Miltä tämmöinen ystävyys, naiset 40+ teistä kuulostaa?
Tarjosimme kesällä ystäväni perheelle 2 vkon matkan ulkomaille kalliiseen kohteeseen johon tekemämme työn kautta oli mahdollista päästä.
Matkasta tuli kuluja meille n. 1500€ (vuokra/ ansionmenetys, vessapaperit sun muut kulutustarvikkeet), mutta en alkanut alleviivaamaan tai pyytämään mitään summia, kun OLETIN itsestään selvästi että tämä ystäväni tajuaa että kuluja laitetaan toki puoliksi tai edes osiin. Matkalle olisi ollut halukkaita sisaruksemme perheineen ja monet muutkin ystäväperheemme.
Oletimme matkan loppuvaiheessa, kun he eivät olleet tarjoutuneet kustantamaan edes 200€, että he sanovat edes kiitos että pääsimme tälle matkalle ja tarjoavat meidän perheellemme siellä esim. illallisen. Kumpaakaan ei koskaan tullut, eivät koskaan kiittäneet mitenkään, ei viestillä Whatsappiin eivätkä kasvotusten siellä. Illalliselle mentiin, mutta lasku ohjattiin lopuksi meille.
Matkan jälkeen oletimme että he ovat varmaan väsyneitä, joten he kiittävät sitten Suomessa.
Että kutsuvat meitä kahville/ leikkimään ja kiittävät hienosta matkasta. Tai järjestävät esim italialaisen illan jossa muistellaan matkaa. Kumpaakaan ei ole tullut. Ei ole kutsuttu kylään enää ollenkaan.
Lisäksi matkalla olivat ottaneet vahingossa lastemme leluja ja jotain muita tavaroitamme (sekoittuneet?) ja lupasivat palauttaa ne heti kotona. Matkasta on nyt 4kk, ja tietenkään, mitään tavaroitamme ei luonnollisestikaan ole palautettu.
Nyt tässä vaiheessa alkaa mennä itselläni yli. Koska kutsuimme, emme odottaneet tuhansien eurojen maksua (mitä tämä todellisuus oli, ja kauttamme pääsivät sinne). Odotimme tasan näitä asioita
- Kiittäminen
- Tavaroiden palauttaminen
- Jonkinlainen ystävällisyys meitä kohtaan, esim viesti tai kahvittelu kiitokseksi
On tullut kauhea hyväksikäytön maku ja olo tästä käytöksestä. Otetaan matka, ja sen jälkeen ei pidetä mitään yhteyttä, ei kutsuta edes kahville. Mitään käytöstapoja ei ole näköjään olemassa. Onko kenelläkään mitään vastaavaa kokemusta?
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaahan tuo törkeältä, mutta kannattaa muistaa että ihminen usein itse näyttää muille miten häntä voi kohdella. Jokainen ikäänkuin kouluttaa muut kohtelemaan itseään. Tässä on hyvin voinut käydä niin, että kun tarjoaa tuhansien eurojen matkan kokonaiselle perheelle, näyttää samalla että meillä ei ole rahalla väliä. Ei ne toiset välttämättä sitten osaa ajatella että jotkut vanhat lelut ovatkin tärkeitä. En puolusta heitä, mutta näen millainen kokemus ja ajatuskuvio tuossa voi olla takana.
Esim itse olen kouluttanut läheisiäni siihen että minun ajallani ei ole väliä, kun olen aina suhtautunut heidän myöhästelyynsä "mitäpä tuosta" -asenteella, samalla kuitenkin kiukusta hammasta purren. Kun olen alkanut sanoa että olipa ikävää odottaa turhaan näin kauan vaikka olisi ollut parempaakin tekemistä, niin myöhästely on loppunut.
Näin minäkin ajattelin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokin ristiriita on aloituksen "tarjosimme matkan" ja "oletimme, että kulut laitetaan puoliksi" välillä.
Ristiriita tässä on että Ap tarjoaa monen tuhannen euron matkan ystävälleen PERHEINEEN, joka ei edes kiitä, mutta kuitenkin varastaa vielä Ap:n tavarat. Se on ristiriita.
Ap:lle on tullut matkasta kuluja 1500€, josta karkeasti toisen perheen osuus 700€. Vieläpä niin, että ansionmenetys on oma valinta, josta ei sovi vastuuttaa toista taloutta, jolloin toisen osapuolen osuus pienenee entisestään.
MITEN voi selvitä kypsään ikään oppimatta, että yhteisten matkojen budjetista keskustellaan etukäteen, ellei todella aio kustantaa toisen matkaa täysin? En suosittele lokkeilua kenellekään, mutta tosiasia on, että pummeja tässä maailmassa riittää.
Kokonaan eri asia on kiittämättä jättäminen. Kiittää kuuluu järjestäjää, maksoi osuutensa tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Miksi aikuiset ihmiset ei osaa keskustella, vaan sitten tullaan tänne vauvapalstalle itkemään miten on ikävästi kohdeltu. Tässäkin on nyt molemmat osapuolet kommunikoineet huonosti. AP:n olisi etukäteen pitänyt jo kertoa, millaisia kuluja odottaa matkan saavan perheen maksavan, jos kerran on niin että odotti että maksetaan. Ei ihminen voi tietää, mikä on ap:n käsitys jos ei ap sitä kerro. Moni olettaa, että jos joku TARJOAA matkan, se tarkoittaa ettei tarvi maksaa mitään. Samoin vieläkin voisi muistuttaa niistä väärään matkalaukkuun päätyneistä tavaroista, että onkohan ne nyt jääneet teille, ja voisinko saada ne takaisin. Ja siitäkin, että tuntuu ikävältä, että ei ole kiitetty mitenkään vaikka tarjosin koko perheelle matkan.
Joo, kuulostaahan tuo matkan saaja ehkä vähän sosiaalisesti tökeröltä, mutta nämä asiat voisi oikeasti ihan puhumalla selvitä. Nyt niillä ei ole mitään mahdollisuutta selvitä, kun ap ei kerro ta
Ai että Ap huolehtii ja hoitaa heidät sinne, ja sitten pitäisi huolehtia vielä omat tavarat heiltä pois? Tuo heidän välinpitämättömyys sekä kiittämisestä tai Ap:n perheen vastamuistamisesta on jotain niin alhaista, että ymmärrän hyvin Ap:n syvän mielipahan.
Vastenmielinen käytös tällä kaverilla. Pitää odottaa omia tavaroita, pitää järjestää hänelle ja heille. Ap on se aktiivinen mahdollistaja. Hyvässä ystävyydessä molemmat järjestävät, ei vain Ap
Pääosa suomalaisista ei saa yhtään ketään järjestettyä minnekään. Pääosa suomalaisista ei osaa kiittää. Ei osata vastakutsua. Pidetään tälläistä todella epäkohteliasta meininkiä normaalina
Vierailija kirjoitti:
Olet kirjoittanut tänne aiemminkin tämän, ja silloin oli kyseessä teidän oma asunto ulkomailla, jonne olitte kutsuneet kavereita. Ja sitten halusit, että he olisi maksaneet siitä teidän asunnosta teille, kun ette sillä aikaa saaneet vuokrattua sitä ulkopuolisille. Jos tämä on sama keissi niin olen yhä sitä mieltä, että sinä olet se ahne tässä.
Jos kyse on tästä, että ap on houkutellut tuttavat matkalle ja sitten alkaa karhuta vuokraa omistusasunnostaan, niin onpa paksua. Jos hän on alkanut vihjailla vuokrasta kesken matkan, en ihmettele, että toinen osapuoli on katkaissut välit kokonaan, kuten kuulostaa :D
Vierailija kirjoitti:
Jokin ristiriita on aloituksen "tarjosimme matkan" ja "oletimme, että kulut laitetaan puoliksi" välillä.
Hmm, mikä ristiriita tuossa on? Siis minä ainakin olettaisin että "tarjosimme matkan" tarkoittaa itse matkan ja majoituksen tarjoamista, ei ruokia ja muita juoksevia kuluja. Ap:hän ei sanonut "kulut puoliksi" vaan "kuluja", siis että edes osa kuluista laitettaisiin puoliksi.
Onpa myös juntti mies kaverilla, luulisi että olisi aivan vähintään tarjonnut illalliset teille kiitoksena
Olipa epäselvästi kirjoitettu. Todellako käytitte tuhansia euroja toisen perheen matkaan? Ostitte heille lennot, majoitukset ruuat yms? Mutta sitten harmittaa kun vessapapereista eivät maksaneet puolia? Ja mitä nuo ansionmenetykset oli, otitte töistä palkatonta lomaa ja jonkun pitäisi se teille korvata? Jatkossa varmaan kannattaa avata se suuvärkki ja sopia etukäteen, miten kulut jaetaan.
Varmaan joku syy siihen on, miksi eivät ole teitä halunneet enää nähdä edes kahvittelun merkeissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm, mikä ristiriita tuossa on? Siis minä ainakin olettaisin että "tarjosimme matkan" tarkoittaa itse matkan ja majoituksen tarjoamista, ei ruokia ja muita juoksevia kuluja. Ap:hän ei sanonut "kulut puoliksi" vaan "kuluja", siis että edes osa kuluista laitettaisiin puoliksi.
Etkö osaa lukea? Ap kertoo että odottivat tyyliin illallista ja kiitosta. Mutta edes niitä ei tullut vähän outoa.
Vierailija kirjoitti:
Olet kirjoittanut tänne aiemminkin tämän, ja silloin oli kyseessä teidän oma asunto ulkomailla, jonne olitte kutsuneet kavereita. Ja sitten halusit, että he olisi maksaneet siitä teidän asunnosta teille, kun ette sillä aikaa saaneet vuokrattua sitä ulkopuolisille. Jos tämä on sama keissi niin olen yhä sitä mieltä, että sinä olet se ahne tässä.
Joo, minäkin muistan tämän. Taisi olla Italiassa se asunto, jota tarjosivat ystäväpariskunnan käyttöön. Ja yhtäkkiä se ei ollutkaan maksutonta.
Minä olisin:
maksanut kulumme käteisellä ystävälleni
kiittänyt paikan päällä tarjoamalla drinkit ja illalliset
lähettämällä viestin perään että Kiitos Upeasta Matkasta Koko Perheellenne
palauttanut tavarat heti
pyytänyt espanjalaiseen iltaan muistelemaan kokemusta jonka saimme
Laittanut aivan ehdottomasti myös puolisoni kiittämään
Näin ihmiset olemme erilaisia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö osaa lukea? Ap kertoo että odottivat tyyliin illallista ja kiitosta. Mutta edes niitä ei tullut vähän outoa.
Etkö itse osaa lukea? Minähän sanoin, että ap:n olisi ollut ihan ok odottaa esimerkiksi ruokakulujen ja monenlaisten juoksevien kulujen puolittamista, vaikka matkan "tarjosivatkin". Kaveriperhe ei maksanut mistään mitään eikä edes kiittänyt. Todellakin outoa.
Olen siis samaa mieltä kanssasi, joten en tajua, mistä tuo "etkö osaa lukea" oikein kumpuaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta laskee kuitenkin budjettia, jopa jotakin mystisiä ansionmenetyksiä.
Töistä ei voi olla kyse, sillä eihän ole toisen perheen päätettävissä, että ap pitää lomaa.
Oudolta kuulostaa, että kyse olisi vuokratulojen menetyksestä, jos kerran aloittajan omakin perhe oleilee kiinteistössä. Tällöin ap olisi kutsunut toisen perheen rahoittamaan oman perheensä oleskelua. Ahnetta ja rumaa.
Vierailija kirjoitti:
Ensin aloittaja kertoo, että tarjoavat matkan, sitten olisikin pitänyt maksaa vaikka mitä ja tarjota hienoja illallisia ja päälle vielä kiitellä ja kotimaassakin vielä syöttää ja juottaa. Sellainen tarjoaja.
Tämän takia suhtaudun varoen tarjouksiin. Ei koskaan tiedä mitä tarjoaja oikeasti tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Olipa epäselvästi kirjoitettu. Todellako käytitte tuhansia euroja toisen perheen matkaan? Ostitte heille lennot, majoitukset ruuat yms? Mutta sitten harmittaa kun vessapapereista eivät maksaneet puolia? Ja mitä nuo ansionmenetykset oli, otitte töistä palkatonta lomaa ja jonkun pitäisi se teille korvata? Jatkossa varmaan kannattaa avata se suuvärkki ja sopia etukäteen, miten kulut jaetaan.
Varmaan joku syy siihen on, miksi eivät ole teitä halunneet enää nähdä edes kahvittelun merkeissä.
En ole ap, mutta huvittaa vähän tällaiset viestit. Ettekö ihan oikeasti ole tavanneet tosielämässä röyhkeitä lokkeilijoita?
Itse muistan lapsuudestani jopa sellaisen lokkeilijaperheen, jonka äiti vei mukanaan kultakorun ja jopa vessasta meikit ja shampoot. :D
Onpas kurja juttu. Tällaiset ihmiset ovat sitten niitä, jotka ihmettelevät kun ympärillä ei ole ketään yhtään varakkaampaa ja verkostoituneempaa ihmistä. Kun kaikilla kavereilla ja tutuilla tuntuu menevän huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta laskee kuitenkin budjettia, jopa jotakin mystisiä ansionmenetyksiä.
Töistä ei voi olla kyse, sillä eihän ole toisen perheen päätettävissä, että ap pitää lomaa.
Oudolta kuulostaa, että
En minä ainakaan lukenut aloitusta niin, että ap odotti korvauksia "ansionmenetyksistään". Vaan niin, että kaikki mukaanlukien tämä matka ei ollut heille ilmainen, vaikka itse matka tulikin heille työn kautta mahdolliseksi.
Minä tunnen ystäväni, eikä ystäviini kuulu yhtään lokkeilijaa.