Onko täällä moni L-arvosanoja ylioppilaskirjoituksissa kirjoittaneita ?
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Kaikkihan me täällä ollaan vähintään 10 L ylioppilaita.
Juurikin näin !
Että terveiset kaikille lusmuille ja koulupudokkaille, peli ei ole menetetty! Muut voivat pitää teitä tyhminä, mutta syy kouluahdistukseen voi olla ihan muualla.
Elämässä keinot pärjätä ovat monet.
Vierailija kirjoitti:
Että terveiset kaikille lusmuille ja koulupudokkaille, peli ei ole menetetty! Muut voivat pitää teitä tyhminä, mutta syy kouluahdistukseen voi olla ihan muualla.
Elämässä keinot pärjätä ovat monet.
Ja ihan kaikille: Älkää luovuttako unelmistanne. Koulumenestys ei kerro kaikkea. Opintoreittejä on monia. Korkeakouluun en koskaan päässyt, sen sijaan olen ollut kahdeksassa eri koulussa. Ja ihan hyvin näinkin menee. Tämä reitti on parempi, kuin perinteinen korkeakoulutus. Olen sieltä sun täältä opiskellut oman maun mukaan. Ja olen saanut valitsemani koulutuksen tärkeinä pitämistäni asioista.
Vierailija kirjoitti:
Kai aloittaja ymmärtää sen, että kirjoitusten arvosanat on suhteessa siihen käytettyyn työmäärään, eikä älykkyyteen. Tunnollisuus selittää suurimman osan kirjoitusten arvosanoista.
Toisilla tunnollisuus, toisilla älykkyys. Kummalla tahansa pärjää, osalla on jopa molemmat.
Vierailija kirjoitti:
Kai aloittaja ymmärtää sen, että kirjoitusten arvosanat on suhteessa siihen käytettyyn työmäärään, eikä älykkyyteen. Tunnollisuus selittää suurimman osan kirjoitusten arvosanoista.
Ei pidä paikkaansa. Kirjoitin 4 L:ää, pakolliset ja vitsinä vapaaehtoisena pitkän matikan, josta a. Yhtään en ehtinyt lukea kirjoituksiin. Mulla oli lapsi ja koti hoidettavana. Ihan huvikseni menin lukioon 21 v ja ekana vuonna syntyi lapseni ja siinä samalla hoidin hänet ja iltaisin koulussa ja mies hoiti lasta silloin.
Mulla on L äikästä, vaikkei uskoisi 😂.
Kirjoitin kuusi. Pääsi niillä opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko niin, että ennen laudaturin sai 20 % kokelaista?
Joo. Se muuttui joskus 90-luvulla niin, että laudaturin saa enää 5pros ja eximian 15 pros. Ennen sitä eximiaa ei ollut olemassa, vaan L:n tuli heti M.
Näin on. Eximia tuli käyttöön 1996, siitä lähtien L = 5% ja E = 15%. Ennen oli L = 20%.
Palstalla on siten varmasti vaikka kuinka monta lukijaa, joka on ennen vuotta 1996 kirjoittanut ainakin jostain yo-kokeesta arvosanan L.
Eri
Aikoinaan 1980-luvulla 6L. Silloin se ei vielä edellyttänyt poikkeuksellista yleisneroutta vaan oli kohtuullisella mutta johdonmukaisella työskentelyllä saavutettavissa oleva realistinen ravoite.
Kirjoitin kuusi ällää. Sittemmin tein kaksi maisterintutkintoa. Uraani asiantuntijatehtävissä olen tyytyväinen.
Kirjoitin ylioppilaaksi vuonna 1998.
Ruotsi L, englanti E, äidinkieli ja saksa M, reaali ja lyhyt matikka C.
Noilla pääsin keväällä sisään ammattikorkeakouluun pelkän todistuksen perusteella. Mulle oli etua siitä, että ennen vuotta 2006 reaalin kirjoittaneilla otettiin pisteissä huomioon reaalin sijaan äidinkielen ja pitkän vieraan kielen arvosanat. Jotenkin noin se muistaakseni meni.
En edes hakenut opiskelemaan kovin tosissani, olin jo miettinyt että jättäisin menemättä pääsykokeisiin. Mutta sitten sainkin tiedon tulleeni valituksi pelkästään tuon ikivanhan ylioppilastodistuksen perusteella, niin olihan se ihan todella suuri yllätys! Varsinkin kun se todistus ei edes ollut mitenkään kovin hyvä.
No yksi tässä, N53, L:n paperit kirjoitin 1990. Vakituiseen täällä av:llä kirjoitan.
Ei se kaikilla fiksuilla ihmisillä mene niin, että heti nuoresta ollaan hyödyttämässä yhteiskuntaa. Jotkut käyttävät puolet elämästään tuumailuun ja sitten keksivät jotain erityistä.
Suoraan sanottuna minusta päivälukio oli nuorten päivähoitola, sosialistamislaitos. Kaiken olisi voinut opettaa kymmenessä minuutissa 45 minuutin tunnista. Sosiaalistahan minusta ei ikinä tullut, kun en päivälukiota käynyt. Sitten olen joutunut miettimään mistä saan helpoimmalla elantoni.
Verot toki maksan. Lain ja asetusten puitteissa mietin, miten rikastuisin helpoiten. Jo lukiossa mietin, miten saisin helpoiten hyvät arvosanat vähällä vaivalla.