Miksi on loukkaavaa tarjota asunnosta "liian vähän"?
Tähän asunnonvälittäjien kommenttiin olen törmännyt monessa haastattelussa. En ole ymmärtänyt tätä ollenkaan. Jos on vaikka 350 000 euron asunto myynnissä, joka ei ole käynyt kaupaksi pitkästä myyntiajasta huolimatta ja joku tarjoaa siitä 300 000 euroa, miksi se olisi loukkaavaa? Jos asunto ei ole mennyt kaupaksi sillä 350 000 eurolla, niin silloin hinta on ostajille liikaa. Miksi sitä hinnanalennusta saisi pyytää vain hieman?
Sitäkin ilmiötä näkee, että myyjä itse tiputtaa tuollaisen 350 000 euron asunnon hinnasta pari tonnia ja yrittää kaupata sillä summalla asuntoa. Ei tajuta, että ostajalle on käytännössä sama, maksaako asunnosta 350 000 e vai 348 000 e. Jotta asunto kiinnostaisi ostajia, täytyisi hintaa alentaa enemmän.
Kommentit (290)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hupitarjoukset ovat loukkaavia, koska niillä tuhlataan ihmisten aikaa. Ärsytti todella paljon asuntoani myydessäni, kun välittäjä soitteli niistä hevonpaskatarjouksista (koska lain mukaan hänen pitää niistäkin kertoa). Ärsyttivät ne kyllä välittäjää itseäänkin. Asunto meni ihan kohtuullisella hinnalla, hupitarjoajilla ei ollut missään vaiheessa edes puolen prosentin mahdollisuutta saada asuntoa itselleen.
Valehtelet koska väität että sait asunnon myytyä.
Tietysti sain, ja uusikin on jo ostettu. Persaukisen kitisijän mielestä varmasti toki aivan uskomaton juttu.
Milloin? 3 vuotta sitten
Hulluhan se on joka ei puolta tarjoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla yritetään manipuloida ihmiset maksamaan korkeita hintoja ja siten taata hyvät korvaukset välittäjille. Ehkä joillain myyjilläkin voi olla jokin tunnearvovääristymä. Sitten on niitä, jotka ovat teettäneet mielestään kohteen arvoa nostavan remontin, mutta jos se ei ole ostajan maun mukainen tai taloon on esimerkiksi tulossa isompi remontti, arvo ei välttämättä nousekaan. Se on monelle kova isku, remontit ovat arvokkaita jos ne teettää.
Se ei ole myyjän ongelma, jos ostaja haluaa teettää ulkonäköremontin. Jokainen myyköön sillä hinnalla millä haluaa. Jos ostajaa ei löydy, niin se on myyjän oma ongelma.
On se ostajienkin ongelma kun koko asuntomarkkina ja myyntipuoli on sählätty ja sen tähden kauppa totaalisen jäässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla yritetään manipuloida ihmiset maksamaan korkeita hintoja ja siten taata hyvät korvaukset välittäjille. Ehkä joillain myyjilläkin voi olla jokin tunnearvovääristymä. Sitten on niitä, jotka ovat teettäneet mielestään kohteen arvoa nostavan remontin, mutta jos se ei ole ostajan maun mukainen tai taloon on esimerkiksi tulossa isompi remontti, arvo ei välttämättä nousekaan. Se on monelle kova isku, remontit ovat arvokkaita jos ne teettää.
Se ei ole myyjän ongelma, jos ostaja haluaa teettää ulkonäköremontin. Jokainen myyköön sillä hinnalla millä haluaa. Jos ostajaa ei löydy, niin se on myyjän oma ongelma.
Hmm, eikös tässä nyt puhuttu siitä, miksi myyjä tai välittäjä kokee jonkin asian loukkaavaksi. Jokainen saa tosiaan tehdä mitä haluaa, mutta ei ostaja ole velvoitettu tarjoamaa
Kuplan huipulla messinkiset hanat ja hyvät materiaalit toi lisähintaa asunnoille jotka muutenkin meni päivässä jopa tunneissa. Nyt hinta ratkaisee ja monen teettämä normijuosten kusten pintaremppa halpismatskuilla tekee pelkästään loven myyjän tilipussiin.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellisiä kuvitelmia joillakin, ettei asunnot muka kävisi tällä hetkellä lainkaan kaupaksi. Olen itse puoliaktiivisesti ostamassa, ja vaikka kuinka monta hyvää ja kiinnostavaa asuntoa on ehtinyt mennä alta.
Välittäjää oli haastateltu ja asunnot loppuu, tulee asuntopula voi käydä että asunto missä asuu loppuu ja sitä ei vaan enää ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät kaikki halvempaa hintaa ehdottavat ole mitenkään ilkeällä mielellä liikenteessä. Mekin etsimme asuntoa tietyltä alueelta. Hintataso oli sopiva vielä pari vuotta sitten, mutta nykyään ihmiset pyytävät asunnoista n. 20 000 euroa enemmän kuin silloin. Asunnot eivät siis ole uusia, vaan n. 15-20 vuotta vanhoja. Meitä ei asunnon ikä/mahdolliset kulumat tai muut haittaa, mutta tuo nykyhinta on ongelma. Ihan suoraan aiomme asunnosta tarjota n. 15 000 euroa pienempää summaa kuin on pyydetty ja jos syytä kysytään, niin sanotaan että johtuu nykyisestä taloudellisesta tilanteesta. Ei ole tarkoitus loukata myyjää tai asunnonvälittäjää, mutta ei yksinkertaisesti ole varaa nykykoroilla maksaa näitä hintoja, joissa parissa vuodessa on tullut ihan hirveä pomppaus. Verrokkina, että samassa ajassa palkkani on noussut n. 100 euroa.
OP:
Ostovoima on romahtanut suomalaisilla järkyttävän paljon, työttömiä on satojatuhansia ja suurin osa töitä annetaan muutajille. Kaikki työsopimukset on nykyään määräaikaisia ja osa-aikaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitä on jäänyt huvittamaan, kun tarjottiin eräästä kohteesta alihintaa. Meillä oli siihen hyvät perusteet. Myyjä oli nauranut ja kieltäytynyt miettimättä. Kohde poistui ja ajateltiin, että ehkä joku sitten haksahti. Vaan hetken päästä ilmestyi uusi ilmoitus samasta kohteesta ja hintana se meidän tarjoama mukamas polkuhinta :D Ei tarjottu uudestaan.
Olipa kerran ja sen pituinen se.
Mikä tässä oli ihmeellistä? Asunto oli mieluinen, mutta seurakunnan omistamalla vuokratontilla. Ehti siinä välittäjäkin vaihtua. Myyjänä vanhempi henkilö jolle aikuiset lapset kaiketi puhuivat järkeä hintapyynnön suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen tajuan, että jos 350 000 euron asuntoa yritetään ostaa jollain 150 000 eurolla, että tarjous on aivan alakanttiin ja onneton. Mutta sitä en tajua, jos kalliista (mitä tuollainen 350 000 e peruspalkansaajalle on) asunnosta useamman kymppitonnin alennusta pidetään kohtuuttomana.
Moni oikeasti 150 tuhannen euron asunto on myynnissä 350 tuhannella. En yhtään ihmettele jos joku sellaista tarjoaa ja sehän on hyvä tarjous.
Sinäkö se päätät minkä hintaisa asunnot on?
Mun asunto ei mee alle sen mitä minä sanon vaikka kuinka väittäisit että pyynti liian iso. Mulla ei oo mitää syytä tästä muuttaa ikinä kuin se että joku maksais tarpeeksi ison summan. Sen summan arvonen tämä koti on mulle.
Se on ihan sama muille. Senkun et myy. Tarjouksesta ei tarvitse loukkaantua, vaikka se olisi sinusta liian matala. Samalla tavalla se ostajaehdokaskaan ei loukkaannu jos et hyväksy hänen tarjoustaan, toteaa vaan että ok ja jatkaa etsintöjä. Ei ketään kiinnosta minkä arvoinen sun koti on sulle. Jos se on ostajan mielestä sen arvoinen mitä sunkin mielestäsi, se varmaan sitten antaa tarjouksen. Ja se ei muuten ole pyynti tai pyyntihinta tai hintapyynti vaan hintapyyntö.
Naurattaa, kun tässäkin keskustelussa menee sekaisin pari asiaa:
Se, että ostaja haluaa tarjota esim. 330 000 euron talosta 300 000 euroa ei ole "puoli-ilmaiseksi ostamista" tai tylyä. Se olisi, jos ostaja tarjoaisi tuosta 330 000 euron talosta 200 000. On täysin ok tarjota pienempää summaa kuin mitä asunnosta on pyydetty, ei siinä ole mitään loukkaavaa.
Työskentelen ihan muulla alalla, mutta kyllä asiakkailta tulee hyvin erilaisia pyyntöjä. Joihinkin pyyntöihin voi suostua ja ihan mahdottomiin ehdotuksiin täytyy vaan asiallisesti todeta, että valitettavasti pyynnön toteuttaminen ei ole mahdollista. Jälkikäteen voi sitten työkaverien kanssa luottamuksella virnistellä, että millainen pyyntö tuli vastaan, mutta ei me asiakkaalle itselleen sitä pöyristellä.
Arvioitiin itse hinnaksi kohteellemme 300 000 eur. Pyydettiin kolme tarjousta eri firmoilta ensimmäinen sanoi hinnaksi noin 280 000, toinen sanoi vähän päälle 300 000 ja kolmas 350 000, viimeinen myös edusti tunnettua iso firmaa. Kohde Helsingissä. Pääteltiin että sillä lähtöhinnalla harvoin saadaan mitään menemään kaupaksi niin valittiin viimeinen.
Muutamia tarjouksia tuli joita kiinteistönvälittäjä ei edes ilmoitttanut meille, olivat ilmeisesti siinä 300 000 pinnassa. Lopulta kaupat tehtiin ensimmäisellä oikealla kirjallisella tarjouksella hintaan 330 500. Ei lähdetty kikkailemaan vaan hyväksyttiin tarjous samantien. Kaikki olivat tyytyväisiä. Kv tiesi mikä oli meidän hinta ja todennäköisesti kertoi sen myös ostajalle mutta toki halusi itse provikat myynnistä niin sai hyvin hilattua hintaa ylöspäin.
Se on minusta loukkaavaa, jos asunnon ostaja tulee näyttöön ja siellä arvioi ääneen, miten hintaa pitäisi pudottaa XX XXX euroa, koska kylpyhuoneessa on rumat kaakelit/keittiön rempan tarpeessa/lasten aiheuttamia jälkiä löytyy makkarin seinistä tms. Se on ihan yksi lysti, mitä mieltä ostaja asunnosta on ja mitä sille aikoisi tehdä. Mutta siinä ei ole mitään loukkaavaa, jos ostaja tarjoaa useamman kymppitonnin pienempää summaa kuin on pyydetty. Asunnot ovat yleensä kalliita ostoksia, harvalla on nykyisin sukanvarressa ylimääräistä.
"Ei ole minun asiani miettiä, millä ostaja asunnon maksaisi ja laitan asunnolle hintalapun, jonka itse haluan. Me ostettiin tämä hintaan x ja nyt haluan tästä 25 000 euroa enemmän."
Näin saa toki aina ajatella myyjänä, mutta ostajalla on eri tilanne. Monien taloutta on kurittanut yleinen hintojen nousu. Palkat eivät ole nousseet samassa tahdissa. Esimerkiksi sähkön hinta ja asuntolainan korko on nyt jotain aivan toista kuin vielä 2020-luvun alussa. Ostajan lompakossa nämä tuntuvat.
Pikemminkin loukkaavaa pyytää ikivanhasta paskapommista uuden hintaa. Loukkaa kaikkien osapuolten älykkyyttä.
Paikallinen sopiminen on käsittelyssä.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f5334b8f-04ee-464b-9ec6-4b92ab077…
"Potkulaki nytkähti eteenpäin."
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/1bc5a9d0-ce8d-4355-a05a-447ad9aaf…
Hinnoissa on aina ilmaa 20 prossaa ja välittäjän palkkiokin huitelee kuudessa... Tästä kauppaa todellakin kannattaa ryhtyä tekemään?
Tässä konkurssiaallossa hinnat voivat vielä tippua lähes 1990 luvun lama-aikoihin, mutta toivottavasti EI
Ne ketkä osaavat tulevat voittamaan tämän taistelun!
Vierailija kirjoitti:
Pikemminkin loukkaavaa pyytää ikivanhasta paskapommista uuden hintaa. Loukkaa kaikkien osapuolten älykkyyttä.
Minun asuntoni ei ole "ikivanha", mutta ei uusi kuitenkaan. Silti taloyhtiössä, jossa on tehty viimeisen kymmenen vuoden sisään kaikki isot remontit, ja hyvällä paikalla, ainakin niille, jotka haluavat asua lähellä palveluita. Minun hintapyyntöni on omasta mielestäni edullinen eli noin puolet siitä, mitä samassa kaupunginosassa maksavat uudet samankokoiset kerrostalohuoneistot. Kuitenkaan kiinnostusta ei ole ollut. Luulen, että hinta ei ole esteenä vaan tämä taloudellinen epävarmuus. Moni miettii, uskaltaako ja kannattaako ostaa omaa tai vaihtaa asuntoa.
Itse myin pois sijoitusasuntoni pari vuotta sitten. Maksoin siitä myyntivoittoveroa. Nyt sama asunto on ollut myynnissä pintarempan ja keittiön uusimisen jälkeen reilun vuoden n. 30000€ kalliimmalla. Kylpyhuone ja sauna ovat samassa kunnossa kuin minulla ollessa. Jännä juttu, ettei asunto mene kaupaksi... Vastaavia myydään nyt samaan hintaan, kuin myin itse. Ahneus tekee joskus sokeaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun asuntoni ei ole "ikivanha", mutta ei uusi kuitenkaan. Silti taloyhtiössä, jossa on tehty viimeisen kymmenen vuoden sisään kaikki isot remontit, ja hyvällä paikalla, ainakin niille, jotka haluavat asua lähellä palveluita. Minun hintapyyntöni on omasta mielestäni edullinen eli noin puolet siitä, mitä samassa kaupunginosassa maksavat uudet samankokoiset kerrostalohuoneistot. Kuitenkaan kiinnostusta ei ole ollut. Luulen, että hinta ei ole esteenä vaan tämä taloudellinen epävarmuus. Moni miettii, uskaltaako ja kannattaako ostaa omaa tai vaihtaa asuntoa.
Ainakin eteläpohjanmaalla on normaalia pyytää jopa 200 - 300k€ 70-luvun valesokkelilla olevasta ja "alkuperäiskuntoisesta" (kaikki remontit viimeisen 50v ajalta tekemättä) rytöläjästä, joka sijaitsee jossain hevonkuusessa.
Toisaalta, ilmeisesti ostajia riittää, jolloin hinnan voisi sanoa olevan kohdallaan.
Minä olen aktiivisesti ostamassa ja huomannut että vain edulliset alle 200000 maksavat menevät kaupaksi tällä hetkellä. Kun hinta menee tuon yli niin myyntiaika alkaa pitenemään olennaisesti ja yli 300000 asunnot odottavat ostajaa jopa parikin vuotta.