Miksi ihmiset valittavat jos joutuvat menemään iltavuorosta aamuvuoroon?
Jos on töissä klo 22 asti ja seuraavana aamuna pitää mennä klo 8 töihin, niin kyllä sitä ehtii nukkumaan ihan tarpeeksi eli 6-7 tuntia, joka on aikuiselle riittävä määrä unta.
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Älkää kitiskö noista vuoroista: Mun vanhemmat teki molemmat epäsäännöllistä vuorotyötä; äiti kaupanalalla, aamua ja iltaa. Isä sitten liikenteen parissa. Kertoi siitä, mitä se on - joudut vieraassa paikassa nukkumaan ja unta kun ei saa, tai sitten vain muutama tunti korkeintaan ja taas lähtö.
Isän 1v. nuoremmalla siskolla ja hänen miehellään 3-vuoro, katkeava. Kertoivat, että eri vuoroissa, niin toista ei nää muuten kuin töihin mennessä/tullessa.
Kasvatapa siinä lapsia ja pidä parisuhdetta yllä .... heillä se parisuhde onnistui, omien vanhempien kohdalla ei.
(Itsellä sitten se "virka-aika", mutta liukuva.)
Tuoko se sitten on ihanteellista elämää? Sinäkään et oikeastaan nähnyt vanhempia ja jäitte vaille perheen yhteistä aikaa. Tädin perheellä vielä huonommin. Kun he ja te menetitte paljon, niin ei tarvitse muidenkaan kitistä. Hyvä kuitenkin, että oman elämäsi pystyit järjestämää paremmin.
Jatkuva iltavuoro 13-21 on parasta. Kerkeää hoitaa asioita aamulla ja käydä harrastuksissa virkeänä ennen työvuoroa. Illalla suihkun kautta ajoissa nukkumaan. Mulla työmatka onneksi vaan 5min.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työvuorotoiveet hankaloittavat inhimillisten työvuorolistojen tekemistä. Meillä työvuorojen tekijä aina pahoittelee etukäteen työvuoroja tehdessään tyyliin että nyt tulee hankala putki, kun Marja ja Eija on lomalla, Kirstillä ja Keijolla on aamuvuorotoive, Kaijalla vapaatoive ja Karilla ja Kaisalla on jo pitkä putki jne.
Luuletteko hyvinkin paljon tehtaissa, kaivoksissa ja muissa Teollisuusliiton työpaikoissa otettavan huomioon toiveita? Naisvaltaisilla aloilla töitä tekevät tietävät tasan tarkkaan, että ei kaikkien toiveita huomioida kuitenkaan.
Meillä on seinällä erään työntekijä vuorolistat. Siinä on koko kalenterivuoden työvuorot. Jos haluaa lomansa ei aikaan kuin omalla listalla, vaihtaa hyvissä ajoin toiseen vuoroon.
Sitten alkaisi vinkuminen, ettei työvuoroja saa toivoa. Aina kaikki o
Tämä! Eikä tarvitsisi edes toivoa mitään, kun tietäisi vuodeksi eteenpäin vuoronsa ja hyvää aikaa yrittää vaikka vaihtaa työkaverin kanssa, jos niin on. Ihan naurettavaa jonkun jumpan ja kampaajan takia suunnitella vapaita/aamuvuoroja, kun ne eivät siltikään välttämättä onnistu 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
6-7 tuntia ei ole riittävä unenmäärä. Lisäksi unohdit työmatkat joihin voi mennä kevyesti yli tunti.
Harva myöskään menee suoraan sänkyyn tekemättä iltatoimia. Nukahtamisessakin menee oma aikansa. Sitä paitsi kaikki oppaathan suosittelevat muutaman tunnin rauhoittumista ennen nukkumaan menoa - miten se onnistuu töistä suoraan?
Miten se onnistuu kenelläkään, ainakaan lapsiperheellisellä?
Teen kahta vuoroa niin että aamuvuoroviikolla työaika on klo 6-14, ja iltavuorossa klo 14-24 ja perjantai vapaa. Vaikka vuoro ei vaihdu päivittäin, aamuvuoroon mennessä pitää mennä nukkumaan paljon aiemmin kuin muuna aikana. Sisäistä kelloa ei tietenkään noin vain siirrellä varsinkaan aikaisempaan päin, ja sen seurauksena nukun huonosti aamuvuoroviikolla. Heräilen aamuyöstä ja kääntelen kylkeä, ja jos onnistun vielä nukahtamaan niin kellon soidessa olen väsyneempi kuin jos en olisi enää nukahtanut. Aamupäivästä pistää myös väsyttämään töissä, ja kotiin tullessa meinaan jo varttitunnin matkalla nukahtaa rattiin. Illalla kun pitäisi mennä nukkumaan, niin silloin ei tietenkään väsytä. Perjantai-iltana kun valvoo taas pidempään ja nappailee parit saunakaljat, niin sitten pääsee kuittaamaan univelat kun lauantaiaamuna ei ole kello soimassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tehnyt työvuorosuunnittelua 80 hengelle. Meillä sai esittää toiveita, jotka pystyin melkein aina toteuttamaan. Jotkut itse halusivat mennä iltavuorosta aamuun, koska saivat sitten taas pitemmän vapaan seuraavien vuorojen väliin (eli aamuvuorosta vapaalle ja sitten vasta seuraavana päivänä iltavuoroon). Tämän teki osaltaan mahdolliseksi se, että meillä oli myös osa-aikaisia, jotka tietenkin paremmin jaksoivat tehdä näitä vuoroja. Meillä piti myös olla vuorolistat valmiina 14 pv etukäteen (siis ennen kuunvaihdetta), että ihmiset pystyvät suunnittelemaan omia menojaan. Tää 14 pv oli muuten paikallisesti sovittu, eli ei se välttämättä ole pelkästään paha asia!
Mitä ajattelet teollisuuden vuorolistoista, jotka ovat niin säännöllisiä , että voisit jo nyt katsoa, mitä vuoroja sinulla on jouluna 2026? Entä mitä luulet tuollaisia työvuoroja tekeviä ajattelevan si
Teollisuusala on miesvaltainen, hoitoala puolestaan naisvaltainen. Näissä on se ero, että a) naisvaltaisilla aloilla tulee enemmän keskellä päivää hoidettavia lasten asioita (hammaslääkärit, neuvolat, kehityskeskustelut yms) b) jos joku teollisuudessa työskentelevä sankari-isä käyttää lapsen neuvolassa, niin voi käyttää puolikkaan pekkasen. Hoitoalalla ei ole pekkaspäiviä olemassakaan. Tai työkaverin kanssa voi vaihtaa vuoroa, miesvaltaisella alalla no problem. Mutta auta armias naisvaltaisella alalla, kun sittenhän työkaverille saattaisi tulla enemmän kivoja vuoroja ja jos vaihdetaan yks yhteen ilta- ja aamuvuoroja, niin sittenhän joutuu jäämään illasta vapaalle tai tulla näitä pahamaineisia ilta-aamuja.
Vierailija kirjoitti:
Teen kahta vuoroa niin että aamuvuoroviikolla työaika on klo 6-14, ja iltavuorossa klo 14-24 ja perjantai vapaa. Vaikka vuoro ei vaihdu päivittäin, aamuvuoroon mennessä pitää mennä nukkumaan paljon aiemmin kuin muuna aikana. Sisäistä kelloa ei tietenkään noin vain siirrellä varsinkaan aikaisempaan päin, ja sen seurauksena nukun huonosti aamuvuoroviikolla. Heräilen aamuyöstä ja kääntelen kylkeä, ja jos onnistun vielä nukahtamaan niin kellon soidessa olen väsyneempi kuin jos en olisi enää nukahtanut. Aamupäivästä pistää myös väsyttämään töissä, ja kotiin tullessa meinaan jo varttitunnin matkalla nukahtaa rattiin. Illalla kun pitäisi mennä nukkumaan, niin silloin ei tietenkään väsytä. Perjantai-iltana kun valvoo taas pidempään ja nappailee parit saunakaljat, niin sitten pääsee kuittaamaan univelat kun lauantaiaamuna ei ole kello soimassa.
Sinun kannattaisi herätä aamuvuoroviikkoa edeltävinä vapaapäivinä samaan aikaan kuin heräät töihin lähtiessäkin. Näin unipainetta riittää tarpeeksi yöhön ennen aamuvuoroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työvuorotoiveet hankaloittavat inhimillisten työvuorolistojen tekemistä. Meillä työvuorojen tekijä aina pahoittelee etukäteen työvuoroja tehdessään tyyliin että nyt tulee hankala putki, kun Marja ja Eija on lomalla, Kirstillä ja Keijolla on aamuvuorotoive, Kaijalla vapaatoive ja Karilla ja Kaisalla on jo pitkä putki jne.
Luuletteko hyvinkin paljon tehtaissa, kaivoksissa ja muissa Teollisuusliiton työpaikoissa otettavan huomioon toiveita? Naisvaltaisilla aloilla töitä tekevät tietävät tasan tarkkaan, että ei kaikkien toiveita huomioida kuitenkaan.
Meillä on seinällä erään työntekijä vuorolistat. Siinä on koko kalenterivuoden työvuorot. Jos haluaa lomansa ei aikaan kuin omalla listalla, vaihtaa hyvissä ajoin toiseen vuoroon.
Sitten alkaisi vin
Teollisuudessa tulee aivan tarpeeksi myös vapaita aamuja kampaajakäyntejä ym. varten. Voi varata vaikka 2 kuukauden päähän, kun tietää vuorot etukäteen. Kansalaisopistoissa on yleensä sellaisia liikuntapasseja, joilla voi osallistua mihin tahansa ryhmään, jossa on tilaa. Ne on suunniteltu nimenomaan vuorotyöläisiä varten.
Jaksovuorotyössä nauratti se miten ne IHAN UMPISURKEAT vuorolistat aina osui niille muutamalle samalle ihmiselle. Siis ihan aina. Koskaan ei ollut kivasti meneviä vuoroja heillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tehnyt työvuorosuunnittelua 80 hengelle. Meillä sai esittää toiveita, jotka pystyin melkein aina toteuttamaan. Jotkut itse halusivat mennä iltavuorosta aamuun, koska saivat sitten taas pitemmän vapaan seuraavien vuorojen väliin (eli aamuvuorosta vapaalle ja sitten vasta seuraavana päivänä iltavuoroon). Tämän teki osaltaan mahdolliseksi se, että meillä oli myös osa-aikaisia, jotka tietenkin paremmin jaksoivat tehdä näitä vuoroja. Meillä piti myös olla vuorolistat valmiina 14 pv etukäteen (siis ennen kuunvaihdetta), että ihmiset pystyvät suunnittelemaan omia menojaan. Tää 14 pv oli muuten paikallisesti sovittu, eli ei se välttämättä ole pelkästään paha asia!
Mitä ajattelet teollisuuden vuorolistoista, jotka ovat niin säännöllisiä , että voisit jo nyt katsoa, mitä vuoroja sinulla on jouluna 2026? Entä mitä l
Etkö tosiaan tiedä, että miehetkin voivat hoitaa lasten asioista?! Sinulle voi olla yllättävä ja uusi tieto, että minun lapseni isälle on soitettu lapsen asiasta niin hammashoitolasta kuin koulusta, ja isä oli se, joka lähti saattamaan lasta lääkäriin tapaturman vuoksi.
"Sankari-isällä" oli sairaan lapsen hoitovapaat palkallisia, ei tosin teollisuudessa vaan armeijassa. Onko naisvaltaisilla aloilla? Pitäskö meidän hakea hänelle jotain isänpäivämitalia samalla tavalla kuin äideille äitienpäivämitalit ?
Minulla on työmatka noin tunnin suuntaansa, joten...
Vierailija kirjoitti:
Jaksovuorotyössä nauratti se miten ne IHAN UMPISURKEAT vuorolistat aina osui niille muutamalle samalle ihmiselle. Siis ihan aina. Koskaan ei ollut kivasti meneviä vuoroja heillä.
Oliko yllätys? Se umpisurkeita vuoroja saava ei ollut vuorolistantekijän ystävä eikä kuulunut muutenkaan suosikkeihin. Hoitoalalla tavallinen käytäntö jopa palkkauksessa.
Monella se aamuvuoro alkaa klo 6. Yöunet jäävät surkeiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko yllätys? Se umpisurkeita vuoroja saava ei ollut vuorolistantekijän ystävä eikä kuulunut muutenkaan suosikkeihin. Hoitoalalla tavallinen käytäntö jopa palkkauksessa.
Juuri näin. Henkilökohtaisia lisiä jaellaan suosikeille. Kivat listat ja loma-ajankohdat suosikeille. Kummasti samat ihmiset saivat joulusta toiseen olla vapailla tai tekivät jonkun lyhyen aamuvuoron... Ihmisiä, joilla ei edes ollut pieniä lapsia enää.
Ei koskaan enää!
Tuo vuoronvaihto pitäisi mennä aina vapaan kautta. Aamuvuoro - vp - iltavuoro antaa hieman pidemmän (arki)vapaan ja sitten taas ilta - vp - aamu antaa mahdollisuuden sopeuttaa unirytminsä.
22 loppuu vuoro ja aamuvuoro alkaa 06. Kotona olen iltavuorossa 23.30 kun julkinen ei kulje hyvin. Jotta ole. 06.00 töissä on lähdettävä kotoa 05.00. Mulla menee se tunti rauhoittua nukkumaan joten unet jää 4 tuntiin
Iltavuoro loppui 22 ja aamuvuoro alkoi klo 6. Olin kotona 23.15 ja aamulla piti herätä 4.30. Illalla ei heti tullut uni kuin katkaisijasta napsauttamalla vaan piti jonkinaikaa odottaa kierrosten laskeutumista. Eli nukuin noin puolesta yöstä sinne 4.30 asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ajattelet teollisuuden vuorolistoista, jotka ovat niin säännöllisiä , että voisit jo nyt katsoa, mitä vuoroja sinulla on jouluna 2026? Entä mitä l
Jos tiedät vuodeksi jopa kahdeksi vuorosi etukäteen, niin ne perheen menot voi sopia omien vuorojen mukaan.
Huomaa töissä kun tulee välivuoroon ja siellä on joku aamu-ilta-aamulainen töissä. Sellainen on kuin kännissä. Silmien ympärystät punoittaa ja olemus on hutera.
Mitä ajattelet teollisuuden vuorolistoista, jotka ovat niin säännöllisiä , että voisit jo nyt katsoa, mitä vuoroja sinulla on jouluna 2026? Entä mitä luulet tuollaisia työvuoroja tekeviä ajattelevan sinun tekemistäsi listoista? Niin, eihän niitä kaikkien toiveita voi toteuttaa, mutta pystyy suunnittelemaan elämäänsä vähintään vuodeksi kerralla. Jospa niitä toiveita ei silloin niin paljon tarvita.