Koen, että yhteiskunta on pettänyt minun sukupolveni
Olen 34-vuotias.
Minä kävin kiltisti kouluni ja kaikki kouluvuodet hoettiin "sitten kun olette työelämässä, niin suurten ikäluokkien jäädessä eläkkeelle saatte valita työpaikkanne". Ollessani lukiossa vuonna 2008 iski lama, josta ei ole koskaan toivuttu kunnolla. Suurten ikäluokkien työpaikkoja ei avattukaan, vaan eläköityessä virat lakkautettiin ja työt jaettiin muille. Opiskelin yliopistossa vakaana pidetyn alan tutkinnon, mutta alalla on ollut paljon pätkätöitä ja työttömyyttä. Itse olen saanut vakituisen työpaikan, mutta palkka ei päätä huimaa. Palkka ei tule koskaan nousemaan millekään huipputasolle. Töitä on tosi paljon ja työ uuvuttaa, sillä nykyisin tehdään useamman ihmisen työt kuin ennen. Työtahti on kiristynyt ja vaatimustaso koventunut.
Asuntojen hinnat ovat kalliit, koska minun ja puolison työt ovat pk-seudulla eikä töiden vuoksi ole mahdollisuutta muuttaa muualle. Siinä missä sain asua lapsuudessani isossa omakotitalossa, täytyy nykyisellä hintatasolla tyytyä rivitaloon/kerrostaloon. Terveydenhuollosta on karsittu hurjasti palveluita eikä lapsellemme järjesty juuri mitään perustarkastuksia tms, jotka olivat lapsuudessani itsestäänselvyys. Halusimme puolison kanssa elää lapsiperhe-elämää, mutta lapsiluku jäi yhteen. Kahden hieman alle keskituloisen palkoilla ei ole vara kustantaa useammalle lapselle kaikkea olettaen, että terveydenhuolto menee tästä vieläkin huonommaksi. Lapsia ja lapsiperheitä kohtaan ilmapiiri on koventunut, empatiaa ja tukea on vaikea saada. Tukiverkkoja meillä ei ole, eikä yhteiskunta tarjoa lapsiperheille samanlaisia tukimuotoja kuin vuosikymmeniä sitten.
Maksan monen muun tavoin joka kuukausi melkoisen summan veroja (kyllä se noin tonni tuntuu minun lompakossani), mutta yhteiskunta sakkaa. Tiet on kuoppaisia ja vailla päällystämistä, julkiseen terveydenhuoltoon en saa aikuisena aikoja, paikalliset koulut ovat homeessa jne. Välillä mietin, miten ikäisilleni on jäänyt huonot kortit käteen. Työelämä on todella vaativaa, palkkojen myötä ostovoima on huono, asunnot ovat kalliita, yhteiskunnan peruspalvelut eivät enää toimi jne.
Ap
Kommentit (314)
Vierailija kirjoitti:
"Ikäihmisille ei varmana tehdä leikkauksia, sillä niissä on suuri riski kuolla tai saa kiputiloja entisestään. Älä keksi päästä noita. "
Melkein kaikki leikkaukset tehdään vanhuksille tarpeettomasti, koska jos moinen kuolee kukaan ei kysele perään ja valtio maksaa koko lystin, sit ens kuulle heti uus leikkaus missä korjaillaan aikasemman leikkauksen komplikaatioita.
Elämänlaatu ja pituus laskee niillä potilailla kun lehmänhäntä ja veronmaksaja maksaa.
Yksityistetään, laatu nousee ja hinta laskee kun saadaan kaikki valvonta pois!
Huoli pois, sitten kun sinä olet vanha, et saa enää mitään hoitoa!
Vierailija kirjoitti:
"Ikäihmisille ei varmana tehdä leikkauksia, sillä niissä on suuri riski kuolla tai saa kiputiloja entisestään. Älä keksi päästä noita. "
Melkein kaikki leikkaukset tehdään vanhuksille tarpeettomasti, koska jos moinen kuolee kukaan ei kysele perään ja valtio maksaa koko lystin, sit ens kuulle heti uus leikkaus missä korjaillaan aikasemman leikkauksen komplikaatioita.
Elämänlaatu ja pituus laskee niillä potilailla kun lehmänhäntä ja veronmaksaja maksaa.
Minä olen jo vuosia ihmetelly et tästä ei puhuta, onks se siks et lääkärit uhkailee muuttavansa ulkomaille jos niitä yritetään saada töihin?
Minun puolesta voisivat sitten mennä, koulutetaan uudet tilalle ja kielletään koko valtion tuilla toimiva yksityinen jos ei pärjää ilman loputonta määrää verovaroja jotka on kaikki pois julkisilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeitä maksetaan 37 miljardia ja niistä 4/5 osaa maksetaan nyt työssäkäyvien palkkojen eläkemaksuista.
Ansiosidonnaista maksettiin viime vuonna vain 1,9 miljardia ja siitä leikattiin 400 € KUUKAUDESSA ja työt on pätkätöitä.
Tosin me työikäiset emme aio osallistua eläkeläisten hoitoon, että kurjat ajat myös eläkeläisille tulossa.
Sama odottaa teitä nyt työikäisiä. Koston kierre on ihana.
Ehei. Nykyvanhemnilla on hyvät välit lapsiinsa toisin kuin kuspäisillä boonereilla. Kuolinilmoituksia on ihana lukea Hesarista, suurin osa 40-luvulla syntyneitä.
Miten ne teitä boonereita jaksaisivat hoitaa, kun työn tekokin on niin raskasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vaihtoehtoina on olla ilman hoitoa vs dystopisten sarjakuvahirviö lääkärien leluna ja rahalehmänä niin arvaas 6 kertaa kumman mä valitsen?
Se ettei perheet hanki lapsia ei johdu rahasta vaan lapset koetaan liian sitoviksi.
Ei enää lomilla matkusteltaisi ihanilla lomamatkoilla (vauvavuosina), muutkin riennot, kuntosalit, ystävien kanssa juhliminen, olisi vaikeampaa. Kotityöt lisääntyisivät, lapset nähdään haittana.
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin monta kertaa, olenko itse kirjoittanut tekstin. Sama pettymys yhteiskuntaan. Verot menee jonnekin muualle kuin meidän ikäpolvelle, jotka tällä hetkellä kannamme suurimman vastuun työelämässä ja pienistä tulevaisuuden suomalaisista.
No sehän on veronmaksun idea. Työtä tekevät maksavat, lapset ja vanhukset ja muut itsestään huolta pitämään kykenemättömät hoidetaan. Ei niitä veroja itselle makseta. Hyödyt systeemistä sitten, kun itse tarvitset apua.
Mielestäni lapsiperheet ovat niitä, jotka yhteiskunnassa eniten tarvitsevat apua ja tukea. Matalan syntyvyyden aikana kun joku viitsii tuottaa uusia suomalaisia.
Mutta kun nyt lisääntyvät eniten ne, joilla on lapsilleen kaikkein vähiten annettavaa, ja joiden lapset todennäköisesti eivät ole yhteiskunnan tukipilareita.
Meillä on moninkertainen verotus taakkana.
On tuloverot, jotka ovat maailman korkeimpia.
On ALV, joka on maailman korkeimpia - 25.5%
On valtavat eläkemaksut, jotka muodostavat toisen verotusjärjestelmän. Tämånkin kustannus on hirvittävän korkea - noin 25%.
Mitä noiden jälkeen palkansaajalle jää? Ei juuri mitään vaikka tulit olisivat melko hyvätkin. Tämä on syy miksi nuoremmat ikäluokat taistelevat tavallisen elämisenkin suhteen.
Uusien sukupolvien elämänarvot ovat aivan erilaiset. Nykyään ei saa kieltää mitään, fyysinen kuritus on kielletty, mieltä voi muutella miten haluaa. Aikaisemmin toteltiin kun sanottiin, tai tuli remmistä. Töitä tehtiin kun se oli yhteiskunnan oletus, nyt ei tehdä jos ei huvita, yhteiskunta elättää.
Kyllä mä sanoisin, että ihmiset saavat kiittää itseään tästä tilanteesta. Näin 60-luvulla syntyneenä en mä voi kuin ihmetellä tätä touhua. Koiristakin tulee mahdottomia jos niitä ei kouluteta ja rajoja aseteta.
Vierailija kirjoitti:
Se ettei perheet hanki lapsia ei johdu rahasta vaan lapset koetaan liian sitoviksi.
Ei enää lomilla matkusteltaisi ihanilla lomamatkoilla (vauvavuosina), muutkin riennot, kuntosalit, ystävien kanssa juhliminen, olisi vaikeampaa. Kotityöt lisääntyisivät, lapset nähdään haittana.
Söpöä. Minä en ole kertaakaan eläissäni käynyt ulkomailla tai kuntosalilla. Tällaista se on, kun joku kurppa laittaa sanoja nuorten suuhun, eikä kuuntele, mitä nuorilla on sanottavana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vaihtoehtoina on olla ilman hoitoa vs dystopisten sarjakuvahirviö lääkärien leluna ja rahalehmänä niin arvaas 6 kertaa kumman mä valitsen?
Sen hoidon tietysti, koska sinulla on oikeus jne jne.
Minä olen 38-vuotias ja täysin päinvastainen kokemus. Aloin opiskella vielä toista tutkintoa 5 vuotta myöhemmin, joten tunnen joukon AP:n ikäisiä dippainssejä. En tiedä yhtäkään, joka olisi työtön. Ensimmäisissä kesätöissä monet menit haalaritöihin Outokummulle valssaamaan terästä, ylitöitä sai tehdä niin paljon kuin halusi ja joillakin nettopalkka ylitti 5k kuukaudessa.
Jos ei halunnut tehdä tehdä kesätöitä, niin opintotuki virtasi ja päälle sai vielä lähes korotonta opintolainan jos halusi elää kuin kuningas. Väliin osunut talousromahdus antoi loistavan mahdollisuuden käyttää opintolainan myös osakesijoituksiin.
Nollakorkojen ansiosta jopa heikompipalkkaisesta duunarista saattoi tulla asuntokuningas. Ei tarvinnut edes oikein edes osata mitään, kun jokainen sijoitusasunto tuotti kuin itsestään positiivista kassavirtaa, ihan pikkuruisella pintarempalla arvo nousi kymppitonneja, lainat sai helposti uudelleenrahoitettua, ja oli mahdollisuus hankkia hetkessä isompi omaisuus.
Lisäksi nämä vuodet ovat olleet niin täynnä mahdollisuuksia: talousvaihtelun tuoma mahdollisuus hypätä mukaan sijoittamiseen, kryptovaluuttojen nousu (joko ihan vain pienellä ostolla bitcoinia, tai lähteä mukaan kryptovaluuttapalveluiden kehitykseen), uskomattomat mahdollisuudet asuntomarkkinoilla jne. Kaiken sen aikaa on ollut mahdollisuus opiskella, saada rahoitusta opinnoille, opiskelijan asumislisä parantui asumistueksu, jopa lapsista maksetaan lapsilisä (korkoa korolle ilmiön ansiosta lapsesta mahdollista tehdä miljonääri) jne.
Minusta tuntuu, että koko ajan on niin uskomattomia mahdollisuuksia, yhteiskunta tukee ja kantaa, että ihmettelen miten ennen on selvitty, kun tuollaisia mahdollisuuksia ei ole ollut - tai ehkä joku pieni mahdollisuus pariin sataan vuoteen.
Asia josta on vasta viimevuosina alettu kunnolla puhumaan on huoltosuhteen vääristyminen. Jo vuosikymmeniä on tiedetty että kun suuret ikäluokat eläköityvät ollaan vaikeuksissa. Silti sille asialle ei tehty mitään vaan suuret ikäluokat maksoivat ennätyksellisen pieniä eläkemaksuja koko työuransa ajan. He loivat itseään hyödyttävän eläkejärjestelmän superkarttumineen ja eläkeputkineen. Eläkkeelle myös jäätiin paljon nuorempana ja hyväkuntoisempana. Eläkkeet olivat ja ovat paljon parempia kuin ne tulevat nuoremmilla ikäpolvilla olemaan. Ei turhaan puhuta ahneesta sukupolvesta. Tunnettu talousnobelisti käsitteli aihetta Hesarin jutussa ja myönsi oman sukupolvensa ahneuden - ja sai ikäluokkansa vihat päälleen.
Nyt on onneksi alettu puhua sukupolvien välisestä oikeudenmukaisuudesta, on jopa väläytelty eläkkeiden leikkaamista. Ikävä kyllä on herätty liian myöhään tajuamaan tilanteen vakavuus. Suurten ikäluokkien hoivamenot kasvavat, työttömyys on huipussaan ja työntekijät uupuvat taakkansa alle koska monella työpaikalla työmäärä on kohtuuton tehostustoimien ansiosta. Uusia ihmisiä ei palkata eläkkeelle jäävien tilalle vaan työt jaetaan muille työntekijöille. Yt-neuvottelut uhkaavat monella alalla. Vaikka eläkkeiden leikkaamisesta puhutaan se voi olla mahdoton tie koska eläkkeet nauttivat perustuslain suojaa.
Vierailija kirjoitti:
Jaaha, pienipalkkainen, joka maksaa tonnin veroja kuussa?
Ihan hyvin voi maksaa veroja tonnin kuussa.
Autoilua verotetaan paljon ja aina kun raha vaihtaa omistajaa niin on alv.
Vierailija kirjoitti:
Luin monta kertaa, olenko itse kirjoittanut tekstin. Sama pettymys yhteiskuntaan. Verot menee jonnekin muualle kuin meidän ikäpolvelle, jotka tällä hetkellä kannamme suurimman vastuun työelämässä ja pienistä tulevaisuuden suomalaisista.
miten kolmekymppiset kantavat tällä hetkellä suurimman vastuun työelämässä? mukana on paljon vielä meitä viiskymppisiäkin, jotka jo vuosikymmeniä ovat sinnitelleet mukana (akateemisissa) pätkätöissä. meidän tukkona oli todella ne suuret ikäluokat. heidän lapsiaan, siis ikäluokkaani ja kilpailua paljon (huolimatta pienistä perheistä). ikäiseni ovat joutuneet hankkimaan muutamia ammatteja ja pärjäilemään. opittiin joustavaksi varsinkin työelämässä. (kokemusta voin toki antaa ammatissani eteenpäin.) sitä varallisuutta ei sitten em. syistä kertynyt, onneksi sentään töitä on. lapset opiskelevat vielä jonkin aikaa. heille ei ollut enää entisaikojen luksusopintotukia. omat vanhemmat tarvitsevat myös apua. ei ole heillekään tukia entiseen malliin, edes kapasiteettia. mitä jos otettais laput silmiltä ja sormet korvista...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Söpöä. Minä en ole kertaakaan eläissäni käynyt ulkomailla tai kuntosalilla. Tällaista se on, kun joku kurppa laittaa sanoja nuorten suuhun, eikä kuuntele, mitä nuorilla on sanottavana.
Ei sitten tutkimuksen mukaan varmaan kukaan muukaan ole, kun et sinäkään.
Olen samaa mieltä siitä, että elintaso on laskenut verrattuna vanhempiini.
Vanhempani olivat duunareita. Köyhistä perheistä lähtöisin, säästäväisiä luonteeltaan. Ostivat 90-luvulla käteisellä uuden omakotitalon. Samat työpaikat heillä vielä nykyäänkin. Palkat suomalaista keskitasoa. Varmaan siinä 3000€.
Olen 30-vuotias ja myös koko ikäni säästänyt, opiskellut, tehnyt työtä ja saanut lapsen pari vuotta sitten. Ei ole varaa omakotitaloon. Ei edes rintamamiestaloon pikkukaupungin keskustan läheisyydestä. Ehkä just ja just olisi mahdollista ostaa, kun molemmat menevät töihin ja palkka 3500 kummallakin. Sekä minulla että puolisollani yliopistotutkinto. Stressaava työ ja siihen suhteessa pieni palkka.
Isoin juttu mielestäni tässä on se, ettei tällä peruspalkalla, joka nykyään vaatii käytännössä vähintään sen. 6-7 vuoden opiskelun lukion jälkeen, saa ostettua mitään omakotitaloa työpaikan läheltä. Uusi omakotitalo tai remontoitu toivottavasti homeeton rintamamiestalonmaksaa 350.000-400.000? Opiskeluajat eletty opintolainalla ja hanttihommilla. Lainanlyhennys korkoineen 1500€ ja maksuaika 25 vuotta.
Jäädään kerrostaloon asumaan. Haluaisin toisen lapsen, mutta aika iso kustannus sitoutua tuollaiseen lainaan.
Vanhemmat eivät ymmärrä. Ovat pettyneitä, kun heidän mielestä omakotitaloon muuttaminen on sellainen merkkipaalu elämässä. Pitävät meitä epäonnistuneina. Itse odotan romahdusta asuntojen hintoihin.
En ole terveyskeskuspalveluja itse käyttänyt lapsen synnytystä enempää, mutta ainakin hätätapauksissa näyttää olevan erittäin tasokas palvelu, joten luotto "hyvinvointialueisiin" ei ole vielä mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on moninkertainen verotus taakkana.
On tuloverot, jotka ovat maailman korkeimpia.
On ALV, joka on maailman korkeimpia - 25.5%
On valtavat eläkemaksut, jotka muodostavat toisen verotusjärjestelmän. Tämånkin kustannus on hirvittävän korkea - noin 25%.
Mitä noiden jälkeen palkansaajalle jää? Ei juuri mitään vaikka tulit olisivat melko hyvätkin. Tämä on syy miksi nuoremmat ikäluokat taistelevat tavallisen elämisenkin suhteen.
Niin, no vain käyttötavaralla alv on 25,5%. Terveydenhuollon alv on 0%, joka on maailman halvimpia.
Vierailija kirjoitti:
Vanhukset nielevät yhteiskunnan resurssit. Eläkkeet ja hoitomenot ovat valtavat. Eläkemaksujen aiheuttamat korkeat palkan sivukulut aiheuttavat sen, että palkat ovat pieniä ja työttömyys korkealla. Kaikkialta täytyy säästää esim. koulutuksesta, mikä lisää kurjistumisen kierrettä. Hyvinvointivaltion ylläpitäminen on mahdotonta tällä väestöpohjalla.
Se on juuri näin, ja kierre syvenee, kun lapsia ei enää uskalla tehdä. Kuten aloittajakin jätti yhteen vaikka enemmän toivoi. Meno on syöksykierrettä aina vaan huonompaan suuntaan. Oman jälkikasvun puolesta todella pelottaa.
Tyytymättömiä ovat siis varakkaiden perheiden "nuoriso" joka täällä kirjoittelee. Heidän vanhemmillaan ollut ura, asuvat omakotitaloissa ekä lapsella joka ei ole vielä 10 vuotta ollut (25 v töihin) töissä ole vielä samaa.
Kirjoittajat eivät tiedä ja tunne sitä vanhusporukkaa joka asuu vuokrakerrostaloissa vielä boomerinakin pienellä eläkkeellä. Tässä asun vanhusvoittoisessa omistuskerrostalossa, työväenluokkaisia ihmisiä, kolmioissa on lapset kasvatettu.
Esim omilla lapsillani on valtavasti asiat paremmin kuin isällään ja minulla koskaan, saati saman ikäisinä. Ja ovat saanret yhteiskunnalta jo enemmän kuin me kansakoulun käyneet. Laosiperhe-etuutensa ihan toista luokkaa kuin heidän lapsuudessaan.
Jaaha, pienipalkkainen, joka maksaa tonnin veroja kuussa?