Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naiset eivät suostu käymään miesgynekologeilla

Vierailija
14.10.2024 |

Gynekologiksi opiskelevien miesten määrä on romahtanut viime vuosina. Naiset ovat haluttomia hakeutumaan miesten tutkittavaksi, mikä vaikeuttaa jo alan koulutusta.

Naistentauteihin ja synnytyksiin erikoistuva lääkäri Juuso Isotalo, 32, huomasi jo opiskeluaikanaan, että monet naiset vieroksuivat miesopiskelijaa. Hän työskentelee Turun yliopistollisen keskussairaalan naistenklinikalla.

Naistentautien professori Päivi Polo on opettanut lääketieteen opiskelijoita noin 25 vuotta. Hän on Juuso Isotalon tavoin havainnut viime aikoina, että naiset eivät anna miesopiskelijoiden tutkia itseään. Kieltäytymisiä tulee päivittäin. Pololla on yleensä ryhmissä sekä nais- että miesopiskelijoita, jotta opetustilanne etenee.

- Puhutaan paljon naisten tasa-arvosta, mutta tässä miehiä ei kohdella tasa-arvoisesti. Heitä kohdellaan epäoikeudenmukaisesti, koska he eivät pääse harjoittelemaan gynekologisia tutkimuksia, vaikka ne kuuluvat oppimistavoitteisiin. Niitä ei opi muuten kuin käytännön harjoituksen avulla, kertoo Polo.

https://yle.fi/a/74-20115705

Kommentit (873)

Vierailija
321/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Pitäisiköhän teidän muuttaa omaan utopiaan, missä voisitte elää ja lisääntyä naisten kesken."

Pitätisiköhän yhteiskunnasta viimeinkin tehdä naisille turvallinen paikka? Johan tässä on aika monta tuhatta vuotta saanut pelätä vastakkaisen sukupuolen mielenailahduksia.

Joko olet irtisanoutunut naisten harrastamasta tappamisesta? Ennen kuin julkisesti pyydät anteeksi ja olet käyttänyt merkittävän osan vapaa-ajastasi tuon ongelman ratkaisemiseen, ei sinun valituksia kuunnella.

Mitä ihmettä sekoilet? Oletko muistanut päivälääkkeet?

Eikö kuulostakin absurdille. Joten tuskin kuvittelette että jaksaisimme ottaa teidänkään syyttelyä tosissamme.

Vierailija
322/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jos otsikko olisi että miehet ei suostu käymään naisgynegologilla niin montakos sivua raivoavia naisia ketjuun kerkiäisi ennen kuin eka tajuaa miettiä mitä siinä oikeasti sanottiin. 

Ensinnäkään miehet ei käy gynellä. Toisekseen, ei kiinnostaisi yhtään. Ymmärtäisin täysin, ettei halua naisen roklaavan omaa pippeliä. Intiimiasiat on arkoja suurimmalle osalle ihmisistä. Ehkä jotkut ekshibitionistit on korkeintaan poikkeus tuohon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn nykyisin aina naisgynegologilla. Reilu kymmenen vuotta ylimielisiä mä kerron sulle nyt miltä sun kehossa tuntuu on mies-gynejä riitti.

Vierailija
324/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähde tähän?

https://www.kirurgiyhdistys.fi/sky/vuoden-kirurgi-tunnustuspalkinto/

Miten tämä liittyy siihen, että naiset haluavat, että heidän alapäätään tutkii nainen?

Tekevätkö nämä kirurgit sivutöinään gynekologisia tutkimuksia vai mitä yrität sanoa?

Vierailija
325/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Pitäisiköhän teidän muuttaa omaan utopiaan, missä voisitte elää ja lisääntyä naisten kesken."

En minä halua lisääntyä yhtään kenenkään kanssa. Mutta pelkistä naisista koostuvaan yhteisöön muuttaisin oikein mielelläni! (Kunhan siellä ei olisi myöskään niitä lapsia.)

Jos voisin jonkun mutkan kautta eliminoida miehet elämästäni kokonaan, tarttuisin tarjoukseen oitis.

Kertoo kyllä paljon sinusta, ei yhteiskunnasta.

Vierailija
326/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän täysin. Varsinkin kun miettii, että naistentaudit on ihan lasten kengissä niin tajuaa millainen misogynia naistentaudeissa on. Eihän ne tiedä mitään naisten elimistöstä koska naisia ei ole tutkittu. Ei ne tiedä liikunnan vaikutuksista, ei siitä miten kuukautiskierto vaikuttaa energiatasoihin, peri ja menopaussi tietämys on täysin olematonta. Näköjään se on niin, että siellä on miehet keskittyneet kaikki nämä sata vuotta mitä naisia on suunnilleen ronklattu niin lähinnä pillujen räpläämiseen, mutta mitään lääketiedettä ei ole jaksettu tehdä.

Naistentautien tutkimukseen on edelleen haastavaa saada rahoitusta. Ihan surkeat hoidothan meillä on edelleen näihin yleisimpiin kuten esim. endometrioosiin ja PCOS:n (hoito on vielä 2024 lähinnä sitä e-pillerin syömistä hankaline sivuvaikutuksineen, jos nyt satut edes

Et sitten ymmärrä, miksi naisten lisääntymisterveys on yhteiskunnalle erityisen tärkeä asia.

Jokaikinen yksiläö tarvitsee elämänsä kasvualustaksi naisen kehon. 

Vierailija
327/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuo ole rassissmia?

Vai olisko vaan valinnanvapautta? Yksilö saa itse määrätä meneekö miehen vai naisen hoitoon, varsinkin, kun nuo gynegologit on yleensä yksityisellä ja joudut maksamaan käynnistän mutaman satasen.

Jos minä maksan lääkäristä 250e-300e niin kyllä minä aikakin haluan valita kenelle menen. 

Minä valitsen kaikki muutkin palvetut sen mukaan mihin haluan mennä, jos kerran ne itse maksan. 

Pointti menee sinulta täysin ohi. Saat valita kenet haluat ja saat mennä naisgynelle.

Pointti on, että sukupuoli ei tee yhdestäkään mieslääkäristä automaattisesti huonoa lääkäriä tai pervoa. OLET ENNAKKOLUULOINEN ja harrastat sukupuolisyrjintää. Kyllä kai sen voit tunnustaa!

Se on sama jos joku ei haluaisi asioida tummaihoisen kassan kanssa. Asiakas saa valita, mutta ei se asiaa muuksi muuta.

Vierailija
328/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sitä mieltä ettei pitäisi ottaa kantaa asioihin, joista ei ole omakohtaista kokemusta. Ei miesgynejä eikä naisia määräämässä kiveksiin liittyvistä asioista.

Nuorena piti useinkin käydä miesgynellä, koska pikkupaikkakunnalla ei muuta ollut eikä pyynnöstäkäån päässyt.

Siksipä jouduin miesgynelle selittämään mitä erikoisimpia asioita, kuten miksi kuukautisten aikana otetussa virtsanäytteessä on myös verta, vaikka tulevat eri rei'istä. Ja miksi ihmeessä olen aloittanut e-pillerit keskellä viikkoa?! Maanantainahan ne olisi järkevintä aloittaa, nii!!

Ja kysymys nykyajan raskaustesteistä, että voiko ne tehdä milloin vain? Ja miesgynen vastaus: No voithan mennä vessaan milloin vain! 

Enää en mene gynelle, jolle pitää selittää yksinkertaisimmatkin asiat naisen elimistön toiminnoista eikä se silti tajua siitä mitään.

Eli naisgyne, aina.

Vierailija
329/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuo ole rassissmia?

Vai olisko vaan valinnanvapautta? Yksilö saa itse määrätä meneekö miehen vai naisen hoitoon, varsinkin, kun nuo gynegologit on yleensä yksityisellä ja joudut maksamaan käynnistän mutaman satasen.

Jos minä maksan lääkäristä 250e-300e niin kyllä minä aikakin haluan valita kenelle menen. 

Minä valitsen kaikki muutkin palvetut sen mukaan mihin haluan mennä, jos kerran ne itse maksan. 

Pointti menee sinulta täysin ohi. Saat valita kenet haluat ja saat mennä naisgynelle.

Pointti on, että sukupuoli ei tee yhdestäkään mieslääkäristä automaattisesti huonoa lääkäriä tai pervoa. OLET ENNAKKOLUULOINEN ja harrastat sukupuolisyrjintää. Kyllä kai sen voit tunnustaa!

Se on sama jos jos joku ei haluaisi asioida tummaihoisen kassan kanssa. Asiakas saa valita, mutta ei se asiaa muuksi muuta.

Sinä se jaksat tanssia näiden olkiukkojesi kanssa.

Olet yksinkertaisesti väärässä. Perustelut on esitetty jo aiemmin.

Vierailija
330/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo itsellä mitään uskonnollista tms estettä, mutta en näe mitään syytä miksi esittelisin intiimialuettani vieraalle miehelle.

Vierailija
331/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen sitä mieltä ettei pitäisi ottaa kantaa asioihin, joista ei ole omakohtaista kokemusta. Ei miesgynejä eikä naisia määräämässä kiveksiin liittyvistä asioista.

Nuorena piti useinkin käydä miesgynellä, koska pikkupaikkakunnalla ei muuta ollut eikä pyynnöstäkäån päässyt.

Siksipä jouduin miesgynelle selittämään mitä erikoisimpia asioita, kuten miksi kuukautisten aikana otetussa virtsanäytteessä on myös verta, vaikka tulevat eri rei'istä. Ja miksi ihmeessä olen aloittanut e-pillerit keskellä viikkoa?! Maanantainahan ne olisi järkevintä aloittaa, nii!!

Ja kysymys nykyajan raskaustesteistä, että voiko ne tehdä milloin vain? Ja miesgynen vastaus: No voithan mennä vessaan milloin vain! 

Enää en mene gynelle, jolle pitää selittää yksinkertaisimmatkin asiat naisen elimistön toiminnoista eikä se silti tajua siitä mitään.

Eli naisgyne, aina.

Eli mielestäsi lääkärin pitää olla aika kokemusasiantuntija. Vakavien syöpälääkäreiden löytäminen on vaikeaa. 

Vierailija
332/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eli mielestäsi lääkärin pitää olla aika kokemusasiantuntija. Vakavien syöpälääkäreiden löytäminen on vaikeaa."

Mutta nyt puhutaankin tärkeämmistä asioista, nimittäin alapään näyttämisestä. Ei tuota voi verrata mitenkään vakavaan syöpään.

Vierailija
333/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis väitättekö tosiaan, että joka lääkärillä pitäisi olla omaa kokemuspohjaa? Mietitääs ny vähän.

Vierailija
334/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku nyt ilmoittaisi, että hän ei mene tummaihoiselle hammaslääkärille, koska tummaihoiset ovat kaikki huonoja ja osaamattomia, niin olisiko se teistä ok vai olisiko se rasismia?

Vierailija
335/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin käyn vain miesgynellä, jos mahdollista. En tosin mielellään millään vastavalmistuneella  vaan alan konkareilla.

Vierailija
336/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähde tähän?

https://www.kirurgiyhdistys.fi/sky/vuoden-kirurgi-tunnustuspalkinto/

Oliko tämä vastauksesi, kun pyydettiin lähdettä seuraavaan:

"Onko sukupuoli se selittävä tekijä vai pätevyys? Erittäin pätevistä lääkäreistä on yhä suurin osa miehiä."

Eihän tuossa kerrota mitään erittäin pätevien lääkäreiden sukupuolijakaumasta koko lääkäripopulaatiossa saati gynekologeissa. Tuossa on pelkästään kourallinen sekä päteviä että muutenkin ansioituneita, palkittuja monen eri alan kirurgeja.

Minusta tuntuu, että sinulla on joku oma fanitus menossa, eikä sillä ole mitään tekemistä koko keskustelun kanssa.

Vierailija
337/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis väitättekö tosiaan, että joka lääkärillä pitäisi olla omaa kokemuspohjaa? Mietitääs ny vähän.

Mammojen logiikka on pettämätön.

Vierailija
338/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivystävänä lääkärinä en hoida naisia koska saan itse valita potilaani.

Olet vannonut valan, jonka mukaan hoidat jokaista ja toimit aina potilaan eduksi. Suosittelen ammatinvaihtoa.

Jep. Suosittelen suuntautumaan kylmäkoneasentajan tehtäviin. Vaikka trolli onkin niin ihan mitä tahansa typeryyksiä ei kannata näppikseltään maailmaan suoltaa.

Vierailija
339/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän siitä varmaan haittaakaaan ole?? Esim päihdetyössä moni on kokemusasiantuntija. Kyllä omasta okemuksesta monessa asiassa on hyötyä ja haittaa tuskin koskaan. 

Ja muutenkin, eikö tämä nyt ole tyhmää jankata, että naisten pitäisi mennä mieslääkärille, jos ei halua? Miksi  pitäisi? Gyne maksetaan itse ja ite saa lääkärin valita. Jokainen saa myös valita, kuunteleeko mies vai naislaulajaa  tai lukeeko miehen vai mieluummin naisen kirjoittamia kirjoja. Valinnanvapaus. 

Vierailija
340/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli naisgyne, aina.

Eli mielestäsi lääkärin pitää olla aika kokemusasiantuntija. Vakavien syöpälääkäreiden löytäminen on vaikeaa. 

Miten niin? Tiputteles vähän nimiä. Suomessa johtavia naistentautien syöpälääkäreitä kyllä löytyy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yksi