Pentulive 2024 official, bordercolliet.<3
Uusi pentulive alkaa 25.10, ja tällä kaudella pääsemme seuraamaan bordercollieiden elämää!<3 Todella fiksu ja kiinnostava rotu. Näistä pennuista tulee varmasti melkoisia viikareita. :)
Kommentit (11739)
Vierailija kirjoitti:
Kumpaa ihmiset ovat, yleispelkureita vai varovaisia liukkaalla kelillä tepastellessaan?
Muista en tiedä mutta itse olen liukkaalla varovainen. Jos pelkäisin en uskaltais talvella käydä lenkillä tai ylipäätään mennä ulos koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Kumpaa ihmiset ovat, yleispelkureita vai varovaisia liukkaalla kelillä tepastellessaan?
Jos ne itkee samalla niin pelkäävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aattelin soittaa noille ja tarjota mörssäristä kymppitonnin, kyllä se on kuulkaa raha, joka tätä maailmaa pyörittää. 😃Se on vaan niin ihana. Vruskeat on kyllä kans. No, kaikki, jos lähtee ajattelemaan. Mut toi harmaa on vaan tollanen, jota tulee seurailtua enemmän.
Välke on myös minun suosikkini. Siinä on jotain jännää, jota en osaa sanoiksi pukea. Ja tuo värityskin on upea. Toinen suosikkini on se pentueen pienin vaaleanruskea pentu. Varsin reipas ja innoissan mukana touhissa, vaikka kooltaan pienin.
Oisko ollut eilen kun pienin vaaleanruskea narttu muilutti välkettä :D välke oli siis selällään kun painivat :D
taisi olla
Ihana, kuka se siellä halaa käärmettä?
Toi pikkuhauveli on aika lutunun joka pötköttelee oranssin kärmeksen kanssa. Vähän aiemmin sama pötköttelijä anasti sukan toisen pötköttelijän suusta , oli kuin vanhasta sidoste-sukka mainoksesta kun hauvelit veti sukkaa molemmista päistä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin sairaan? Seuraan nyt sivusilmällä liveä, meni ohi että olisi sairas....
Hovineito sanoi itse kyseisen uroksen olevan sairas.
vai sanoiko, että kantaa sairausgeeniä? jos jäkimmäistä, nin se on eri asia kuin sairas.
Sanoi että kantaa geeniä, pentujen isä ei ole sairas.
ä
noin minäkin olin kuulevinani. samalla lailla se meissä ns. terveissäkin ihmisissä on: meissäkin on paljon sairausgeeneja
Hovineito on kertunut aiemminkin tuosta geenistä, ei ollut tänään ensimmäinen kerta. On selittänyt sen geenin Peto-isällä tosi hyvin, en vain osaa enkä muistakaan mitä siitä kertoi. Muistan tältä illalta ja siltä aiemmalta kerralta vain sen että Peto kantaa jotain geeniä mutta se oi ollut esteenä astutukseen. Eikä Peto ole sairas. Nyt sitten varalta testataan kantaako joku pennuista samaa geeniä.
Onnea siis pennut 4 viikkoa 🎉🎈. Toiset neljä viikkoa ja ne varmaan lähes kaikki on jo uusissa kodeissaan. On jo melkein joulu.
Katselin viime vuoden Pentuliven koostetta hyppelehtien eri kohtiin, täytyy joskus katsoa kokonaan, kun en silloin seurannut. Yllätyin kuinka samalta pentulaatikko näytti viime vuonna, täsmälleen samoja tavaroita. Onko niin, että Yle hommaa tavarat? Esim. se harmaa peitto, jossa vaaleanpunaisia palloja, leluja ja tasapainoväline täsmälleen samoja.
Vierailija kirjoitti:
Katselin viime vuoden Pentuliven koostetta hyppelehtien eri kohtiin, täytyy joskus katsoa kokonaan, kun en silloin seurannut. Yllätyin kuinka samalta pentulaatikko näytti viime vuonna, täsmälleen samoja tavaroita. Onko niin, että Yle hommaa tavarat? Esim. se harmaa peitto, jossa vaaleanpunaisia palloja, leluja ja tasapainoväline täsmälleen samoja.
Joo Yleltä ne on suurin osa mitä tuolla näkyy.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin samat kuosit ja mallitkin.
Katselin äsken kun pennut menivät nukkumaan ja voi miten kauniisti Hovineito niille puhui! Aivan mahtava kasvattaja. Vielä kun löytäisi tämän hänen klinikkansa äippävapaan jälkeen, olisi ihana eläinlääkäri omille koirille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa miksi koirasta sanotaan hän.. pikkasen korvaan särähtää ettei ole oikein. Jonkun verran tuollaista kyllä kuulee. Samalla tavallista on sanoa ihmisistä se, sille jne Itse pidän koirista todella paljon ja niitä on ollut useita omana ja hoidokkeina. Ei meillä hänetellä eläimiä.
Koska tutkmuksissa on todettu, että koirillakin (monen muun lajin lisäksi) on persoonallisuus. Hän-pronominia käytetään persoonallisuuden omaavista olennoista. kaikenlisäksi se kertoo sanojansa läheisestä suhteesta eläimeen.
Kun puhuu eläimestä "se" osoittaa, ettei ymmärrä lopulta eläimen olemuksesta mitään vaan pitää esineen omaisena.
Kuule. Suomen kieli on yksi maailman tasa-arvoisimmista kielistä. Meillä ei tunneta she- tai he -jaottelua, on vain hän, elävästä olennosta puhuttaessa, eikä myöskään ole esim. mies (man)-sanaa tarkoittamassa kaikkia sukupuolesta riippumatta, vaan käytetään neutraalia ihminen -sanaa.
Ja arkikielessä suomalaiset menevät vielä pitemmälle kuin tämä virallinen kieli. Moni suomalainen puhuu miehestään, omasta äidistään, puolisostaan, sisarestaan, kissastaan, koirastaan, naapuristaan, autostaan, paskaisesta sukastaan, taiteesta, lukemastaan kirjasta, yleisestä vtutuksesta, avaruudesta sanalla SE, eikä siinä ole välttämättä mukana minkäänlaista arvottamista puoleen tai toiseen, kaikki on vain SITÄ. Ja SE on hienoa. Koska avaruuden mittapuussa me olemme yhtä ja samaa. Samasta aineista tehtyjä.
Eläinlääkärille vinkki: voisiko joku perustaa klinikan jossa päivystys ei maksaisi maltaita? Nyt taitaa olla vain pari paikkaa. Itse jouduin viemään koiran illalla eläinlääkäriin ja tuli melkein tonnin lasku kun ei ole vakuutusta.
Vierailija kirjoitti:
Eläinlääkärille vinkki: voisiko joku perustaa klinikan jossa päivystys ei maksaisi maltaita? Nyt taitaa olla vain pari paikkaa. Itse jouduin viemään koiran illalla eläinlääkäriin ja tuli melkein tonnin lasku kun ei ole vakuutusta.
Se tuskin onnistuu, koska suomessa työntekijöille pitää maksaa niin mittavat koravaukset tyyliin lomaraha, lomaltapaluuraha, viikonloppulisä, iltalisä, yölisä, vuorotyölisä, tiesmikälisä ja kaikenlisäksi työnantaja maksaa, jos työntekijä liukastuu työmatkalla ja satuttaa itsensä tai vaikka rikkoo silmälasinsa kaatuessaan mennessään töihin. Kaikki tuollainen nostaa hirveästi hintoja.
Olisipa Pentulivejä koko talven! Ihana stressinpoistaja. Itselläni poistaa opiskelustressiä, kun saa uppoutua hetkittäin pentujen touhuilujen pariin. Tässä kyllä kiintyy pahasti, ikävä tulee katsojanakin sitten, kun joutuu mussukoista luopumaan. 😄 t. ensi kertaa Pentuliveä katsova
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin sairaan? Seuraan nyt sivusilmällä liveä, meni ohi että olisi sairas....
Hovineito sanoi itse kyseisen uroksen olevan sairas.
Jotkut sairaudet periintyvät vain, jos molemmilla on se sama sairausgeeni. Ei sanonut sen olevan sairas.
Kovat oli aamuhulinat äsken. Kyllä näköjään teltta ja tunneli on mieluinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaaleanruskeiden ja harmaan pennun kohdalla alko printteristä loppua muste.
Ihan kuin meidänkin sisarusparvessa. Vanhimmalla melkein mustat hiukset ja niin ruskeat silmät että näyttävät mustilta. Nuorimmaiselle on jäänyt vähiten värejä, on vaaleimmat hiukset ja silmätkin on vaalean ruskeat. Meillä kahdella keskimmäisellä on tummemmat tukat ja silmät kuin nuorimmalla mutta vaaleammat kuin vanhimmalla.
Mutta nämä merlet ei kuiteskaan ole niitä nuorimmaisia, on varmaan sitten muste loppunut kesken kaiken ja kasetti vaihdettu uuteen sen jälkeen kun merlet ovat syntyneet 😜🙃🤪
Vaikka tuolla on vain yksi mustavalkoinen pentu, niin se on y yleisin väri tällä rodulla. Olsivatko nimenomaan halunneet näitä harvinaisempia ruskeita isävalinnalla, vaikka väri ei ihan suoraan periydykään?
Olen unohtanut, mitä rotua se näiden kaunis musta koira on? Kuka tuntee rodut?
noin minäkin olin kuulevinani. samalla lailla se meissä ns. terveissäkin ihmisissä on: meissäkin on paljon sairausgeeneja