Naiset eivät suostu käymään miesgynekologeilla
Gynekologiksi opiskelevien miesten määrä on romahtanut viime vuosina. Naiset ovat haluttomia hakeutumaan miesten tutkittavaksi, mikä vaikeuttaa jo alan koulutusta.
Naistentauteihin ja synnytyksiin erikoistuva lääkäri Juuso Isotalo, 32, huomasi jo opiskeluaikanaan, että monet naiset vieroksuivat miesopiskelijaa. Hän työskentelee Turun yliopistollisen keskussairaalan naistenklinikalla.
Naistentautien professori Päivi Polo on opettanut lääketieteen opiskelijoita noin 25 vuotta. Hän on Juuso Isotalon tavoin havainnut viime aikoina, että naiset eivät anna miesopiskelijoiden tutkia itseään. Kieltäytymisiä tulee päivittäin. Pololla on yleensä ryhmissä sekä nais- että miesopiskelijoita, jotta opetustilanne etenee.
- Puhutaan paljon naisten tasa-arvosta, mutta tässä miehiä ei kohdella tasa-arvoisesti. Heitä kohdellaan epäoikeudenmukaisesti, koska he eivät pääse harjoittelemaan gynekologisia tutkimuksia, vaikka ne kuuluvat oppimistavoitteisiin. Niitä ei opi muuten kuin käytännön harjoituksen avulla, kertoo Polo.
Kommentit (873)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eihän tuossa kerrota mitään erittäin pätevien lääkäreiden sukupuolijakaumasta koko lääkäripopulaatiossa saati gynekologeissa. "
Fiksumpi pystyy ymmärtämään sukupuolen nimestä ja kuvasta. Kymmenen henkilöä on otos erittäin pätevistä kirurgeista, joihin edellinen kommentoija tarttui.
Yritin vain tuoda esiin kuinka typerää on rajata lääkäreitä sukupuolen perusteella.
Joo, huomaan kyllä mitä yrität. Valitettavasti et onnistu.
Ei oikeastaan minun elämäni muutu mihinkään, jos ihmiset tekevät tyhmiä päätöksiä. Joskus vaan tekee mieli yrittää auttaa.
No se oli se ensimmäinen virhe. Ajattelit antaa isällistä ohjausta tytönhupakoille?
Kuinka tollo sitä voikaan olla?
En ainakaan ketjun tolloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klassista että miesten mielestä on suurta epätasa-arvoa ja syrjintää se, että he eivät pääse käsiksi naisten alapäihin.
Oletteko noin sairaita että kuvittelette siitä jotain muuta kuin lääkärin ammatinharjoittamista?
Et ole ilmeisesti kuullut mitä (mies)lääkärit puhuu keskenään vapaalla. Ei haluaisi uskoa jollei itse olisi kuullut, kuitenkin pitkän koulutuksen käyneet ja (ilmeisesti) keskivertoa lahjaammista ihmisistä kyse. Todella luokatonta puhetta potilaista.
Yhden kerran kävin miesgynellä. Se oli synnytystapa-arviointi. Väänsi alapäätäni niin kovaa ja ilkeästi, että sen koommin en ole miesgyneä edes harkinnut.
Ymmärrän täysin, että naiset menevät alapääasioissa mieluummin naislääkärille. Niin itsekin teen.
Valitsen aina naisgynen. Jos gynekologille pääsisi julkisella puolella, sukupuolella ei olisi väliä, mutta itsemaksavana päätän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän täysin. Varsinkin kun miettii, että naistentaudit on ihan lasten kengissä niin tajuaa millainen misogynia naistentaudeissa on. Eihän ne tiedä mitään naisten elimistöstä koska naisia ei ole tutkittu. Ei ne tiedä liikunnan vaikutuksista, ei siitä miten kuukautiskierto vaikuttaa energiatasoihin, peri ja menopaussi tietämys on täysin olematonta. Näköjään se on niin, että siellä on miehet keskittyneet kaikki nämä sata vuotta mitä naisia on suunnilleen ronklattu niin lähinnä pillujen räpläämiseen, mutta mitään lääketiedettä ei ole jaksettu tehdä.
Pillujen räplääminen ja sitten tämä kuuluisa selällään synnyttäminen, että isukki (tai nykyään lääketeollisuuden edustaja) saa perverssin exhibitionistisen kokemuksen siitä, kun vauva tulee verisenä vaginasta. Ei haittaa vaikka vähän aiheutuu naisille vaurioi
Oli oikeasti järkyttävää katsoa lääkäreiden haastattelua missä he kertoi, että koko 12 vuoden lääketieteellisen opintojen aikana heillä oli korkeintaan tunti ollut opetusta menopaussista. Naisen kehoa ei käytetä lainkaan opinnoissa tutkimisen kohteena, se on aina mies. Naiset on täysin sivuroolissa niin tutkimuksessa, lääkekehityksessä ( jopa naisille suunnatut lääkkeet testataan miesten soluilla ) Naisia ei tutkita koska se olisi liian vaikeaa ja monimutkaista. Ei näköjään ole tullut mieleen, että kaikki maailman ihmiset on vähintään puoliksi naisia, että todellakin moni sairaus tulisi parannettua jos nimenomaan keskityttäisiin naisiin jotka on koko ihmiskunnan perusta ja pohja.
Itse sain aivan todella hyvän hoidon esivaihdevuosien hoitoon kun menin oman ikäiselle naisgynelle. Hän ymmärsi heti mistä on kysymys ja määräsi toimivat lääkkeet.
Ei enää kutita eikä limakalvot repeile ja haavaudu pienestä kosketuksesta. Näihin vaivoihin on todella vaikea saada hoitoa sellaiselta gyneltä, jolla ei ole omakohtaisia kokemuksia, koska ei niitä opeteta lääkiksessä. Sanotaan vaan, että sitten kun kuukautiset loppuu niin voi antaa hormonihoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Yhden kerran kävin miesgynellä. Se oli synnytystapa-arviointi. Väänsi alapäätäni niin kovaa ja ilkeästi, että sen koommin en ole miesgyneä edes harkinnut.
Ymmärrän täysin, että naiset menevät alapääasioissa mieluummin naislääkärille. Niin itsekin teen.
Sukupuolitat yksittäisen ihmisen osaamattomuuden. Oletko muutenkin rasisti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis väitättekö tosiaan, että joka lääkärillä pitäisi olla omaa kokemuspohjaa? Mietitääs ny vähän.
Ei sitä väitetä. Ei kokemuspohjaa sairauksista.
Mutta gynekologilla kyllä on hyvä olla kokemusta naisena olemisesta.
Onhan tuolla jakkaralla kiva jutella parisuhteesta ja alisteisesta asemasta. Vain nainen tietää tunteen.
Kuten kommentistasi huomaa, mies(oletettu) ei naisen elämästä ymmärrä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä miesgyne ymmärtää vaikka pahoista PMS-oireista tai kuukatiskivuista? Ei yhtään mitään. Olen kerran käynyt miesgynellä ja kokemus oli epämukava.
Tässähän on 100% kyse epäpätevästä ammatinharjoittajasta. Ei sukupuolella pitäisi olla sen kanssa mitään tekemistä, kerran mieskin sitä työtä saa tehdä ja opiskella.
Niin, tuskin kaikki naisgynetkään ovat kokeneet kaikkia naisten vaivoja, vaan he ovat kouluttautuneet siihen. Eli lääkärin ei tarvitse olla kokemusasiantuntija kaikista vaivoista. Siksi meillä on koulutuslaitos.
Vähän sama kuin kysyttäisiin miten naiset voivat opettaa poikia, kun eivät ole koskaa olleet poikia.
Naisopettajana voin sanoa, että todellakin naisopettajilla voi olla vaikeuksia asettua hyvin toiminnallisen ja huonosti keskittyvän pojan tilanteeseen. Erityisesti äidinkielessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klassista että miesten mielestä on suurta epätasa-arvoa ja syrjintää se, että he eivät pääse käsiksi naisten alapäihin.
Oletteko noin sairaita että kuvittelette siitä jotain muuta kuin lääkärin ammatinharjoittamista?
Et ole ilmeisesti kuullut mitä (mies)lääkärit puhuu keskenään vapaalla. Ei haluaisi uskoa jollei itse olisi kuullut, kuitenkin pitkän koulutuksen käyneet ja (ilmeisesti) keskivertoa lahjaammista ihmisistä kyse. Todella luokatonta puhetta potilaista.
Kyllä. Ja naiset myös. Pointti on se, että sekä lääkärit että potilaat ovat ihmisiä, naisia ja miehiä.
Olisi ihan hassua jos se ei millään tavalla vaikuttaisi mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis väitättekö tosiaan, että joka lääkärillä pitäisi olla omaa kokemuspohjaa? Mietitääs ny vähän.
Ei sitä väitetä. Ei kokemuspohjaa sairauksista.
Mutta gynekologilla kyllä on hyvä olla kokemusta naisena olemisesta.
Onhan tuolla jakkaralla kiva jutella parisuhteesta ja alisteisesta asemasta. Vain nainen tietää tunteen.
Siellä millään jakkaralla istuta, miesvauva.
Tajua jo: mies on vajaa versio naisesta. Otus, joka kehittyi toisen X-kromosomin hukattua osan genomista solunjakautumisessa. Mutaatio.
Nainen on ihminen ja mies jotain paljon vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole rasismia jos sukupuolen haluaa valita. Ja mitä tulee lääkärin naaman väriin, värillistä en kelpuuttaisi.
Minulle on aivan sama kenellä gynellä käytte. Itse olen käynyt miesgyneilläkin ja saanut hyvää hoitoa.
Jotenkin tuntuu hassulta, että ihmiset elävät ennakkoluulojensa vankina. Vapaita aikoja olisi hyville lääkäreille, muttei kelpaa. Mieluummin kärsitte, ja odotatte kuukauden aikaa naiselle, joka ei välttämättä ole yhtään parempi. Voi olla huonompi, kylmä ja kovakourainen.
Mutta kukin tekee niin kuin tykkää. Itseäni ärsyttää kaikenlainen syrjintä, myös poikiin ja miehiin kohdistuva ja tietysti myös tyttöihin ja naisiin kohdistuva. Lääkäri on kuitenkin ammattilainen, jonka sukupuoli ei itselleni merkitse mitään, vaan ammattitaito ja kyky kohdata potilaansa ratkaisee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miesgynekologeja on ollut iät ja ajat ja tulee olemaan. Aika luonnollista, että nainen haluaa mielummin naisgynekologin. Mitenkäs miehet, kun tulee eturauhasvaivoja, niin onko helpompi mennä mieslääkärille? Itse olen antanut miesopiskelijan tehdä gynekologisen sisätarkastuksen, niin siitä viisastuneena ei kukaan opiskelija sorki mua "sinne" jatkossa. Korvat ja kurkun taas saa katsoa.
Jos on oikea vaiva, niin mieluiten pätevimmälle. Mikäli on tarkastuskäynti, mielummin naiselle.
Ja onneksi nämä ovat yksi ja sama ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Sukupuolitan. Koska edellisen tarkastuksen teki naislääkäri ja se meni ihan ok. Sukupuolitan vastakin ja minulla on siihen täysi oikeus.
En mene enää mieshammaslääkärillekään vaikka ennen menin. Ylipäätään valitsen lääkäreikseni nykyään aina naisia. Suomalaisia naisia. Niille on helpompi puhua vaivoistaan.
Joskus sukupuolisensitiivisyys on tärkeämpää kuin tasa-arvo. Tasa-arvon tunkeminen joka paikkaan on älytöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miesgynekologeja on ollut iät ja ajat ja tulee olemaan. Aika luonnollista, että nainen haluaa mielummin naisgynekologin. Mitenkäs miehet, kun tulee eturauhasvaivoja, niin onko helpompi mennä mieslääkärille? Itse olen antanut miesopiskelijan tehdä gynekologisen sisätarkastuksen, niin siitä viisastuneena ei kukaan opiskelija sorki mua "sinne" jatkossa. Korvat ja kurkun taas saa katsoa.
Jos on oikea vaiva, niin mieluiten pätevimmälle. Mikäli on tarkastuskäynti, mielummin naiselle.
Pillu ei tee kenestäkään pätevää, ei edes maksullisesta naista.
Vierailija kirjoitti:
Minulle on aivan sama kenellä gynellä käytte. Itse olen käynyt miesgyneilläkin ja saanut hyvää hoitoa.
Jotenkin tuntuu hassulta, että ihmiset elävät ennakkoluulojensa vankina. Vapaita aikoja olisi hyville lääkäreille, muttei kelpaa. Mieluummin kärsitte, ja odotatte kuukauden aikaa naiselle, joka ei välttämättä ole yhtään parempi. Voi olla huonompi, kylmä ja kovakourainen.
Mutta kukin tekee niin kuin tykkää. Itseäni ärsyttää kaikenlainen syrjintä, myös poikiin ja miehiin kohdistuva ja tietysti myös tyttöihin ja naisiin kohdistuva. Lääkäri on kuitenkin ammattilainen, jonka sukupuoli ei itselleni merkitse mitään, vaan ammattitaito ja kyky kohdata potilaansa ratkaisee.
Jos se on sinulle aivan sama niin mitä suotta täällä kommentoit. Taas maalaat olkiukkoja.
Ei kannata ärsyyntyä siitä, että jotkut vaativat itselleen sellaista palvelua, johon voivat olla tyytyväisiä. Jokainen voi elää vain omaa elämäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Joskus sukupuolisensitiivisyys on tärkeämpää kuin tasa-arvo. Tasa-arvon tunkeminen joka paikkaan on älytöntä.
Tai hyvän hoidon vastaanottaminen. Onko oikeasti naisista tullut enemmän konservatiiveja kuin tilastot näyttävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pillu ei tee kenestäkään pätevää, ei edes maksullisesta naista.
Kommenteissasi loistaa ennen kaikkea pätevä laatu.
Kävin ennen miesgynekologilla mutta tuli sitten samaan taloon töihin missä itsekin olin, niin lopetin. Ajattelin kuitenkin, ettei välttämättä naaman perusteella tunne.