Miten ratkaisisit tämän asumispulman KUN taloa ei myydä?
Meillä on pieni talo, jossa asumme ja jossa viihdymme todella hyvin. Molemmilla hyvät vakituiset työpaikat, mutta miehen työpaikka on melkein 1,5 tunnin matkan päässä pohjoiseen, ja minun työpaikkani melkein 1,5 tunnin matkan päässä etelään. Pimeää pikkutietä, ei julkista liikennettä. Omalta paikkakunnaltamme tai nykyistä lähempää emme mieleisiä töitä saa.
Miehen pitää käydä työpaikalla 3-4 päivänä viikossa ja yöpyy matkailuautossa, koska tekee pitkää päivää. Minun pitää jatkossa käydä omalla työpaikallani 3 päivänä viikossa ja päivittäinen kulkeminen siellä noin usein on hankalaa.
Mies on ehdottanut että vuokraisimme minun työpaikkakunnalta pienen yksiön. Itse vaan en näe siinä järkeä koska emme halua sinne asumaan, ja hänkö sitten tulisi sinne vapaapäiviään viettämään.
Itse sain nyt päähäni ratkaisun, että minäkin ostaisin pienen matkailuauton. Yöpyisin sitten omalla työpaikkakunnallani. En keksi parempaa ideaa.
Mutta jos joku muu keksii, saa ehdottaa?
Kommentit (93)
Vuokraamalla asunnot työpaikkakunnalta saatte siitä molemmat veroedun. Lue verottajan ohje.
Yrittäkää työllistya samalle paikkakunnalle ja muutatte sinne kumpikin. Talo myyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Vuokraamalla asunnot työpaikkakunnalta saatte siitä molemmat veroedun. Lue verottajan ohje.
Ei saada, koska matkaa on juuri alle 100 km. Piti mainita jo aloituksessa mutta unohtui.
Vierailija kirjoitti:
Yrittäkää työllistya samalle paikkakunnalle ja muutatte sinne kumpikin. Talo myyntiin.
Lukutaito hoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saada, koska matkaa on juuri alle 100 km. Piti mainita jo aloituksessa mutta unohtui.
No sitten vuokraatte yhdessä sen toisen työpaikkakunnan läheltä asunnon, siirrätte molempien kirjat sinne, ja sen jälkeen se toinen saa yli 100km päähän kilometrikorvaukset ja vuokra-asunnon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostat itsellesi jonkun retkipakun ja yövyt työpaikan parkkiksella.
No siis tätä juuri olen ajatellut.
Laita paikkakunnan lehteen pikku-uutisiin että "Halutaan vuokrata alivuokralaishuone...."
Mulla oli yks opiskelijatyttö lyhytaikaisena mun tyhjässä huoneessa. EI näkynyt, ei kuulunut, oli siisti ja hiljainen.
Jollain voi olla just iso asunto ja lapsi muuttanut...tyhjä huone...Tai oln jossain muualla itte töis...
Ihmeessä kysele siellä töissä kans
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa hankalalta kuviolta pidemmän päälle. Antakaa talo vuokralle ja kokeilkaa erilaisia asumisvaihtoehtoja esim. se vuokrayksiö, niin ei tarvitse tehdä heti isoja ratkaisuja.
Matkailuautossa asuminen voi olla kivaa jonkun aikaa, mutta miten talvella, kun on pakkasta ja pimeää? Mihin saat matkailuauton parkkiin työpaikkakunnalla? Ajatko sillä sitten viikonloppuisin kotiin, niitä pimeitä pikkuteitä lumessa ja pakkasessa?
Talon antaminen vuokralle on nyt vihoviimeistä hommaa. Voi tulla todella kalliiksi.
Aloittaja lisää että miehelle ei ole mitään työmahdollisuuksia mun työpaikkakunnalla. Mulla olisi miehen työpaikkakunnalla, mutta ei niin mieluista työtä ja palkka tippuisi yli 500 euroa. Ja en muutenkaan halua siihen kaupunkiin. Siksi halutaan pysyä nykyisissä töissä.
Työmatkat alle 100km ja noin iso ongelma kehitelty.. Jos ei halua ajella ees taas niin pari yötä yöpyy airbnb:ssä. Usein tarjolla edullisia majoituksia. Eihän ne matkailuautotkaan ilmaisia ole. Mies jatkaa matkailuautotyylillään kun auto jo olemassa.
Tai sitten etsitte uudet työpaikat. Kai nuo "ongelmat" olleet tiedossa kun otitte työt vastaan. Miksi niistä voivotellaan jälkikäteen.
Minä ostaisin pienen asunnon työpaikkakunnalta. Pitemmän päälle ei olisi mukavaa viettää öitä autossa, enkä kyllä ihan yksiössäkään tykkäisi olla, vaan mieluummin mukava kaksio, jossa parveke tai terassi. Ne on pikkupaikkakunnilla usein halpoja ja joudut siellä kuitenkin olemaan puolet viikosta. Kaksioon mieskin voisi tulla joskus vapaapäiviään viettämään. Vuokraaminen ei kannata, jos matkaa on alle 100 km eikä saa veroetua.
Sijoittaisin rahat mieluummin asuntoon kuin matkailuautoon. Arvo pysyy paremmin, ja asunnossa on mukavampi asuakin. Teillä nyt kuitenkin perheessä on jo yksi matkailuauto.
Vierailija kirjoitti:
Työmatkat alle 100km ja noin iso ongelma kehitelty.. Jos ei halua ajella ees taas niin pari yötä yöpyy airbnb:ssä. Usein tarjolla edullisia majoituksia. Eihän ne matkailuautotkaan ilmaisia ole. Mies jatkaa matkailuautotyylillään kun auto jo olemassa.
Tai sitten etsitte uudet työpaikat. Kai nuo "ongelmat" olleet tiedossa kun otitte työt vastaan. Miksi niistä voivotellaan jälkikäteen.
Kun otin työni vastaan, kyse oli etätyöstä. Vuodenvaihteessa muuttuu.
Vuokraisin/ostaisin itselleni asunnon paikkakunnalta jossa käyn töissä.
Ihmiset on niin erilaisia. Joku ostaisi kaksion ja toinen vuokraisi yksiön, kolmannelle se asuntoauto on juuri oikea ratkaisu. Itse kuulun jälkimmäisiin, 5 kk putkeen autossa asuneena ja siihen takaisin kaipaavana. Vaikea ymmärtää miksi joku ei haluaisi autossa asua 😂 Itse suunnittelen pysyvää muuttoa autoon.
Vierailija kirjoitti:
Matkailuauto on ainakin halvin
Missä mielessä halvin ?
Kunnolliset alkavat olla lähes 100 th
Siis alle 100km matka? Itsellä työmatka n 60km/ suunta viitenä päivänä viikossa. Ajaisin itse tuon 100km kolmesti viikossa edestakaisin. Tuosta saa ihan kivasti verotuksessa takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Siis alle 100km matka? Itsellä työmatka n 60km/ suunta viitenä päivänä viikossa. Ajaisin itse tuon 100km kolmesti viikossa edestakaisin. Tuosta saa ihan kivasti verotuksessa takaisin.
Ajelisin myös jos olisi vaikka moottoritietä, tuon ajaa tunnissa. Mutta 3 tuntia päivässä matkoihin pikkutietä pimeässä ja kuinkahan on talvikunnossapito, niin eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa hankalalta kuviolta pidemmän päälle. Antakaa talo vuokralle ja kokeilkaa erilaisia asumisvaihtoehtoja esim. se vuokrayksiö, niin ei tarvitse tehdä heti isoja ratkaisuja.
Matkailuautossa asuminen voi olla kivaa jonkun aikaa, mutta miten talvella, kun on pakkasta ja pimeää? Mihin saat matkailuauton parkkiin työpaikkakunnalla? Ajatko sillä sitten viikonloppuisin kotiin, niitä pimeitä pikkuteitä lumessa ja pakkasessa?
Hei, matkailuautossa on lämmitys ja valot . Itsellä jopa 2 eri lämmitysjärjestelmää. Auton voi parkkerata ihan normaalisti parkkipaikalle . Siinä on ratti ja pyörät alla kuten muissakij autoissa, ihan talvellakin ajettavissa😂
Kannattaa ymmärtää jotain asiasta, jota kommentoi
Miten ratkaisee kulkemisen toiselle paikkakunnalle töihin?