Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koen, että yhteiskunta on pettänyt minun sukupolveni

Vierailija
01.10.2024 |

Olen 34-vuotias.

Minä kävin kiltisti kouluni ja kaikki kouluvuodet hoettiin "sitten kun olette työelämässä, niin suurten ikäluokkien jäädessä eläkkeelle saatte valita työpaikkanne". Ollessani lukiossa vuonna 2008 iski lama, josta ei ole koskaan toivuttu kunnolla. Suurten ikäluokkien työpaikkoja ei avattukaan, vaan eläköityessä virat lakkautettiin ja työt jaettiin muille. Opiskelin yliopistossa vakaana pidetyn alan tutkinnon, mutta alalla on ollut paljon pätkätöitä ja työttömyyttä. Itse olen saanut vakituisen työpaikan, mutta palkka ei päätä huimaa. Palkka ei tule koskaan nousemaan millekään huipputasolle. Töitä on tosi paljon ja työ uuvuttaa, sillä nykyisin tehdään useamman ihmisen työt kuin ennen. Työtahti on kiristynyt ja vaatimustaso koventunut.

Asuntojen hinnat ovat kalliit, koska minun ja puolison työt ovat pk-seudulla eikä töiden vuoksi ole mahdollisuutta muuttaa muualle. Siinä missä sain asua lapsuudessani isossa omakotitalossa, täytyy nykyisellä hintatasolla tyytyä rivitaloon/kerrostaloon. Terveydenhuollosta on karsittu hurjasti palveluita eikä lapsellemme järjesty juuri mitään perustarkastuksia tms, jotka olivat lapsuudessani itsestäänselvyys. Halusimme puolison kanssa elää lapsiperhe-elämää, mutta lapsiluku jäi yhteen. Kahden hieman alle keskituloisen palkoilla ei ole vara kustantaa useammalle lapselle kaikkea olettaen, että terveydenhuolto menee tästä vieläkin huonommaksi. Lapsia ja lapsiperheitä kohtaan ilmapiiri on koventunut, empatiaa ja tukea on vaikea saada. Tukiverkkoja meillä ei ole, eikä yhteiskunta tarjoa lapsiperheille samanlaisia tukimuotoja kuin vuosikymmeniä sitten.

Maksan monen muun tavoin joka kuukausi melkoisen summan veroja (kyllä se noin tonni tuntuu minun lompakossani), mutta yhteiskunta sakkaa. Tiet on kuoppaisia ja vailla päällystämistä, julkiseen terveydenhuoltoon en saa aikuisena aikoja, paikalliset koulut ovat homeessa jne. Välillä mietin, miten ikäisilleni on jäänyt huonot kortit käteen. Työelämä on todella vaativaa, palkkojen myötä ostovoima on huono, asunnot ovat kalliita, yhteiskunnan peruspalvelut eivät enää toimi jne.

Ap

Kommentit (314)

Vierailija
101/314 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hyväkuntoinen (toistaiseksi ainakin) kasikymppinen. Kuka tulisi ja tappaisi, ettei tarvitsisi olla näiden lumihiutaleiden harmina? Ainut lohdutus on se, että on yksi hujaus, kun itsekin ovat samassa tilanteessa, nuorempien haukuttavana.

Vierailija
102/314 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen samaa ikäluokkaa, ja näen suurimpana ongelmana sen, että minun ikäisilläni ei yksinkertaisesti ole varaa hankkia lapsia. Kahden aikuisen keskipalkalla on varaa yhteen lapseen, ehkä kahteen. Kuten tiedetään, niin 2 lasta ei riitä ylläpitämään väestöä, etenkin kun yhä useampi ei tahdo sitä yhtäkään. Ikäpyramidi on päälaellaan, mikä on tiedetty jo kohta sata vuotta, eikä asialle ole tehty mitään. Asiaa ei auta sekään, että kaikki virkaatekevät ja poliitikot ovat todellisuudesta irtaantuneita vanhuksia. 

Minä olen laittanut toivoni Z-sukupolveen. Heillä tulevaisuus näyttää vieläkin ankeammalta kuin kenelläkään tähän asti. Toivottavasti he saavat tarpeekseen ja aiheuttavat yhteiskunnan murroksen. Me milleniaalit ja X:ät nukuttiin, ja nyt on liian myöhäistä, lisääntymisikä valuu läpi sormien. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/314 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen ap:lle muuttoa ulkomaille jos on mahdollista. Näin tekivät omat korkestikoulutetut lapseni. 

Mamuksi menevät.

Vierailija
104/314 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiperheitten vanhemmat valittaa että verot menee joillekin muille.  Kyllä lapsiperheet ovat ne suurimmat saajat. Veroilla heidän lastensa päivähoidot ja koulut rahoitetaan, lapsilisät, äitiysetuudet, hammashoidot, puheopetukset , adh-tutkimukset, esikoulukin on nykyisin maksuton.

Lapsiperheiden pitäisi olla ihan hiljaa kyllä.

Vierailija
105/314 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iäkkäät itsekkäät heinäsirkat syövät yhteiskunnan varat.

No heinäsirkkoja tai ei, mutta tottahan tämä on.

Tämän päivän nuorilla aikuisilla ei ole rahaa esim. Perustaa niin suurta perhettä kun haluaisivat, koska eläkemaksut vievät palkasta yli neljänneksen ja tuloveroprosentti on myös korkea. Eläkemaksut menevät suoraan iäkkäille eläkeläisille ja verotuloistakin suuri osa, sillä vanhukset käyttävät eniten sotepalveluita.

Ja sitten ihmetellään, kun nuoret ei hanki suuria perheitä. Heillä ei ole varaa, kun välillisesti he kustantavat tämän paisuvan eläkeläisarmeijan alämän!

Vierailija
106/314 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen samaa ikäluokkaa, ja näen suurimpana ongelmana sen, että minun ikäisilläni ei yksinkertaisesti ole varaa hankkia lapsia. Kahden aikuisen keskipalkalla on varaa yhteen lapseen, ehkä kahteen. Kuten tiedetään, niin 2 lasta ei riitä ylläpitämään väestöä, etenkin kun yhä useampi ei tahdo sitä yhtäkään. Ikäpyramidi on päälaellaan, mikä on tiedetty jo kohta sata vuotta, eikä asialle ole tehty mitään. Asiaa ei auta sekään, että kaikki virkaatekevät ja poliitikot ovat todellisuudesta irtaantuneita vanhuksia. 

Minä olen laittanut toivoni Z-sukupolveen. Heillä tulevaisuus näyttää vieläkin ankeammalta kuin kenelläkään tähän asti. Toivottavasti he saavat tarpeekseen ja aiheuttavat yhteiskunnan murroksen. Me milleniaalit ja X:ät nukuttiin, ja nyt on liian myöhäistä, lisääntymisikä valuu läpi sormien. 

Eikös se netti vie aikaa niin ettei edes jaksa sitä toimintaa miten lapset alulle pannaan.

Yhteiskuntahan tukee lapsiperheitä eikä nyt välttämättä tarvitse lasten huoneen kalustus olla kullasta ja vaatteet boutique-mallustoa.

Vierailija
107/314 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeitä maksetaan 37 miljardia ja niistä 4/5 osaa maksetaan nyt työssäkäyvien palkkojen eläkemaksuista.

Ansiosidonnaista maksettiin viime vuonna vain 1,9 miljardia ja siitä leikattiin 400 € KUUKAUDESSA ja työt on pätkätöitä.

Tosin me työikäiset emme aio osallistua eläkeläisten hoitoon, että kurjat ajat myös eläkeläisille tulossa.

Sama odottaa teitä nyt työikäisiä. Koston kierre on ihana.

Vierailija
108/314 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein typerin hokema mitä olen suurten ikäluokkien edustajien sanomana kuullut on "lapsi tuo leivän tullessaan". Ei muuten tuo, tiedoksi vaan.  Sama ikäpolvi toisaalta vaan käveli uuteen työpaikkaansa, ja monilla on sekä talo ja mökki. Luksus johon nykyään ei ole varaa kuin korkeakoulutetuilla insinööreillä joiden palkka alkaa vitosella.

Vierailija
109/314 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka työskentelee pk seudulla, voi asua muualla. Itse tehnyt niin jo 20 vuotta ja velaton omakotitalo alla :)

Katselee vain sopivan matkan päästä, jotta työmatkat sujuu. Moni yllättyy, kun ei se helsingin sisällä julkisilla kulkeminenkaan niin nopeaa aina ole. Sama aika voi mennä, vaikka kilometrejä olisikin moninkertaisesti.

Vierailija
110/314 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka vuosi menee yli 5 miljardia eli 5000 miljoonaa (= viiden kilometrin nippu 100€ seteleitä) ma@hanmuuton kustannuksiin täällä kotimaassa. 

Kannattiko ulvoa rajat auki ja äänestää puolueita jotaka halusivat pelihetkiä?

Vierailija
111/314 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkein typerin hokema mitä olen suurten ikäluokkien edustajien sanomana kuullut on "lapsi tuo leivän tullessaan". Ei muuten tuo, tiedoksi vaan.  Sama ikäpolvi toisaalta vaan käveli uuteen työpaikkaansa, ja monilla on sekä talo ja mökki. Luksus johon nykyään ei ole varaa kuin korkeakoulutetuilla insinööreillä joiden palkka alkaa vitosella.

Kiukuttaako sinua omat huonot valinnat vai miksi olet noin pahantuulinen heti aamusta! 

Vierailija
112/314 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeitä maksetaan 37 miljardia ja niistä 4/5 osaa maksetaan nyt työssäkäyvien palkkojen eläkemaksuista.

Ansiosidonnaista maksettiin viime vuonna vain 1,9 miljardia ja siitä leikattiin 400 € KUUKAUDESSA ja työt on pätkätöitä.

Tosin me työikäiset emme aio osallistua eläkeläisten hoitoon, että kurjat ajat myös eläkeläisille tulossa.

Sama odottaa teitä nyt työikäisiä. Koston kierre on ihana.

Ehei. Nykyvanhemnilla on hyvät välit lapsiinsa toisin kuin kuspäisillä boonereilla. Kuolinilmoituksia on ihana lukea Hesarista, suurin osa 40-luvulla syntyneitä.

Vierailija
113/314 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ihan hyvin on varaa. Vaaditte vaan liian korkeata elintasoa.

Vierailija
114/314 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen alamäki alkoi 2000-luvun alussa. Nokia ja metsäteollisuus kuun taantui niin valtion verotulot väheni kun taas samalla valtion menot on paisunu vuosi vuodelta. 

Kaikille ei enää riitä töitä ja vielä vähemmälle riittää sellaista työtä mistä saa sellaista palkkaa että voi ostaa asunnon,auton ja on varaa lapsiin. 

Palkat on toki noussu vuosien aikaaa mutta niin on myös hinnat ja verotus.

Vierailija
115/314 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiukuttaako sinua omat huonot valinnat vai miksi olet noin pahantuulinen heti aamusta! 

Kiukuttaako haudan kutsu jo heti aamutuimaan?

Vierailija
116/314 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tällaista ajattelua. Yhteiskunta ei ole luvannut sinulle yhtään mitään, eikä ole vastuussa pettymyksistäsi. Joku ihminen voi niin tehdä, mutta yhteiskunta ei osaa lupailla ja puhua mitään. Yhteiskunta ei ole velvollinen tosi asiassa meitä elättämään, vaikka olemme siihen tottuneet -ja vaikka se hyvä onkin. Ihan suoraan sanottuna ajattelen, ettei tälla tavalla ajattelevilla ole MITÄÄN käsitystä siitä, millaisessa todellisuudessa muu maailma elää. Itse olen loputtoman kiitollinen siitä, mitä tämä yhteiskunta on jo minulle tarjonnut, vaikka nyt tiukemmat ajat onkin. Ymmärrättekö, mitä yhteiskunta meille on jo maksanut, ihan ilmaiseksi.

Esiopetus. Sinä maksat: Et mitään. Yhteiskunta maksaa puolestasi: 6713€ /vuosi

Peruskoulu. Sinä maksat: Et mitään. Yhteiskunta maksaa: 9975€ /vuosi

Lukio. Sinä maksat: Et mitään. Yhteiskunta maksaa: 8535€ /vuosi

Ammatillinen koulutus. Sinä maksat: Et mitään. Yhteiskunta maksaa: 10 665€ /vuosi

Yliopisto. Sinä maksat: Et mitään. Yhteiskunta maksaa: 8887€/vuosi

Kirjasto. Sinä maksat: Et mitään. Yhteiskunta maksaa: 4,3€ /laina

Siitä voi laskeskella, mitä pelkästään peruskoulu on maksanut kohdallasi.

Sen päälle ilmaiset neuvolat, terveydenhuolto, käsittämätön ihme: asumistuki (valtio on maksanut 80% vuokrasta esim. opiskelijoille, aivan utopistinen ajatus lukuisissa maissa!), opintotuki (ilmaista rahaa tilille joka kuukausi), lapsilisät jne. jne. jne.

Ja sitten täällä itketään ja valitetaan, kun hyvinvointiyhteiskunta on ajettu alas ja eletään kuin itäbloksissa. Just.

Vierailija
117/314 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiukuttaako haudan kutsu jo heti aamutuimaan?

No ei vielä, olen 44-vuotias.

Vierailija
118/314 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsiperheitten vanhemmat valittaa että verot menee joillekin muille.  Kyllä lapsiperheet ovat ne suurimmat saajat. Veroilla heidän lastensa päivähoidot ja koulut rahoitetaan, lapsilisät, äitiysetuudet, hammashoidot, puheopetukset , adh-tutkimukset, esikoulukin on nykyisin maksuton.

Lapsiperheiden pitäisi olla ihan hiljaa kyllä.

Kaikki ovat nuo edut saaneet jo pitkän aikaa. Nykyään sama palkka kuin 10 vuotta sitten tarkoittaa n. 600e vähemmän rahaa käytössä. Siinä ei lohduta, jos lapsilisää heitetään satanen päälle ja huudetaan, että pääseehän muksut kouluun ilmaiseksi, kuten kaikilla muillakin ovat päässeet. Nyt siellä koulussakaan ei enää edes opeteta lasta lukemaan.

Vierailija
119/314 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkijat,tohtorit,asiantuntijat ja päättäjät kun puhuu sekä pätee alhaisesta syntyvyydestä niin he eivät vaan ymmärrä sitä että syntyvyys on alhaista koska

-ei ole varaa lapsiin

-ei ole kumppania

-ei vaan haluta lapsia 

Kyseiset ihmiset puhuu ihan asioiden vierestä, miksi he eivät voi sanoa asioita niin kuin ne on?

Vierailija
120/314 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ikäihmisille ei varmana tehdä leikkauksia, sillä niissä on suuri riski kuolla tai saa kiputiloja entisestään. Älä keksi päästä noita. "

Melkein kaikki leikkaukset tehdään vanhuksille tarpeettomasti, koska jos moinen kuolee kukaan ei kysele perään ja valtio maksaa koko lystin, sit ens kuulle heti uus leikkaus missä korjaillaan aikasemman leikkauksen komplikaatioita.

Elämänlaatu ja pituus laskee niillä potilailla kun lehmänhäntä ja veronmaksaja maksaa.

Yksityistetään, laatu nousee ja hinta laskee kun saadaan kaikki valvonta pois!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kahdeksan