Miksi kirkkoon kuulumattomat käyttävät kirkon palveluita ja naureskelevat asialle?
Tähän ilmiöön olen törmännyt useammankin kerran, kun olen lapseni kanssa ollut seurakunnan toiminnassa mukana:
Vanhemmat eivät kuulu kirkkoon, sanovat ettei kiinnosta/eivät usko kirkon opetuksiin. Silti haluavat käyttää kirkon palveluita: lapset kärrätään seurakunnan muskareihin ja kerhoihin. Lapset tuupataan seurakunnan leireille, käydään seurakunnan järjestämissä tapahtumissa ja haetaan diakoniatyöstä ruokaa tms apua. Näiden palveluiden järjestäminen ei ole maksutonta (vaikka ne maksuttomia osallistujille olisivatkin), vaan kirkkoon kuuluvat maksavat näiden vapaamatkustajien palvelut. Järkyttävin oli, kun eräässä seurakunnassa lasten kerhopaikkoja oli rajallisesti ja paikat arvottiin kaikkien kesken. Ryhmään pääsi kirkkoon kuulumattomien perheiden lapsia ja jotkut kiltisti kirkollisveronsa maksavat jäivät rannalle. Nämä kirkkoon kuulumattomat vanhemmat ihan avoimesti naureskelevat, että ottavat ilon irti ilmaisista palveluista.
Siinä ei mitään, jos joku ei halua kirkkoon kuulua eikä kirkon palveluita halua käyttää. Mutta miksi kirkkoon kuulumattomat käyttävät kirkon palveluita ja naureskelevat asialle? Miksi ihmeessä kirkko sallii moisen?
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska he voivat. Kirkon kannattaisi verotulojen vähentyessä laittaa tietyt asiat ns. asiakaseduiksi. Niinhän muissakin firmoissa tehdään.
Olen kirkon työntekijä ja kannattaisin tätä. Palvelut pitäisi kohdistaa heille, jotka niistä maksavat. Pienituloisimmilta ei edes mene kirkollisveroa, vaikka kirkkoon kuuluisivatkin. Heille toki soisin palvelut vastaisuudessakin.
Se on kuitenkin oppinne vastaista. Sallikaa lasten tulla tyköni tms. Sitä paitsi monet seurakuntayhtymät jo kieltäytyvät ottamasta kirkkoon kuulumattomia perheneuvonnan asiakkaiksi.
Kirkolla on vähän vaikea dilemma, ollako firma, joka tarjoaa jäsenetuja, vai toteuttaako ideologiaansa, johon ei olisi varaa.
Itse en käyttänyt mitään kirkon palveluja silloinkaan kun kuuluin kirkkoon häitäni lukuunottamatta (36 vuotta sitten). Olen eronnut jo kauan sitten, en ole katunut. En anna senttiäkään homojen syrjintään.
Miksikö käyttävät palveluita ja naureskelevat... - No vastasit siihen itse, kun voivat ottaa ilon irti ilmaisista palveluista. Semmoisiahan ihmiset on, oman edun tavoittelijoita ja ahneita. Miksi seurakunta sen sallii, niin kristillisesti sen vuoksi, että ketään ei haluta käännyttää pois kirkon palveluiden piiristä.
Hautatoimi on sitten asia erikseen kirkon palveluissa. Valtio jakaa jokaiselle seurakunnalle väkiluvun mukaisesti valtionrahoitusta (joka on eri kuin kirkollisvero). Tästä voi käydä katsomassa oman seurakunnan saamat avustukset tältä vuodelta https://evl.fi/plus/wp-content/uploads/sites/3/2024/12/Seurakuntien-val…
Valtionrahoituksesta https://evl.fi/plus/hallinto-ja-talous/seurakuntatalous/valtionrahoitus…