Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset valittavat jos joutuvat menemään iltavuorosta aamuvuoroon?

Vierailija
12.10.2024 |

Jos on töissä klo 22 asti ja seuraavana aamuna pitää mennä klo 8 töihin, niin kyllä sitä ehtii nukkumaan ihan tarpeeksi eli 6-7 tuntia, joka on aikuiselle riittävä määrä unta.

Kommentit (114)

Vierailija
41/114 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen huomannut, että mikään ei koskaan ole hyvä. Hakeudutaan vuorotyöhön, mutta ei saa olla yhtään illasta aamuun, illasta vapaalle eikä vapaalta aamuun jne. Aika mahdotonta tehdä lista niillä säännöillä.

Vierailija
42/114 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eihän tuo ole mitenkään ihmeellistä. Nukkumaan ehtii hyvin jos ei ole pitkä työmatka. Monesti on vuoro vaihtunut ja ihan hyvin ehtii ja jaksaa. Tottakai korvaus on saatava. Vuoron vaihtuessahan on tessin määräämä kahden vuorokauden lepo tai jos ei ole niin tuntuva korotus palkkaan. Sahalla tein viikon töitä kello 06- 24... se oli liikaa mutta saihan siitä kuukauden palkan. Viikonlopun nukuin.

Vuoron vaihtuessa tessin mukainen 2vrk lepo? Ei ihan joka alalla ole... Eikä siitä mitään korvausta saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/114 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorotyön suunnittelu pitää tehdä pääsääntöisesti seuraavalla kaavalla. Aamuvuoroa, iltavuoroa, yövuoroa ja sitten vapaat. Ei tuo nyt kovin vaikeata ole. Olen tehnyt vuorosuunnittelua vuosia. Mahdolliset  painotukset vuoron henkilömäärään, lomat ja vapaatoiveet sotkevat kaavaa, mutta asiansa osaava työvuorolistan tekijä saa nuo edellämanitut haitat minimoitua. Kesälomakausi on aina haastava ja kaikkia lomatoiveita ei voi täyttää, mutta kiertosysteemi ja joustavuus auttavat. Kaikki ns samalle viivalle, eikä joidenkin henkilöiden suosimista lomissa. Kesätyön tekijöitä meillä ei ole mahdollista käyttää, koska jo alkeiden opettelu veisi koko kesän.

Vierailija
44/114 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtenä yönä ei saa nukuttua kunnolla. Voi buhuu yhyy ja iso kyynel, kyllä sen laitonta pitäisi olla!

T. Vuosikymmen 3h yöunilla sairauden takia, silti työelämässä koska kelan mielestä 100% työkykyinen

Yhtenä yönä? No noin se työvuorosuunnittelijakib varmaan ajattelee. Ja sitten piirtelee niitä "no kyllä kerran jaksaa" rytminvaihtoja joka viikolle ja pahimmassa tapauksessa useamman per viikko. 

Kyllä se silloin on buhuu.

Vierailija
45/114 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli raskasta aikaa. Iltavuoro oli 11.30-20.00. Herätys seuraavana aamuna 05.30, töihin 7.00. Ja uniapneaa sairastavalle suositus on päivätyö ma-pe. Kuljin työmatkat julkisella. Ei ole autoa.

Vierailija
46/114 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas ihmettelen sitä että ottaa vastaan työn, allekirjoittaa sopparin, tietää että työ on vuorotyötä ja myös epäsäännöllistä. Tietää jo ennalta ettei työ ole viikko sitä ja viikko tätä vuoroa. Ja sitten ruvetaan valittamaan. Sillonhan työtekijä osoittaa vaan oman tyhmyytensä kun ei edes älyä mitä epäsäännöllinen vuorotyö tarkoittaa.

Taidat itse olla tyhmä. Ihan kuin ihmisillä olisi mahdollisuus sanoa tuossa vaiheessa mitään. Jos ei ota työtä, tulee kyllä toinen, joka ottaa.

Vierailija
47/114 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas ihmettelen sitä että ottaa vastaan työn, allekirjoittaa sopparin, tietää että työ on vuorotyötä ja myös epäsäännöllistä. Tietää jo ennalta ettei työ ole viikko sitä ja viikko tätä vuoroa. Ja sitten ruvetaan valittamaan. Sillonhan työtekijä osoittaa vaan oman tyhmyytensä kun ei edes älyä mitä epäsäännöllinen vuorotyö tarkoittaa.

Eli sun miekestä vuorojen suunnittelussa ei pitäisi olla mitään rajoituksia, koska mitäs läksit?

Kyllä, kun työvuorosunnittelussa noudatetaan työaikalakia ja työehtosopimuksia niin asiassa ei ole mitään epäselvyyksiä.

Kun on mahdollisuus haluttaessa suunnitella työvuorot niin, että ihmiset pysyvät työkykyisinä, niin en kerta kaikkiaan ymmärrä tätä, että vedetään aivan äärimmilleen kunhan pysyy sopimusten ja lakien sisällä! Mitä työnantaja luulee tästä hyötyvänsä? Haluaa, että työntekijät ovat väsyneitä ja sairaita ja alisuoriutuvat? Että työntekijöiden parisuhteet ja muut ihmissuhteet hajoaa, ja lapset voi huonosti? 

Kokemukseni ihan toiselta vuorotyöalalta.  Oli kaikki mahdollisuudet suunnitella säännöllisesti kiertävät työvuorot ja vapaat, mutta vuodesta toiseen tehtiin sillisalaattivuoroja ykkösvapailla. Kunhan ne minimivaatimukset täyttyi. No eihän sitä jaksanut. Porukkaa alkoi tippua pois, kuka sairasloman kautta, kuka suoraan, kun löysi paremman työn. En palaa enää ikinä vuorotyöhön.

Vierailija
48/114 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtenä yönä ei saa nukuttua kunnolla. Voi buhuu yhyy ja iso kyynel, kyllä sen laitonta pitäisi olla!

T. Vuosikymmen 3h yöunilla sairauden takia, silti työelämässä koska kelan mielestä 100% työkykyinen

Koska sinä kärsit, niin kaikkien muidenkin on kärsittävä?? Ps. Missään ei ole mainittu, että tämä olisi jotenkin kertaluonteinen lepoaika. Aika monella se toistuu jatkuvasti.

Vierailija
49/114 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä tein vuorotöitä, niin iltavuoro loppui klo 22 ja aamuvuoro alkoi klo 6. Onneksi noita ei joutunut tekemään peräkkäin ilman vapaapäiviä. Yövuoro oli klo 22-6.

Vierailija
50/114 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai muka kasiks, kyl sitä mennään jo seiskaan. Kello lähempänä 00 ennenku pääsee nukkuu ja herätä täytyy ennen 6. Tai sit just kuudelta ja lähtee hirveellä kiireellä. Ei ole kivaa se. Kuitenkin töissä pitäs jaksaa tehdä niitä töitäkin ja työpäivän jälkeen ois kiva vaikka tehdäkin jotain, eikä maata sohvalla ja odottaa nukkumaan menoa 

Vierailija
51/114 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidat itse olla tyhmä. Ihan kuin ihmisillä olisi mahdollisuus sanoa tuossa vaiheessa mitään. Jos ei ota työtä, tulee kyllä toinen, joka ottaa.

Kiitoksia paljon 🌞Kyllä, olen todellakin niin tyhmä ettei minulla ole ollut 30 vuoteen yhtäkään työttömyyspäivää. Itse olen miettinyt voinko tehdä vuorotyötä ennen kuin olen edes työhakemusta laatinut. Niin ja edelleen olen vakituisessa työsuhteessa.

Ja ennen kuin yrität esittää viisaampaa kuin olet kerron sinulle, tiedän että kenen tahansa työsuhde voi päättyyä milloin tahansa. Myös minun, vaikkei niin ole vielä käynytkään.

Vierailija
52/114 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikot sortuu elontiellä. Minä tein aamuvuoron yövuoron jälkeen, kun ei tullut päästäjää. Nukutti hyvin, ennen kuin lähdin taa yövuoroon.

Vierailija
53/114 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi olla laitonta omasta mielestäni. Onneksi itse ei tarvi tehdä tuollaisia vuoroja vaikka vuorotyötä teenkin.

Tai ehkei sentään laitonta, mutta jonkinlaisen vuorokausilepokorvauksen alaista.

Siellä taas ay-aktivistit huutelee.

Vierailija
54/114 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

6-7 tuntia ei ole riittävä unenmäärä. Lisäksi unohdit työmatkat joihin voi mennä kevyesti yli tunti.

Asuu lähellä työpaikkaa niin ei mene. Minulla menee 3 min.

Katsos kun kaikille ei ole asuntoa työpaikan kyljessä tai muutenkaan välttämättä asua alueella missä kyseinen työpaikka sijaitsee.

Vierailija
55/114 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on ilmeisesti tosi nuori. Kyllä silloin jaksaa hyvinkin. On helppo huudella, kun ei ymmärrä että jaksaminen ei ole sama kun ikää tulee lisää. Näin yleisesti ottaen.

Vierailija
56/114 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamuvuoro alkaa usein jo seitsemältä. Eikä nykyisin hoitajat asu sairaalan vieressä asuntolassa. Tunnin työmatka ei ole mitenkään erikoista. Ap ei ole tainnut olla työelämässä eikä varsinkaan tehnyt iltavuoroja, kun ei tiedä, että ei iltavuoron jälkeen nukahdeta saman tien, vaikka ei työmatkaa olisikaan.

Vierailija
57/114 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen huomannut, että mikään ei koskaan ole hyvä. Hakeudutaan vuorotyöhön, mutta ei saa olla yhtään illasta aamuun, illasta vapaalle eikä vapaalta aamuun jne. Aika mahdotonta tehdä lista niillä säännöillä.

Kaikki ei vaan osaa. Jo 1960-luvulla sairaalan työvuorot osattiin tehdä niin, että oli useampi peräkkäin vuoro samaa ja yövuorojen jälkeen yökkövapaat.

Vierailija
58/114 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap valittaa kenenkään työajoista?

Vierailija
59/114 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No meillä oli sekä kaksivuorotöitä että yövuoroa samalla osastolla (yövuoro laittoi asiat kuntoon että voitiin taas me kaksivuorotöissä keskittyä siihen itse työhön). Aamuvuoro alkoi kello 6.00 ja päättyi 14.00 jolloin iltavuoro tuli töihin ja jatkoi siitä kello 22.00 saakka. Tosin vuorot aina "venähtivät" koska pitihän iltavuoron tietää mitä aamuvuorossa oli tehty jolloin heidän vuorojohtajansa oli paikalla n. kello 13.45 ja minä vuorojohtajana lähdin noin kello 14.15 pois. Noista "ylitöistä" ei mitään erikoiskorvausta saanut. Siitä sitten kutakuinkin 45 minuuttia kotiin (tietenkin kutakuinkin sama minuutti määrä sitten työpaikalle). Mitään virasto- tai pankkiasioita asioita ei ehtinyt kummankaan vuoron aikana kotoa hoitaa. Oli sitten kummassa vuorossa tahansa. Onneksemme lauantaina ja sunnuntaina ei ollut töitä (mutta ei myöskään pankit tai virastot auki) josta päästäänkin siihen, ett

Miten voi olla 7pv putkeen illasta aamuun vuoroja? Kyllähän tuossa väkisinkin on joka toinen päivä vuorostaan aamusta iltavuoroon.

Vierailija
60/114 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesin edeltä käsin millaiseen työhön sitouduin kun aloitin työt työpaikassa jossa oli epäsäännöllinen työaika. Lähes koko ajan oli illasta aamuvuoroon.  Joskus kaksi iltaa ja aamu, miten millonkin. Työt loppui yhdeltä yöllä ja aamuvuoro alkoi ysiltä aamulla. Vuoroväli oli lakisääteinen 8 tuntia, joista matkoihin meni yksi tunti. Joskun nukuin vain 4 tuntia yössä, joskus en sitäkään. Joskus väsytti ja joskus ketutti mutta enpä viittinyt nolata itseäni valittamalla. Olin itse vapaaehtoisesti ottanut ko. työpaikan, ei siihen kukaan mua pakottanut.

Olet ilmeisesti hoitoalalla oleva nainen, joka on valittu koulutukseen soveltuvuustestillä. Testataanko siinä mitään muuta kuin nöyryyttä ja alistuvuutta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä