Naiset eivät suostu käymään miesgynekologeilla
Gynekologiksi opiskelevien miesten määrä on romahtanut viime vuosina. Naiset ovat haluttomia hakeutumaan miesten tutkittavaksi, mikä vaikeuttaa jo alan koulutusta.
Naistentauteihin ja synnytyksiin erikoistuva lääkäri Juuso Isotalo, 32, huomasi jo opiskeluaikanaan, että monet naiset vieroksuivat miesopiskelijaa. Hän työskentelee Turun yliopistollisen keskussairaalan naistenklinikalla.
Naistentautien professori Päivi Polo on opettanut lääketieteen opiskelijoita noin 25 vuotta. Hän on Juuso Isotalon tavoin havainnut viime aikoina, että naiset eivät anna miesopiskelijoiden tutkia itseään. Kieltäytymisiä tulee päivittäin. Pololla on yleensä ryhmissä sekä nais- että miesopiskelijoita, jotta opetustilanne etenee.
- Puhutaan paljon naisten tasa-arvosta, mutta tässä miehiä ei kohdella tasa-arvoisesti. Heitä kohdellaan epäoikeudenmukaisesti, koska he eivät pääse harjoittelemaan gynekologisia tutkimuksia, vaikka ne kuuluvat oppimistavoitteisiin. Niitä ei opi muuten kuin käytännön harjoituksen avulla, kertoo Polo.
Kommentit (873)
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää aina, kun perustellaan sillä, että lääkärit näkevät joka päivä niin ja niin paljon, kun ei se muuta miksikään sitä tosiasiaa, ettei me naiset käydä joka päivä kymmeniä kertoja näyttelemässä yksityisiä paikkojamme kenellekään, eli se tilanne on meille naisille aina yhtä epämiellyttävä.
Täsmälleen. Ei siellä lääkärissä käydä sen lääkärin tunteita miettimässä.
Jokainen haluaa ostaa sellaista palvelua, joka on ammattitaitoista ja omasta mielestä laadukkaasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehiä on nykyään liian vähän monissa ammateissa. Saisi olla enemmän lääkäreinä,opettajina, lastentarhanopettajina, sairaanhoitajina, optikoina, hammaslääkääreinä, kirjastonhoitajina jne.
Tasapuolinen sukupuolijakauma parantaa työpaikkojen ilmapiiriä.
Naisia on liian vähän monissa ammateissa. Esim. huoltotyöntekijöiksi naisia kaivattaisiin kipeästi. Inhottaa päästää talon huoltomiehiä kotiini korjaamaan.
Hyvä pointti. Aina jännittää huoltomiehen kohtaaminen. Naisen kanssa olisi mukavampi asioida näissäkin tilanteissa.
Tämä on totta. On turvaton olo päästää vieras mies omaan asuntooni, kun olen yksin siellä. Ottaisin myös mieluummin naisen tekemään tarvittavat huollot.
Pitäisiköhän teidän muuttaa omaan utopiaan, missä voisitte elää ja lisääntyä naisten kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EI kyse ole mistään epätasa-arvosta.
Potilaan on tunnettava itsensä rennoksi lääkärin edessä,mikä yleensä muutenkin on stressaava tilanne. Ihminen on seksuaalinen olento ja sukuelimet ovat ihmisen intiimein paikka.
Naurettavaa ohittaa psykologia tässä asiassa.
En ole rento naispomon kanssa. Onko oikeutettua pyytää että vaihdetaan?
Tuskin ostat pomolta palvelua? Ymmärtääkseni pomosi on sen yrityksen edustaja, joka ostaa sinulta työpanoksen. Et voi siis vaihtaa. Tai voit toki ottaa loparit, mutta palkkaakaan ei sinulle sitten enää makseta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä miesgyne ymmärtää vaikka pahoista PMS-oireista tai kuukatiskivuista? Ei yhtään mitään. Olen kerran käynyt miesgynellä ja kokemus oli epämukava.
Tässähän on 100% kyse epäpätevästä ammatinharjoittajasta. Ei sukupuolella pitäisi olla sen kanssa mitään tekemistä, kerran mieskin sitä työtä saa tehdä ja opiskella.
Vierailija kirjoitti:
En menisi ikinä miesgynelle. Tuntuu pervolta että joku mies haluaa tuijotella naisten alapäitä päivät pitkät.
Minä tykkään kovasti miesten katetroimisesta. Etenkin poikkeuksellisella anatomialla varustetun miehen katetrointi on palkitsevaa, kun katetrin saaminen rakkoon saakka ei olekaan selvyys. Myös virtsan koostumuksen vaihtelu on mielenkiintoista. Ja tässä ei muuten ole yhtään mitään eroottista.
Kyllä se on syrjintää, jos sukupuolen perusteella leimaat lääkärin huonoksi ja pervoksi. Saat mennä kenelle haluat, mutta syrjintää harrastat, jos miessukupuoli on syy sille, että leimaat lääkärin huonoksi.
Huonoksi omalta kannalta, koska intiimialueen paljastaminen vieraalle miehelle aiheuttaa stressiä.
Olen menossa ihotautilääkärille, jossa pitää riisuutua alasti, halusin naisihotautilääkärin, koska en halua paljastaa vanhaa vartaloani nuorelle mieslääkärille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakaan en näin neitsyenä halua näyttäytyä miehen edessä alasti, vaikka kyseessä olisikin lääkäritilanne. Ja vaikka olisin jo liikuntakyvytön vanhus, en myöskään haluaisi mieshoitajaa pesemään persustani. Tuollaiset asiat ylittävät suostumukseni rajat.
Arvaa mitä? Lääkäri on lääkäri, ja hän on töissä. Sillä ei ole mitään seksuaalista merkitystä mikä siinä edessä on, pääasia että vaiva tulee hoidettua tai tutkimus tehtyä.
Ja ehkäpä vanhuksena kuitenkin se puhtaus on tärkeämpää myös?
Jos sillä on merkitystä potilaalle/asiakkaalle, sillä on merkitystä.
Ei se lääkärin tai hoitajan fiilistely ole tässä ratkaisevaa. Potilas miettii omia fiiliksiään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä miesgyne ymmärtää vaikka pahoista PMS-oireista tai kuukatiskivuista? Ei yhtään mitään. Olen kerran käynyt miesgynellä ja kokemus oli epämukava.
Tässähän on 100% kyse epäpätevästä ammatinharjoittajasta. Ei sukupuolella pitäisi olla sen kanssa mitään tekemistä, kerran mieskin sitä työtä saa tehdä ja opiskella.
Oma kokemus täydentää kirjatietoa, mieheltä se puuttuu. Ja sen huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just joo, tässä sitä taas syyllistetään naisia, että aiheuttavat miehille epätasa-arvoa kun eivät halua opiskelijapoikien tulla tutkimaan värkkiään. Jokaisella on oikeus valita, kenet päästää katselemaan intiimialueitaan, aivan sama, onko kyse lääkäristä vai ei. Lääkäritkin ovat ihmisiä ja opiskelijat varsinkaan eivät varmasti osaa vielä täysin pelkästään asiantuntijan roolissa suhtautua potilaaseen - kuvitelkaa nyt vaikka nuori parikymppinen opiskelijapoika, joka näkee ensimmäistä kertaa naisen alapään vastaanotolla (joskus se ensimmäinen kertakin on). Aivan varmasti herää muitakin ajatuksia kuin pelkästään lääketieteellisiä. Itse en halua asettaa itseäni tuohon asemaan ja jos joku kehtaa minua siitä syyllistää, niin huh huh.
Heh. No aikamoinen käteenvetomestari saa olla, jos ei parikymppisenä ole vielä kertaakaan nähnyt naisen alapäätä.
Ensimmäistä kertaa naisen alapään vastaanotolla eli pointti viestissäni oli juuri se, että jos on aiemmin nähnyt alapäitä vaan seksin merkeissä niin tuskin osaa ekaan kertaan töissä suhtautua siihen täysin ammattimaisesti vaan ilman mitään muita ajatuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, tuskin kaikki naisgynetkään ovat kokeneet kaikkia naisten vaivoja, vaan he ovat kouluttautuneet siihen. Eli lääkärin ei tarvitse olla kokemusasiantuntija kaikista vaivoista. Siksi meillä on koulutuslaitos.
Vähän sama kuin kysyttäisiin miten naiset voivat opettaa poikia, kun eivät ole koskaa olleet poikia.
Potilaalla on itsemääräämisoikeus. Olen itse kokenut terveyshaittojen vähättelyä mieslääkäreiltä. Eivät monesti ymmärrä, miten erilailla naisen keho toimii jo pelkästään hormonikierron takia. Helppohan se on ite vetää tasaisella sykkeellä, kun saa testoa 15 min sykleissä.
Päivystävänä lääkärinä en hoida naisia koska saan itse valita potilaani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemus täydentää kirjatietoa, mieheltä se puuttuu. Ja sen huomaa.
Perusnaisen vastaus.
Vierailija kirjoitti:
Päivystävänä lääkärinä en hoida naisia koska saan itse valita potilaani.
Et voi.
Ehkä yksityisenä toimijana voisit paremmin rajata asiakaskuntaasi, tosin läärin vala velvoittaa sinua silti hoitamaan myös naisia.
Pelkästään maksava asiakas voi valita.
Vierailija kirjoitti:
Potilaalla on itsemääräämisoikeus. Olen itse kokenut terveyshaittojen vähättelyä mieslääkäreiltä. Eivät monesti ymmärrä, miten erilailla naisen keho toimii jo pelkästään hormonikierron takia. Helppohan se on ite vetää tasaisella sykkeellä, kun saa testoa 15 min sykleissä.
Korkean testoarvon naisgynet pitää kieltää? Entäs rintojen koko, tai värkin löysyys. Pitääkö noidenkin olla synkassa asiakkaan kanssa? Olisiko hyvä pistää tarkat kuvat lääkäristä ilmottautumisjärjestelmään, jotta naiset voisivat vertailla värkkejä, ennen lääkärin valintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai oikein 100%?
No höpsis! Kyllä lääkäreiden välillä on eroa asiakaspalvelussa, käytöksessä ja myös muussa ammatillisessa osaamisessa, vaikka kaikilla on sama pätevyys.
Johan lääkäriksi opiskelevienkin välillä on eroja, kuten myös oppilaitosten. Kaikki saavat saman pätevyyden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai oikein 100%?
No höpsis! Kyllä lääkäreiden välillä on eroa asiakaspalvelussa, käytöksessä ja myös muussa ammatillisessa osaamisessa, vaikka kaikilla on sama pätevyys.
Johan lääkäriksi opiskelevienkin välillä on eroja, kuten myös oppilaitosten. Kaikki saavat saman pätevyyden.
Niin on, mutta onko sukupuoli se selittävä tekijä vai pätevyys? Erittäin pätevistä lääkäreistä on yhä suurin osa miehiä.
"Pitäisiköhän teidän muuttaa omaan utopiaan, missä voisitte elää ja lisääntyä naisten kesken."
Pitätisiköhän yhteiskunnasta viimeinkin tehdä naisille turvallinen paikka? Johan tässä on aika monta tuhatta vuotta saanut pelätä vastakkaisen sukupuolen mielenailahduksia.
Arvaa mitä? Lääkäri on lääkäri, ja hän on töissä. Sillä ei ole mitään seksuaalista merkitystä mikä siinä edessä on, pääasia että vaiva tulee hoidettua tai tutkimus tehtyä.
Ja ehkäpä vanhuksena kuitenkin se puhtaus on tärkeämpää myös?