"Luovuudesta" tullut teennäinen ja tavoiteltava identiteetti?
Useampi kaverini seikkailee tinder-viidakossa etsien sitä elämänsä rakkautta, ja sivusta seuraajana huonoiten deittailussa onnistuvat nämä jotka identifioituvat luoviksi ja etsivät myös luovaa kumppania.
Käytännössä nämä "luovat" kaverit erottuvat "ei luovasta" valtaväestöstä vain ulkoisesti haluten erottua ulkonäöllisesti vielä hieman enemmän. Sitten ne heidän deittikumppanit osoittautuvat kerta toisensa jälkeen moniongelmaisiksi rentuiksi, vaikka alkuun olivat ah niin ihanan herkkiä ja luovia.
Mitään muita erityisen luovia piirteitä näiltä kavereiltani ei löydy, eivät siis ole taiteellisia millään tasolla eivätkä ole esim millään sunnittelu/luomisalalla muutenkaan.
Tuntuu kuin tämä "luovuus" olisi olevinaan joku tavoiteltava statu, ehkä jotain vähän parempaa tai erikoisempaa, miksikä jotkut haluavat identifioitua vaikka väkisin.
Ovatko muut huomanneet samaa ilmiötä? Millainen on oikeasti luova ihminen esim selkeän taideskenen ulkopuolella?
Kommentit (108)
Outo aloitus. Miten Tinder liittyy luovuuteen? Miksi ap on kiinnostunut kavereiden Tinder-profiileista? Ja vaikuttaako ap ollenkaan henkilöltä, jolla olisi osaamista arvioida toisten luovuutta?
Vierailija kirjoitti:
Ilman muuta tämä on ollut tietyissä piireissä erittäin tavoiteltava ominaisuus. Ollut näin jo vuosia. Koskee erityisesti nuoria ja nuoria aikuisia.
Yhdistän tähän myös ilmiön, jossa vähän kuin hävetään tai jopa halveksitaan tavan duuneja, erityisesti suorittavia töitä. Joku asiantuntija- tai johtajataso jotenkin vielä menee näillä + it-ala, mutta ei mikään muu, palvelualat ovat ihan no-no, sellaisia ihmisiä pidetään ihan toisen luokan ihmisinä.
Sen pitää olla sen ammatin jotenkin 'luova' ja tälle porukalle on ihan turha selittää, että luovuus on vain mielentila, jolla joko ratkaistaan ongelmia yhdistelemällä kaikkea oppimaansa ja soveltamalla tai luomalla uutta. Heille 'luovuus' merkitsee lähes yksinomaan viihdeteollisuutta ja mediaa ja somea, vaikka luovuus on siellä yllättäen melko harvoin läsnä, kopioiminen, varastaminen, imitoiminen ja muu apinointi sitä vastoin erittäin yleistä.
Jos työpaikka ja ur
Nyt meni vähän liian pitkälle tämä sukupolviyleistys. Tuo normivastarinta on ollut nuorilla yleistä ainakin 60-luvulta alkaen, ja kyllä meistä on useimmista aikanaan tullut tylsiä ja vastuullisia aikuisia. Nykynuorissa on ehkä enemmänkin niitä, jotka yrittävät vain pärjätä elämässä, kuin ennen.
En ole huomannut että tämä olisi joku päälleliimattu identiteetti. Omaan kaveripiiriin kuuluu mm. monta arkkitehtiä, taideopettaja, tatuoija, kirjoittaja, graafinen suunnittelija jne. Kyllähän nuo (sekä itsekin) vapaa-ajallakin kaikenlaista vääntää ja aina saa kuulla missä kukin on vipeltänyt. Viime aikoina eri tyypit mm. käyneet puutyökurssilla, lasintekokurssilla, kokkauskurssilla, maalaustunneilla, laulutunneilla, piirtäneet, maalanneet, leikkineet tekoälyllä, sisustaneet, rakentanut kaikenlaista kotona jne. Aina suunnitteilla tai työn alla miljoonia projekteja.
En ymmärrä miten joku voisi ottaa tästä nokkiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Outo aloitus. Miten Tinder liittyy luovuuteen? Miksi ap on kiinnostunut kavereiden Tinder-profiileista? Ja vaikuttaako ap ollenkaan henkilöltä, jolla olisi osaamista arvioida toisten luovuutta?
Että ohi meni korkealta ja kovaa. Mutta ei se mitään.
Vierailija kirjoitti:
En ole huomannut että tämä olisi joku päälleliimattu identiteetti. Omaan kaveripiiriin kuuluu mm. monta arkkitehtiä, taideopettaja, tatuoija, kirjoittaja, graafinen suunnittelija jne. Kyllähän nuo (sekä itsekin) vapaa-ajallakin kaikenlaista vääntää ja aina saa kuulla missä kukin on vipeltänyt. Viime aikoina eri tyypit mm. käyneet puutyökurssilla, lasintekokurssilla, kokkauskurssilla, maalaustunneilla, laulutunneilla, piirtäneet, maalanneet, leikkineet tekoälyllä, sisustaneet, rakentanut kaikenlaista kotona jne. Aina suunnitteilla tai työn alla miljoonia projekteja.
En ymmärrä mistä olet saanut käsityksen, että joku voisi ottaa nokkiinsa tuosta?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Outo kommentti. Aloitukseni käsitteli sitä, miten kaverieni tinderdeittailustaan kertominen tuo esiin heissä ylikorostuneen käsityksen omasta luovuudestaan, vaikka mikään muu heidän elämässään ei mitään poikkeuksellista luovuutta osoitakkaan.
Toisekseen, en ole pätkääkään kiinnostunut kaverieni Tinder-profiileista, eikä kommenteissani mikään viittaa em. Olen kiinnostunut kavereideni puheista, liittyen myös heihin itseensä.
Tässä rautalangasta väännetyt alleviivaukset kommenttieni pointeista, ole niin ystävällinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outo kommentti. Aloitukseni käsitteli sitä, miten kaverieni tinderdeittailustaan kertominen tuo esiin heissä ylikorostuneen käsityksen omasta luovuudestaan, vaikka mikään muu heidän elämässään ei mitään poikkeuksellista luovuutta osoitakkaan.
Toisekseen, en ole pätkääkään kiinnostunut kaverieni Tinder-profiileista, eikä kommenteissani mikään viittaa em. Olen kiinnostunut kavereideni puheista, liittyen myös heihin itseensä.
Tässä rautalangasta väännetyt alleviivaukset kommenttieni pointeista, ole niin ystävällinen.
Ap
Luovia asioita harrastavat miehet saavat enemmän naisia. Vai mikä on aloittajan ongelma?
Jokaisella on lupa etsiä kaltaistaan seuraa.
Kaikkien olisi hyvä kehittää luovuuttaan. Tästä on hyötyä esimerkiksi työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli pointtisi on, että kaveri teeskentelevät luovuutta? Fake artists. Bullshit artists.
No melkein. Nämä kaverit eivät siis edes väitä olevansa taiteilijoita, mutta ovat silti vakuuttuneita luovuudestaan ja luovuuteen liittyvistä rinnasteista kuten esim taiteellisuus, herkkyys, intuitiivisuus jne.
Heidän asenne on ettei heitä oikein kukaan voi edes ymmärtää jos ei ole samanlailla luova ja taiteellinen kuin he itse ovat.
Oman super-erityisyyden kuvitelmat on vähän raskasta kuunneltavaa.
Ap
Minä olen henkinen, herkkä ja luova, enkä voisi kuvitella parisuhdetta ei-henkisen, ei-herkän ja ei-luovan kanssa. Syy siihen on se, että se suhde ei yksinkertaisesti voisi toimia.
Ja en kuvittele olevani "super-erityinen", jota kukaan ei ymmärrä, mutta kokemuksesta tiedän, että niitä ihmisiä, jotka ymmärtävät on huomattavasti vähemmän kuin niitä, jotka eivät ymmärrä.
Mutta minä tarvitsenkin kumppanikseni vain yhden ihmisen (ainakin kerrallaan :)) eikä ystäviäkään tarvitse olla joka sormelle ja varpaalle.
Jos viihtyy vapaa-ajalla vaikka taidenäyttelyissä, niin ehkä sieltä Tinderistä kannattaa etsiä sellaista seuraa, joka sinne taidenäyttelyyn voisi lähteä.
Kyllä, deittiprofiilissa kannattaa tuoda esiin omia mielenkiinnonkohteitaan. Ei tämä ole mitään korostamista, vaan itsestään kertomista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli pointtisi on, että kaveri teeskentelevät luovuutta? Fake artists. Bullshit artists.
No melkein. Nämä kaverit eivät siis edes väitä olevansa taiteilijoita, mutta ovat silti vakuuttuneita luovuudestaan ja luovuuteen liittyvistä rinnasteista kuten esim taiteellisuus, herkkyys, intuitiivisuus jne.
Heidän asenne on ettei heitä oikein kukaan voi edes ymmärtää jos ei ole samanlailla luova ja taiteellinen kuin he itse ovat.
Ap
Minä olen henkinen, herkkä ja luova, enkä voisi kuvitella parisuhdetta ei-henkisen, ei-herkän ja ei-luovan kanssa. Syy siihen on se, että se suhde ei yksinkertaisesti voisi toimia.
Ja en kuvittele olevani "super-erityinen", jota kukaan ei ymmärrä, mutta kokemukses
Mä olen kanssa noita sinun mainitsemiasi asioita ja en itsekään pystyisi olemaan suhteessa sellaisen henkilön kanssa, joka ei olisi näitä asioita. Tuntuu, että maailmankatsomukseni olisi vaan liian erilainen. Toki ehkä joku vielä minua huomattavasti luovempi voisi ajatella, että minä taas en ole tarpeeksi luova ja ekstravagantti heille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mistä olet saanut käsityksen, että joku voisi ottaa nokkiinsa tuosta?
Ap
No esim. jonkun uunon vauvapalstalle tekemästä aloituksesta, jossa luovat ihmiset mollattiin teeskentelijöiksi, mt-ongelmaisiksi ja tyhjännyhrääjiksi. Ja luovuus itsessään joksikin huomionhauksi, someriippuvuudeksi tai esitetyksi rooliksi. Selvästi on nyt jossain kinnannut.
t. Tuo aiempi
Minusta aloituksessa aivan selkeästi puhutaan ilmiöstä, jossa luovuus on identiteettikysymys, ilman, että ilmenee näiden henkilöiden arkielämässä juurikaan esimerkiksi luovien harrastusten muodossa. Eikö ihmiset osaa lukea, vai sokaiseeko luovuusdefenssi luetunymmärtämisen, kun moni vastaus on jotenkin aivan aiheen vierestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tosi monet ovat nykyään "luovia", "taiteellisia", "herkkiä", "henkisiä" ja "yhteydessä luontoon"(kun kaikki muut ovat vieraantuneet siitä).
No jos heille tulee parempi olo niin ihan sama minulle. T.EräJorma
Mitä siinä profiilissa sitten saa sanoa jos ei saa omista luonteenpiirteistään ja kiinnostuksen kohteista kertoa? Eihän tuossa ole mitään järkeä, että jos henkilö on kiinnostunut henkisistä asioista ja haluaisi myös henkisen kumppanin, mutta tätä ei kuitenkaan saisi ääneen sanoa vaan se pitäisi jotenkin arvata.
No jos vaikka kertoisi jotain ihan itsestään eikä luettelisi niitä muoti-luonteenpiirteitä joita kaikki muutkin käyttävät ollakseen erityisiä ja mielenkiintoisia.
Nuo ovat niin yleismaailmallisia muotisanoja että henkisyyskin voi ta
Jos ajattelee, että helluntailaisuus on henkisyyttä, niin ei kyllä tiedä yhtään, mitä henkisyys tarkoittaa. Joogakin voi olla monelle ihan vain liikuntaa tai rentoutumiskeino ilman sen kummempaa henkisyyttä.
Henkisyyshän on elämänkatsomus ja elämäntapa, hyvin merkittävä osa ihmistä. Se ei ole harrastus tai jotain, joka ilmenee vain tiettynä toimintana kuten esim. meditaatio.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti luovat ihmiset eivät erotu tavallisista ihmisistä. Millä tavalla luovia ne kaverisi ovat? Yleensä kai tarkoitetaan, että pärjää jollain taiteen alalla. Mitä taiteen lajeja he edustavat ja miten menestyneitä he ovat: esim. kirjailijoina, muusikkoina, taidemaalareina ym.
Kovin on suppea käsitys luovuudesta.
Luovuutta on ihan sekin, että panee omenanpaloja lihapataan kun ohjeessa lukee luumuja.
Koodaus on kirjaimellisesti uuden luomista, eli luovaa.
Leipominen on luovaa, reseptien kehittely vielä enemmän.
Kasviharrastus on luovaa, kun luot uutta elämää ja yleensä siinä estetiikkaakin mietitään.
Taiteella ei ole mitään yksinoikeutta luovuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ja en kuvittele olevani "super-er
Mä olen kanssa noita sinun mainitsemiasi asioita ja en itsekään pystyisi olemaan suhteessa sellaisen henkilön kanssa, joka ei olisi näitä asioita. Tuntuu, että maailmankatsomukseni olisi vaan liian erilainen. Toki ehkä joku vielä minua huomattavasti luovempi voisi ajatella, että minä taas en ole tarpeeksi luova ja ekstravagantti heille.
Niin eihän siitä suhteesta oikein mitään tule jos toinen haluaa asua perinteisessä rintamiestalossa ja toinen haluaa rakentaa avaruusaluksen mallisen talon. Näin nyt kärjistettynä.
Luovuus on opittujen taitojen yhdistelyä ja sen avulla uuden tuottamista, useimmiten hyödyllistä sellaista.
Se että viskot ulosteita kasaan, teippaat banaanin seinään tai vaikkapa ruiskit maalia pylväisiin, ei ole luovaa vain siksi ettei kukaan muu sellaista kehtaa tehdä.
Pohjalla on aina oltava poikkeuksellinen taidokkuus jotta teostaan voi kutsua luovaksi.
Mikään ns. moderni nykytaide ei täytä kriteerejä vaan on ainoastaan luotu kyvyttömien pierunsahaistelojoiden rintamerkiksi ja mukaluovuuden meriitiksi, joita jakelevat toiset kyvyttömät häviäjät.
Vierailija kirjoitti:
Minusta aloituksessa aivan selkeästi puhutaan ilmiöstä, jossa luovuus on identiteettikysymys, ilman, että ilmenee näiden henkilöiden arkielämässä juurikaan esimerkiksi luovien harrastusten muodossa. Eikö ihmiset osaa lukea, vai sokaiseeko luovuusdefenssi luetunymmärtämisen, kun moni vastaus on jotenkin aivan aiheen vierestä?
Näi minäkin luin. Enemmän juudi identiteetti, millaiseksi haluaa itsensä mieltää, luova erityisherkkä... Luovuus itsessään on ominaisuus, varmaan paljolti perinnöllinen. Psykologisissa testeissä minua kuvataan luovaksi vaikka en ole mitenkään hyperherkkä enkä mitenkään estetiikasta suuremmasti kiinnostunut, ihastelen lähinnä luontoa. Mutta olen tutkija, ja tässäkin työssä älystä yhdistettynä luovuuteen on paljon hyötyä: hahmottaa helposti asioita, ja etsii uusia tapoja yhdistellä asioita.
Näytti menevän tunteisiin ainakin😅