Mielipiteitä raamatun mieskeskeisyydestä nykyajassa?
Koska täältä poistetaan valtavasti uskontoaihjeisia-ketjuja ihan vain siksi,että joku pahoittaa mielensä, teen näitä aloituksia, jotta edes joku järkevä ehtisi vastata ketjussa jotain.
Kysymys otsikossa ja lisäyksenä: millaiset ovat omat kokemuksesi nykypäivän kritillisessä yhteisössä/perheissä/ym mitä tulee naisen asemaan?
Kommentit (159)
Mun mielestä Raamattu ei kylläkään ole mitenkään erityisen mieskeskeinen. Heti tulee mieleen monia kohtia joissa puhutaan naisista. Eli mun mielestä otsikko on jopa harhaanjohtava. Ennemmin voisi kysyä mitä mieltä olet miehen roolista.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä Raamattu ei kylläkään ole mitenkään erityisen mieskeskeinen. Heti tulee mieleen monia kohtia joissa puhutaan naisista. Eli mun mielestä otsikko on jopa harhaanjohtava. Ennemmin voisi kysyä mitä mieltä olet miehen roolista.
Niin, Kymmenessä käskyssäkin puhutaan naisista, samassa listassa orjien, karjan ja muun miehen omaisuuden kanssa.
Kerrotko ap mitä mieltä itse olet?
Ja omat kokemukset naisena olemisesta ja naisen asemasta, niin mulla on vain hyviä kokemuksia Eli ei ainakaan mitään ongelmia mitä tulee naisen rooliin tai miehen rooliin.
Eri asia sitten se, että mitä ihmiset ovat tehneet, sieltä toki löydän ongelmia vaikka ja kuinka.
Vierailija kirjoitti:
Paimentolaiskulttuurin asenteet
Niinkuin heikon ja köyhän auttaminen. Tosi alkeellista, hyh.
Vierailija kirjoitti:
Raamatun VTn aikaan naisella ei ollut edes ihmisen asemaa, ei myöskää UTn aikana mitään todellisia oikeuksia miesten hallitsemassa maailmassa. Olemmekohan edes lukeneet samaa kirjakokoelmaa historioineen? Raamattu, jos mikä, on erittäin mieskeskeinen-sitä tosiasiaa ei todellakaan pysty kiertämään "mies rakastakoon vaimoaan kuten kristus rakastaa srkntaa"-irtolauseilla. Miehen asema hengellisissä piireissä,myös muissa, kuin kristillisissä, on mielestäni yhä tänäpäivänä monissa asioissa erittäin naisia alistava ja ylenkatsova,törkeät väärinkäytökset salliva. Ja ei, en ole feministi vaan erittäin raskaalla tavalla todellisuuteen ja naisen asemaan havahtunut ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raamatun VTn aikaan naisella ei ollut edes ihmisen asemaa, ei myöskää UTn aikana mitään todellisia oikeuksia miesten hallitsemassa maailmassa. Olemmekohan edes lukeneet samaa kirjakokoelmaa historioineen? Raamattu, jos mikä, on erittäin mieskeskeinen-sitä tosiasiaa ei todellakaan pysty kiertämään "mies rakastakoon vaimoaan kuten kristus rakastaa srkntaa"-irtolauseilla. Miehen asema hengellisissä piireissä,myös muissa, kuin kristillisissä, on mielestäni yhä tänäpäivänä monissa asioissa erittäin naisia alistava ja ylenkatsova,törkeät väärinkäytökset salliva. Ja ei, en ole feministi vaan erittäin raskaalla tavalla todellisuuteen ja naisen
Ja kuitenkin samaan aikaan nainen voinut toimia pappina kotokirkossamme vuosikymmeniä. Ai mut tällähän ei ole mitään merkitystä kaiken sen riiston,sorron kivun säryn ja pohjattoman väkivallan rinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raamatun VTn aikaan naisella ei ollut edes ihmisen asemaa, ei myöskää UTn aikana mitään todellisia oikeuksia miesten hallitsemassa maailmassa. Olemmekohan edes lukeneet samaa kirjakokoelmaa historioineen? Raamattu, jos mikä, on erittäin mieskeskeinen-sitä tosiasiaa ei todellakaan pysty kiertämään "mies rakastakoon vaimoaan kuten kristus rakastaa srkntaa"-irtolauseilla. Miehen asema hengellisissä piireissä,myös muissa, kuin kristillisissä, on mielestäni yhä tänäpäivänä monissa asioissa erittäin naisia alistava ja ylenkatsova,törkeät väärinkäytökset salliva. Ja ei, en ole feministi vaan erittäin raskaalla tavalla todellisuuteen ja naisen
Höpöhöpö, tuo ei ole totta. Jos itse ajattelet näin, se ei tarkoita että muut kokisivat samoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö,että silloin kun Jeesus eli maan päällä, naisen sana ei ollut pätevä oikeudessa? Eli, jos nainen olisi halunnut todistaa, hänen sanojaan ei pidetty koskaan oikeudessa pätevinä. Yhteiskunta oli siis läpeensä miesvaltainen. Samoin lapset olivat todella heikossa asemassa. Mutta mitä teki Jeesus? Hän korotti naisen ja lapsen asemaa aivan ennenkuulumattomalla tavalla. Ja kun Jeesus kuoli ja haudattiin, ketkä löysivätkään hänen tyhjän hautansa ensimmäisinä ja tapasivat ylösnousseen Jeesuksen? Naiset. Jos UT olisi sepitystä, totta kai sen kirjoittajat olisivat laittaneet luotetut miehet löytämään tyhjän haudan ja ylösnousseen Kristuksen.
Itse olen elänyt uskovaisena reilu 30 vuotta ja ollut naimisissa tuon ajan. Ikinä mieheni ei ole kohdellut minua huonosti tai määräillyt. Yhdessä me asiat päätetään ja taidanpa vähän liiaksi käskyttää häntä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, Kymmenessä käskyssäkin puhutaan naisista, samassa listassa orjien, karjan ja muun miehen omaisuuden kanssa.
Kyllä, koska ei haluta elää kommunistisessa "paratiisissa" missä kaikki on kaikkien.
Niputat siis naiset miesten omaisuuteen? Sillä lailla mailma pelastuu...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raamatun VTn aikaan naisella ei ollut edes ihmisen asemaa, ei myöskää UTn aikana mitään todellisia oikeuksia miesten hallitsemassa maailmassa. Olemmekohan edes lukeneet samaa kirjakokoelmaa historioineen? Raamattu, jos mikä, on erittäin mieskeskeinen-sitä tosiasiaa ei todellakaan pysty kiertämään "mies rakastakoon vaimoaan kuten kristus rakastaa srkntaa"-irtolauseilla. Miehen asema hengellisissä piireissä,myös muissa, kuin kristillisissä, on mielestäni yhä tänäpäivänä monissa asioissa erittäin naisia alistava ja ylenkatsova,törkeät väärinkäytökset salliva. Ja ei, en ole feministi vaan e
Ja kuitenkin samaan aikaan nainen voinut toimia pappina kotokirkossamme vuosikymmeniä. Ai mut tällähän ei ole mitään merkitystä kaiken sen riiston,sorron kivun säryn ja pohjattoman väkivallan rinnalla.
Vuosikymmeniä? Joo ei, parin vuosikymmenen naispappeudella ei tosiaan ole paljoa merkitystä verrattuna parin VUOSITUHANNEN meininkiin.
Ketkä menivät Jeesuksen haudalle ja joille enkeli ilmestyi ensimmäisinä? Kaksi naista. En näe Uutta Testamenttia erityisen mieskeskeisenä. Vanhaa Testamenttia en ole niin paljon lukenut.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Jeesuksen äiti Maria on nostettu hyvin korkeaan asemaan ja katoliset palvovat häntä pyhimyksenä.
Miksi tätä sovinistista vanhaa moneen kertaan muuteltua paskaa jaksetaan jauhaa täällä? Menkää johonkin paskanjauhantaryhmäänne pois ihmisten silmistä.
Vierailija kirjoitti:
Ketkä menivät Jeesuksen haudalle ja joille enkeli ilmestyi ensimmäisinä? Kaksi naista. En näe Uutta Testamenttia erityisen mieskeskeisenä. Vanhaa Testamenttia en ole niin paljon lukenut.
Montako naista?
Ketkä olivat ensimmäiset vierailijat?
Matt. 28:1 "Maria Magdaleena ja se toinen Maria." (Kaksi henkilöä)
Mark. 16:1 "Maria Magdaleena ja Maria, Jaakobin äiti, ja Salome." (Kolme henkilöä)
Luuk. 24:10 "Maria Magdaleena ja Johanna ja Maria, Jaakobin äiti, ja muut naiset heidän kanssansa." (Viisi tai enemmän)
Joh. 20:1 "Maria Magdaleena." (Yksin)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Jeesuksen äiti Maria on nostettu hyvin korkeaan asemaan ja katoliset palvovat häntä pyhimyksenä.
Ei, vaan kunnioittavat Jumalan äitinä.
En kannata naisten orjuuttamista ja eriarvoisuutta, mutta silti on sanottava keskustelun muutamille tyypeille, että ette saa parin vuosituhannen aikana tehtyjä tekoja tekemättömiksi vaikka uhriutuisitte niillä lopun ikäänne. Loogisempaa olisi keskittyä nykyhetkeen ja tulevaan, ettei sama meno jatku.
Kerrotaan myös, mies eläköön taidollisesti vaimon kanssa.
Jos mies tekee oikeuden ja vanhurskauden.. onhan näitä. Muinaisaikoina miehellä oli myös enemmän vastuuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Montakos vuorosanaa hänelle on annettu Raamatussa?
Onhan Vanhassa testamentissa täytteenä kaksi kirjaa nimetty naisen mukaan, mutta yleensähän se on miesten juttuja, naiset sivuosassa.