"Hoitajille on aina töitä"
No ei ole enää. Terveydenhuollon pitää repiä niin hirmuiset säästöt, että hoitajia pistetään nyt armotta ulos. Pääosin sijaiset ja määräaikaiset saavat lähteä. Se tulee väkisin näkymään hoidon laadussa ja hoitoon pääsyssä. Töihin jäävät kuormittuvat entisestäänkin. Ja ihan turha kuvitella työpaikkoja löytyvän yksityiseltä. Hyvinvointialueen säästöt tarkoittavat säästöjä myös ostopalveluista yksityisiltä.
Tätä kansa on siis halunnut. Hetki sitten säädettiin pakkolakeja hoitajien pitämiseksi töissä. Nyt hoitajat ovat turhia. No jatkossa kai ne lääkärit voivat tehdä sen hoitotyönkin.
Kommentit (167)
Ikää 62 v ja laitoin hakemuksen sisään.Meni 5 minsaa niin sain jo paikan.Nyt on hoitajan markkinat ,varsinkin koulutetun ja vanhemman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt naiaten pitää miettiä mitä tein väärin ja ottaa vastuu hoitajien huonosta tilanteesta. Naisvaltainen ala joka on ajautunut ongelmiin
Kannattaa varmaan tutkailla hiukan sitä peiliäkin
Naisille vastuunotto on kryptoniittia
Vierailija kirjoitti:
Ikää 62 v ja laitoin hakemuksen sisään.Meni 5 minsaa niin sain jo paikan.Nyt on hoitajan markkinat ,varsinkin koulutetun ja vanhemman.
Ketä kiinnostaa työskennellä ikäloppujen hoitajien kanssa? Mutta hyvähän se on että te edes vielä toistaiseksi jaksatte.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 60v ja teen oman työn lisäksi keikkaa parantaakseni eläkettä.
Töitä saisi tehdä vaikka ympäri vuorokauden
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 60v ja teen oman työn lisäksi keikkaa parantaakseni eläkettä.
Töitä saisi tehdä vaikka ympäri vuorokauden
Aika hullua että kukaan ei välitä edes siitä oletko työkykyinen ympäri vuorokauden.
Vasta uutisoitiin, että hyvinvointialueet on ku*essa ylisuurien palkankorotusten takia. Itse olen julkisella sektorilla ja ottaisin mieluummin palkkaan vaikka nollakorotuksen jos vaihtoehtona on työttömyys. Mutta ahneita on moneen lähtöön. Ehkä siinä mielessä hyvä, että hoitajatkin alkavat ymmärtämään, että niitä töiden maksajia ei tosiaan riitä eikä tässä tilanteessa auta välttämättä vaihtaa alaakaan. Ja kyllä, tiedostan, että voin joutua hoitoon eikä se liity mitenkään aiheeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vasta uutisoitiin, että hyvinvointialueet on ku*essa ylisuurien palkankorotusten takia. Itse olen julkisella sektorilla ja ottaisin mieluummin palkkaan vaikka nollakorotuksen jos vaihtoehtona on työttömyys. Mutta ahneita on moneen lähtöön. Ehkä siinä mielessä hyvä, että hoitajatkin alkavat ymmärtämään, että niitä töiden maksajia ei tosiaan riitä eikä tässä tilanteessa auta välttämättä vaihtaa alaakaan. Ja kyllä, tiedostan, että voin joutua hoitoon eikä se liity mitenkään aiheeseen.
Mä muistan hyvin vielä 90-luvun alun tilanteen eikä se liittynyt mitenkään mihinkään palkankorotuksiin vaan siihen että ekana karsitaan hoidosta kun rahaa ei ole. Hoitoala myös toipuu taantumasta kaikista hitaimmin. 90 luvulla vielä oli niitä "kutsumus" hoitajia jotka jäivät alalle vaikka töitä ei hetkeen ollut. Osa toki silloinkin hakeutui töihin muualle kun taantuma vähän alkoi helpottaa esim. täällä elintarvikealalle. Tänä päivänä ei ole että ihmiset jäisi odottamaan tuleeko hoitoalalle töitä joskus tulevaisuudessa. Todennäköisesti ei ei ainakaan nykyisen kaltaisia töitä. Tulevaisuudessa töitä tehdään etänä, tien päällä ja asiakkaiden kotona. Toki se vähentää myös hoitajien kokonaismäärää kun esim. ympärivuorokautistahoitoa ei ole tarjolla.
Tämä on jotenkin ihan käsittämätöntä että hoitajille ei anneta mitään arvoa mutta syystä tai toisesta niiden pitäisi vain hoitaa vaikka ilman palkkaa kun hoitajille kuitenkin aina on tarvetta. Hoitajille ei voi maksaa mitään mutta misdään nimessä he eivät voi hskrutua muualle tuottavimpiin töihin. Nykyaikana melko mahdoton yhtälö.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on jotenkin ihan käsittämätöntä että hoitajille ei anneta mitään arvoa mutta syystä tai toisesta niiden pitäisi vain hoitaa vaikka ilman palkkaa kun hoitajille kuitenkin aina on tarvetta. Hoitajille ei voi maksaa mitään mutta misdään nimessä he eivät voi hskrutua muualle tuottavimpiin töihin. Nykyaikana melko mahdoton yhtälö.
Kuka sanoo, että ilmaiseksi pitäisi tehdä? Nykypäivänä esimerkiksi lähihoitajilla, jotka käy erittäin lyhyen ja kevyen koulutuksen on sangen hyvä lähtöpalkka. Siihen vielä kohtuullisen kovat lisät päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka sanoo, että ilmaiseksi pitäisi tehdä? Nykypäivänä esimerkiksi lähihoitajilla, jotka käy erittäin lyhyen ja kevyen koulutuksen on sangen hyvä lähtöpalkka. Siihen vielä kohtuullisen kovat lisät päälle.
Niin? Ja sen takia sitä pitäis tehdä jonkun muun kuin sinun?
Jos yhtään lohduttaa, niin voin sanoa, että siinä vaiheessa, kun edes sairaanhoitajille/lähihoitajille ei ole työpaikkoja, niin ei ole kenellekään muillekaan.
LouLou kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin me 1980-luvulla sairaanhoitajaksi opiskelleetkin kuviteltiin vaan sitten tuli 1990-luvun lama ja sairaanhoitajiakin jäi työttömäksi. Osa mun kurssikavereista lähti Ruotsiin, Norjaan, Saksaan ja jopa Saudi-Arabiaan, koska Suomessa ei ollut enää töitä.
Tosin nykypäivänä tilanne on siinä mielessä erilainen, että vanhuksia on valtavasti enemmän ja toisekseen vuoteen 2030 mennessä (6 vuoden kuluttua) on kolmasosa tämän päivän hoitajista eläköitynyt.
Vanhuksia myös kuolee paljon.
LouLou kirjoitti:
Jos yhtään lohduttaa, niin voin sanoa, että siinä vaiheessa, kun edes sairaanhoitajille/lähihoitajille ei ole työpaikkoja, niin ei ole kenellekään muillekaan.
Ei se kyllä koskaan aikaisemmin ole niin päin mennyt. Kyllä se on niitä ensimmäisiä asioita joissa yhteiskunta säästää kun rahaa ei ole. Hoito ja hoivatyötä supistetaan. Miksi nykyinen tilanne olisi jotenkin eri?
Ja sit jotkut kiinalaiset yms tulevat tilalle, jotka tuskin osaavat tai ymmärtävät suomea........se on noloa !!!! Pitää ENSIN opetella se kieli, mihin maahan on tulossa töihin, ja niin, ettei vie paikkaa suomalaisilta ! Se ei ole oikein. SUOMI ENSIN !!!! Sama koskee kaikkia, niin päivähoitopaikkaa, kouluja, opiskelu- ja työpaikkoja. Ja siks meille hoitoa tarvitseville ei ole aikoja,ja jos on, niin sitten se tulee muutaman päivän varoitusajalla, jolloin ihminen voi olla vaikka töissä tai ei pääse sinne millään. Ja sit, ku on, niin sitte se aika on ikuisuuden päästä.......että sen ehtii jo unohtaa........ja se lappu, missä se aika on, niin se menee hukkaan........
Mun exä on sairaanhoitaja ja isäni oli lääkäri.
Itse en ymmärrä miksi sairaanhoitajan pitäisi saada insinöörin palkka, kun se ei työssään tee mitään vaativaa työtä.
Kyniä kyllä kuulemma joutuvat hakemaan lääkäreille, jotka eivät itse niin alhaisiin töihin pysty (lääkärin 7000 €/kk palkalla).
Minun mielestäni puolet sairaanhoitajista heti pihalle.
Ja puolet sairaanhoitajien tehtävistä takaisin lääkäreille, niin saadaan ne lääkärit itse hakemaan niitä kyniä varastoista (pitäisi lääkärin palkalla onnistua).
Insinööri aloilla riittää hommia, tervetuloa joukkoomme.
Terveisin, Insinööri
Vierailija kirjoitti:
Ja sit jotkut kiinalaiset yms tulevat tilalle, jotka tuskin osaavat tai ymmärtävät suomea........se on noloa !!!! Pitää ENSIN opetella se kieli, mihin maahan on tulossa töihin, ja niin, ettei vie paikkaa suomalaisilta ! Se ei ole oikein. SUOMI ENSIN !!!! Sama koskee kaikkia, niin päivähoitopaikkaa, kouluja, opiskelu- ja työpaikkoja. Ja siks meille hoitoa tarvitseville ei ole aikoja,ja jos on, niin sitten se tulee muutaman päivän varoitusajalla, jolloin ihminen voi olla vaikka töissä tai ei pääse sinne millään. Ja sit, ku on, niin sitte se aika on ikuisuuden päästä.......että sen ehtii jo unohtaa........ja se lappu, missä se aika on, niin se menee hukkaan........
Kuka hakeutuu hoitoon ja maksaa siitä vielä jos ja kun hoito ei ole sitä mitä odotetaan. Kyllä ensimmäinen asia mistä ihmiset säästää on siitä mistä he eivät koe mitään hyötyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
Usassa irtisanotaan hoitajia, samoin Briteissä. Sattumaa vain, ei mitään ihmeellistä tässä.
Norjassa, jossa olin töissä vanhainkodissa aikaisemmin, on koko vanhainkoti suljettu. Kaksi muuta vanhainkotia jäi vielä jäljellle.Tuli kyllä yllätyksenä. Syynä kunnan säästöt, kotihoidon priorisoiminen sekä vanhusten luonnollinen poistuma.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoita kalenteriin muistiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Ja sen takia sitä pitäis tehdä jonkun muun kuin sinun?
Mitä tämä minuun liittyy? En ole hoitoalalla enkä tule olemaan.