Miksi ihmiset valittavat jos joutuvat menemään iltavuorosta aamuvuoroon?
Jos on töissä klo 22 asti ja seuraavana aamuna pitää mennä klo 8 töihin, niin kyllä sitä ehtii nukkumaan ihan tarpeeksi eli 6-7 tuntia, joka on aikuiselle riittävä määrä unta.
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas ihmettelen sitä että ottaa vastaan työn, allekirjoittaa sopparin, tietää että työ on vuorotyötä ja myös epäsäännöllistä. Tietää jo ennalta ettei työ ole viikko sitä ja viikko tätä vuoroa. Ja sitten ruvetaan valittamaan. Sillonhan työtekijä osoittaa vaan oman tyhmyytensä kun ei edes älyä mitä epäsäännöllinen vuorotyö tarkoittaa.
Yhteiskunnallisista realiteeteista johtuen väistämättä jokin osuus ihmisistä on sellaisessa asemassa, että noita töitä on käytännössä pakko vastaanottaa (tai vaihtoehtoisesti elää tukien varassa). Mielestäni on ihan aiheellista keskustella tällaisista epäkohdista.
Itse asiassa ei ole mitään pakkoa tehdä niin epäinhimillisiä ja uuvuttavia työvuoroja.
Miten luulette paperitehtaissa ja kaivoksissa työvuorojen menevän? Tai poliisilla, kun sekin on näihin aikoihin ollut enimmäkseen miesvaltainen?
"Mä olin kotona klo 23 ja herätys oli klo 5, että ehtii seitsemäksi takaisin. Onneksi noita ei enää ole."
Hoitoalalla iltavuorosta aamuvuoroon on melko yleistä, vaikka se entisestään heikentää jaksamista hoitoalalla. Kun eihän se hoitaja klo 23 nukahda tuolla kellonlyömällä...
Vierailija kirjoitti:
Työvuorotoiveet hankaloittavat inhimillisten työvuorolistojen tekemistä. Meillä työvuorojen tekijä aina pahoittelee etukäteen työvuoroja tehdessään tyyliin että nyt tulee hankala putki, kun Marja ja Eija on lomalla, Kirstillä ja Keijolla on aamuvuorotoive, Kaijalla vapaatoive ja Karilla ja Kaisalla on jo pitkä putki jne.
Luuletteko hyvinkin paljon tehtaissa, kaivoksissa ja muissa Teollisuusliiton työpaikoissa otettavan huomioon toiveita? Naisvaltaisilla aloilla töitä tekevät tietävät tasan tarkkaan, että ei kaikkien toiveita huomioida kuitenkaan.
Meillä on seinällä erään työntekijä vuorolistat. Siinä on koko kalenterivuoden työvuorot. Jos haluaa lomansa ei aikaan kuin omalla listalla, vaihtaa hyvissä ajoin toiseen vuoroon.
Vierailija kirjoitti:
No eihän tuo ole mitenkään ihmeellistä. Nukkumaan ehtii hyvin jos ei ole pitkä työmatka. Monesti on vuoro vaihtunut ja ihan hyvin ehtii ja jaksaa. Tottakai korvaus on saatava. Vuoron vaihtuessahan on tessin määräämä kahden vuorokauden lepo tai jos ei ole niin tuntuva korotus palkkaan. Sahalla tein viikon töitä kello 06- 24... se oli liikaa mutta saihan siitä kuukauden palkan. Viikonlopun nukuin.
Minkä TES:n mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Vuorotyön suunnittelu pitää tehdä pääsääntöisesti seuraavalla kaavalla. Aamuvuoroa, iltavuoroa, yövuoroa ja sitten vapaat. Ei tuo nyt kovin vaikeata ole. Olen tehnyt vuorosuunnittelua vuosia. Mahdolliset painotukset vuoron henkilömäärään, lomat ja vapaatoiveet sotkevat kaavaa, mutta asiansa osaava työvuorolistan tekijä saa nuo edellämanitut haitat minimoitua. Kesälomakausi on aina haastava ja kaikkia lomatoiveita ei voi täyttää, mutta kiertosysteemi ja joustavuus auttavat. Kaikki ns samalle viivalle, eikä joidenkin henkilöiden suosimista lomissa. Kesätyön tekijöitä meillä ei ole mahdollista käyttää, koska jo alkeiden opettelu veisi koko kesän.
Niinkuin meillä kuljetusalalla eli ensin aamulla töihin sitten päivällä yrität nukkua ja illaksi uudestaan töihin. Turvallista matkaa vain!
Minä olen tehnyt työvuorosuunnittelua 80 hengelle. Meillä sai esittää toiveita, jotka pystyin melkein aina toteuttamaan. Jotkut itse halusivat mennä iltavuorosta aamuun, koska saivat sitten taas pitemmän vapaan seuraavien vuorojen väliin (eli aamuvuorosta vapaalle ja sitten vasta seuraavana päivänä iltavuoroon). Tämän teki osaltaan mahdolliseksi se, että meillä oli myös osa-aikaisia, jotka tietenkin paremmin jaksoivat tehdä näitä vuoroja. Meillä piti myös olla vuorolistat valmiina 14 pv etukäteen (siis ennen kuunvaihdetta), että ihmiset pystyvät suunnittelemaan omia menojaan. Tää 14 pv oli muuten paikallisesti sovittu, eli ei se välttämättä ole pelkästään paha asia!
Vierailija kirjoitti:
6-7 tuntia ei ole riittävä unenmäärä. Lisäksi unohdit työmatkat joihin voi mennä kevyesti yli tunti.
Lasten kuskaamiset vuorohoitoon hoitoon ja hoidosta. Lapsetkaan ei nuku riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas ihmettelen sitä että ottaa vastaan työn, allekirjoittaa sopparin, tietää että työ on vuorotyötä ja myös epäsäännöllistä. Tietää jo ennalta ettei työ ole viikko sitä ja viikko tätä vuoroa. Ja sitten ruvetaan valittamaan. Sillonhan työtekijä osoittaa vaan oman tyhmyytensä kun ei edes älyä mitä epäsäännöllinen vuorotyö tarkoittaa.
Eli sun miekestä vuorojen suunnittelussa ei pitäisi olla mitään rajoituksia, koska mitäs läksit?
Korona-aikana 14 yötä putkeen niissä hvetin suojavarusteissa. Joinakin aamuna oli pakko jatkaa vuoroa, kun aamuvuoron sh oli sairastunut. Ehkä raskaampia kuitenkin ne epäsäännölliset siksakkaavat aamu/ilta/yövuorot. Lomapäiviä ei saanut pitää, eikä irtisanoutua. Sitten vientiinkin lomarahat. Aika moni poisti oikeutensa sen jälkeen . Kivahan se on vieläkin kuulla, mitäs läksit alalle. Pääsipä lähtemään toiseenkin kertaan, alalta pois. Niinhän se on, että kun ei näytä olevan tarvetta, niin ilman hoitajia sitten pärjätään. Pysytään terveinä!
Nuorena ja innokkaana jaksaa, joustoa ja kaikkea mielellään. Pitkä aika vasta osoittaa rajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesin edeltä käsin millaiseen työhön sitouduin kun aloitin työt työpaikassa jossa oli epäsäännöllinen työaika. Lähes koko ajan oli illasta aamuvuoroon. Joskus kaksi iltaa ja aamu, miten millonkin. Työt loppui yhdeltä yöllä ja aamuvuoro alkoi ysiltä aamulla. Vuoroväli oli lakisääteinen 8 tuntia, joista matkoihin meni yksi tunti. Joskun nukuin vain 4 tuntia yössä, joskus en sitäkään. Joskus väsytti ja joskus ketutti mutta enpä viittinyt nolata itseäni valittamalla. Olin itse vapaaehtoisesti ottanut ko. työpaikan, ei siihen kukaan mua pakottanut.
Olet ilmeisesti hoitoalalla oleva nainen, joka on valittu koulutukseen soveltuvuustestillä. Testataanko siinä mitään muuta kuin nöyryyttä ja alistuvuutta?
Ei pidä olettaa olemattomia. En ole koskaan edes halunnut hoitoalan töihin. Inhoan kaikenlaisia hoitotyön hommia ja osa jopa ällöttää. Siksi/silti olen kiitollinen että on ammattilaisia jotka niihin töihin kykenevät ja tekevät hommia jopa mieluusti. Kiitollinen ja tyytyväinen vaikken vielä ole pahemmin hoitoja tarvinnut, en muuta kuin synnyttäessä.
Kyllä minulla tietyissä asioissa nöyryyttä löytyy ja siedän asioita jotka eivät aina ole itselle mieluisia. Eihän tässä elämässä aina mene niin kuin itselle parhaiten sopii. Eikä sellaista työpaikkaa ole jossa jokainen on aina tyytyväinen tunnista, päivästä, viikosta tai vuodesta toiseen. Altavastaaja en silti ole enkä alistu mihin tahansa.
Kun tuo epäsäännöllinen vuorotyö rupesi riittävästi rasittamaan vaihdoin hieman säännöllisempiin työaikoihin. Eli, tein ihan itse ratkaisun asiaan, en jäänyt kitisemään ja pilaamaan sen enempää omaa kuin muidenkaan työelämää. Tai elämää ylipäätään siltä osin.
No, onhan näitä tullut tehtyä. Erään joulun vietin niin, että iltavuoro päättyi 23 ja aamuvuoro alkoi klo 6. Nuorena jaksoi tuollaista, nyt voisi olla liian raskasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työvuorotoiveet hankaloittavat inhimillisten työvuorolistojen tekemistä. Meillä työvuorojen tekijä aina pahoittelee etukäteen työvuoroja tehdessään tyyliin että nyt tulee hankala putki, kun Marja ja Eija on lomalla, Kirstillä ja Keijolla on aamuvuorotoive, Kaijalla vapaatoive ja Karilla ja Kaisalla on jo pitkä putki jne.
Luuletteko hyvinkin paljon tehtaissa, kaivoksissa ja muissa Teollisuusliiton työpaikoissa otettavan huomioon toiveita? Naisvaltaisilla aloilla töitä tekevät tietävät tasan tarkkaan, että ei kaikkien toiveita huomioida kuitenkaan.
Meillä on seinällä erään työntekijä vuorolistat. Siinä on koko kalenterivuoden työvuorot. Jos haluaa lomansa ei aikaan kuin omalla listalla, vaihtaa hyvissä ajoin toiseen vuoroon.
Sitten alkaisi vinkuminen, ettei työvuoroja saa toivoa. Aina kaikki on huonosti työvuorojen suhteen. Minun puolestani hoitoalallekin voisi tulla valmiit listat, eikä toiveita saisi esittää.
Älkää kitiskö noista vuoroista: Mun vanhemmat teki molemmat epäsäännöllistä vuorotyötä; äiti kaupanalalla, aamua ja iltaa. Isä sitten liikenteen parissa. Kertoi siitä, mitä se on - joudut vieraassa paikassa nukkumaan ja unta kun ei saa, tai sitten vain muutama tunti korkeintaan ja taas lähtö.
Isän 1v. nuoremmalla siskolla ja hänen miehellään 3-vuoro, katkeava. Kertoivat, että eri vuoroissa, niin toista ei nää muuten kuin töihin mennessä/tullessa.
Kasvatapa siinä lapsia ja pidä parisuhdetta yllä .... heillä se parisuhde onnistui, omien vanhempien kohdalla ei.
(Itsellä sitten se "virka-aika", mutta liukuva.)
Meillä uudelle esimiehelle taottiin eka osastokokouksessa päähän, että näitä ei yhtään. Kellekkään.
-lastenkodin ohjaaja
Vierailija kirjoitti:
Meillä uudelle esimiehelle taottiin eka osastokokouksessa päähän, että näitä ei yhtään. Kellekkään.
-lastenkodin ohjaaja
Toinen mikä taottiin samalla oli iltavuoro-yksi vapaa-aamuvuoro combo. Tollasella vapaalla ei tee yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Älkää kitiskö noista vuoroista: Mun vanhemmat teki molemmat epäsäännöllistä vuorotyötä; äiti kaupanalalla, aamua ja iltaa. Isä sitten liikenteen parissa. Kertoi siitä, mitä se on - joudut vieraassa paikassa nukkumaan ja unta kun ei saa, tai sitten vain muutama tunti korkeintaan ja taas lähtö.
Isän 1v. nuoremmalla siskolla ja hänen miehellään 3-vuoro, katkeava. Kertoivat, että eri vuoroissa, niin toista ei nää muuten kuin töihin mennessä/tullessa.
Kasvatapa siinä lapsia ja pidä parisuhdetta yllä .... heillä se parisuhde onnistui, omien vanhempien kohdalla ei.
(Itsellä sitten se "virka-aika", mutta liukuva.)
Niin että kellään muulla ei voi olla vähintään yhtä vaikeaa kuin sun vanhemmilla?
Kaikkeen pas..... ihmiset suostuu. Nuoret vielä ymmärrän mutta yli 50 vuotiaat en.
Vierailija kirjoitti:
6-7 tuntia ei ole riittävä unenmäärä. Lisäksi unohdit työmatkat joihin voi mennä kevyesti yli tunti.
Harva myöskään menee suoraan sänkyyn tekemättä iltatoimia. Nukahtamisessakin menee oma aikansa. Sitä paitsi kaikki oppaathan suosittelevat muutaman tunnin rauhoittumista ennen nukkumaan menoa - miten se onnistuu töistä suoraan?
Aikanaan kun olin kaupassa töissä, ei saanut laittaa ilman työntekijän erillistä suostumusta iltavuoron jälkeen aamuvuoroa, koska TES:in lepoaika ei täyttynyt.
Siellä oli ainakin sulku 22:00 ja avaaminen 06:00 tai jopa 05:30. Ei siinä ehdi työmatkojen ja ilta- ja aamutoimien kanssa nukkua tarpeeksi, että olisi aamulla skarppina töissä.