Eikö parempituloisilta pitäisi ottaa lapsilisät pois?
Siinähän olisi säästöä kerrakseen. Yksikin lapsuudenkaverini aikoinaan kerskui, miten hänen vanhempansa laittoivat lapsilisän hänelle säästöön tilille tulevaisuutta varten. Eli eivätpä näköjään olleet lapsilisän tarpeessa jos oli vara laittaa raha sivuun.
Kommentit (181)
Köyhien kateus ja katkeruus paremmin asiansa hoitaneisiin on kyllä ihan omaa luokkaansa🙄...
Vierailija kirjoitti:
Köyhien kateus ja katkeruus paremmin asiansa hoitaneisiin on kyllä ihan omaa luokkaansa🙄...
Taidat olla hieman yksinkertainen. Kaikki asiat elämässä kun eivät ole omia valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pitäisi. Lapsilisä kuuluu myös parempituloisille joiden ansiosta sinäkin loinen jotain pientä yhteiskunnalta ilmaiseksi saat. Turha kadehtia. Parempituloisilla ei ole mikään velvollisuus olla aina vain antamassa omistaan teille kitiseville elämäntapaluusereille ja ihan itse päättävät mihin sen lapsilisänsä käyttävät, vaikka tallettavat lapselle pesämunaksi parempaa tulevaisuutta varten jotta teidänkin jälkikasvulla on joku joka sitä yhteiskunnan pottia eniten kasvattaa ja taikaseinään hoitaa sitä ilmaista rahaa.
Ootte te rikkaat ihan sairaita kun tarvitsette väkisin tämmöisen pienen lapsilisän, yhteiskunnan tuen vaikka sijoittamiseen. Teidän kakaroilla on jo asunto alkupääoma kun köyhillä ei ole mitään. Siitäkö te nautitte. Teillä vuokralla oleva nuoriso ponnistaa sieltä takaseinästä ja yhteiskunnatuista kun ne tuet tuell teidän omiin tas
Ai sinusta on oikein että osalla on VAIN maksajan rooli tässä yhteiskunnassa, eikä mitään oikeuksia mihinkään etuuksiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla hieman yksinkertainen. Kaikki asiat elämässä kun eivät ole omia valintoja.
Suurin osa on ihan omia valintoja kuten esim. opintojensa hoitaminen kunnialla alusta loppuun jne. Tuon saman vihan ja katkeruudenko opetatte myös omille lapsillenne?
On kyllä taas niin dorka aloitus, että en tiedä onko järkeä edes kommentoida.
Aivan ensinnäkin, miten määritellään parempituloinen? Brutto 4000€/kk? 8000€/kk? 15000€/kk?
Huomioitavaa, että Suomessa progressiivinen verotus, joka tekee perseestä sen, että miten paljon verotetaan vs. palkannousu.
Joku vaikkapa 5000€ tienaava maksaa jo aivan helvetisti veroja, niin en siltä taloudelta olisi ottamassa todellakaan pois lapsilisiä, tarvitsee ne sitä tai ei.
Puhumattakaan joku 10000€ kuukaudessa tienaavat, ne joutuvat jo maksamaan penteleesti veroja.
Kaikista reiluin ja järkevin olisi, että lapsista saisi ansiotuloista vähennystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa on ihan omia valintoja kuten esim. opintojensa hoitaminen kunnialla alusta loppuun jne. Tuon saman vihan ja katkeruudenko opetatte myös omille lapsillenne?
Millä kustansit opintosi? Vanhempiesi rahoituksella? Et joutunut käymään töissä opintojesi ohella? Kaikki kun eivät saa töitä niiden ohelle, itse onneksi sain. Jotkut joutuvat nostamaan opintolainaa ja sitä sitten maksellaan myöhemmin pois.
Mikä olisi tuloraja? Meidän taloudessa tienataan noin 100 000 / vuosi bruttona ja voin sanoa että lapsilisät menee ihan kulutukseen suoraan
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitäs poistaa. Samoin yli 10000e eläkkeet. Joku pohatta saa 60000€/kk eläkettä.
Eläkekatto olisi loistava, olen aivan samaa mieltä.
Ja kun se laitettaisiin sanotaan nyt vaikka 3500€, niin kun olet tämän kerryttänyt töissä ollessasi, niin ei tietenkään tämän jälkeen voisi sitä enää periä, vaan ne tulisi suoraan lapaseen ja sijoituksiin. Yksikään tuon rajan ylittävä ei tätä vastustaisi.
Mutta kuten jälleen kerran, esim. sinä et ole huomioinut sitä, että tämän jälkeen kaikkien eläkeverotus tulisi nousemaan, jotta valtio saa kerättyä tarvittavan summan kasaan.
Tässä nyt unohdetaan se, että jos esim. meidän perheeltä poistettaisiin lapsilisät, niin minun kannattaisi jättäytyä pois työelämästä tai hakeutua helpompiin töihin tai tehdä lyhennettyä työaikaa. Tällöin kolmesta lapsesta päivähoitomaksu laskisi 500 €/kk ja saisimme lapsilisät. Eli siis 900€/kk saisimme hyötyä siitä, että minä keventäisin työelämääni. Hmmm. Tuo tarkoittaa sitä, että voisin tienata nettona n. 1500€ vähemmän ja elintasomme pysyisi samana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä kustansit opintosi? Vanhempiesi rahoituksella? Et joutunut käymään töissä opintojesi ohella? Kaikki kun eivät saa töitä niiden ohelle, itse onneksi sain. Jotkut joutuvat nostamaan opintolainaa ja sitä sitten maksellaan myöhemmin pois.
Kävin itse töissä ja kustansin itse opintoni.
Vierailija kirjoitti:
Tässä nyt unohdetaan se, että jos esim. meidän perheeltä poistettaisiin lapsilisät, niin minun kannattaisi jättäytyä pois työelämästä tai hakeutua helpompiin töihin tai tehdä lyhennettyä työaikaa. Tällöin kolmesta lapsesta päivähoitomaksu laskisi 500 €/kk ja saisimme lapsilisät. Eli siis 900€/kk saisimme hyötyä siitä, että minä keventäisin työelämääni. Hmmm. Tuo tarkoittaa sitä, että voisin tienata nettona n. 1500€ vähemmän ja elintasomme pysyisi samana.
Ja tarkoitin tietenkin, että bruttona siis! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa on. Mutta kerropa jokin esimerkki milloin se ei ole oma valinta ja vieläpä sellainen esimerkki jossa se kohdentuu suurimpaan osaan ihmisistä? Esimerkiksi puolison kuolema ei ole relevantti vastaus sillä puolisoita kuolee joka tuloluokassa. Taitaa ollakkin hieman liian haastava tehtävä? Sairauskaan ei koske ainoastaan köyhiä. Aika vähän jää asioita joilla perustella, ettei kyseessä olisi oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin itse töissä ja kustansin itse opintoni.
Millä maksoit ensimmäisen vuokra-asuntosi takuuvuokran ja muuttokustannukset? Vai oliko jo ihan omistusasunto? Entä millä ostit kaiken tarpeellisen ensiasuntoosi kuten huonekalut, astiat, välttämättömät pienet kodinkoneet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävi
Itse tienaamillani rahoilla maksoin kaiken. Ihan vuokra-asunto oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On aika lailla joka suunnalla käsitelty aihe. Pääperuste sille, että lapsilisiä ei makseta vanhempien tulojen perusteella on se, että kyseessä on yhteiskunnan kädenojennus jokaiselle lapselle tasapuolisesti.
Mutta eihän se raha sille lapselle mene vaan se raha menee vanhemman tilille joka käyttää sen haluamallaan tavalla? Ei se siis mikään yhteiskunnan kädenojennus ole jokaselle lapselle tasapuolisesti.
Silloin se olisi niin kuiten sinä sanoit jos lapsilisä menisi lapsen omalle pankkitilille ja lapsi saisi itse käyttää sen rahan haluamallaan tavalla.
Menee lapselle ihan samalla tavalla kuin elaritkin menee.
Elaritkin voisi ottaa pois ns hyvätuloisilta, eiks vaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä kustansit opintosi? Vanhempiesi rahoituksella? Et joutunut käymään töissä opintojesi ohella? Kaikki kun eivät saa töitä niiden ohelle, itse onneksi sain. Jotkut joutuvat nostamaan opintolainaa ja sitä sitten maksellaan m
Sähän olet sitten nuorena onnistunut tienaamaan moiset rahat. Kaikki lukiolaiset eivät saa kesätöitäkään, nekin voivat olla kiven alla.
Lapsilisä on vanhan ajan juttu, saisi poistaa kokonaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa on. Mutta kerropa jokin esimerkki milloin se ei ole oma valinta ja vieläpä sellainen esimerkki jossa se kohdentuu suurimpaan osaan ihmisistä? Esimerkiksi puolison kuolema ei ole relevantti vastaus sillä puolisoita kuolee joka tuloluokassa. Taitaa ollakkin hieman liian haastava tehtävä? Sairauskaan ei koske ainoastaan köyhiä. Aika vähän jää asioita joilla perustella, ettei kyseessä olisi oma valinta.
Fiksu tajuaa perustelemattakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fiksu tajuaa perustelemattakin.
Ja sairastuminenkin muuten on kyllä sellainen asia, joka ei ole oma valinta ja jonka vuoksi joku ei voikaan suorittaa opintojaan, ihan näin yleisellä tasolla. Siksi naurattaa tuon yhden idiootin kirjoitukset, joissa sanoo muiden olevan kateellinen niille jotka ovat osanneet hoitaa asiansa paremmin ja suorittaneet opintonsa loppuun.
Miksi jaksatte vääntää jostakin kaikkien mielestä mitättömän pienestä lapsilisästä kaiken aikaa? Kun Lapsilisä on mitättömän pieni niin köyhän kuin rikkaankin mielestä, niin miksi sitä kannattaa ylipäätään maksaa kenellekään?