Onko täällä moni L-arvosanoja ylioppilaskirjoituksissa kirjoittaneita ?
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Kai aloittaja ymmärtää sen, että kirjoitusten arvosanat on suhteessa siihen käytettyyn työmäärään, eikä älykkyyteen. Tunnollisuus selittää suurimman osan kirjoitusten arvosanoista.
HÄH? Toiset oppii helpommin kuin toiset. Jotkut ei kovalla työlläkään saa hyviä tuloksia ja toiset sutkauttaa ne vasemmalla kädellä. Ei se ole mikään lineaarinen järjestelmä, jossa tehty tuntimäärä aina tarkoittaa jotain arvosanaa.
Itse olin patalaiska lukiossa. Läksyjä tein välituntisin. Kokeisiin luin viimeisenä iltana 1-2 tuntia. Ylioppilaskirjoituksia varten tein lukuohjelman, jossa 4-5 tuntia päivässä opiskelua ja sitten illat ja viikonloput sai olla kavereiden kanssa. Peruskoulussa en tehnyt koskaan oikein mitään. Koulu vaan sujui ihan itsellään. Olin aina tosi hyvä. Ylioppilaskirjoituksista useampi laudatur ja lopuista eximiat. Ja vaikeita aineita meni kuten ylimääräinen kieli ja pitkä matikka. En tosiaan valinnut mitään helppoa settiä. Olin vain ekasta luokasta lähtien superhyvä. Opin lukemaan 5-vuotiaana, kertotaulut osasin jo ykkösluokalla. Kasiluokalla vitsinä kokeilin lyhyen matikan kirjoituksia ja olisin saanut jo B-C. Enempään en olisi pystynyt, koska loput vaati sellaisia asioita, joita ei ollut vielä opetettu.
Ei siinä ole mitään pahaa sanoa, että olen aina ollut akateemisesti lahjakas. Se on yksi lahjakkuuden laji ja turha sitä on latistaa, että vain olisin lukemalla pärjännyt. Valtaosa kavereistani oli tosi hyviä koulussa ja kukaan ei lukenut juurikaan. Illat hengattiin jossain ja viikonloput biletettiin jo alaikäisenä baareissa ja loppuaika puitiin illan tapahtumia. Joku muu on sitten jossain muussa hyvä. Mitäs sitten? Hyvä niin. En mäkään murise, että mulla vaan on harjoituksen puutetta, kun en laula kuin Karita Mattila tai tanssi balettia kuin joku Minna Tervamäki uransa aikana. En myöskään osaa piirtää kovin hyvin ja ylipäätään pidän itseäni kuvataiteessa heikkona verrattuna vaikka matikkaan tai kieliin.
3 ällää ja 2 eetä. Keskiarvo 9,8. Nykyisin työtön.
Lyhyt matikka L
Englanti E
Ruotsi M
Saksa M
Äidinkieli E
Reaali B
Vierailija kirjoitti:
Lyhyt matikka L
Englanti E
Ruotsi M
Saksa M
Äidinkieli E
Reaali B
Iltalukiosta kirjoitin. Nykyisin menestynyt yrittäjä ja miljonäärikerhossa. Lukiossa hyljeksitty ja tyhmänä pidetty.
Nukuin lukion läpi, KA 8.5. Pitkästä matikasta ja enkusta L (nyk olisi E), muut kolme M, eli äikkä, reaali ja svedu.
Nykyääns ins-DI-sähköarska,joskin "kouluttamattona" ICT-alalla.
Taisin kirjoittaa yhden ällän ja sain muuten magnan paperit. Sen jälkeen yliopistotutkinto ja nyt takana 20v asiantuntija ja johtotehtävissä teollisuudessa.
Yksi, matikasta, toki kaveriksi 4 e:tä.
Ei tullut kuin äidinkielestä. Muista E.
Pitkä matikka. Muu ei ole edes tärkeitä. En lukenut kirjoituksia varten.
Onko nämä L-arvosanat siis jotain Leekeri-arvosanoja? Kun pitää käyttää vain alkukirjainta? Nykyajan tabu?
En kirjoittanut yhtäkään L.
Mutta A-levels arvosanani on A* ja A, yksi B.
Mulla kaksi ällää. Moni varmaan odotti multa kuutta ällää, mutta en saanut luettua juuri yhtään yo-kirjoituksiin. Pääsin kyllä sitten jossain vaiheessa lääkikseen.
1979 L:t äikästä, reaalista ja ruotsista. M:t tuli saksasta ja enkusta, lyhyestä matikasta B. FK:n tutkinto v. 1985, pääaineena suomen kieli.
Tällä palstalla on vain upporikasta akateemista älymystöä.
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla on vain upporikasta akateemista älymystöä.
Eipä ole ylioppilasarvosanat kääntyneet mulla taloudelliseksi vauraudeksi.
Täällä, yleisarvosana L eli useampi L tuli kirjoitettua.
Yksi ällä tuli. Kahta odotin, mutta hyvä näin. Ruotsin E oli kuitenkin paljon enemmän kuin uskalsin toivoa.
Joo, sain ällät äikästä, pitkästä ruotsista, pitkästä enkusta ja reaalista. Mutta pitkä matikka oli E, mikä harmittaa edelleen, koska olisin muuten saanut siitäkin ällän, mutta yhdessä tehtävässä mokasin jättämällä osan välivaiheista kirjoittamatta näkyville. Siitä miinustettiin 2 pistettä, vaikka olin ratkaissut tehtävän oikein.
0 L
Reaali E
Äidinkieli M
Englanti B
Ruotsi B
Olen surkea kielissä ja ilmoitan kielitaidokseni pelkän suomen, siis jos sitä kysytään. Olisin mielummin kirjoittanut ylioppilaaksi aikana, jolloin ainoa pakollinen koe oli äidinkieli ja ainereaalit jo käytössä. Olisin kirjoittanut äidinkielen ja vaadittavan määrän reaalikokeita, ainakin yhteiskuntaopin ja historian. Varmasti todistus olisi ollut parempi. En muuten päässyt koskaan yliopistoon. AMK:n olen käynyt, mutta päivääkään koulutustani vastaavaa palkkatyötä en ole tehnyt.