Onko iäkkäiden vanhempien pakko antaa edunvalvontavaltuutukset ja ottaa pankkitunnukset, vaikka eivät halua?
Meillä on sisarukset kovaa vaatimassa näitä vanhemmillemme ja vielä niin, että nämä sisarukset sitten käyttäisi niitä pankkitunnuksia, asioiden hoitoon esim. Kelassa. Vanhemmilla ei mitään laitteita netin käyttöön ole, eikä tule.
Vanhemmat ovat sitä mieltä että eivät halua pankkitunnuksia hankkia, eivätkä halua myöskään edunvalvontavaltuutuksia. Heillä on keskinäinen valtuutus siitä että saavat toistensa asioita hoitaa, jos toinen esim. sairastuu vakavasti.
Olen itse sitä mieltä että jos vanhukset itse eivät noita kertakaikkiaan halua, niin se on sitten niin ja sitä päätöstä on muiden kunnioitettava. Mutta olenko väärässä? Tiedän kyllä että valtuutukset olisi hyvä olla olemassa, mutta jos eivät todellakaan halua, niin eikö sitten pitäisi vaan antaa olla?
Kommentit (408)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä ap usko noita. Eivät ole määräiltävissä. Hae edunvalvojaa sitten kun on aika. Monet omaiset varastaa vanhempien varoja. Aina täällä kirjoitetaan paskaa.
Siinä vaiheessa prosessi kestää niin kauan, että laskut ehtii mennä perintään ja sähköt poikki. Paitsi tietysti sitten, jos maksat ne omistasi.
Kuten sanottu, mun vanhemmillani laskut hoituu suoraveloituksena. Se asia on kunnossa. Ap
Entäs satunnaiset lääkäri- ja sairaalalaskut? Voi tulla myös tarve muuttaa.
Maksupalvelu toimii edelleen kaikissa pankeissa.
Tosin tämä vaihtoehto edellyttää sen, että joku lähiseudulla asuva omainen hoitaa asian, mikäli vanhemmat ei
Kyllä ja myös maksupalvelu on vanhemmillani käytössä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat sitten hoitavat omat asiansa vaikka tulisi muistisairaus. Oma valinta.
Ei tarvi hoitaa. Asioita hoitaa edunvalvoja ja ap voi sitä hakea kun on oikea aika. Oletko sinäkin syyllistävä varas?
Kuka sitä edunvalvojaa sitten hakee kun eivät tai et siihen itse kykene? Mikä takaa että lapsi ei saisi hakiessaan sitä edunvalvojan oikeutta itselleen?
Jos edunvalvontavaltuutus on tehty vanhempien ollessa tolkussaan, niin lapsi yleensä saa edunvalvojan oikeuden.
Jos valtuutusta ei ole, niin sitten onkin siinä ja sen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pankki ei myönnä verkkopankkitunnuksia. Jos henkilö ei itse niitä kykene käyttämään.
Eli se edunvalvonta päätös pitää olla ensin.
Älä höpötä. Vanhus voi todellakin luvuttaa ja valtuuttaa tiliensä käyttöoikeudet esim lapselle, joka sitten hoitaa maksuja. Ihan asioimalla yhdessä siellä pankissa. Toki silloin pitää olla vielä sitä omatoimisuutta. Ei tarvita edunvaltuutusta siihen, että toinen hoitaa pankkiasiat puolesta.
Pankki ei anna pankkitunnuksia jos on pelkoa että joku muu niitä käyttää.
Tämä on fakta.
Luvan saanut käyttää OMIA pankkitunnuksiaan
Tässä tapauksessa sisarukseni haluavat vanhuksille pankki
Ei onnistu, kunhan luulevat.
Käske heidän lukea vähän tietoa ko, asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä ap usko noita. Eivät ole määräiltävissä. Hae edunvalvojaa sitten kun on aika. Monet omaiset varastaa vanhempien varoja. Aina täällä kirjoitetaan paskaa.
Siinä vaiheessa prosessi kestää niin kauan, että laskut ehtii mennä perintään ja sähköt poikki. Paitsi tietysti sitten, jos maksat ne omistasi.
Kuten sanottu, mun vanhemmillani laskut hoituu suoraveloituksena. Se asia on kunnossa. Ap
Suoraveloitus voi myös mennä poikki syystä tai toisesta. Miten sitten toimitaan?
No se ongelma on sitten ihan meillä jokaisella tavan tallaajalle. Eiköhän siihenkin lääkkeet löydy. Miksi pitää olla noin kielteinen ja kaivaa noita uhkia joka asiassa? Asioilla on tapana järjestyä, kuuluu sanonta. Tsempit ap:lle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edunvalvontaan pitää hakea vanhustaan, jos kokee ettei hän enää pärjää. Se prosessi alkaa siitä, että hankitaan lääkärintodistus, jossa todetaan, että hän ei kykene hoitamaan enää asioitaan.
Sitäkään ei ihan helposti saa, kriteeerit on tiukat.
Edunvalvonta on jokseenkin työläs, koska jokaisesta ostoksesta pitää olla kuitti ja ne pitää viranomaiselle toimittaa kuukausittaan.
Tietysti virkaedunvalvojiakin on.
Raha-asioiden hoitoon ei tarvitse mitään lääkärin todistusta.Pankkiin vaan ja vanhukset mukaan tekemään edunvalvonta sopimus.Yleensä kaksi edunvalvojaa jotka saavat tilinkäyttö tunnukset.Voihan ap.olla itse se toinen niin voi seurata ettei tileiltä lähde mitään ylimääräistä.Helpottaa vaan jos laskuja tulee kotiin eikä suoraan pankkiin ja käteistä vanhuksille voi viedä jos pank
Eikös tässä tapauksessa vielä ole siinä kunnossa?
Vaan taivas on rajana siihen, mitä valtuutukseen kirjoittaa. Voi tehdä hyvinkin tarkat rajaukset siihen, mitä edunvalvoja saa valtuutuksen voimaantulon jälkeen tehdä. Ihan terveydenhoidollisiin asioihin liittyen olisi hyvä, että valtuutus on ja siten, että pakolliset laskut saa hoidettua, jos vaikka toinen vanhemmistasi kuolee ja toinen menee sen myötä hyvin huonoon kuntoon. Siinä kohtaa valtuutuksen tekeminen on myöhäistä. Jos varojen käyttö mietityttää niin aina on mahdollista kirjata, että edunvalvojalla on kirjanpitovelvoölisuus tai esimerkiksi tilivelvollisuus DVV:lle. Jossain asioissa voidaan mennä niin pitkälle, että kirjataan, että edunvalvojan tulee pyytää DVV:ltä lupa tiettyihin toimiin. T juristi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat sitten hoitavat omat asiansa vaikka tulisi muistisairaus. Oma valinta.
Ei tarvi hoitaa. Asioita hoitaa edunvalvoja ja ap voi sitä hakea kun on oikea aika. Oletko sinäkin syyllistävä varas?
Kuka sitä edunvalvojaa sitten hakee kun eivät tai et siihen itse kykene? Mikä takaa että lapsi ei saisi hakiessaan sitä edunvalvojan oikeutta itselleen?
Jos edunvalvontavaltuutus on tehty vanhempien ollessa tolkussaan, niin lapsi yleensä saa edunvalvojan oikeuden.
No enpä tiedä. Tarjotaanko tätä tehtävää ensin läheisille, ja sitten vasta julkiseen edunvalvontaan? Vai miten se menee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se edunvalvojan harmi ole että ei ole vaan sen joka sitä edunvalvojaa tarvitsisi. Asiat jotka pitäisi hoitaa joutuu odottamaan ehkä pitkäänkin kun kukaan ei niitä pysty hoitamaan. Periaatteessa ei edes sitä edunvalvontaa mutta on toki tilanteita joissa sen on esim. pakko viranomaisten hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No enpä tiedä. Tarjotaanko tätä tehtävää ensin läheisille, ja sitten vasta julkiseen edunvalvontaan? Vai miten se me
Tätä samaa olen miettinyt 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vaan taivas on rajana siihen, mitä valtuutukseen kirjoittaa. Voi tehdä hyvinkin tarkat rajaukset siihen, mitä edunvalvoja saa valtuutuksen voimaantulon jälkeen tehdä. Ihan terveydenhoidollisiin asioihin liittyen olisi hyvä, että valtuutus on ja siten, että pakolliset laskut saa hoidettua, jos vaikka toinen vanhemmistasi kuolee ja toinen menee sen myötä hyvin huonoon kuntoon. Siinä kohtaa valtuutuksen tekeminen on myöhäistä. Jos varojen käyttö mietityttää niin aina on mahdollista kirjata, että edunvalvojalla on kirjanpitovelvoölisuus tai esimerkiksi tilivelvollisuus DVV:lle. Jossain asioissa voidaan mennä niin pitkälle, että kirjataan, että edunvalvojan tulee pyytää DVV:ltä lupa tiettyihin toimiin. T juristi
Juuri näin, me teimme juuri evv: n ja olemme alle 7kymppisiä.
Sitä puolidementoitunutta vanhusta on turha viedä pankkiin toiveesta että saa pankkitunnukset käyttöönsä 😬
Vierailija kirjoitti:
Tässä tapauksessa sisarukseni haluavat vanhuksille pankkitunnukset vain että he, siis sisarukset itse, saisivat niitä käyttää. Ap
Kerro sisaruksillesi, että tämä on sekä lain että pankin käyttöehtojen vastaista. Kukaan ei saa käyttää toisen pankkitunnuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No enpä tiedä. Tarjotaanko tätä tehtävää ensin läheisille, ja sitten vasta julkiseen edunvalvontaan? Vai miten se me
Ei sitä kenellekään tarjota? Jos on pakko niin selvitetään miten sen tekeminen onnistuu nopeiten. Jos tarvitaan virkaedunvalvoja sen saaminen yleensä kestää pisimpään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No enpä tiedä. Tarjotaanko tätä tehtävää ensin läheisille, ja si
🙄
Muotoillaan uudelleen. Jos edunvalvontavaltuutusta ei ole tehty, voiko läheinen yhä tässä tilanteessa toimia edunvalvojana jos näin haluaa/tähän hakeutuu? Vai tuleeko tässä tilanteessa aina ulkopuolinen edunvalvoja/virkamies?
"Muotoillaan uudelleen. Jos edunvalvontavaltuutusta ei ole tehty, voiko läheinen yhä tässä tilanteessa toimia edunvalvojana jos näin haluaa/tähän hakeutuu? Vai tuleeko tässä tilanteessa aina ulkopuolinen edunvalvoja/virkamies?"
Useammin läheinen kuin virkaedunvalvoja. Toki riippuen ihan siitä läheisestä onko hänellä mitään haluja tehtävään. Ei edunvalvojan tehtävä yleensä ole sellainen että siitä tapettaisi. Tehtävä otetaan jos kun siihen on pakko ja velvollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmillasi on päätösvalta tuossa asiassa, vielä kun ovat toistensa valtuutettuja. Ja nähtävästi liikuntakykykin järjen lisäksi on vielä kunnossa, joten ei ole syytä valtuuttaa lapsia, vielä. Kyllä sen näkee kun tulee sellaisia oireita, sairauksia ym., jotka luultavasti vaativat jo toimenpiteitä asioiden hoitamisen suhteen.
Pointtihan on se, että kun vanhemmat ovat terveenäkin epäluuloisia ja varovaisia, minkäänlainen voimien menettäminen ei saa heitä ajattelemaan toisin, vaan nämä piirteet vahvistuvat. Kunnes silloin, kun tilanne alkaa heiketä ja pitäisi uskaltaa tehdä ratkaisuja jotka nytkin ovat liian pelottavia ja ikäviä päätöksiä, osoittautuu että toimintakyky on ensimmäinen menetetty asia. Muistitestit ja satunnaiset lääkärit voivat vielä tulla hämätyksi, koska vanhus alkaa täyttää muistin ja ymmärrysten aukkoja puhumalla sopivia.
On ikävää, että niitä ei kuunnella, jotka ovat käyneet tuon kaiken jo läpi. Pyydetään neuvoa, vaikka oikeasti halutaan vain vahvistusta ajatukselle, ettei mitään tarvitse tehdä kun ei halua. Elämä ei toimi niin kovin hyvin.
Taitaa tässä keskustelussa nyt mennä edunvalvonta ja edunvalvontavaltuutus sekaisin.
Edunvalvontavaltuutus on vain lupa hoitaa asioita henkilön puolesta silloin kun tämä ei itse pysty. Se ei sulje valtuutuksen antajalta mahdollisuutta esimerkiksi käyttää omia rahojaan. Eli vaikka edunvalvontavaltuutus olisi esimerkiksi lapsella, niin ei tämä voi mennä käyttelemään vanhuksen pankkitilejä miten lystää, tai estämään niiden käyttöä.
Varsinaiseen edunvalvontaan (ennen: holhoukseen) henkilö haetaan käräjäoikeuden päätöksellä, jolloin tälle määrätään edunvalvoja. Silloin henkilö ei enää voi itse päättää rahankäytöstään, vaan siitä on edunvalvoja vastuussa. Ja tämänkin pitää toimia kaikessa päämiehensä taloudellisen edun mukaisesti. Esimerkiksi merkittäviä lahjoja lapsille ei voi siinä vaiheessa enää antaa, kun edunvalvonta on päällä. Edunvalvonta on vain taloudellinen asia, eikä edunvalvoja voi puuttua esimerkiksi sairauden hoitoon liittyviin asioihin. Niistä viimekädessä päättää lääkäri, henkilöä itseään ja omaisia kuunnellen.
Edunvalvontatestamentti siis tulee voimaan vasta siinä kohtaa, kun sen antaja on todettu toimintakyvyttömäksi. Sitä ennen ei voi valtuutuksen saaja esimerkiksi alkaa katsella pankkitilejä tai tehdä mitään muutakaan. Tällaisella ajatuksella edunvalvontavaltuutuksen vaatiminen on hyödytöntä.
Hyvä se kuitenkin olisi olla, siltä varalta että tulee tilanne jossa edunvalvojaa ei voida määrätä, mutta henkilö ei itse voi itse täysipainoisesti hoitaa juoksevia asioita. Esimerkiksi on sairaalassa puolitajuttomana ja laskut pitäisi maksaa. Virallisen edunvalvojan määräämiseen menee kuitenkin helposti kuukausia, eikä sitä määrätä jos tilanne on väliaikainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä tapauksessa sisarukseni haluavat vanhuksille pankkitunnukset vain että he, siis sisarukset itse, saisivat niitä käyttää. Ap
Kerro sisaruksillesi, että tämä on sekä lain että pankin käyttöehtojen vastaista. Kukaan ei saa käyttää toisen pankkitunnuksia.
Olen kertonut. Heidän vastauksensa on että "jatkuvastihan näin tehdään monessa perheessä". Heidän mielestään ei siis haittaa vaikka lainvastaista. Ap
Vierailija kirjoitti:
"Muotoillaan uudelleen. Jos edunvalvontavaltuutusta ei ole tehty, voiko läheinen yhä tässä tilanteessa toimia edunvalvojana jos näin haluaa/tähän hakeutuu? Vai tuleeko tässä tilanteessa aina ulkopuolinen edunvalvoja/virkamies?"
Useammin läheinen kuin virkaedunvalvoja. Toki riippuen ihan siitä läheisestä onko hänellä mitään haluja tehtävään. Ei edunvalvojan tehtävä yleensä ole sellainen että siitä tapettaisi. Tehtävä otetaan jos kun siihen on pakko ja velvollisuus.
Käytännössä kyseessä on siis vain pitkittynyt prosessi samaan tilanteeseen, ilman edunvanvontavaltuutusta? Olipa sitä tahi ei, voidaan tulla samaan lopputulemaan, jossa läheinen hoitaa valvottavan asioita?
No mitäpä luulet ap? Voidaanko 18v täyttänyttä ihmistä toisen toimesta pakottaa luopumaan oikeuksistaan? Hmmmmm.
Ei ole aivan näin yksinkertaista,
Valtuutusta ei tehdä jos vanhus ei ole enää kykenevä hoitamaan asioita.