Millä tavoilla olet vanhanaikainen?
Itse en ole koskaan tilannut woltista mitään, ostan junalippuni ärrältä ja ikävöin aikaa, kun ratikkalipun pystyi ostamaan tekstarilla.
En pidä nykyisestä sovelluksien maailmasta ja vihaan nykymusiikkia autotuneineen. En ole whatsappissa enkä instagramissa. Lista jatkuisi vaikka kuinka.
Entä te?
Kommentit (470)
Olen nainen 65v. Olen kaikintavoin vanhanaikainen esim. musiikkimaku 50, 60, 70 luvun musiikki. Sitte miltei joka kerta harvoin käydessäni esim. Prismassa, CM:sa en lakkaa ihmettelemässä sitä ruuan määrää, esim. maitotiskin tarjonta huh huh. Lapsuudessa pienessä talossa oli kolme ovea joissa pieni kyläkauppa, Säästöpankki, postipankki. Ja voitte kuvitella sen kaupan tarjonnan, hyvin riitti meidän 12 henkiselle perheelle, maito haettiin maatalosta, kananmunat samaten. Pulla, leipä leivottiin itse. Kansakoulussa opettajia kunnioitettiin ja toteltiin. Muistelen paljon lapsuutta ja nuoruutta.
Olen luullut olevani kovinkin vanhanaikainen mutta en sit olekaan kun tätä ketjua luin.
Mun vanhanaikaisuudet: mun mielestä ihmiset eroaa liian helposti. Uusperheet eivät ole hyvä juttu lasten kannalta. Tykkään puhua ns. vanhahtavasti eli käytän paljon sanoja ja sanontoja, joita äitini ja mummoni käyttivät. Vihaan finglishiä.
En arvosta irtosuhteita. Joko yksi ihmissuhde, tai ei ihmissuhdetta lainkaan, en siis pystyisi mihinkään epämääräiseen tapailuun. En myöskään ole innoissani nykyajan "voimaantumisesta", mikäli se tarkoittaa OnlyFansia tai edellämainittuja irtosuhteita.
Pidän vanhanaikaisista, hyvistä käytöstavoista. Kauniista kielenkäytöstä, kauniista pukeutumisesta.
Voisi sanoa, etä olen jollain tavalla suorastaan viktoriaaninen.
SYÖN PERUNOITA JA PASKANNAN SEKÄ VIHAAN KUSIPÄISIÄ VIRKAKYÖSTEJÄ VIHERHOMOJA
Kunnostan työkseni vanhoja huonekaluja ja arvostan käsityötaitoja. Kirjoitan mieluiten muistiinpanot lehtiöön: siihen voi myös piirtää. Kirjoitan myös muistilappuja ja kaikenlaisia listoja. Lähetän postikortteja. Teen grafiikkaa ja painan itsekin kortteja. Luen paperikirjoja - kirjat on ihania! Keittelen liköörejä ja hilloja. Kunnioitan vanhoja ihmisiä.
Lisään vielä, koen että jollain tavalla tämä ei ole ollenkaan omaa aikaani. Olla herkkä nainen tässä kaikkien voimaantuneiden keskellä, on suoranaista masokismia. Niinpä olen hiljaa siitä, että olen herkkä, perinteinen, feminiininen nainen. Pidän siitä, kun mies on vahvempi ja päättäväinen. Mutta en pidä siitä, jos mies käyttää asemaansa väärin, on dominoiva tai ilkeä.
Olen vanhanajan runosielu, istuisin jossain puun alla valkoisessa pitkässä mekossa lukemassa kirjaa ja runoja. Suustani ei vain tule kirosanoja. Itken helposti, tykkään jos saan auttaa muita ihmisiä. Olen vanhanaikainen. Jollain kieroutuneella tavalla jopa ylpeä siitä.
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, koen että jollain tavalla tämä ei ole ollenkaan omaa aikaani. Olla herkkä nainen tässä kaikkien voimaantuneiden keskellä, on suoranaista masokismia. Niinpä olen hiljaa siitä, että olen herkkä, perinteinen, feminiininen nainen. Pidän siitä, kun mies on vahvempi ja päättäväinen. Mutta en pidä siitä, jos mies käyttää asemaansa väärin, on dominoiva tai ilkeä.
Olen vanhanajan runosielu, istuisin jossain puun alla valkoisessa pitkässä mekossa lukemassa kirjaa ja runoja. Suustani ei vain tule kirosanoja. Itken helposti, tykkään jos saan auttaa muita ihmisiä. Olen vanhanaikainen. Jollain kieroutuneella tavalla jopa ylpeä siitä.
Ihana olet :) tää nykymaailma ei ole. Joskys olen ajatellu, et mun olis pitäny syntyä piiaksi 100v sitten. Haaveilisin naapurin rengistä ja pestuumarkkinoilla toivoisin, että päädyttäis samaan taloon töihin :) leipoisin emännän valvovan silmän alla ruisleipää ja pullapitkoa. Haravoisin heinää pellolla ja ihailisin vahvaa renkiä seivästämässä ja iskemässä seipäitä maahan. Kipaisisin hakemaan päiväkaffet pellolle punotussa korissa, ruudukas pyyheliina pullalautasen päällä...
Jatkanko vielä?
Pulttinaamaiset telaketjufeministit näyttävät kamalilta.
Uistinnaamaiset ja läpeensä tatuoidut miesoletetut samoin.
Miehillä ei pitäisi olla isoa pe**että eikä heidän pidä haista kuin kemikaalikauppa.
Hyvä käytös sopii kaikille.
Käytän puhelinta vain viestien lähettelyyn ja puheluihin.
En ole instassa, tiktokissa äksässä, jodelissa yms.
En käytä sovelluksia, en edes paypalia, mitä jotkut kummaksuvat.
Luen paperikirjoja
Sukupuolia on kaksi - yhä. Tämä ei ole vanhanaikaista vaan totuus.
Maksan kassalla pääsääntöisesti rahalla ja minulla on aina ainakin 50€ rahaa lompakossa.
En wolttaa
Saan paperilaskuja.
En ole tinderissä, näen ihmisiä kasvotusten.
En pelaa videopelejä.
Olen naimisissa.
Lapsillani on sama isä.
...
Ei kiinnosta mitkään pridet tai päihdesekoilut. Kai se on nykyään vanhanaikaista.
Minulla ei ole älypuhelinta eikä tule. Näen mitä se tekee ihmiselle. Monilta varastaa elämän, ihan huomaamatta.
En ole käyttänyt hormonaalisia enkä mekaanisia ehkäisymenetelmiä. En pidä niistä. Edellyttää kiinteää parisuhdetta, ja uskollista. En ole lestantti.
Mielestäni avioliitto on kuolemaan saakka (ellei nyt sitten toinen ala pettää tai pahoinpidellä, mutta muuten)
En halua pukeutua paljastavasti, koska haluan antaa miehille heidän ajatusrauhansa. Ei minua kiinnosta herättää tuikituntemattomassa miehissä seksuaalista halua, varsinkaan kun en tyydyttäisi sitä halua. Tämä on vanhanaikainen asenne.
Lähetän seksuaalisia signaaleja vaatteitteni ja kehoni avulla vain miehelleni, ja kun hänen halunsa ovat heränneet, harrastamme seksiä ja tyydytämme toistemme halut. Simple as that. Toisinkin päin tietysti käy, että mies tekee aloitteen, mutta hän ei tee sitä seksikkäällä pukeutumisella. Eikä se minun haluaa herättäisikään.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole älypuhelinta eikä tule. Näen mitä se tekee ihmiselle. Monilta varastaa elämän, ihan huomaamatta.
Onko sillä sitten jotain eroa, roikkkuuko netissä älypuhelimella vai läppärillä/tabletilla/pöytäkoneella? Täällä kun sinäkin näytät olevan. :)
Vierailija kirjoitti:
Hyväksyn homouden, mutta en sitä et hankkivat jollain keinolla lapsen tai lapsia. Lapset kuuluvat vain äidin ja isän suhteen/liittoon.
Samoin. Säälittää varsinkin ne lapset, joita on saatu hankittua kahden miehen suhteeseen. Sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Ihme änkyröitä osa. Ja hauska nähdä, miten ne asiat, joita ennen vanhaan pidettiin täysin hupatuksena on nykyisin vanhanaikaista ja hyväksyttävää. Myöskin monia ihan arkisia asioita pidetään vanhan aikaisena, joku mainitsi kaalilaatikon ja kalakeiton, monia ihan arkisia järkeviä tapoja pidetään muka vanhanaikaisena. Höpöhöpö, ihan samalla tavalla lapsiperheet vääntää makaronilaatikkoa ja kaurapuuroa niinkuin sitä tehtiin aikoinaankin. Ei se peruselämä ole niin paljoa muuttunut, ihan pskan hailee sille, tiskaako joku käsin tai käyttääkö mikroa, ne on henkilökohtaisia valintoja.
Meillä oli tiskikone jo mun lapsuudessa (-60 -luvulla syntynyt) ja mikroaaltouuni oli kaverilla olisko jo seitkytluvulla. Mikä sitten on vanhanaikaista, riippuu varmaan määrittelijästä.
Vierailija kirjoitti:
Tupakkaa poltan kaikkialla ja perjantaisin vedän perseet. Ajan autolla joka paikkaan. En lajittele roskia, aikoinaankin ne vaan kaikki dumpattiin yhteen läjään kunnan peränurkkaan. Lomalla olen neljä viikkoa juhannuksesta lähtien ja kyläilen sukulaisten mökillä, niin tehtiin myös lapsuudessani. En yleensä ilmoita tulostani, pölähdän vaan pihaan, kyllä sitä kahvit keitetään ja itseleivotut pullat pakkasesta kaivetaan. Jos on jotain kaupasta ostettua, niin kyllä katson huonoa emäntää tiukasti, eikö edes pullaa osata tehdä. Uutiset katson televisiosta klo 20:30 ja silloin on muiden oltava hiljaa. Kyllä ennen oli kaikki paremmin.
Paitsi et ollakses kunnolla ennenaikainen, pitäis sun katsoa yhdeksän uutiset. Puol ysin on nykyajan hapatusta!
Nain mielummin edestä kuin takaa.
Ja herätyskello on käytössä myös... :)
En tajunnutkaan, miten vanhanaikainen olen. Rannekello on - tosin ei vedettävä. Haluaisin kameraani filmin, kuvat kehitettäisi kahdessa viikossa! Hyvä kamera menee hukkaan. Valokuvat, ne mitä säilytän, ovat edelleen paperisia. Mm hääkuvat läheisistä.