Ihana, murea Burgundinpata syksyyn!
Ilmat alkavat kääntyä kylmemmiksi, syksy saapuu väistämättä pian. Pataruuat nousevat arvoon arvaamattomaan taas. Aidolla punaviinilla höystetty Burgundinpata on mitä maittavin ruoka!
Burgundinpata (ransk. boeuf bourgoignon) on Burgundista Ranskasta kotoisin oleva perinteinen lihaisa punaviinipohjainen pataruoka. Se valmistetaan naudanlihasta, joka laitetaan pataan pienien sipuleiden, porkkanan, pekonin ja herkkusienien kanssa ja haudutetaan pitkään. Tiesitkös, että sitä on valmistettu Burgundissa jo keskiajalla!?
Chef Antti näyttää tässä miten sellainen valmistuu helposti!
Kommentit (27)
Hyvin tehtynä herkkua. Huonosti tehtynä pilaa ruuan maineen.
Tätä pitää kokeilla ensi viikonloppuna! Pitkä haudutus ja aito punaviini takaavat varmasti hyvän lopputuloksen.
Meidän perheen herkkua. Joskus olen vaihtanut herkkusienet punikkitatteihin, niistä tulee erinomaiben, intensiivinen maku. Lisäksi vielä purjosipulia haudutuksen loppuvaiheessa.
Käykös tähän halvin kyykkyviini? En ole ikinä edes maistanut punaviiniä.
Vierailija kirjoitti:
Kyykkyviineistä löytyy varmasti ihan hyvä viini tähän pataan. Kysy Alkon työntekijältä apua, sano vaan suoraan että Burgundinpataan sopiva viini ja kyykkyviineistä pitäisi löytyä, niin kyllä ne jeesaa löytämään edullisen. Tuskin keskiajallakaan viinit oli mitään huippuviinejä kun tätä pataa tehtiin.
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheen herkkua. Joskus olen vaihtanut herkkusienet punikkitatteihin, niistä tulee erinomaiben, intensiivinen maku. Lisäksi vielä purjosipulia haudutuksen loppuvaiheessa.
Pari laakerinlehteä sopii myös hyvin tuohon pataan porisemaan.
Oijoi, tuo on niin hyvää. Myös gulassi ja Mysin moskovanpata sopii syksyyn.
Ja siihen kyytipojaksi muutama pullo burgundilaista kekkulivettä.
Oijoi, nyt on herkkua kun tekee itse, eikä ole mitään laitosvalmisteista "burgundinpataa" mitä joskus työpaikkalounaalla näkee.
Myös kukkoa viinissä ja Stroganoff on hyvää. Ja ehdottomasti sieniä ja sipulia mukaan!
Nyt on hyvä resepti! Kiitos jaosta! Tämä menee kokeiluun!
Kiitos muistutuksesta. Meillä ei kukaan juo punaviiniä, mutta kaapissa odottaa lahjapullo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyykkyviineistä löytyy varmasti ihan hyvä viini tähän pataan. Kysy Alkon työntekijältä apua, sano vaan suoraan että Burgundinpataan sopiva viini ja kyykkyviineistä pitäisi löytyä, niin kyllä ne jeesaa löytämään edullisen. Tuskin keskiajallakaan viinit oli mitään huippuviinejä kun tätä pataa tehtiin.
Gör inte det misstaget. Alkos expediter är de sämsta vin rekommenderarna som jag någonsin har stött på, frånsett Alkos lilla filial i den gamla saluhallen i H:fors. Vinet får gärna vara mustigt men köp endast något som du gillar. I annat fall förstör vinet grytan.
Itse meinaan kokeilla tällaista
https://www.soppa365.fi/reseptit/kasvis-padat-ja-laatikot/maapahkina-pa…
Nyt oli selkeä kokkausvideo! Tämän perusteella uskaltaa lähteä itsekin kokeilemaan!
Vierailija kirjoitti:
Itse meinaan kokeilla tällaista
https://www.soppa365.fi/reseptit/kasvis-padat-ja-laatikot/maapahkina-pa…
Mun on kans pitänyt kokeilla tätä jo pitkään. Nyt taitaa löytyä kaikki aineksetkin kaapista. Meinasin tehdä myös sellaisia riisipalloja (fufu?) joiden kanssa tällaisia patoja/keittoja ilmeisesti Afrikassa syödään.
Tehtiin Chef Antin ohjeiden mukaan ja oli taivaallisen hyvää! Seuratkaa ohjeita tarkkaan ettei varmasti mikään vaihe jää pois. Tämä on muuten vielä parempaa kun se lepää jääkaapissa yön yli!
Varmasti hyvää 🥘