Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko iäkkäiden vanhempien pakko antaa edunvalvontavaltuutukset ja ottaa pankkitunnukset, vaikka eivät halua?

Vierailija
11.10.2024 |

Meillä on sisarukset kovaa vaatimassa näitä vanhemmillemme ja vielä niin, että nämä sisarukset sitten käyttäisi niitä pankkitunnuksia, asioiden hoitoon esim. Kelassa. Vanhemmilla ei mitään laitteita netin käyttöön ole, eikä tule.

Vanhemmat ovat sitä mieltä että eivät halua pankkitunnuksia hankkia, eivätkä halua myöskään edunvalvontavaltuutuksia. Heillä on keskinäinen valtuutus siitä että saavat toistensa asioita hoitaa, jos toinen esim. sairastuu vakavasti.

Olen itse sitä mieltä että jos vanhukset itse eivät noita kertakaikkiaan halua, niin se on sitten niin ja sitä päätöstä on muiden kunnioitettava. Mutta olenko väärässä? Tiedän kyllä että valtuutukset olisi hyvä olla olemassa, mutta jos eivät todellakaan halua, niin eikö sitten pitäisi vaan antaa olla?

Kommentit (408)

Vierailija
61/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten hoitavat nyt pankkiasiansa?

Tai ylipäänsä mitään asioitaan? Lähes kaikki on netissä ja tunnistautua pitää.

92-vuotiaalla äidilläni ei ole pankkitunnuksia. Toistaiseksi ei ole tullut vastaa ainoatakaan asiaa, jota ei pystyisi hoitamaan jotenkin muutenkin kuin netissä. Toki asian hoitaminen muuten voi joskus vaatia vähän enemmän aikaa (pitää esim. soittaa jonnekin tai kiikuttaa kirjekuori postilaatikkoon), mutta aina se on onnistunut.

Monet nuoremmat ovat vain niin tottuneita hoitamaan asioitaan netissä, että he eivät tiedä muista tavoista.

Vierailija
62/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään pakkoa olemassa. Toisaalta ei pidä myöskään jälkipolville sitten jatkuvasti valittaa, kun ei itse muista, ymmärrä, eikä osaa. Apua on tarjottu, siitä kieltäydytty, ja sillä selvä. Korkeintaan suositella voi, että järkevää olisi hoitaa nämä asiat kuntoon, kun vielä jotain maailmasta ymmärtää.

Joo, mutta on olemassa vahvempia ja erittäin vahvoja suosituksia. Varmasti aiheuttaa närää ja kiukkua vanhemmissa, mutta niin aiheuttaa sekin, jos minkäänlaista vastaantuloa lasten ehdotuksiin ei tapahdu. Älä ap asetu tuossa muita sisaruksia vastaan. Sinä katsot taaksepäin, he eteenpäin. Aika ei silti pysähdy, vaikka sinä kehotat. Vanhempien loppuajat vain muuttuvat paljon vaikeammiksi niin. Hoiva on huonompaa, kun sitä saa pettyneiltä ja vihaisilta lapsilta, joita juoksutetaan vaikeimman kautta. Jokainen ymmärtää tämän puolisonsa suhteen, mutta omia lapsia ei os

Mä en katso taaksepäin vaan olen ihan tässä hetkessä. Ja sitä mieltä että vaikka kuinka on vahvoja suosituksia, niin täysivaltainen ihminen itse päättää asioistaan. Se sisarusteni painostus aiheuttaa heissä ahdistusta ja minusta se on väärin. Sisarukseni ovat tässä niin painostuslinjalla, vaatimassa ja pakottamassa. Sekin on väärin. Saatika se ajattelu(si) että jos he eivät nyt suostu väkisin antamaan pankkitunnuksia lapsensa käyttöön, heitä myöhemmin hoidettaisiin jotenkin pettyneinä ja vihaisina. Wtf??

Yksi syy miksi he eivät halua pankkitunnuksia ja niiden antamista lapsensa käyttöön, on että tämä kyseinen lapsi ei ole raha-asioissa täysin luotettava ja kävisi varmasti katsomassa tilien saldot ym. On kysellyt perinnöstä, vaatinut ennakkoperintöä jne. Se ei todellakaan herätä luottamusta, vaikka kuinka "monessa perheessä asioita hoidetaan näin". Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat sitten hoitavat omat asiansa vaikka tulisi muistisairaus. Oma valinta.

Ei tarvi hoitaa. Asioita hoitaa edunvalvoja ja ap voi sitä hakea kun on oikea aika. Oletko sinäkin syyllistävä varas?

Vierailija
64/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on oikeus äitini pankkitiliin, ja maksan hänen laskut sielä ihan omilla pankkitunnuksillani. Minulla on myös suomi.fi valtuutuksen kautta pääsy omilla pankkitunnuksillani esim omakantaan ja verottajan sivuille

Myös meillä tehtiin tämä suomi.fi valtuutus. 

Meillä käytännössä riitti pääsy omakantaan ja verottajan sivuille.

Silti tuo valtuutus kannattaa tehdä koskemaan kaikkia mahdollisia asioita, joita sillä voi hoitaa. 

Ihan vain sen takia, ettei jatkossa tule yllätyksiä.

Vierailija
65/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missään nimessä vanhuksen ei pidä antaa omia pankkitunnuksiaan kenellekään. Se on sekä lain että pankin käyttöehtojen vastaista.

Mutta jos nähdään tarpeelliseksi ja vanhus itse haluaa, hän voi antaa luotetulle läheiselleen oikeuden hoitaa tämän läheisen omilla pankkitunnuksilla vanhuksen raha-asioita. Olennainen ero vanhuksen omien pankkitunnusten käyttöön on tässä se, että järjestelmiin jää jälki siitä, että nämä toimenpiteet on tehnyt läheinen eikä vanhus itse.

Vanhus voi myös halutessaan antaa läheiselleen suomi.fi-valtuutuksen hoitaa erilaisia viranomaisasioitaan (esim. Kanta, Kela ja vero) läheisen tunnuksilla netissä.

Mutta niin kauan kuin vanhuksella järki ja muisti pelaa, niin kyllä tässä on ehdottomasti noudatettava vanhuksen omaa tahtoa. Kyllä hänen pitää saada päättää itse, miten paljon lapset saavat nähdä hänen asioitaan.

Kiitos, täytyypä selvittää tuo suomi.fi-valtuutusasia. Olen täysin unohtanut että sellainenkin on. Toivottavasti sen saa ilman pankkitunnuksia 😅 Kun esim. Mobiilivarmennetta ei saa.

Selvitän ja kerron vanhemmille yhtenä vaihtoehtona. Tosin voihan se olla ettei tuollainen sisaruksille kelpaa, kun ajavat niin kovasti niitä pankkitunnusten hakemisia. Ap

Vierailija
66/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki ole todellakaan netissä. Reseptit uusivat apteekin kautta, lääkäristä pyytävät tarvittaessa epikriisin mukaan, ajanvaraukset ym hoituu puhelimitse ja pankkiasiat pankissa. Hyvin ovat pärjänneet näin ja siksi eivät koe tarvetta muuttaa tilannetta. Ap

Ilmeisesti asuvat pienellä paikkakunnalla, jossa pankkiin voi kävellä ilman ajanvarausta?

Osaavat he ajankin tarvittaessa varata. Ap

Ilmeisesti puhelimella? Esim Helsingissä on todella vaikea päästä mihinkään pankin konttoriin soittamalla.

Vierailija
67/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten suomi.fi - valtuutus onnistuu käytännössä?

Vierailija
68/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pankki ei myönnä verkkopankkitunnuksia. Jos henkilö ei itse niitä kykene käyttämään.

Eli se edunvalvonta päätös pitää olla ensin.

Älä höpötä. Vanhus voi todellakin luvuttaa ja valtuuttaa tiliensä käyttöoikeudet esim lapselle, joka sitten hoitaa maksuja. Ihan asioimalla yhdessä siellä pankissa. Toki silloin pitää olla vielä sitä omatoimisuutta. Ei tarvita edunvaltuutusta siihen, että toinen hoitaa pankkiasiat puolesta.

Nämä vanhemmat eivät todellakaan halua, että muut hoitaisivat raha-asioitaan. Ap

Jos homma on noin, eivätkä ole edunvalvonnan alaisia, ei asialle voi yhtään mitään. Sen enempää sisarukset kuin sinäkään. Sekä pakottaminen että manipulointi on rikos.

Järkiperustelujen esittäminen ja niistä muistuttaminen ei toivottavasti koskaan tule olemaan rikos. Tosin niiden olisi syytä kehittyä vastaamaan niihin esitettyihin vastaväitteisiin, ettei vain jankuteta. Mutta ap sanoo esittäneensä vanhemmille, että puhuisivat pankin lakimiehen tai muun puolueettoman kanssa tilanteesta. Toivottavasti hän on ymmärtänyt kertoa tämän myös sisaruksille. Nyt hän vain toimii vanhemmille tekosyynä, ettei mitään tarvitse välittää muiden sisarusten puheista, kun kerran yksi on eri mieltä. Ja tämän hän tekee luultavasti huumaantunut hymy huulilla miettien, miten ihania vanhukset ovat ja heiltä ei saa koskaan mitään kieltää. Älä ap hajoita asioita jos ei ole pakko. Hajoita mieluummin omat perustelusi ja mieti, pitävätkö ne vettä. Kuuntele sisarusten perustelut ja ota ne vakavasti. Äläkä kitise, jos he muuttavat maasta.

Vierailija
69/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki ole todellakaan netissä. Reseptit uusivat apteekin kautta, lääkäristä pyytävät tarvittaessa epikriisin mukaan, ajanvaraukset ym hoituu puhelimitse ja pankkiasiat pankissa. Hyvin ovat pärjänneet näin ja siksi eivät koe tarvetta muuttaa tilannetta. Ap

Ilmeisesti asuvat pienellä paikkakunnalla, jossa pankkiin voi kävellä ilman ajanvarausta?

Osaavat he ajankin tarvittaessa varata. Ap

Ilmeisesti puhelimella? Esim Hel

Puhelimella tai käymällä paikan päällä. Pankki on silloin tällöin auki, en tiedä miten usein mutta he tietävät. Ap

Vierailija
70/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun täti antoi valtuutuksen minulle ohi lapsiensa. Tietää, että hoidan asiani hyvin eikä ole samanlaisia tunnesiteitä asioihin kuin on omilla lapsillaan. Iso riitahan siitä tulee, kun saavat tämän selville, mutta toistaiseksi hoidan tädin asiat vain hänen kanssaan, en lastensa. Jotka siis on kaikki 30+.

Vierailija
71/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hullu saa olka mutta ei tyhmä, mutta itsepähän tuosta kärsivät.

Vierailija
72/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi lasta ja toisen puoliso oli hyvin aktiivinen ja painosti minua tekemään edunvalvonnan valtuutuksen. Aikani kuunneltuani menin tein paperin lakimiehen kanssa. Tosin en valtuuttanut häntä, vaan toisen lapseni. Olen vuosien varrella todennut,että tällä yhdellä on ollut monta kertaa ehdotuksia miten asiat järjestetään ja jopa ehdotuksia, että luopuisin omaisuudestatani. Sille ei voi mitään, että ahneita riittää ja kaikenlaisia konsteja viedä rahat.

Vierailija
73/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pankki ei myönnä verkkopankkitunnuksia. Jos henkilö ei itse niitä kykene käyttämään.

Eli se edunvalvonta päätös pitää olla ensin.

Älä höpötä. Vanhus voi todellakin luvuttaa ja valtuuttaa tiliensä käyttöoikeudet esim lapselle, joka sitten hoitaa maksuja. Ihan asioimalla yhdessä siellä pankissa. Toki silloin pitää olla vielä sitä omatoimisuutta. Ei tarvita edunvaltuutusta siihen, että toinen hoitaa pankkiasiat puolesta.

Nämä vanhemmat eivät todellakaan halua, että muut hoitaisivat raha-asioitaan. Ap

Jos homma on noin, eivätkä ole edunvalvonnan alaisia, ei asialle voi yhtään mitään. Sen enempää sisarukset kuin sinäkään. Sekä pakottaminen että manipuloint

Järkiperustelujen esittäminen ja niistä muistuttaminen ei toivottavasti koskaan tule olemaan rikos. Tosin niiden olisi syytä kehittyä vastaamaan niihin esitettyihin vastaväitteisiin, ettei vain jankuteta. Mutta ap sanoo esittäneensä vanhemmille, että puhuisivat pankin lakimiehen tai muun puolueettoman kanssa tilanteesta. Toivottavasti hän on ymmärtänyt kertoa tämän myös sisaruksille. Nyt hän vain toimii vanhemmille tekosyynä, ettei mitään tarvitse välittää muiden sisarusten puheista, kun kerran yksi on eri mieltä. Ja tämän hän tekee luultavasti huumaantunut hymy huulilla miettien, miten ihania vanhukset ovat ja heiltä ei saa koskaan mitään kieltää. Älä ap hajoita asioita jos ei ole pakko. Hajoita mieluummin omat perustelusi ja mieti, pitävätkö ne vettä. Kuuntele sisarusten perustelut ja ota ne vakavasti. Äläkä kitise, jos he muuttavat maasta.

Sä et selvästikään ole lukenut ketjua ollenkaan. Että mistä edes on kyse. Kunhan luet niin katsotaan sitten, jatkanko keskustelua kanssasi. Ap

Vierailija
74/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missään nimessä vanhuksen ei pidä antaa omia pankkitunnuksiaan kenellekään. Se on sekä lain että pankin käyttöehtojen vastaista.

Mutta jos nähdään tarpeelliseksi ja vanhus itse haluaa, hän voi antaa luotetulle läheiselleen oikeuden hoitaa tämän läheisen omilla pankkitunnuksilla vanhuksen raha-asioita. Olennainen ero vanhuksen omien pankkitunnusten käyttöön on tässä se, että järjestelmiin jää jälki siitä, että nämä toimenpiteet on tehnyt läheinen eikä vanhus itse.

Vanhus voi myös halutessaan antaa läheiselleen suomi.fi-valtuutuksen hoitaa erilaisia viranomaisasioitaan (esim. Kanta, Kela ja vero) läheisen tunnuksilla netissä.

Mutta niin kauan kuin vanhuksella järki ja muisti pelaa, niin kyllä tässä on ehdottomasti noudatettava vanhuksen omaa tahtoa. Kyllä hänen pitää saada päättää itse, miten paljon lapset saavat nähdä hänen asioitaan.

Ohjeissa näkyy olevan, että voi myös täyttää ja tulostaa lomakkeen, sekä toimittaa postitse.

Vierailija
75/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missään nimessä vanhuksen ei pidä antaa omia pankkitunnuksiaan kenellekään. 

Kiitos, täytyypä selvittää tuo suomi.fi-valtuutusasia. Olen täysin unohtanut että sellainenkin on. Toivottavasti sen saa ilman pankkitunnuksia 😅 Kun esim. Mobiilivarmennetta ei saa.

Suomi.fi-valtuutuksen voi antaa ilman pankkitunnuksia, mutta silloin voi joutua käymään DVV:n toimipisteessä paikan päällä.

Vierailija
76/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kaksi lasta ja toisen puoliso oli hyvin aktiivinen ja painosti minua tekemään edunvalvonnan valtuutuksen. Aikani kuunneltuani menin tein paperin lakimiehen kanssa. Tosin en valtuuttanut häntä, vaan toisen lapseni. Olen vuosien varrella todennut,että tällä yhdellä on ollut monta kertaa ehdotuksia miten asiat järjestetään ja jopa ehdotuksia, että luopuisin omaisuudestatani. Sille ei voi mitään, että ahneita riittää ja kaikenlaisia konsteja viedä rahat.

Juuri näin. Ei ihmekään, että alkavat pelätä sitä että joku muu hoitaisi heidän asioitaan. Ap

Vierailija
77/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi.fi-valtuutuksen voi antaa ilman pankkitunnuksia, mutta silloin voi joutua käymään DVV:n toimipisteessä paikan päällä.

Vain jos ei voi täyttää ja tulostaa hakemusta.

Vierailija
78/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta niin kauan kuin vanhuksella järki ja muisti pelaa, niin kyllä tässä on ehdottomasti noudatettava vanhuksen omaa tahtoa. Kyllä hänen pitää saada päättää itse, miten paljon laps

Ohjeissa näkyy olevan, että voi myös täyttää ja tulostaa lomakkeen, sekä toimittaa postitse.

Kiitos! Ap

Vierailija
79/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos. Ap

Vierailija
80/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain jos ei voi täyttää ja tulostaa hakemusta.

https://www.suomi.fi/ohjeet-ja-tuki/valtuudet/henkilon-valtuudet/nain-v…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän neljä