Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi korkea älykkyys herättää suorastaan vihaa. Ja asia pitää salata?

Vierailija
08.10.2024 |

Olen älykäs, virallisilla testeillä testattu. Kelleen asiasta ei voi mainita, se herätää heti negatiivisia mielikuvia. Muutaman tuttavan suhtautuminen minuun muuttui sillä silmänräpäyksellä, kun veljeni meni möläyttämään testitulokseni lukeman.

Tälläkin palstalla saa lukea, että oikeasti älykäs ei tuo älykkyyttään ilmi, ikinä. Miksi näin? 

Pitkä saa olla ylpeästi pitkä ja käyttää sitä hyväksi esim koripallossa. Luonnostaan kauniit osallistuvat missikisoihin ja tuovat asiaa näkyvästi tyrkylle. Musiikillisesti lahjakkaita kannustetaan ja kehutaan. Mutta sitä, jolla on nopeat hoksottimet, käskeään pysyä hiljaa ominaisuudestaan, ettei muille tule paha mieli.

Kommentit (473)

Vierailija
81/473 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo... En jaksa yhtään tyhmiä ihmisiä!

Vierailija
82/473 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen useita rappioalkoholisteja jotka ovat huomattavan älykkäitä, liian älykkäitä kestääkseen tätä sirkusta selvinpäin. Älystä voi olla myös haittaa.

Ainakaan minun rappioalkoholismini ei suoraan johdu älykkyydestä, vaan impulssikontrollin puutteesta. Korkea älykkyys mahdollistaa elämäntavan jatkamisen joutumatta katuojaan. Älystä on siis ainakin minun tapauksessani vain hyötyä. Näin uskoisin olevan myös ainakin osalla noista tuntemistasi älykköjuopoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/473 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se älykkyys tulee ilmi ihan normaalissa kanssakäymisessä. Ei sitä tarvitse erikseen tuoda esille. Se on aika rasittavaa.

Mistä sitten saa puhua? Saako liikunnallinen ihminen kertoa urheiluharrastuksestaan? Saako selkeästi itse tehtyihin vaatteisiin pukeutunut puhua ompeluprojekteistaan? En ole ainakaan huomannut, että nämä olisivat samalla tavalla tabuja. 

Onko älykkyystesti/älykkyyys harrastus? Useat pitävät lukemisesta/opiskelusta/ristikoista etc haastavista ja kehittävistä asioista ilman Mensaakin. Miten Mensan testi liittyy siihen? Onko sama asia kuin kertoa labratuloksistaan? Onko muilla ulkoisten ominaisuuksien omaavilla omia klubeja, esim pitkien ihmisten klubi vähimmäispituusraja 189 cm, punatukkaisten säätiö, isonenäiset ry. Ehkäpä ko te

Pelkkää puppua. Kauniit saavat jatkuvasti vihaa kauneudestaan. Minua on haukuttu narsistiksi ja jos vaihdan sanankin jonkun varatun miehen kanssa, tämän tyttöystävä kiroaa minut. Se että sinä näet vain itseesi kohdistuvan vihan ei tarkoita, etteivätkö muut saisi osaansa. Kauneuden myötä tulee myös seks.ahdistelua ja rauhattomuutta - missään ei saa liikkua rauhassa

Kauniit ovat tottuneet tähän lapsesta asti ja oppineet elämään sen kanssa. He elävät tuon vihan kanssa päivittäin. Sinulle se on ilmeisesti uutta

Vierailija
84/473 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älykkääksi itseään väittävät pitävät itseään muita ylempiarvoisena kuin muut ihmiset. Siten he luovat itselleen kuvitelman, että vain he voivat olla oikeassa ja vain heidän mielipiteellään on merkitystä. Oikeasti älykkäällä ei ole tarvetta nostaa itseään jalustalle ja pitää muita huonompina. 

Miksi sitten urheilussa menestyvät tai selvästi keskimääräistä kauniimmat ihmiset saavat kehuskella saavutuksillaan ja heitä jopa ihaillaan? Miksi älykkyydellä kehuskelu on paheksuttua, mutta vaikkapa menestynyt jääkiekkoilija saa tuoda menestyksensä esiin, eikä häntä halveksita?

Saahan sitä kehuskella vaikka millä, jos haluaa. Ja ihailee kuka ihailee, julkisuuteen pääsy ei ole merkki siitä. 

Ehkäpä noita em asioita on helpompi arvioida, älykkyyden määritelmä ja sitä kautta sen arvioiminen onkin jo hankalampi. Mittaako Mensa-testi oikeasti älykkyyttä on toinen juttu.

Vierailija
85/473 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä teet sillä testituloksella? Mihin sitä tarvitaan?

Mihin tarvitaan urheilukisoja ja missikisoja, mitaleja ja kruunuja? Urheilijoiden lahjatontteja ja missien lahja-autoja.

Mitä näillä on tekemistä älykkyyden kanssa? Siis urheilijoiden lahjatonteilla? Missien autoilla?

Onko älykkyydessäkin joku kansainvälinen kisa? Ja sitten valtio lahjoittaa jotain, vai?

Vierailija
86/473 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on heittämällä-mensaan tasoinen ÄO, mutta en näe tarpeelliseksi tuoda sitä esiin, ellei keskustelu sitten luonnollisesti ole kulkenut tilanteeseen, jossa kaikki vertailevat ihan numeroiden kera ÄO-lukemiaan.

Pitkä on pitkä ilman, että hänen tarvitsee siitä puhua, se näkyy kyllä.

Kaunis on kaunis ilman, että hänen tarvitsee siitä puhua, se näkyy kyllä.

Älykäs on älykäs ilman, että hänen tarvitsee siitä puhua, se kuuluu kyllä ja näkyy myös toiminnassa, valinnoissa ja ratkaisuissa.

Älykkyyden yksi osa-alue  on sosiaalinen älykkyys, joka auttaa mm. huomaamaan milloin on sopivaa tuoda sitä omaa älykkyyttään esiin ihan numeerisesti ja milloin taas ei. Aloittajalla  ei ehkä tätä älykkyyden lajia ole kovin paljoa, jos on tullut ongelmia asian kanssa.

Itseäni puolestaan askarruttaa se, miten voitaisiin  mitata nopeutta erillisenä ymmärryksestä: Omasta ÅO:stani on vähintään

Tunnet varmasti käsitteen G-factor eli älykkyyden yleistekijä. Teorian mukaan juuri se prosessointinopeus on merkittävässä yhteydessä suunnilleen kaikkiin mitattaviin kognitiivisiin kykyihin ja myös selittää hyvin kaikenlaista menestystä. Tuo mainitsemasi ymmärrys "hitaammilla" saattaa selittyä paremmin persoonallisuuden piirteillä, kuten omistautuminen, periksiantamattomuus tms., jotka mahdollistavat ongelmien ratkaisemisen silloin, kun se vaatii enemmän ponnistelua, siinä missä sinulla loppuu kykyjen sijasta tahto.

Vierailija
87/473 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin yliopiston tutkija Markus Jokela: "Jokelan mukaan kukaan vakavasti otettava älykkyystutkija ei enää aikoihin ole uskonut moniälyteoriaan."

https://www.hs.fi/tiede/art-2000006504322.html

Vierailija
88/473 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä teet sillä testituloksella? Mihin sitä tarvitaan?

Mihin tarvitaan urheilukisoja ja missikisoja, mitaleja ja kruunuja? Urheilijoiden lahjatontteja ja missien lahja-autoja.

Urheilukisoissa mitataan hankittuja taitoja - joihin synnynnäiset ominaisuudet toki vaikuttavat - ei raakaa lahjakkuutta. Lähinnä älykkyystestiä vastaava urheilukisa olisi joku lihassolujen biologinen analyysi, jonka perusteella pääteltäisiin, kenestä voisi tulla paras pikajuoksija, jos hän harjoittelisi hyvin.

Vierailija
89/473 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se älykkyys tulee ilmi ihan normaalissa kanssakäymisessä. Ei sitä tarvitse erikseen tuoda esille. Se on aika rasittavaa.

Mistä sitten saa puhua? Saako liikunnallinen ihminen kertoa urheiluharrastuksestaan? Saako selkeästi itse tehtyihin vaatteisiin pukeutunut puhua ompeluprojekteistaan? En ole ainakaan huomannut, että nämä olisivat samalla tavalla tabuja. 

Onko älykkyystesti/älykkyyys harrastus? Useat pitävät lukemisesta/opiskelusta/ristikoista etc haastavista ja kehittävistä asioista ilman Mensaakin. Miten Mensan testi liittyy siihen? Onko sama asia kuin kertoa labratuloksistaan? Onko muilla ulkoisten ominaisuuksien omaavilla omia klubeja, esim pitkien ihmisten klubi vähimmäispituusraja 189 cm, punatukkaisten säätiö, isonenäiset ry. Ehkäpä ko te

Vertauskuvaasi laajentaen, pitäisin aika outona että joku pitäisi pituuskilpailussa pärjäämistä saavutuksena.

Vierailija
90/473 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulisi, että oma tyhmyys rasittaisi enemmän kuin toisen älykkyys.

Huomaako tyhmä olevansa tyhmä?

Minä ainakin huomaan selvästi tyhmistyneeni. Ikää on jo yli 50 vuotta ja nyt olen viime aikoina huomannut, etten vaan ymmärrä asioita enää samalla nopeudella. Esim. tieteellisen tekstin lukeminen ei ole enää niin sujuvaa ja itseä älykkäämpien henkilöiden kommenttien käsittely kestää koko ajan aina kauemmin ja kauemmin.

Älykkyys kasvaa ihmisellä yleensä noin ikävuoteen 24 asti ja sen jälkeen alkaa hitaasti laske

Tämä on kyllä niin totta!

T. Itsekin kaltevalla tasolla alaspäin luisuva ;)

Vierailija
91/473 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingin yliopiston tutkija Markus Jokela: "Jokelan mukaan kukaan vakavasti otettava älykkyystutkija ei enää aikoihin ole uskonut moniälyteoriaan."

Entä ne moniosaajat, joita tuli maahamme takavuosina?

Vierailija
92/473 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa älykkyys näkyy joissain tilanteissa hitautena. Älykäs tavallaan yliajattelee ja on siksi tehoton. Prosessointinopeudesta on hyötyä vasta, kun dilemma on riittävän monimutkainen. Yksinkertaisten ongelmien äärellä vähäinen ajattelu johtaa yhtä oikeaan ratkaisuun paljon nopeammin ja vähemmällä vaivalla 😄

Vierailija
93/473 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tärkeämpi kysymys lienee se, että miksi se tarvisi erikseen tuoda ilmi? Jos taas se on nimenomaisesti keskustelun aiheena, niin en jaksa uskoa, että kovin moni siitä "suuttuu", jos siinä yhteydessä mainitsee asiasta. 

Varsinkin, kun pääsääntöisesti jokainen, joka mielestään ei ole leuhka tms, niin silti on joka käänteessä mainitsemassa siitä "erinomaisuudestaan", oli se sitten Mensan tulokset, raha tai mikä tahansa asia, joka nyt asianomaisen mielestä tekee hänestä jotenkin pätevämmän likimain kaikessa. 

Miksi ei saisi tuoda? Muitakin ominaisuuksia arvostetaan ja niitä tuodaan ilmi, niistä jopa järjestetään kilpailuja joita koko kansa tv:stä seuraa, ja sitten ihailee voittajia.

Minun mielestäni ominaisuuksistaan saa ja pitääkin olla ylpeä. Vai onko se musiikkikilpailun voittaja jotenkin itseään täynnä kun meni sinne telkkuun lahjakkuuttansa mainostamaan?

Sanoisin että suurin osa älykkäistä pitää älyään samanlaisena ominaisuutena kuin muitakin lahjakkuuden aloja. Itse ihailen esim sommelierien huikeaa hajuaistia, lahjakkaita muusikkoja ja kyllä, itseäni älykkäämpiä ihmisiä. 

Vierailija
94/473 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko älykkyystesti/älykkyyys harrastus? Useat pitävät lukemisesta/opiskelusta/ristikoista etc haastavista ja kehittävistä asioista ilman Mensaakin. Miten Mensan testi liittyy siihen? Onko sama asia kuin kertoa labratuloksistaan? Onko muilla ulkoisten ominaisuuksien omaavilla omia klubeja, esim pitkien ihmisten klubi vähimmäispituusraja 189 cm, punat

Kyllä kaikesta voi saada haukkuja. Rumia haukutaan, kauniita haukutaan. Kauniille ihmisille on kuitenkin myös paljon alustoja joissa sen ulkonäön ympärillä voi harrastaa ja aktivoitua. 

Vierailija
95/473 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä aktiviteetti tai projekti jää siis kertomatta?

- Kävin Mensan testissä ja sain huippulukeman!

- No, onneksi olkoon. Miltä nyt tuntuu? 

- Oon tosi ylpeä itsestäni! Kehystin tuloksen työpaikan seinälle. 

- Kiva! Mitäs työkaverit? 

- No, ne ei enää puhu mulle - kateelliset. 

- Voi sentään, tosi kurjaa. Niin, tää mun ompeluprojekti siis.... 

- Heiii! Mun Mensan testistä piti puhuu! Ja siis mun älykkyydestä! Mä häikäisen kaikki mun älykkyydellä! Hei, minne te meette? Tulkaa takasin! Epistä! 

Vierailija
96/473 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kateus vie kalatkin vedestä. Näin se vain on.

Vuosikausia älykkyyttä on dissattu kaikenmaailman tunneäly plus muilla jorinoilla. Totuus on, että älykkyyttä on vain tietyntyyppinen ÄO -testeillä testattavissa oleva älykkyys. Kaikki muu lässytys kuuluu joukkoon "ettei toisille vaan tule paha mieli".

Terveisin, älykkyyttä arvostava, mutta itse vain hieman keskitasoa älykkäämpi ihminen

No mielestäni älykkyys näkyy kyllä esim hyvissä verbaalisissa taidoissa. Olen joskus kuullut,jonkun Mensan jäsenen sanovan,että ne toiset jäsenet todella tylsiä.

Joku matemaattisesti lahjakas ei välttämättä ole yhtään kiinnostavaa seuraa. Toki voi olla.

Voit olla sitä mieltä,että älykkyyttä on vain yhtä mallia,mutta itse olen erimieltä.

Voit olla mitä mieltä

No ihan sama mitä tutkimus sanoo. Mielestäni verbaalisesti älykäs tai lahjakas on mielenkiintoinen ihminen tai seurattava.

Harvemmin ns.tyhmä voi olla verbaalisesti lahjakas. (Verbaalisesti lahjakas ei tarkoita sitten mitään mootto ri tur paa)

Matemaattisesti lahjakas ei ole välttämättä yhtään hyvä puhumaan. Voi toki olla.

Voi toki jankuttaa siiten älykkyydestä tai lahjakkuudesta ja niiden eroista.

Suurin osa ihmisistä ei kai ole ikinä edes käynyt Mensan testeissä.

Vierailija
97/473 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa olevan sellainen osallistumispalkintoteoria. Lahjakkuutta on monenlaista, älykkyyttä ei. 

Vierailija
98/473 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykäs ei kirjoita, että kelleen.

Vierailija
99/473 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kateus vie kalatkin vedestä. Näin se vain on.

Vuosikausia älykkyyttä on dissattu kaikenmaailman tunneäly plus muilla jorinoilla. Totuus on, että älykkyyttä on vain tietyntyyppinen ÄO -testeillä testattavissa oleva älykkyys. Kaikki muu lässytys kuuluu joukkoon "ettei toisille vaan tule paha mieli".

Terveisin, älykkyyttä arvostava, mutta itse vain hieman keskitasoa älykkäämpi ihminen

No mielestäni älykkyys näkyy kyllä esim hyvissä verbaalisissa taidoissa. Olen joskus kuullut,jonkun Mensan jäsenen sanovan,että ne toiset jäsenet todella tylsiä.

Joku matemaattisesti lahjakas ei välttämättä ole yhtään kiinnostavaa seuraa. Toki voi olla.

Voit olla sitä mieltä,että älykkyyttä on vain yhtä mallia,mutta itse olen erimielt

Sinun kannattaa päivittää tietosi. Moniälykkyysteoria on tieteellisissä piireissä kumottu jo aikoja sitten. Siihen uskoo enää ne, jotka uskovat myös joulupukkiin tai kulttuurien samanarvoisuuteen.

Vierailija
100/473 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi koska vähä-älyiset tulevat helposti kateellisiksi. Lue vaikka tätäkin ketjua. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yksi