Koen, että yhteiskunta on pettänyt minun sukupolveni
Olen 34-vuotias.
Minä kävin kiltisti kouluni ja kaikki kouluvuodet hoettiin "sitten kun olette työelämässä, niin suurten ikäluokkien jäädessä eläkkeelle saatte valita työpaikkanne". Ollessani lukiossa vuonna 2008 iski lama, josta ei ole koskaan toivuttu kunnolla. Suurten ikäluokkien työpaikkoja ei avattukaan, vaan eläköityessä virat lakkautettiin ja työt jaettiin muille. Opiskelin yliopistossa vakaana pidetyn alan tutkinnon, mutta alalla on ollut paljon pätkätöitä ja työttömyyttä. Itse olen saanut vakituisen työpaikan, mutta palkka ei päätä huimaa. Palkka ei tule koskaan nousemaan millekään huipputasolle. Töitä on tosi paljon ja työ uuvuttaa, sillä nykyisin tehdään useamman ihmisen työt kuin ennen. Työtahti on kiristynyt ja vaatimustaso koventunut.
Asuntojen hinnat ovat kalliit, koska minun ja puolison työt ovat pk-seudulla eikä töiden vuoksi ole mahdollisuutta muuttaa muualle. Siinä missä sain asua lapsuudessani isossa omakotitalossa, täytyy nykyisellä hintatasolla tyytyä rivitaloon/kerrostaloon. Terveydenhuollosta on karsittu hurjasti palveluita eikä lapsellemme järjesty juuri mitään perustarkastuksia tms, jotka olivat lapsuudessani itsestäänselvyys. Halusimme puolison kanssa elää lapsiperhe-elämää, mutta lapsiluku jäi yhteen. Kahden hieman alle keskituloisen palkoilla ei ole vara kustantaa useammalle lapselle kaikkea olettaen, että terveydenhuolto menee tästä vieläkin huonommaksi. Lapsia ja lapsiperheitä kohtaan ilmapiiri on koventunut, empatiaa ja tukea on vaikea saada. Tukiverkkoja meillä ei ole, eikä yhteiskunta tarjoa lapsiperheille samanlaisia tukimuotoja kuin vuosikymmeniä sitten.
Maksan monen muun tavoin joka kuukausi melkoisen summan veroja (kyllä se noin tonni tuntuu minun lompakossani), mutta yhteiskunta sakkaa. Tiet on kuoppaisia ja vailla päällystämistä, julkiseen terveydenhuoltoon en saa aikuisena aikoja, paikalliset koulut ovat homeessa jne. Välillä mietin, miten ikäisilleni on jäänyt huonot kortit käteen. Työelämä on todella vaativaa, palkkojen myötä ostovoima on huono, asunnot ovat kalliita, yhteiskunnan peruspalvelut eivät enää toimi jne.
Ap
Kommentit (314)
Iäkkäät itsekkäät heinäsirkat syövät yhteiskunnan varat.
Vierailija kirjoitti:
Se taitaa olla niinpäin että nyky sukupolvi on pettänyt aiemmat mm lopettamalla veronmaksajien teon eli lisääntymisen tänne. Tässä on aiemmat sukupolvet tavallaan tehneet pohjat joille olisi hyvä rakentaa uutta, mutta eikun valitetaan kaikesta. Kaikki lähti sotien jälkeen lähes nollista. En kuitenkaan usko kaikki syy on nuorisossa pelkästään vaan osa siitä menee heikon eeuun ja valuuttana euron piikkiin. Tuo euro oli ja on suomelle kuin nokian death kiss wintoosan kanssa.
Miksi näin surkeaan maahan lapsia pitäisi tehdä? Kyllä ne ihmiset jotka on olleet päättämässä asioista ovat pettäneet nuoremmat sukupolvet.
Tämä ei ole hyvä maa, täällä ei työtä arvosteta koska palkat on surkeita täällä ja päättäjät joka vuosi haluaa kurjistaa ihmisten elämää täällä holhoamisella sekä verotuksella.
Suosittelen ap:lle muuttoa ulkomaille jos on mahdollista. Näin tekivät omat korkestikoulutetut lapseni.
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaisi tietää miksi terveydenhuolto on ajettu alas. Mitä siellä kulisseissa on puhuttu. Sotien jälkeen haluttiin rakentaa hyvinvointivaltio. Nyt se halutaan tuhota. Liian kauan ollut liian hyvin? Vai eikö ihmisillä saa olla hyvin? Tämä ei ole enää se esimerkillinen valtio, joka se joskus oli. Yksityiselläkään käynti ei takaa, että saa hyvää hoitoa.
Tämä tärkeetä !
Mitä terveydenhoitoa 34-vuotias tarvitsee? Työpaikoilla on työterveys.
Rutinaa ja ritinää on terapioita on ihmisten elämä nykyisin.
Lapsioerhrilläkin etuuksia enemmän kuin koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnaista sai 2 vuotta jo 1990-luvulla 30 vuotta sitten. Miksi se nyt leikattiin. Eläkeläisten sukupolvi sai ansiosidonnaista.
Varmaan siksi koska suomen valtion menot on paisunu niin paljon vuosien mittaan että pakko leikata koska tulot ei enää riitä kattamaan menoja. Ei päättäjät huvikseen leikkaa.
Eläkkeitä maksetaan 37 miljardia ja 1,9 miljardin ansiosidonnaisesta leikattiin 400 kuukaudessa.
Nyt on käsittelyssä potkulaki, kohta saa julkiselta irtisnoa kalleimmat työntekijät helposti eli ne joille on kertynyt kokemuslisiä ja 38 lomapäivää.
Olen 10 vuotta vanhempi kuin ap, ja sinänsä samaa mieltä mutta kyllä yhteiskunta on pettänyt ihan kaikki- ei pelkästään sinun sukupolveasi.
Myös minä koen tulleeni petetyksi- olen mm maksanut eläkemaksuja useamman vuoden ennen kuin ne alkoivat kertyä minulle itselleni.
Vanhempani on maksaneet aikoinaan järkyttäviä korkoja asuntolainastaan ja saavat nyt minimieläkettä- rahaa talon isoihin remontteihin heillä ei ole koska lama-aikaan ei pystynyt säästämään.
Maksan ap,n tavoin myös tonnin kuussa veroja mutta lähin terveysasema lopetetaan, päivystykseen kielletään menemästä jos ei ole pää kainalossa ja tiet on surkeita. Ruoan ja sähkön hinta on noussut kaikille.
Mielestäni Suomen alas ajo alkoi kun sähköyhtiö myytiin ulkomaisille sijoittajille ja sen jälkeen Juha Sipilän hallitus pyrki lestojen tavoin hyötymään verotuotoista vain itse muista piittaamatta. (Tästä löytyy useampi lehtijuttu takavuosilta, mm miljoonia rahaa takovat tuulivoimayhtiöt, niissä istuu Sipilän vävyä ym kalakavereita ja tuet rullaa edelleen)
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaisi tietää miksi terveydenhuolto on ajettu alas. Mitä siellä kulisseissa on puhuttu. Sotien jälkeen haluttiin rakentaa hyvinvointivaltio. Nyt se halutaan tuhota. Liian kauan ollut liian hyvin? Vai eikö ihmisillä saa olla hyvin? Tämä ei ole enää se esimerkillinen valtio, joka se joskus oli. Yksityiselläkään käynti ei takaa, että saa hyvää hoitoa.
Tää nykyinen on "vain hyvinpärjääville ja paskat muista" - valtio.
Nyky-Suomi on jo nyt sama kun joku entinen Itä-Blokin maa. Kaikki rapistuu. Esim. kouluissa lapsia ei enää opeteta edes lukemaan 😳
Osa yrityksistä maksoi yhtä paljon osinkoja mitä sai yritystukia.
Vierailija kirjoitti:
Olen 10 vuotta vanhempi kuin ap, ja sinänsä samaa mieltä mutta kyllä yhteiskunta on pettänyt ihan kaikki- ei pelkästään sinun sukupolveasi.
Myös minä koen tulleeni petetyksi- olen mm maksanut eläkemaksuja useamman vuoden ennen kuin ne alkoivat kertyä minulle itselleni.
Vanhempani on maksaneet aikoinaan järkyttäviä korkoja asuntolainastaan ja saavat nyt minimieläkettä- rahaa talon isoihin remontteihin heillä ei ole koska lama-aikaan ei pystynyt säästämään.
Maksan ap,n tavoin myös tonnin kuussa veroja mutta lähin terveysasema lopetetaan, päivystykseen kielletään menemästä jos ei ole pää kainalossa ja tiet on surkeita. Ruoan ja sähkön hinta on noussut kaikille.
Mielestäni Suomen alas ajo alkoi kun sähköyhtiö myytiin ulkomaisille sijoittajille ja sen jälkeen Juha Sipilän hallitus pyrki lestojen tavoin hyötymään verotuotoista vain itse muista piittaamatta. (Tästä löytyy useampi lehtijuttu takavuosilta,
Vakuutus ei korvaa vanhoja putkia, jos tulee vesivahinko esim. 1970-luvun.
Moni työssäkäyvä asuu vuokralla.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse samaa ikäluokkaa kuin ap ja olen täysin samaa mieltä.
Tuohon päälle vielä koronasekoilut eli päättäjät halusi eristää minut yhteiskunnasta ja he halusivat kieltää minulta työnteon.
Lisäksi tuntuu siltä että ihmiset on tyhmiä ja ilkeitä täällä.
Minulla on koko aikuisikäni ollut sellainen olo että en kuulu tähän yhteiskuntaa ja koronan myötä tajusin sen että päättäjät ei aja meidän ihmisten asiaa vaan he ovat meitä vastaan. En ole koskaan edes äänestänyt vaaleissa koska äänestämällä ei voi vaikuttaa ja on tarjolla vain surkeita vaihtoehtoja.
Käyn töissä ja maksan veroja jotta muut saa rahaa yhteiskunnalta tukien ja palkkojen muodossa, elän yhteiskunnassa mikä ei ole minua varten.
M32
Hyvä kuitenkin jos olette työkykyisiä ja on työtä. Niin moni jää päänsä takia eläkkeelke kolmikymppisenä kun arki lyö silmille, ei oo vain kivaa.
Suurilla ikäluokilla oli aina kivaa, asiat hyvin, veroja ei mennyt, lapsille saattoi valita päivähoitopaikan, pilkupyörätkin olivat halvempia.
Mä olen 52, ja sama koskee minuakin. Lamani päättyi kunnolla vasta 2014. Sain silloin ensimmäisen kunnon vakityöpaikan. Vanhempi lapsi oli jo lähtenyt pois kotoa.
Nyt tuntuu että työelämän pyörät pyörii taas liian lujaa ja eri suuntiin, elleivät jumita.
Vierailija kirjoitti:
Juuri sotien jälkeen syntyneille buumereille kaikki onnistui. Ihan sama mitä opiskelit niin kaikki menestyi.
Appiukko sanoi jo 90-luvulla, että 70-luvulla ja myöhemmin syntyneet saavat taloudelliset vaikeudet syliinsä. Oikeassa oli, sillä nyt kaikki on vaikeata ja vaativampaa kuin koskaan aiemmin.
Tämä pätee varmaan kaupungeissa asuneisiin, tai niihin jotka yleensä opiskeli. Buumereiden nuoruuden aikaan Suomi oli vielä kovin pitkälti pienviljelyn ja maatalouden aikaa. Buumereista todella monet eivät opiskelleet yhtään mitään, vaan viljelivät edelleen pieniä tilojaan (vaikka muuttoliike kaupunkeihin olikin suurta). Tämä väestönosa on elänyt niin vaatimattomasti, että nämä kaupungin menestyneet ja heidän jälkipolvensa eivät pysty edes ymmärtämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnaista sai 2 vuotta jo 1990-luvulla 30 vuotta sitten. Miksi se nyt leikattiin. Eläkeläisten sukupolvi sai ansiosidonnaista.
Varmaan siksi koska suomen valtion menot on paisunu niin paljon vuosien mittaan että pakko leikata koska tulot ei enää riitä kattamaan menoja. Ei päättäjät huvikseen leikkaa.
Eläkkeitä maksetaan 37 miljardia ja 1,9 miljardin ansiosidonnaisesta leikattiin 400 kuukaudessa.
Nyt on käsittelyssä potkulaki, kohta saa julkiselta irtisnoa kalleimmat työntekijät helposti eli ne joille on kertynyt kokemuslisiä ja 38 lomapäivää.
Jaa sinä olet näitä hallitus sitä ja hallitus tätä vänkääjiä, hallitus on sinusta huono ja hallituksen vika on kaikki.
Kanssasi on turha keskustella koska sinulla soi sama levy päällä jatkuvasti.
Eläkkeet maksaa eläkeyhtiöt jotka on yksityisiä yrityksiä, miten niitä eläkkeitä voidaan leikata? Hyvä vaan että turhat ja surkeat työntekijät voidaan irtisanoa helpommin.
Vierailija kirjoitti:
Mun yliopistolla opiskelevat lapset puhuvat jatkuvasti, että on pakko alkaa valmistautumaan siihen, että yliopiston jälkeen on muutettava ulkomaille töiden perässä. Työpaikkoja akateemisolle aloille ei näillä näkymin tule olemaan suomessa paljoa tarjolla, koska lääkäriksi lapseni eivät opiskele. Vain lääkärit ja hoitajat saavat töitä suht helposti.
Tässä on menty siihen harhaan, että yliopistokoulutus takaa aina työtä ja rahaa. Niinhän se ei tietenkään ole. Valitettavasti olisi kannattanut valita eri tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Karkeasti ottaen noin vuoden 1974 jälkeen syntyneet ovat maksaneet systeemiin sisään enemmän kuin ovat saaneet. Kaikki edut on leikattu tuon vuoden jälkeen syntyneiltä. Boomerit tekivät pienimmät ikäluokat ja tyhjensivät pajatson.
Voi jestas. Boomereilla omi maksuton koulutus , viiden vuoden äitiysloma, tukea tuli tilille jos toista. Päivähoitoa tarjolla vaikka kuinka.
Semmonen pieni ero, töissä tehtiin töitä urakkapalkalla 8 h päivä, ei työaikana oltu netissä valivalivalittamassa kun kaikki on huonosti.
Lisää maahanmuuttajia huippuosaajiksi. Maksavat eläkkeet yms.
Aloittaja ei enää ole boomereiden lapsi mutta houkutteli kaikki jotka vihaavat 74+ ihmisiä tänne taas työpäiväänsä viettämään.
Vielä 2000-luvun alussa pystyi luottamaan moniin järjestelmiin, jotka nyt ovat rapistumassa. Taksit olivat turvallisia, posti toimi, terveyskeskukseen sai ajan helposti, koulussa oppi lukemaan ja kirjoittamaan, dementoitunut vanhus sai hoivakodista paikan. Nyt mikään näistä ei ole varmaa. Haitat koskevat kaikkia sukupolvia.