Miksi korkea älykkyys herättää suorastaan vihaa. Ja asia pitää salata?
Olen älykäs, virallisilla testeillä testattu. Kelleen asiasta ei voi mainita, se herätää heti negatiivisia mielikuvia. Muutaman tuttavan suhtautuminen minuun muuttui sillä silmänräpäyksellä, kun veljeni meni möläyttämään testitulokseni lukeman.
Tälläkin palstalla saa lukea, että oikeasti älykäs ei tuo älykkyyttään ilmi, ikinä. Miksi näin?
Pitkä saa olla ylpeästi pitkä ja käyttää sitä hyväksi esim koripallossa. Luonnostaan kauniit osallistuvat missikisoihin ja tuovat asiaa näkyvästi tyrkylle. Musiikillisesti lahjakkaita kannustetaan ja kehutaan. Mutta sitä, jolla on nopeat hoksottimet, käskeään pysyä hiljaa ominaisuudestaan, ettei muille tule paha mieli.
Kommentit (473)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se älykkyys tulee ilmi ihan normaalissa kanssakäymisessä. Ei sitä tarvitse erikseen tuoda esille. Se on aika rasittavaa.
Luulisi, että oma tyhmyys rasittaisi enemmän kuin toisen älykkyys.
Huomaako tyhmä olevansa tyhmä?
Yleensä ei.
Vierailija kirjoitti:
Kateus vie kalatkin vedestä. Näin se vain on.
Vuosikausia älykkyyttä on dissattu kaikenmaailman tunneäly plus muilla jorinoilla. Totuus on, että älykkyyttä on vain tietyntyyppinen ÄO -testeillä testattavissa oleva älykkyys. Kaikki muu lässytys kuuluu joukkoon "ettei toisille vaan tule paha mieli".
Terveisin, älykkyyttä arvostava, mutta itse vain hieman keskitasoa älykkäämpi ihminen
No mielestäni älykkyys näkyy kyllä esim hyvissä verbaalisissa taidoissa. Olen joskus kuullut,jonkun Mensan jäsenen sanovan,että ne toiset jäsenet todella tylsiä.
Joku matemaattisesti lahjakas ei välttämättä ole yhtään kiinnostavaa seuraa. Toki voi olla.
Voit olla sitä mieltä,että älykkyyttä on vain yhtä mallia,mutta itse olen erimieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älykkääksi itseään väittävät pitävät itseään muita ylempiarvoisena kuin muut ihmiset. Siten he luovat itselleen kuvitelman, että vain he voivat olla oikeassa ja vain heidän mielipiteellään on merkitystä. Oikeasti älykkäällä ei ole tarvetta nostaa itseään jalustalle ja pitää muita huonompina.
Luulen, että voi olla aika raskasta olla todella huippuälykäs. Mieti, että ongelmatilanteissa hahmottaisit samantien mikä olisi tehokkkain ja yleisesti toimivin ratkaisu, mutta koska muut eivät tätä heti huomaa joudut keskustelemaan eri näkökulmat (jotka olet jo mielessäsi käynyt läpi) uudelleen ja uudelleen, kunnes lopulta päädytte ratkaisuun jonka ehdotit tunti aiemmin. Ei kyse ole huonommuudesta tai paremmuudesta, vaan prosessointinopeudesta. Älykästä on kyetä tähän diskuteeraamiseen kaikkien kanssa.
Esimerkiksi Magnus Carlsen ei vaikuta kärsivän kovin paljon huippuälykkyydestään, ja tulee käsittääkseni aika hyvin ymmärretyksi sekä kaltaistensa - jos sellaisia edes on - että tavallisten kuolevaisten parissa. Kyllä kyse on sosiaalisesta kyvykkyydestä tai sen puutteesta, jos vuorovaikutusongelmia on. Korkea älykkyys ei tarkoita, että osaa kaikki taidot jo syntyessään, vaan myös älykkään on opittava ne taidot. Älykäs oppii ne nopeammin, jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se älykkyys tulee ilmi ihan normaalissa kanssakäymisessä. Ei sitä tarvitse erikseen tuoda esille. Se on aika rasittavaa.
Mistä sitten saa puhua? Saako liikunnallinen ihminen kertoa urheiluharrastuksestaan? Saako selkeästi itse tehtyihin vaatteisiin pukeutunut puhua ompeluprojekteistaan? En ole ainakaan huomannut, että nämä olisivat samalla tavalla tabuja.
Mikä pakko niitä omia tekemisiä on ylipäätään selostaa? Kirjoita ammattijulkaisuun jos haluat leuhkia. Hedelmistään puu tunnetaan, se että on puu ei vielä merkitse mitään
No, mistä sitten saa puhua? Ja kuinka itsestäänselviä asioita ne saavat olla? Pitääkö vain olettaa, että kaikki ilmenee ilman että sitä tuo esille? Ehkä pitää vain olla hiljaa. Ihmiset kai jakavat asioita itsestään tutustumisen ja seurustelun vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas, myös testatusti hyvin älykkäänä, ihmettelen, miksi ja missä tilanteessa siitä pitäisi mainita? Itse en ole sellaiseen kokenut oikein tarvetta. En halua antaa mitään ennakkokuvaa itsestäni "mainostamalla" älykkyyttäni, vaan ihmiset saavat muodostaa kuvansa minusta sen perusteella mitä teen ja puhun ja olen.
En muutenkaan edes pidä älykkyyttä ihmisessä niin kovin tärkeänä ominaisuutena. Itse kun olen matemaattis-loogista päättelykykyä vaativissa työtehtävissä, toki siinä minulle älykkyys on etu. Mutta normaalielämässä, eipä sitä juuri tarvi. Enkä osaa ajatella, että tuttavapiirissä jotenkin älykkäämmät olisi "arvokkaampia" tai "parempia" kuin vähemmän älykkäät. Hyväsydämisyys ja hyvät elämänarvot on minulle paljon tärkeämpiä asioita ihmisessä kuin älykkyys.
Jep. Itse löin älyä pöytään nuorempana lähinnä nöyryyttääkseni omahyväisiä miehiä, mutta nykyään en sitäkään. Oikeastaan teen kaiken mahdollisen välttääkseni sellaisten miesten huomiota
Vierailija kirjoitti:
Kuten joku kirjoitti, eihän kauniinkaan ole kohteliasta jatkuvasti mainita omaa kauneuttaan, eikä rikkaan oman pankkitilinsä saldoa. Tai hoikan omaa painoaan, aatelisen omia sukujuuriaan jne.
Ei heidänkään silti tarvitsisi joutua sensuroimaan itseään. Esimerkiksi jos kaunis ihminen on käynyt koekuvauksissa tai tykkää laittautua, niin minusta hän saa kyllä niistä mainita siinä missä keskiluokkainen insinööri saa puhua autohankinnoistaan tai pelitietokoneestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulisi, että oma tyhmyys rasittaisi enemmän kuin toisen älykkyys.
Huomaako tyhmä olevansa tyhmä?
Minä ainakin huomaan selvästi tyhmistyneeni. Ikää on jo yli 50 vuotta ja nyt olen viime aikoina huomannut, etten vaan ymmärrä asioita enää samalla nopeudella. Esim. tieteellisen tekstin lukeminen ei ole enää niin sujuvaa ja itseä älykkäämpien henkilöiden kommenttien käsittely kestää koko ajan aina kauemmin ja kauemmin.
Vierailija kirjoitti:
Ei se herätä vihaa. Huonot sosiaaliset taidot aiheuttavat ongelmia sosiaalisessa kanssakäymisessä, harvoin nekään vihaa. Sinun huonot taitosi tulkita ihmisten käyttäytymistä aiheuttavat sen, että tulkitset heidän ärtymyksensä väärin vihaksi.
Olen älykäs, eikä kukaan vihaa minua. Hyvin harvoin myöskään kohtaan ongelmia vuorovaikutuksessa ihmisten kanssa, koska osaan toimia ihmisten kanssa hyvin.
Älykkäät ovat yleensä myös sosiaalisesti taitavia, taitavampia kuin ihmiset keskimäärin. Ei ole mitään syytä epäillä että ap olisi tulkinnut tilanteita väärin jos hän todellakin älykäs on eikä trolli.
Mikä se on se virallinen testi ?
Ei tarvitse kertoa kenellekään olevansa älykäs, vihan kohteeksi joutuu silti jos on nainen. Ratkaiset vain pari pulmaa nopeammin, vaikka vain yksinkertaisen laskutoimituksenkin ja riittävät vihan ainekset ovat siinä.
Tunnen useita rappioalkoholisteja jotka ovat huomattavan älykkäitä, liian älykkäitä kestääkseen tätä sirkusta selvinpäin. Älystä voi olla myös haittaa.
Älykäs stressaantuu joutuessaan porukkaan tavisten ja tyhmien kanssa.
Onpas taas väsynyttä provoa. Sama tyyppi tehnyt taas kymmeniä lankoja, joissa kaipaa huomiota. Ei vaikuta kovin älykkäältä.
Minulla on heittämällä-mensaan tasoinen ÄO, mutta en näe tarpeelliseksi tuoda sitä esiin, ellei keskustelu sitten luonnollisesti ole kulkenut tilanteeseen, jossa kaikki vertailevat ihan numeroiden kera ÄO-lukemiaan.
Pitkä on pitkä ilman, että hänen tarvitsee siitä puhua, se näkyy kyllä.
Kaunis on kaunis ilman, että hänen tarvitsee siitä puhua, se näkyy kyllä.
Älykäs on älykäs ilman, että hänen tarvitsee siitä puhua, se kuuluu kyllä ja näkyy myös toiminnassa, valinnoissa ja ratkaisuissa.
Älykkyyden yksi osa-alue on sosiaalinen älykkyys, joka auttaa mm. huomaamaan milloin on sopivaa tuoda sitä omaa älykkyyttään esiin ihan numeerisesti ja milloin taas ei. Aloittajalla ei ehkä tätä älykkyyden lajia ole kovin paljoa, jos on tullut ongelmia asian kanssa.
Itseäni puolestaan askarruttaa se, miten voitaisiin mitata nopeutta erillisenä ymmärryksestä: Omasta ÅO:stani on vähintään parikymmentä yksikköä puhdasta nopeutta. On nimittäin ollut opettavainen tilaisuus jutella pariinkin kertaan sellaisten ihmisten kanssa, jotka ovat kaikessa itseäni hitaampia, mutta tajuavat asioita joita itse en tajua.
En itse käsitä nopeutta älykkyydeksi, mutta älykkyystesteissä, esim. Mensan, nopeudella saa korkeita lukemia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sitten saa puhua? Saako liikunnallinen ihminen kertoa urheiluharrastuksestaan? Saako selkeästi itse tehtyihin vaatteisiin pukeutunut puhua ompeluprojekteistaan? En ole ainakaan huomannut, että nämä olisivat samalla tavalla tabuja.
Annahan esimerkki miten tota älykkyyttä harrastetaan? Käykö ap joka viikko testeissä vai? Miten siitä haluaa puhua?
Eihän toi liikunnallinen kehu olevansa hyvä liikunnassa kai? Se puhuu harrastuksestaan. Tai ompelija kehu olevansa hyvä ompelija, se puhuu niistä projekteistaan.
En tiedä oliko tämä ap:n esimerkki,mutta ei kovin älykäs sellainen vaan täynnä
En keksi yhtäkään ihmistä, joka puhuisi harrastuksistaan mainitsemalla, että harrastaa siksi kun on niin helvetin lahjakas :D
Matlo-äly on aktiivisuutta tietyllä aivoalueella. Demonstroit täydellisesti, mitä tapahtuu, kun fiksoituu siihen. Sosiaaliset taitosi (itsalohko) ja luova ongelmanratkaisusi ovat täysin nolla. Olet vähän niinkuin treenannut pelkkää hauista koko kehon sijaan ja muuttunut sen myötä epämiellyttäväksi ja tosiasiassa myös hyödyttömäksi
Otapa selvää tuosta eri aivoalueisiin liittyvästä kyvykkyydestä ja aloita kehitysharjoitukset siitä otsalohkosta. Sitten jos haluat naishuomiota, kannattaa suunnata täysin matloa päinvastaiseen suuntaan, eli oikeaan aivopuoliskoon, sillä taiteilijat saavat tutkitusti kaikista eniten pimppaa (jopa sosiaalisia enemmän). Jos valitset olla pelkkä matlo-nörtti, kannattaa hyväksyä, että sinua ei tulla kohtelemaan narisevaa konetta kummempana yksilönä, koska sitä sinä sosiaalisesti todennäköisesti olet
Vierailija kirjoitti:
Mitä teet sillä testituloksella? Mihin sitä tarvitaan?
Mihin tarvitaan urheilukisoja ja missikisoja, mitaleja ja kruunuja? Urheilijoiden lahjatontteja ja missien lahja-autoja.
Koska ne, jotka tulevat tuolla älykkyyystesti tuloksella leveilemään ovat poikkeuksetta ihan täysiä idioottivajakkeja, joilla ei ole sanomisissaan mitään sisältöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se herätä vihaa. Huonot sosiaaliset taidot aiheuttavat ongelmia sosiaalisessa kanssakäymisessä, harvoin nekään vihaa. Sinun huonot taitosi tulkita ihmisten käyttäytymistä aiheuttavat sen, että tulkitset heidän ärtymyksensä väärin vihaksi.
Olen älykäs, eikä kukaan vihaa minua. Hyvin harvoin myöskään kohtaan ongelmia vuorovaikutuksessa ihmisten kanssa, koska osaan toimia ihmisten kanssa hyvin.
Älykkäät ovat yleensä myös sosiaalisesti taitavia, taitavampia kuin ihmiset keskimäärin. Ei ole mitään syytä epäillä että ap olisi tulkinnut tilanteita väärin jos hän todellakin älykäs on eikä trolli.
Älykkyys ja autistiset piirteet korreloivat kyllä enemmän keskenään. Älykkäät sosiopaatit ovat sitten erikseen...
"Tyyppi saattaisi vaikkapa olla Mensan aktiivi. En ole tarkistanut, mutta oletan että sellaiset ovat pääosin Mensan jäseniä. Voimme tietenkin keskustella siitä, onko Mensan jäsenyys ainoa älykkyyden merkki, mutta älykkyyden ympärillä se toiminta kuitenkin pyörii.
Ehkä tämä kertoo enemmänkin siitä, että harvoin saa myöntää harrastavansa tai tekevänsä jotakin älykkyyden tai kognitiivisten kykyjen vuoksi, vaikka joillakin nimenomaan se on se perimmäinen syy. "
Eikö Mensan jäsenyys maksa? Itse olen kuullut,ettei kaikkia todellakaan kiinnosta maksaa ja käydä jossain kokouksissa.
Kai sitä saa sanoa,että on hyvä neuvomaan tai liikunnallinen. Mutta yleensä ne asiat tulee ilmi ilman,että niitä tarvitsee mainostaa.
Esimerkki keskustelu: "harrastan shakkia"
-Oletko hyväkin?
-Joo
-Olitko luonnostaan lahjakas vai miten etc. Se tulee ikäänkuin luonnostaan.
En tiedä miksi ja miten ap haluaisi asian ilmaista.
Onko se tyyliin: "minulla on korkein äo täällä,joten antakaa minun sanoa miten asiat menee". Tms.
Esimerkit eivät ole kovin hyviä mitä täällä on annettu.
Jos taas joku sanoo, vaikka olen vuosia tehnyt avaruudellisen hahmottamisen juttuja ja se on omaa vahvaa osaamisaluetta niin takuulla nostaisin kädet pystyyn ja antaisi ottaa ohjat vaikka jossain kuvitteellisessa tätä kykyä vaativaa tehtävää tehtäessä.
Mutta jos se vaan ilmoittaa,että omaan korkean Äo;n niin katsoisin Varmaan, että "niin..?"
Tyyppi saattaisi vaikkapa olla Mensan aktiivi. En ole tarkistanut, mutta oletan että sellaiset ovat pääosin Mensan jäseniä. Voimme tietenkin keskustella siitä, onko Mensan jäsenyys ainoa älykkyyden merkki, mutta älykkyyden ympärillä se toiminta kuitenkin pyörii.
Ehkä tämä kertoo enemmänkin siitä, että harvoin saa myöntää harrastavansa tai tekevänsä jotakin älykkyyden tai kognitiivisten kykyjen vuoksi, vaikka joillakin nimenomaan se on se perimmäinen syy.