Miten pienessä asunnossa voisit asua? Neliörajasi tai huoneiden minimimäärä?
Minulla se menee noin 30 neliössä. Yksiö on ok, jos se on kuitenkin iso. Alkovi oltava, johon saa eteen verhon tai muun tilanjakajan. Tällainen asunto vain siis minulle, parusuhteessa en voisi asua näin.
Kommentit (133)
Näin viiden hengen kanssa 80 neliötä on aikalailla minimi (yhdelle lisähuoneelle olisi vielä käyttöä). Voisin luopua saunasta ja ottaa senkin tilan muuhun käyttöön.
Yksin kun olen asunut niin 30 neliötä riittää.
Olen asunut työssäkäyvänä aikuisena monta vuotta 25 neliön yksiössä. Nyt olemme puolisoni kanssa asuneet yli kymmenen vuotta 40 neliön pienessä kaksiossa. Voisimme helposti ostaa isomman asunnon, mutta emme osta kun emme tarvitse.
Tilava yksiö, jossa on hyvä pohjaratkaisu ja erillinen keittiö.
Japanissa asuessani 2 vuotta asuin 11 neliön asunnossa, joten minulle ei ole mikään ongelma asua pienessä asunnossa. M30
Yksin asun, leski, omakotitalossa keskellä kaupunkia järven rannalla. Huoneita 4 + kodinhoitotilat, kaksi vaatehuonetta, neliöitä 140. Olen myymässä ja yksi tarjosi osamaksuna 55 neliön asuntoa, ei käy, vähintään 75 neliötä on oltava. En halua edes ajatella asuvani jossain pikkukopperossa, tilaa pitää ihmisellä olla, ettei mökkihöperöksi tule.
36 neliötä. Aivan ihana, makuualkovi, oma sauna ja iso lasitettu patio.
Helsingissä on alle 20 neliön koppejakin ja niistäkin on kova vuokra. Mutta ei huolta, Kela maksaa.
Asun miehen kanssa kaksistaan 33 m torpassa. Tupa ja kamari. Täysin riittävä meille! Erillinen makkari tärkeä siksi, että toinen tekee vuorotyötä ja nukkuu joskus päivälläkin. Muuten yksikin huone riittäisi.
Olen miettinyt tuota, viimeinen lapsi muuttaa pois kotoa varmaan parin vuoden päästä ehkä aiemminkin. Nyt neliöitä 180 m2 ja sitten asutaan kahdestaan, rivitalo, jossa 500 m2 piha.
Miettinyt olisiko liian ahdistavaa muuttaa kerrostaloon, jossa olisi todella iso parveke. Mutta olisiko iso parvekekin ahdistava, kun ei pääsisi ulos kävelemään? Eli pitäisikö katsella pienempää rivitaloa. Tai pienempää omakotitaloa. Neliöitä ei tarvitsi ainakaan näin paljon. Hyvällä pohjaratkaisulla varmaan joku 100 riittäisi. Työhuone/vierashuone ihan pakollinen ja sellainen ruokailutila, johon mahtuu pöytä, jossa voi 10-12 henkilöä syödä. Meillä tuon kokoisia juhlia usein.
60 neliötä varmaan. Tulee ahtaan paikan kammo pienemmässä.
Kunhan mahtuu sänky, televisio, keittiötila, baaripöydän kokoinen ruokapöytäratkaisu kolmella tuolilla (isälläni on, tai on ainakin ollut sellainen) sekä pieni kylppäri, jossa vessa, lavuaari ja suihku.
Pieni parveke (tai katutasolla terassi) olisi myös hyvä olla olemassa. Tuo kivasti pientä lisätilan tuntua.
Makkari, työ/vierashuone, olohuone, kunnollinen piha tai parveke. Erillinen keittiö olisi kiva mutta nykyään täytyy tyyytyä tupakeittiöön. 60 neliötä on minimi. Olen asunut puolen ikääni ahtaasti ja vähissä neliöissä, nyt kun ei ole pakko niin en halua tuijottaa samoja seiniä vuorokauden ympäri. Minä en ole niitä jotka viettävät kaiken valveillaoloajan poissa kotoa vaan koti on työpaikka ja rentoutumispaikka. Etenkin koronasulun jälkeen olisi todella vaikea ahtautua pieniin neliöihin. Tarvitsen tilaa ympärilleni.
Kaksi eläkeläistä ja asunto on 43 m2 kaksio. Onneksi on vaatehuone, sinne saa tavaraa mahtumaan. Ihan riittävästi neliöitä. Valitettavasti lämminvarasto on remontissa, olen siellä säilyttänyt toisien vuodenaikojen vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Asun miehen kanssa kaksistaan 33 m torpassa. Tupa ja kamari. Täysin riittävä meille! Erillinen makkari tärkeä siksi, että toinen tekee vuorotyötä ja nukkuu joskus päivälläkin. Muuten yksikin huone riittäisi.
Lisäys tähän, mulle ei merkkaa neliöt vaan asumismuoto ja oma rauha. Jossain kerros- tai rivitalossa 70 neliötäkin ahdistaisi.
Mulla olisi varaa n. 1000€ asuntoon vaikka työtön. Kysymys on vain siitä saako sopivan asunnon tuohon hintaan vai paskaa paketissa. Toisin sanoen tuurista lysecja siitä onko vihamiehiä tai naisia samassa kaupungissa mistä haet asuntoa. Eu aina kyse siitä onko varaa vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Japanissa asuessani 2 vuotta asuin 11 neliön asunnossa, joten minulle ei ole mikään ongelma asua pienessä asunnossa. M30
Japanissa ravaavat miehet ovat oksettavia.
Yksiö kävisi hyvin jos asuisin yksin, 20 m2 riittäisi jos hinta olisi tosi edullinen. Nyt asun miehen kanssa kahdestaan 170m2 ja onhan se mahtavaa että molemmille on makkarin lisäksi omat työhuoneet joissa voi harrastaa ja puuhastella. Eli nyrkkisääntönä niin että aina kaikille asujille on oma tila mihin vetäytyä.
Yksin voisin asua pienessäkin yksiössä 25-30 neliötä. Näin kahdestaan pitää olla vähintään kolmio ja sellainen missä on pieni vieras wc erikseen. Ei tarvitse seistä vessajonossa kun on vieraita/juhlia. 2 makkaria riittää niin toinen olisi yhdistetty vieras/työhuone. Nyt meillä on iso neliö eikä yhtään ole liikaa tilaa.
Kaksio ja nykyään meitä on 2. Aikoinaan lapsen kanssa asuin kolmiossa.