Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset valittavat jos joutuvat menemään iltavuorosta aamuvuoroon?

Vierailija
12.10.2024 |

Jos on töissä klo 22 asti ja seuraavana aamuna pitää mennä klo 8 töihin, niin kyllä sitä ehtii nukkumaan ihan tarpeeksi eli 6-7 tuntia, joka on aikuiselle riittävä määrä unta.

Kommentit (114)

Vierailija
101/114 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tehnyt työvuorosuunnittelua 80 hengelle. Meillä sai esittää toiveita, jotka pystyin melkein aina toteuttamaan. Jotkut itse halusivat mennä iltavuorosta aamuun, koska saivat sitten taas pitemmän vapaan seuraavien vuorojen väliin (eli aamuvuorosta vapaalle ja sitten vasta seuraavana päivänä iltavuoroon). Tämän teki osaltaan mahdolliseksi se, että meillä oli myös osa-aikaisia, jotka tietenkin paremmin jaksoivat tehdä näitä vuoroja. Meillä piti myös olla vuorolistat valmiina 14 pv etukäteen (siis ennen kuunvaihdetta), että ihmiset pystyvät suunnittelemaan omia menojaan. Tää 14 pv oli muuten paikallisesti sovittu, eli ei se välttämättä ole pelkästään paha asia!

Mitä ajattelet teollisuuden vuorolistoista, jotka ovat niin säännöllisiä , että voisit jo nyt katsoa, mitä vuoroja sinulla on jouluna 2026? Entä mitä luulet tuollaisia työvuoroja tekeviä ajattelevan sinun tekemistäsi listoista? Niin, eihän niitä kaikkien toiveita voi toteuttaa, mutta pystyy suunnittelemaan elämäänsä vähintään vuodeksi kerralla. Jospa niitä toiveita ei silloin niin paljon tarvita.

Ehkä jossain tehtaassa on niin säännölliset työt, mutta esim. kuljetusalalla ei välttämättä varmuudella tiedetä ensiviikon kaikkia töitä. Vaatii vuorosuunnittelussa vähän enemmän taitoa saada järkeviä vuoroja mitkä vielä täyttää kaikki lepoaika säädökset.

Vierailija
102/114 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä.

Kun mulla on noita, en nuku tuossa välissä. Meen kotiin, syön, lepään ja sitten teen jotain liikunnallista, syön ja lähden suihkun kautta töihin. Töiden jälkeen nukun sitten maksimissaan puolen tunnin nollauspäikkärit tarvittaessa ja menen aikaisin nukkumaan.

Aikoinaan nukuin lyhyeksi jääviä yöunia ja sitten en nukkunut kunnon yöunia edes se ollessa mahdollista vaan heräilin muutaman tunnin jälkeen kykenemättä nukahtamaan uudestaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/114 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä ainakaan heti kotiin päästyä kaadu sänkyyn ja nukahda. Enkä aamulla pomppaa sängystä valmiina lähtöön. Suihkussa on käytävä, koira kusetettava, jotain on syötävä, tukkaa ja naamaa laitettava edes vähän, usein on jotain kotitöitä... Jne. Lisäksi käyn työillan jälkeen hiukan vielä kierroksilla, joten rentoutuminen niin, että unen tulo on mahdollista, ottaa oman aikansa. Eikä siitä rentoutumisesta tahdo tulla mitään kun aikainen aamuherätys stressaa jo valmiiksi. 

Vierailija
104/114 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hoitoalalla on todella surkea työvuorosuunnittelu? Muka hieno juttu, että "saa itse suunnitella vuoronsa" - ja paskat! Suunnittelu on kuitenkin eri asia kuin toteutuminen. Naisvaltaisten alojen kyykyttämistä ja asioiden monimutkaistamista syillä, joita ei oikeasti ole. Kenelläkään ei ole mitään sen kummempaa erityisosaamista, jolla voisi jotain selittää.

Vierailija
105/114 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas ihmettelen sitä että ottaa vastaan työn, allekirjoittaa sopparin, tietää että työ on vuorotyötä ja myös epäsäännöllistä. Tietää jo ennalta ettei työ ole viikko sitä ja viikko tätä vuoroa. Ja sitten ruvetaan valittamaan. Sillonhan työtekijä osoittaa vaan oman tyhmyytensä kun ei edes älyä mitä epäsäännöllinen vuorotyö tarkoittaa.

Eli sun miekestä vuorojen suunnittelussa ei pitäisi olla mitään rajoituksia, koska mitäs läksit?

Kyllä, kun työvuorosunnittelussa noudatetaan työaikalakia ja työehtosopimuksia niin asiassa ei ole mitään epäselvyyksiä.

Kun on mahdollisuus haluttaessa suunnitella työvuorot niin, että ihmiset pysyvät työkykyisinä, niin en kerta kaikkiaan ymmärrä tätä, et

Luulis, että tuo sillisalaattilista on vaikeampi suunnitella kuin jonkinlainen säännöllinen kiertävä systeemi.

Vierailija
106/114 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minulla menee ensinnäkin 30-40min ennen kuin olen edes kotona. Sitten käyn suihkussa, syön iltapalan ja odotan, että kaikki työpäivän hulabaloon aiheuttama kakofonia korvien välissä loppuu, ennen kuin menen unille. Tämä saattaa joskus kestää pitkäänkin. Sänkyyn en halua menna pyörimään ja miettimään päässä pyöriviä työasioita. 

Toki meillä viimeinen iltavuoro loppuu klo 23 ja aamu alkaa ennen kuutta. Sellaiseen en missään nimessä suostu. Joskus olen ollut töissä 20 asti ja seuraavaksi aamuksi töihin 5.45, jolloin herätys on klo 4 ja siinä unet jää tosi lyhyeksi. Vaikuttaa monta päivää sitten se univaje.

Taisi 70-luvulla olla hieman inhimillisemmät työvuorot. Olin lukiolaisena kesätyöntekijänä mielisairaalassa eli hoitajien parina. Tein vuorotöitä niinkuin muutkin. Iltavuoro loppui klo 21 ja yövuoro kesti 21 - 7, jonka jälkeen oli kaksi vapaata. Työ oli öisin unettavan rauhallista ja oli vaikea pysyä aamuöisin hereillä. Siellä oli nimittäin oikein mukava olkkari, jossa luettiin Valittuja Paloja ja valvottiin alkaako joku vaeltaa käytävillä. Heidät piti ohjata takaisin sänkyyn.

Lukiolaisia siis otettiin hoitamaan iäkkäitä kroonikkoja. Ei siis lääkkeiden kanssa oltu missään tekemisissä vaan lähinnä valvontaa ja seuranpitoa, joka oli melko vaarallista. Aina joskus joku potilas kävi lukiolaisen kimppuun yrittäen kuristaa hänet. Pidin työstäni ja kaksivaihteisella Kombilla poljin kaupungin puolelta toiselle vanhempien pyöritellessä päätään. Bussi tai autokyyti ei tullut kysymykseenkään. Matka kesti 45 min - tunnin suuntaansa, mutta mitäpä sitä ei nuorena ja innokkaana tekisi.

Vierailija
107/114 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tehnyt työvuorosuunnittelua 80 hengelle. Meillä sai esittää toiveita, jotka pystyin melkein aina toteuttamaan. Jotkut itse halusivat mennä iltavuorosta aamuun, koska saivat sitten taas pitemmän vapaan seuraavien vuorojen väliin (eli aamuvuorosta vapaalle ja sitten vasta seuraavana päivänä iltavuoroon). Tämän teki osaltaan mahdolliseksi se, että meillä oli myös osa-aikaisia, jotka tietenkin paremmin jaksoivat tehdä näitä vuoroja. Meillä piti myös olla vuorolistat valmiina 14 pv etukäteen (siis ennen kuunvaihdetta), että ihmiset pystyvät suunnittelemaan omia menojaan. Tää 14 pv oli muuten paikallisesti sovittu, eli ei se välttämättä ole pelkästään paha asia!

Mitä ajattelet teollisuuden vuorolistoista, jotka ovat niin säännöllisiä , että voisit jo nyt katsoa, mitä vuoroja sinulla on jouluna 2026? Entä mitä l

Yhä päästään samaan asiaan, että jos ne työvuorot tietäisi vuoden jo etukäteen niin omat ja lasten jutut saisi sovittua arkivapaille. Minä voin tehdä niin keikkalaisena. Ei ole ollut mitään ongelmia sopia isojakaan hoitopalavereja kun minä tiedän jo päivät milloin ei ainakaan sovi, sitten vain kaikki katsoo kalenterinsa ja etsii sen päivän milloin kaikille sopii.

Vierailija
108/114 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtenä yönä ei saa nukuttua kunnolla. Voi buhuu yhyy ja iso kyynel, kyllä sen laitonta pitäisi olla!

T. Vuosikymmen 3h yöunilla sairauden takia, silti työelämässä koska kelan mielestä 100% työkykyinen

Kyllä näitä vuosikymmenten työuraan mahtuu vähän enemmän kuin yksi, niitä huonosti tai ei ollenkaan nukuttuja öitä. 

Laki toki ei salli näitä enää nykyisin, vaan vuorojen välissä pitää olla 11 tuntia. Tosin siinäkin jouduttiin ojasta allikkoon, kun ei voi enää olla iltavuoron jälkeen aamuvuoroa, niin nykyisin joutuu jäämään iltavuoroista vapaalle. Se on ainakin minulle suurempi haitta, kuin "ilta-aamut". 

Vierailija
109/114 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työvuorotoiveet hankaloittavat inhimillisten työvuorolistojen tekemistä. Meillä työvuorojen tekijä aina pahoittelee etukäteen työvuoroja tehdessään tyyliin että nyt tulee hankala putki, kun Marja ja Eija on lomalla, Kirstillä ja Keijolla on aamuvuorotoive, Kaijalla vapaatoive ja Karilla ja Kaisalla on jo pitkä putki jne.

Varmasti, mutta jos olisi säännöllisesti kiertävät vuorot nuo toiveet oletettavasti poistuisi, kun ihmiset voisivat ennakoida ja suunnitella menonsa. Lomat toki aiheuttaisivat muutoksia.

Vierailija
110/114 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaksovuorotyössä nauratti se miten ne IHAN UMPISURKEAT vuorolistat aina osui niille muutamalle samalle ihmiselle. Siis ihan aina. Koskaan ei ollut kivasti meneviä vuoroja heillä.

Just kun se 3 viikon lista katkeaa niin hupsista vaan huomaat että on 9 työvuoroa putkeen ja sen jälkeen yksi vapaa ja sitten onkin 6 vuoroa putkeen. Ja ne vuorot on sitten sekaisin aamua ja iltaa. Viimeksi kun työkaveri teki tuollaista listaa niin se huusi asiansa viimeisinä päivinä ja kävi ylikerroksilla. Kamalaa katsoa sitä kärsimystä. Hänkin oli sitä mieltä, että pää hajoaa kohta 

Vierailija
111/114 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iltavuorosta mennään seitsemäksi töihin ei kahdeksaksi. Toisekseen harvalla se koti on ihan siinä työpaikalla että jos minäkin seitsemäksi haluan töihin niin minun pitää herätä viimeistään klo 4, koska bussi millä ehdin seitsemäksi töihin lähtee 4.59. Jos työvuoro loppuu klo 22, niin siinä on suojavatteiden vaihto ja pysäkille kävely ja kotona on ehkä puolilta öin. Joten miten sinä saat tuohon 4 tuntiin unta 6-7 tuntia unta ja kaiken muun?

Harvalla? Töstä oli joku tutkimuskin, keskimääräinen työmatkan pituus on n.20 minuuttia.

Vierailija
112/114 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaksovuorotyössä nauratti se miten ne IHAN UMPISURKEAT vuorolistat aina osui niille muutamalle samalle ihmiselle. Siis ihan aina. Koskaan ei ollut kivasti meneviä vuoroja heillä.

Just kun se 3 viikon lista katkeaa niin hupsista vaan huomaat että on 9 työvuoroa putkeen ja sen jälkeen yksi vapaa ja sitten onkin 6 vuoroa putkeen. Ja ne vuorot on sitten sekaisin aamua ja iltaa. Viimeksi kun työkaveri teki tuollaista listaa niin se huusi asiansa viimeisinä päivinä ja kävi ylikerroksilla. Kamalaa katsoa sitä kärsimystä. Hänkin oli sitä mieltä, että pää hajoaa kohta 

Tuollainen on kyvytön työvuorolistan tekijä. Toki aina ei ole edes tekijän vika, vaan viime kädessä se osastonhoitaja menee sörkkimään sinne ja vaihtaa vuorot mullinmallin, kun meni lupaamaan "Riitalle" ja "Marketalle" vapaita sinne ja tänne kissanristiäisten takia. 

Vierailija
113/114 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas ihmettelen sitä että ottaa vastaan työn, allekirjoittaa sopparin, tietää että työ on vuorotyötä ja myös epäsäännöllistä. Tietää jo ennalta ettei työ ole viikko sitä ja viikko tätä vuoroa. Ja sitten ruvetaan valittamaan. Sillonhan työtekijä osoittaa vaan oman tyhmyytensä kun ei edes älyä mitä epäsäännöllinen vuorotyö tarkoittaa.

Eli sun miekestä vuorojen suunnittelussa ei pitäisi olla mitään rajoituksia, koska mitäs läksit?

Kyllä, kun työvuorosunnittelussa noudatetaan työaikalakia ja työehtosopimuksia niin asiassa ei ole mitään epäselvyyksiä.

Kun on mahdollisuus haluttaessa suunnitella työvuorot niin, että ihmiset pysyvät työkyky

Niinhän sitä luulis, mutta kun on annettu "vapaat kädet" työntekijöille, niin Helena, Annika, Sirpa, Marja jne. on toivoneet vapaita ja aamuja, kun on jumppaa ja pumppaa, ripsihuoltoa ja kampaajaa, lapsen vanhempainiltaa ja pitsinnypläyskerhoa. Kuitenkaan nämä toiveet ei edes aina toteudu, mutta pakko pitää kiinni siitä illuusiosta, että on kiva, kun työntekijät saa itse suunnitella :)

Vierailija
114/114 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nuorempana kaupassa töissä, eräs suuri ketju. Kun allekirjoitin työsopimuksen annettiin toinenkin paperi allekirjoitettavaksi: suostun alle 9 tunnin vuorokausilepoon. Tän on kaikki allekirjoittanut ja on vaan sitä varten jos tulee joku poikkeustapaus tai itse toivoo vuoromuutoksia. No, laitoin nimen paperiin. Sitten olikin usein työvuorolistassa, iltavuoro loppuu 23.15 ja aamuvuoro alkaa klo 6.45. Jollekin tämä sopii, minulle ei. Ja kaikki eivät olleet allekirjoittaneet paperia, vanhemmat työntekijät ymmärsivät paremmin oikeutensa. 

Nykyisessä työpaikassa joustavaa työvuoro suunnittelua johon voi itse vaikuttaa. Ja vuorokausilepo on aina 11 tuntia. 

Itse vuorotyö ei ole ongelma, työvuorosuunnittelu voi olla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kolme