Miksi on loukkaavaa tarjota asunnosta "liian vähän"?
Tähän asunnonvälittäjien kommenttiin olen törmännyt monessa haastattelussa. En ole ymmärtänyt tätä ollenkaan. Jos on vaikka 350 000 euron asunto myynnissä, joka ei ole käynyt kaupaksi pitkästä myyntiajasta huolimatta ja joku tarjoaa siitä 300 000 euroa, miksi se olisi loukkaavaa? Jos asunto ei ole mennyt kaupaksi sillä 350 000 eurolla, niin silloin hinta on ostajille liikaa. Miksi sitä hinnanalennusta saisi pyytää vain hieman?
Sitäkin ilmiötä näkee, että myyjä itse tiputtaa tuollaisen 350 000 euron asunnon hinnasta pari tonnia ja yrittää kaupata sillä summalla asuntoa. Ei tajuta, että ostajalle on käytännössä sama, maksaako asunnosta 350 000 e vai 348 000 e. Jotta asunto kiinnostaisi ostajia, täytyisi hintaa alentaa enemmän.
Kommentit (290)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai tuo olekaan noloa tai loukkaavaa, jos asunto on ollut kauan myynnissä. Mutta ihmisillä on monia tapoja myydä.
Me ollaan myyty nyt kolme taloa niin että ollaan ilmoitettu talon hinta. Se ei siis ole hintapyyntö, vaan hinta. Ja talo myydään sille joka ekana sen summan maksaa. Välittäjät on olleet tästä tavasta ihmeissään, kun emme laita korkeampaa hintaa kuin oikeasti on realistista saada, emmekä etenkään laita hintaan mitään "tinkivaraa". Mutta kun on vaan naurettavaa laittaa hintapyyntöön isompi summa kuin millä myy 😂
Meidän taktiikka on ollut hyvä. Välittäjä ei ole ottanut vastaan alempia tarjouksia, vaan sanonut suoraan että myymme hintaan X. Eka talo myytiin ekalle katsojalle, toinen meni kaupaksi kuukaudessa, kolmas viikossa.
Toki vaatii sen, että hinta on oikeasti realistinen. Ahne ei pidä olla.
Mitä ihmettä horiset? Korothan on tulleet alaspäin ja roimasti. Ei toki nollakorkoon mutta 3 % huitteille saa asuntolainan niin ei ole kallista.
Vierailija kirjoitti:
Asunnoista tullaan jatkossakin tarjoamaan vähän, koska irtisanomissuojaa heikennetään kaikilla suomalaisilla ja tuet on leikattu.
Kiinteistövälittäjä saa palkkion prosentti osuudella asunnon hinnasta joten mitä enemmän asunto maksaa sitä enemmän hän saa palkkiota, mutta asuntojen korkeiden hintojen aika on ohi, se ei enää tule takaisin.
Ostaja voi olla tosissaan kiinnostunut, mutta hänellä on rajallisesti rahaa käytössä tai pankki on pannut myönnettävälle lainalle katon. Tämä on syy, miksi joku tarjoaa alle pyyntihinnan. Toinen syy on se, että jobbarit ja sijoittajat ostavat halvalle ja myyvät myöhemmin eteenpäin kalliilla. Tai asunto pannaan vuokralle sijoitusmielessä.
Ihan ihmeellistä analysointia täällä puolin ja toisin. Minusta myyjät jotka kuvittelevat ränsistyneen luukkunsa arvon päin honkia ovat aivan yhtä mukavia kaupankäyntikumppaneita kuin ostajat jotka tekevät tarjouksen joka poikkeaa huomattavasti hintalapusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sen pitäisi olla loukkaavaa.
Jos myyn jotain, niin minulle voi ihan reilusti ostajaehdokas kertoa mitä hän olisi siitä valmis maksamaan.
Sen sijaan en halua kuulla mitään vikalistaa/ajatusprosessia siitä miten hän on ehdotukseensa päätynyt. Se on hänen asiansa ja minulla on oma prosessini miten päädyn myyntihintaan.
Sama täällä. En loukkaannu, mutta se ei tietenkään tarkoita että myyn halvemmalla kuin mihin itse olen tyytyväinen. Minuakaan ei kiinnosta mitkään perusteet tinkimiselle. Ihan sama mitä remontteja ostaja näkee tarpeelliseksi teettää. Se on hänen asiansa, eikä kiinnosta minua. Jos kämppä on hänen mielestään liian kallis, niin ei hänen ole pakko sitä ostaa. Välittäjä taitaa olla se jota alhaiset tarjoukset harmittaa. Jos myyjä vaikka hyväksyisinkin reilusti pyyntihintaa alemman tarjouksen, niin sehän laskee suoraan myös välittäjän
Olen kaksi asuntoa myynyt nyt parin vuoden sisään ja välittäjillä tuntuu olevan kaikilla nykyään euromääräinen palkkio eli ei riipu siitä minkä hinnan saa asunnosta. Toinen otti 4500 kolmion ja toinen 4900 kaksion myynnistä.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole varsinaisesti loukkaavaa, mutta kohteliasta on kysyä jo puhelimessa ennen kuin menee katsomaan että kannattaako sopia näyttöä kun en luultavasti ole valmis maksamaan läheskään pyydettyä hintaa?
Näin siis varsinkin jos välittäjä tulee näyttämään asuntoa pelkästään sinulle eikä ole ns julkinen näyttö.
Ymmärrän hyvin että välittäjä voi tuskastua jos tulee vaikka viikonloppuna paikalle näyttämään asuntoa jollekulle joka tekee aivan naurettavan tarjouksen.
Käytännössähån tuollainen tarjous tarkoittaa, että joko sinun mielestäsi välittäjä ja asunnon omistaja ovat arvioineet asunnon arvon täysin pieleen (eli välittäjä ei osaa työtään), tai sitten toivot myyjän olevan niin tukalassa tilanteessa ettå hän on valmis hyväksymään reilusti markkinahintaa alhaisemman tarjouksen.
Oli kyse kummasta tapauksesta tahansa niin mielestäni on ihan ymmärrettävää jos välittäjä
Mutta eihän sitä voi tietää, mitä tarjoaa, jos ei näe asuntoa. Asuntoilmoituksissa harvemmin käydään läpi niitä asuntoon kaikkein eniten vaikuttavia tekijöitä, kuten sokkelin rakennetta, yläpohjan kuntoa, ilmanvaihtoa, asunnon tiiveyttä yms. Nämä asiat selviää näytöllä, rakennuspiirustuksilla ja kuntotarkastuksella ja voivat tiputtaa arvoa helposti sellaiset 150 000.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohi aiheen, mutta voi kuinka nuo stailatut myyntikuvat osaa välillä ärsyttää kun kuvataan niitä kukkavaaseja ja maisemia lähiseudulta ja kaikki olennainen asunnosta jätetään kuvaamatta. Minua kiinnostaisi esim miten kylppäri toimii käytännössä, eli missä on paikka pyyhkeille ja shampoopulloille, mutta juuri ne asiat raivataan pois ennen kuvien ottamista.
Välillä on sama tilanne kun menee näytölle että mitään arkisia tavaroita ei ole esillä. Missä on paras paikka kahvinkeittimelle? Totean että tähän keittiöön ei varmaankaan sitten mitenkään mahdu kahvinkeitintä tai kahvikonetta joten enpä osta asuntoa.
Onhan se aika humoristista ottaa siitä lähipuistosta kuvia kun myydään asuntoa. Mitenkähän reagoisi autokaupassa ostajat kun olisi kuvia samaan tapaa jostain pusikoista ja niityistä.
Minä etsin ok-taloa Keski-Suomesta ja täällä paljon vesistöjä. Lähes jokaisessa ilmoituksessa on kiinteistöstä otettu myös kuva dronella niin korkealta että siinä näkyy siivu myös lähintä järveä / lampea. Kuvan alanurkassa on pienen pienellä myytävä kohde ja sitä osoitetaan nuolella. "Katsokaa, kuinka tämä kohde sijaitsee järvien keskellä".
Omalla kohdallani näillä kuvilla on päinvastainen vaikutus kuin mitä välittäjät hakee, rupean nimittäin miettimään että jospa sittenkin menisin katsomaan sitä omarantaista kohdetta enkä tätä kuivanmaan asuntoa.
Meitä on jäänyt huvittamaan, kun tarjottiin eräästä kohteesta alihintaa. Meillä oli siihen hyvät perusteet. Myyjä oli nauranut ja kieltäytynyt miettimättä. Kohde poistui ja ajateltiin, että ehkä joku sitten haksahti. Vaan hetken päästä ilmestyi uusi ilmoitus samasta kohteesta ja hintana se meidän tarjoama mukamas polkuhinta :D Ei tarjottu uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos myyntihinta on 300 000 ja tarjoat 30 000, se on loukkaavaa ja tarjoustasot ei todennäköisesti edes välitetä. Toki voit tarjota 250 000, mutta myyjä voi kieltäytyä. Jos tarjoat pyydetyn summan myyjän on pakko suostua.
Ei myyjän ole pakko sinulle myydä vaikka tarjoaisit 500 000
Ei, mutta jos suostut maksamaan pyyntihinnan eikä kauppoja synny, on myyjä velvollinen maksamaan sinulle korvauksen.
Useimmiten välityssopimuksessa on tämä klausuuli:
Toisaalta myyjän näkökulmasta asia ei ole aivan yhtä yksinkertainen. Osalla välittäjistä on toimeksiantosopimuksessa klausuuli, jonka mukaan myyjän on välityspalkkion uhalla hyväksyttävä tarjous, joka ylittää tietyn rajan.
mutta ilmeisesti sinä et siitä rahasta saa, vaan välittäjä 'vaivanpalkkana'.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos myyn jotain, niin minulle voi ihan reilusti ostajaehdokas kertoa mitä hän olisi siitä valmis maksamaan.
Sen sijaan en halua kuulla mitään vikalistaa/ajatusprosessia siitä miten hän on ehdotukseensa päätynyt. Se on hänen asiansa ja minulla on oma prosessini miten päädyn myyntihintaan.
Itse taas haluaisin kuull syyn, miksi joku tarjoaisi 50ke pyyntihintaa vähemmän. Jos lista sisältää järkeviä asioita, niin saattaisin vikka harkitakin 50ke pyyntihintaa pienempää tarjousta. Mutta jos se sisältää lähinnä vain sisustuksen muuttamisen kustannuksia, niin ei ole minun asia myydä ostajalle siksi halvemmalla.
Minusta esimerkiksi 300.000 euron hintapynnöstä on kohtuullista tinkiä 10 - 15 %, eli tarjous voi olla tuon mainitsemasi 50.000 alle pyynnön. M
Ihmettelen tuota, että tarjontaa on. Toisaalta onhan sitä ja ellei ole rahasta kiinni niin vaihtoehtoja on. Mutta kun on rajattu rahavara ja toiveet asunnolle niin itse en ainakaan montaakaan vaihtoehtoa löydä tällä hetkellä (tällä hetkellä tasan yksi) ja ne mitkä olisivat potentiaalisia, menevät nopeasti. Rivaria etsin ja pitää olla tietty alue parin km säteellä, neliömäärä, hinta, maalämpö tai kaukolämpö, oma tontti, huoltoyhtiö hoitaa ulkoalueet jne.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan tajunnut tätä logiikkaa:
Pk-seudun ympäryskunnassa asuva Irmeli on jäänyt leskeksi ja asuu yksin isossa omakotitalossa. Aikuiset lapset ovat aikaa sitten muuttaneet omilleen, perhe ehti asumaan omakotitalossaan monta vuosikymmentä. Irmeli haluaisi muuttaa keskustan kerrostalokaksioon eläkepäiviksi, mutta ensin omakotitalo pitäisi myydä hyvään hintaan. Irmeli haaveilee, että kerrostalokaksiossa saa asua vaivattomasti, ei ole huolta pihatöistä ja monista omakotitalon kuluista pääsee eroon. Irmeli ja asunnonvälittäjä toteavat, että vanhasta omakotitalosta kannattaa pyytää 300 000 euroa, koska omakotitalo sijaitsee perheiden suosimalla alueella ja ainahan perheasunnolle on kysyntää. Omakotitalo ei todellisuudessa maksanut lähellekään noin paljon silloin, kun Irmeli perheineen siihen aikoinaan muutti. Omakotitalo kaipaa remppaa, keittiöt ja muut pinnat ovat alkuperäisessä kunnossa. Ostajan pitäisi varata budjettiinsa vielä iso sum
En ymmärrä ylläolevaa esimerkkiä. Tuntematta yksityiskohtia oletan, että Irmeli ja pariskunnan aikuiset lapset ovat yhdessä talon omistajia. Jos asia on näin, lapsilla on varmasti sananvaltaa siihen millä hinnalla talo myydään. Jos on jo aikaisemmin tehty perinnönjako, jossa lapset saivat muuta omaisuutta isänsä jälkeen ja talo on Irmelin omaisuutta, niin silloin Irmeli voi yksin määrätä myyntihinnan.
Vierailija kirjoitti:
Eivät kaikki halvempaa hintaa ehdottavat ole mitenkään ilkeällä mielellä liikenteessä. Mekin etsimme asuntoa tietyltä alueelta. Hintataso oli sopiva vielä pari vuotta sitten, mutta nykyään ihmiset pyytävät asunnoista n. 20 000 euroa enemmän kuin silloin. Asunnot eivät siis ole uusia, vaan n. 15-20 vuotta vanhoja. Meitä ei asunnon ikä/mahdolliset kulumat tai muut haittaa, mutta tuo nykyhinta on ongelma. Ihan suoraan aiomme asunnosta tarjota n. 15 000 euroa pienempää summaa kuin on pyydetty ja jos syytä kysytään, niin sanotaan että johtuu nykyisestä taloudellisesta tilanteesta. Ei ole tarkoitus loukata myyjää tai asunnonvälittäjää, mutta ei yksinkertaisesti ole varaa nykykoroilla maksaa näitä hintoja, joissa parissa vuodessa on tullut ihan hirveä pomppaus. Verrokkina, että samassa ajassa palkkani on noussut n. 100 euroa.
OP:n mukaan asuntolainaajien lyhennystenmaksukyky on mm. inflaation takia 2003 vuoden tasolla, hintataso pitäisi löytyä sieltä maksukyvyn perusteella.
Hupitarjoukset ovat loukkaavia, koska niillä tuhlataan ihmisten aikaa. Ärsytti todella paljon asuntoani myydessäni, kun välittäjä soitteli niistä hevonpaskatarjouksista (koska lain mukaan hänen pitää niistäkin kertoa). Ärsyttivät ne kyllä välittäjää itseäänkin. Asunto meni ihan kohtuullisella hinnalla, hupitarjoajilla ei ollut missään vaiheessa edes puolen prosentin mahdollisuutta saada asuntoa itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät kaikki halvempaa hintaa ehdottavat ole mitenkään ilkeällä mielellä liikenteessä. Mekin etsimme asuntoa tietyltä alueelta. Hintataso oli sopiva vielä pari vuotta sitten, mutta nykyään ihmiset pyytävät asunnoista n. 20 000 euroa enemmän kuin silloin. Asunnot eivät siis ole uusia, vaan n. 15-20 vuotta vanhoja. Meitä ei asunnon ikä/mahdolliset kulumat tai muut haittaa, mutta tuo nykyhinta on ongelma. Ihan suoraan aiomme asunnosta tarjota n. 15 000 euroa pienempää summaa kuin on pyydetty ja jos syytä kysytään, niin sanotaan että johtuu nykyisestä taloudellisesta tilanteesta. Ei ole tarkoitus loukata myyjää tai asunnonvälittäjää, mutta ei yksinkertaisesti ole varaa nykykoroilla maksaa näitä hintoja, joissa parissa vuodessa on tullut ihan hirveä pomppaus. Verrokkina, että samassa ajassa palkkani on noussut n. 100 euroa.
OP:n mukaan asuntolainaajien lyhennystenmaksukyky on mm
Myisiköhän autoliike minulle uuden bemarin satasella, koska se on minun maksukykyni?
Vierailija kirjoitti:
Minä tarjosin tupakalta haisevasta talosta reippaasti pienempää hintaa. Olisin ollut valmis ottamaan riskin sillä hinnalla, koska olen asunut ennenkin tupakka-asunnossa, johon toki teetin suuren remontin.
Toki oma asuntoni ei ollut vielä myynnissä, mutta ehdollisen tarjouksen olisin halunnut tehdä. Tykkäsin talosta. Ei kelvannut ja välittäjä oikein hyökkäsi verbaalisesti kimppuuni sähköpostitse. En halua olla enää missään tekemisissä hänen kanssaan. Yököttävä akka. Talo on roikkunut myynnissä iät ja ajat. Epäilen, että omistaja ei oikeasti edes halua eroon siitä. Kunhan vain kokeilee ja katselee.
Joskus myös myyjä voi hyväksyä ostotasrjouksen ehdolla. Kyllä, sitä tapahtuu oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole varsinaisesti loukkaavaa, mutta kohteliasta on kysyä jo puhelimessa ennen kuin menee katsomaan että kannattaako sopia näyttöä kun en luultavasti ole valmis maksamaan läheskään pyydettyä hintaa?
Näin siis varsinkin jos välittäjä tulee näyttämään asuntoa pelkästään sinulle eikä ole ns julkinen näyttö.
Ymmärrän hyvin että välittäjä voi tuskastua jos tulee vaikka viikonloppuna paikalle näyttämään asuntoa jollekulle joka tekee aivan naurettavan tarjouksen.
Käytännössähån tuollainen tarjous tarkoittaa, että joko sinun mielestäsi välittäjä ja asunnon omistaja ovat arvioineet asunnon arvon täysin pieleen (eli välittäjä ei osaa työtään), tai sitten toivot myyjän olevan niin tukalassa tilanteessa ettå hän on valmis hyväksymään reilusti markkinahintaa alhaisemman tarjouksen.
Oli kyse kummasta tapauksesta tahansa niin mielestäni on ihan ymmärrettävää jos välittäjä
Itse olen kyllä törmännyt välittäjiin jotka todellakaan eivät osaa työtään. Kun itse möin asuntoni otin hinta-arvoita kolmelta, kaksi päätyi arviossaan seutukunnan keskihintaan, kolmas reilusti suurempaan hintaan ja minä siitä 40 tuhatta parempaan hintaan. Lopputulema? Sain asunnosta oman hinta-arvion. Satatuhatta enemmän kuin seudun keskihinta ja heidän hintapyyntönsä! Muistakaa että välittäjät haluavat nopeita kauppoja, ei sinulle parasta hintaa. Hinta määräytyy sitten yleisen talous- ja myyntitilanteen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vikalista voi olla ihan hyödyllinen. Jos useiden listassa toistuu vaikka sama asia, voit yrittää korjata sen ja saada paremman hinnan
Vierailija kirjoitti:
Meitä on jäänyt huvittamaan, kun tarjottiin eräästä kohteesta alihintaa. Meillä oli siihen hyvät perusteet. Myyjä oli nauranut ja kieltäytynyt miettimättä. Kohde poistui ja ajateltiin, että ehkä joku sitten haksahti. Vaan hetken päästä ilmestyi uusi ilmoitus samasta kohteesta ja hintana se meidän tarjoama mukamas polkuhinta :D Ei tarjottu uudestaan.
Olipa kerran ja sen pituinen se.
Vierailija kirjoitti:
Huomasin saman välittäjä melkein heitti ulos kun esitin hintanäkemystäni kuplan huipulla pari vuotta sitten ja nyt se hinta mitä olisin ollut silloin valmis maksamaan on pyyntihintana sillä alueella yleisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. En loukkaannu, mutta se ei tietenkään tarkoita että myyn halvemmalla kuin mihin itse olen tyytyväinen. Minuakaan ei kiinnosta mitkään perusteet tinkimiselle. Ihan sama mitä remontteja ostaja näkee tarpeelliseksi teettää. Se on hänen asiansa, eikä kiinnosta minua. Jos kämppä on hänen mielestään liian kallis, niin ei hänen ole pakko sitä ostaa. Välittäjä taitaa olla se jota alhaiset tarjoukset harmittaa. Jos myyjä vaikka hyväksyisinkin reilusti pyyntihintaa alemman tarjou
No huh 5 tonnia siitä että hutaisee kuvat ja ilmoituksen nettiin.
En kyllä ymmärrä. Asunnonhan näkee vasta näytöllä ja jos sitten on sitä mieltä, ettei tämä ole sen arvoinen mikä on pyyntihinta (monet ovat vuodenkin kiertäneet esittelyissä ja etsineet asuntoa ja hintataso ym. on hyvin hallussa) ja tarjoavat sen minkä katsovat oikeaksi hinnaksi. Välittäjä tekee sitä työkseen ja hän saa siitä kyllä palkkion.