhasvaivoja, niin onko helpompi mennä mieslääkärille? Itse olen antanut miesopiskelijan tehdä gynekologisen sisätarkastuksen, niin siitä viisastuneena ei kukaan opiskelija sorki mua "sinne" jatkossa. Korvat ja kurkun taas saa katsoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oikeastaan minun elämäni muutu mihinkään, jos ihmiset tekevät tyhmiä päätöksiä. Joskus vaan tekee mieli yrittää auttaa.
No se oli se ensimmäinen virhe. Ajattelit antaa isällistä ohjausta tytönhupakoille?
Kuinka tollo sitä voikaan olla?
Vierailija kirjoitti:
Miesgynekologeja on ollut iät ja ajat ja tulee olemaan. Aika luonnollista, että nainen haluaa mielummin naisgynekologin. Mitenkäs miehet, kun tulee eturauhasvaivoja, niin onko helpompi mennä mieslääkärille? Itse olen antanut miesopiskelijan tehdä gynekologisen sisätarkastuksen, niin siitä viisastuneena ei kukaan opiskelija sorki mua "sinne" jatkossa. Korvat ja kurkun taas saa katsoa.
Jos on oikea vaiva, niin mieluiten pätevimmälle. Mikäli on tarkastuskäynti, mielummin naiselle.