Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naiset eivät suostu käymään miesgynekologeilla

Vierailija
14.10.2024 |

Gynekologiksi opiskelevien miesten määrä on romahtanut viime vuosina. Naiset ovat haluttomia hakeutumaan miesten tutkittavaksi, mikä vaikeuttaa jo alan koulutusta.

Naistentauteihin ja synnytyksiin erikoistuva lääkäri Juuso Isotalo, 32, huomasi jo opiskeluaikanaan, että monet naiset vieroksuivat miesopiskelijaa. Hän työskentelee Turun yliopistollisen keskussairaalan naistenklinikalla.

Naistentautien professori Päivi Polo on opettanut lääketieteen opiskelijoita noin 25 vuotta. Hän on Juuso Isotalon tavoin havainnut viime aikoina, että naiset eivät anna miesopiskelijoiden tutkia itseään. Kieltäytymisiä tulee päivittäin. Pololla on yleensä ryhmissä sekä nais- että miesopiskelijoita, jotta opetustilanne etenee.

- Puhutaan paljon naisten tasa-arvosta, mutta tässä miehiä ei kohdella tasa-arvoisesti. Heitä kohdellaan epäoikeudenmukaisesti, koska he eivät pääse harjoittelemaan gynekologisia tutkimuksia, vaikka ne kuuluvat oppimistavoitteisiin. Niitä ei opi muuten kuin käytännön harjoituksen avulla, kertoo Polo.

https://yle.fi/a/74-20115705

Kommentit (873)

Vierailija
381/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisurologeja taitaa muuten olla nollaa lähenevä lukumäärä.

Vierailija
382/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle on aivan sama kenellä gynellä käytte. Itse olen käynyt miesgyneilläkin ja saanut hyvää hoitoa.

Jotenkin tuntuu hassulta, että ihmiset elävät ennakkoluulojensa vankina. Vapaita aikoja olisi hyville lääkäreille, muttei kelpaa. Mieluummin kärsitte, ja odotatte kuukauden aikaa naiselle, joka ei välttämättä ole yhtään parempi. Voi olla huonompi, kylmä ja kovakourainen.

Mutta kukin tekee niin kuin tykkää. Itseäni ärsyttää kaikenlainen syrjintä, myös poikiin ja miehiin kohdistuva ja tietysti myös tyttöihin ja naisiin kohdistuva. Lääkäri on kuitenkin ammattilainen, jonka sukupuoli ei itselleni merkitse mitään, vaan ammattitaito ja kyky kohdata potilaansa ratkaisee.

Jos se on sinulle aivan sama niin mitä suotta täällä kommentoit. Taas maalaat olkiukkoja.

Ei kannata ärsyyntyä siitä, että jotkut vaativat itselleen sellaista palvelua, joh

Mistä ihmeen olkiukoista jankkaat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miesgynekologeja on ollut iät ja ajat ja tulee olemaan. Aika luonnollista, että  nainen haluaa mielummin naisgynekologin. Mitenkäs miehet, kun tulee eturauhasvaivoja, niin onko helpompi mennä mieslääkärille? Itse olen antanut miesopiskelijan tehdä gynekologisen sisätarkastuksen, niin siitä viisastuneena ei kukaan opiskelija sorki mua "sinne" jatkossa. Korvat ja kurkun taas saa katsoa.

Jos on oikea vaiva, niin mieluiten pätevimmälle. Mikäli on tarkastuskäynti, mielummin naiselle.

Ja onneksi nämä ovat yksi ja sama ihminen.

Pillu ei tee kenestäkään pätevää, ei edes maksullisesta naista.

Kommenteissasi loistaa ennen kaikkea pätevä laatu.

Rimaa tulee laskea lukijakunnan mukaan.

Vierailija
384/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli aivan karmeita ovulaatikipuja, jolloin en pystynyt kuin makaamaan sikiöasennossa. Miesgyne totesi, että: "Saattaa siellä jotain paineentunnetta olla." En enää rahojani laita tuollaiseen, vaan valitsen naisen, koska itse maksan.

Vierailija
385/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiketi asiakas saa valita kenelle haluaa mennä. Ihan samanlaisia ennakkoluuloja on muuallakin, teknisellä alalla työskentelevänä naisena on aina silloin tällöin törmännyt siihen että varsinkin vanhemmat miesasiakkaat kyselevät mielummin mieheltä "koska naiset eivät näitä teknisiä asioita niin tiedä". Ja tässä siis kyse vain käytön tuesta eikä mistään niin intiimistä.

Olen kyllä itsekin törmännyt epäempaattisiin mieslääkäreihin, jotka kohtelevat potilasta kuin ruumiinosaa, eivätkä kuin ihmistä. Mutta ei tietenkään saisi yleistää.

Vierailija
386/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä miesgyne ymmärtää vaikka pahoista PMS-oireista tai kuukatiskivuista? Ei yhtään mitään. Olen kerran käynyt miesgynellä ja kokemus oli epämukava.

Tässähän on 100% kyse epäpätevästä ammatinharjoittajasta. Ei sukupuolella pitäisi olla sen kanssa mitään tekemistä, kerran mieskin sitä työtä saa tehdä ja opiskella. 

Niin, tuskin kaikki naisgynetkään ovat kokeneet kaikkia naisten vaivoja, vaan he ovat kouluttautuneet siihen. Eli lääkärin ei tarvitse olla kokemusasiantuntija kaikista vaivoista. Siksi meillä on koulutuslaitos. 

Vähän sama kuin kysyttäisiin miten naiset voivat opettaa poikia, kun eivät ole koskaa olleet poikia.

Aivan eri asia opettaa jotain geneeristä asiaa, jossa ei ole sukupuolella merkitystä, kuin olla kyse nainen tilanteessa, jossa käsitellään naisten asioita, joita lähes kaikki naiset ovat kokeneet jossain vaiheessa elämäänsä.

Vierailija
387/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Eli mielestäsi lääkärin pitää olla aika kokemusasiantuntija. Vakavien syöpälääkäreiden löytäminen on vaikeaa."

Mutta nyt puhutaankin tärkeämmistä asioista, nimittäin alapään näyttämisestä. Ei tuota voi verrata mitenkään vakavaan syöpään.

Entäs miesten alapäät? Voiko naislääkäri tutkia vai eikö pätevyys riitä koska ei ole omakohtaista kokemusta? Vai ovatko naisten alapäät tärkeämpiä kuin miesten?

Vierailija
388/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus sukupuolisensitiivisyys on tärkeämpää kuin tasa-arvo. Tasa-arvon tunkeminen joka paikkaan on älytöntä.

Tai hyvän hoidon vastaanottaminen. Onko oikeasti naisista tullut enemmän konservatiiveja kuin tilastot näyttävät.

Hyvästä hoidosta tässä on nimenomaan kyse. Ja siitähän tuo professorikin oli huolissaan, että gynekologian miesopiskelijoiden osaamisen laatu on heikentynyt, koska eivät pääse harjoittelemaan oikeilla naisilla.

Kuka nyt jonkun (mies)lääkärin harjoituskappaleeksi haluaa, jos tarvitsee vaivaansa hyvää hoitoa!

Vierailija
389/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaiketi asiakas saa valita kenelle haluaa mennä. Ihan samanlaisia ennakkoluuloja on muuallakin, teknisellä alalla työskentelevänä naisena on aina silloin tällöin törmännyt siihen että varsinkin vanhemmat miesasiakkaat kyselevät mielummin mieheltä "koska naiset eivät näitä teknisiä asioita niin tiedä". Ja tässä siis kyse vain käytön tuesta eikä mistään niin intiimistä.

Olen kyllä itsekin törmännyt epäempaattisiin mieslääkäreihin, jotka kohtelevat potilasta kuin ruumiinosaa, eivätkä kuin ihmistä. Mutta ei tietenkään saisi yleistää.

Niin. No, eikö olisi hyvä, jos ne miesasiakkaat suhtautuisivat sinuun samalla tavoin kuin niihin miestyöntekijöihin, vai oletko samaa mieltä, ettet ymmärrä tekniikasta mitään?

Itse olen käynyt monella erinomaisella mieslääkärillä. Ihan paskapuhetta, olisivat epäempaattisia. Typerää yleistämistä.

Vierailija
390/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on aivan sama kenellä gynellä käytte. Itse olen käynyt miesgyneilläkin ja saanut hyvää hoitoa.

Jotenkin tuntuu hassulta, että ihmiset elävät ennakkoluulojensa vankina. Vapaita aikoja olisi hyville lääkäreille, muttei kelpaa. Mieluummin kärsitte, ja odotatte kuukauden aikaa naiselle, joka ei välttämättä ole yhtään parempi. Voi olla huonompi, kylmä ja kovakourainen.

Mutta kukin tekee niin kuin tykkää. Itseäni ärsyttää kaikenlainen syrjintä, myös poikiin ja miehiin kohdistuva ja tietysti myös tyttöihin ja naisiin kohdistuva. Lääkäri on kuitenkin ammattilainen, jonka sukupuoli ei itselleni merkitse mitään, vaan ammattitaito ja kyky kohdata potilaansa ratkaisee.

Ihan samalla tavalla jos menen vaikka migreeniä hoitamaan lääkärille, valitsisin mieluiten lääkärin, joka on itse kärsinyt kyseisestä vaivasta. Tällöin hän ymmärtää minua varmasti paremmin kuin yhtä kouluttautunut lääkäri, joka ei ole itse kyseisestä vaivasta kärsinyt. Tiedän, etten aina voi saada lääkäriä, jolla on omakohtaista kokemusta, mutta niissä tilanteissa, joissa voin valita, valitsen. Gynen kohdalla valinta on helppo, kun suoraan sukupuolen perusteella tiedän, että hänellä on omakohtaista kokemusta vaginan omaamisesta ja naishormoneista.

Vierailija
391/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitsen aina naisgynen. Jos gynekologille pääsisi julkisella puolella, sukupuolella ei olisi väliä, mutta itsemaksavana päätän. 

Vierailija
392/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Aivan eri asia opettaa jotain geneeristä asiaa, jossa ei ole sukupuolella merkitystä, kuin olla kyse nainen tilanteessa, jossa käsitellään naisten asioita, joita lähes kaikki naiset ovat kokeneet jossain vaiheessa elämäänsä."

Ja kaikkia naisia vaivaaviin vaivoihin et ole saanut oikeaa hoitoa miesgyneltä? Mikäli näin on, mies ei ole tehtäviensä tasalla. Vai onko kuitenkin vain fiilis joka ratkaisee. Kun miehet ovat pahoja ja sikoja, niin on mukavampi jutella naisten kanssa? Tuo taas vaatii muuta hoitoa kuin mitä gyne pystyy tarjoamaan.

Vierailija
393/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en mene millekään mies-ammattihenkilölle terveydenhuollon osalta, jos ei ole pakko.

Joku juttu siinä on, että kaikesta pitää väittää vastaan. Oli sitten kyse allergiasta, alilämmöstä tai vaikka raiskaustutkimuksesta. Ja kyllä! Juuri sellaisessa ensin väännettiin siitä, oliko kysymyksessä sittenkin ryöstö?!

Ja ei ollut.

Vierailija
394/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi sille mitään, että aina tulee mieleen miksi mies on erikoistunut gynekologiaan. Ajattelen väistämättä, että nähdäkseen pilluja, enkä halua olla sellaisen tyypin toiveiden välineenä. Ehkä lapsellista, mutta en vaan keksi muutakaan syytä miksi miespuolinen lääketieteen opiskelija kiinnostuu juuri tästä alasta.

Vierailija
395/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en mene millekään mies-ammattihenkilölle terveydenhuollon osalta, jos ei ole pakko.

Joku juttu siinä on, että kaikesta pitää väittää vastaan. Oli sitten kyse allergiasta, alilämmöstä tai vaikka raiskaustutkimuksesta. Ja kyllä! Juuri sellaisessa ensin väännettiin siitä, oliko kysymyksessä sittenkin ryöstö?!

Ja ei ollut.

Sinun mt-ongelmat on kyllä havaittu. Ei hätää. Ei kuitenkaan kannata yleistää omia henkilökohtaisia ongelmia.

Vierailija
396/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se on sinulle aivan sama niin mitä suotta täällä kommentoit. Taas maalaat olkiukkoja.

Ei kannata ärsyyntyä siitä, ett

Mistä ihmeen olkiukoista jankkaat?

"Mieluummin kärsitte, ja odotatte kuukauden aikaa naiselle, joka ei välttämättä ole yhtään parempi. Voi olla huonompi, kylmä ja kovakourainen."

Klassinen olkiukko.

Mieluummin ei kärsitä, vaan mennään naiselle, joka on hyvä.

Vierailija
397/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran yksi miesopiskelija yritti ottaa multa papakoetta. Ei onnistunut millään. En tiedä mitä kummaa alapäässäni oikein on mutta hän haki sitten vanhemman naispuolisen kokeen ottajan ja heti onnistui.

Riitti se yksi kerta harjoituskappaleena oloa.

Vierailija
398/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos naispotilaiden kieltäytyminen on ongelma, eikä sukupuolielinten esittelyssä kenelle tahansa ole mitään kummallista, niin miksi nämä naispuoliset professorit eivät tarjoudu itse opetusmateriaaliksi miesopiskelijoille? 

Vierailija
399/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Aivan eri asia opettaa jotain geneeristä asiaa, jossa ei ole sukupuolella merkitystä, kuin olla kyse nainen tilanteessa, jossa käsitellään naisten asioita, joita lähes kaikki naiset ovat kokeneet jossain vaiheessa elämäänsä."

Ja kaikkia naisia vaivaaviin vaivoihin et ole saanut oikeaa hoitoa miesgyneltä? Mikäli näin on, mies ei ole tehtäviensä tasalla. Vai onko kuitenkin vain fiilis joka ratkaisee. Kun miehet ovat pahoja ja sikoja, niin on mukavampi jutella naisten kanssa? Tuo taas vaatii muuta hoitoa kuin mitä gyne pystyy tarjoamaan.

Miehet on kivoja ja ihania. Työskentelen miesvaltaisella alalla ja he on ihan parhaita työkavereita. Naiseuteen liittyvät asiat hoidan mieluummin naisen kanssa, mutta jos vaihtoehtona on joko hoitaa miehen kanssa tai olla hoitamatta, valitsen ehdottomasti miehen.

Oot aika säälittävä ja naurettava, kun yrität syyllistää ja dumata naisia, lol.

Vierailija
400/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on julkisella erikoissairaanhoidon polilla hoidossa, on varmaankin rajalliset vaikutukset valita, kuka tutkii. Yleensä minulla on ollut nainen mutta välillä mies. Mutta aina on vähintään yksi naispuolinen hoitaja ollut myös mukana. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän viisi