Miksi kirkkoon kuulumattomat käyttävät kirkon palveluita ja naureskelevat asialle?
Tähän ilmiöön olen törmännyt useammankin kerran, kun olen lapseni kanssa ollut seurakunnan toiminnassa mukana:
Vanhemmat eivät kuulu kirkkoon, sanovat ettei kiinnosta/eivät usko kirkon opetuksiin. Silti haluavat käyttää kirkon palveluita: lapset kärrätään seurakunnan muskareihin ja kerhoihin. Lapset tuupataan seurakunnan leireille, käydään seurakunnan järjestämissä tapahtumissa ja haetaan diakoniatyöstä ruokaa tms apua. Näiden palveluiden järjestäminen ei ole maksutonta (vaikka ne maksuttomia osallistujille olisivatkin), vaan kirkkoon kuuluvat maksavat näiden vapaamatkustajien palvelut. Järkyttävin oli, kun eräässä seurakunnassa lasten kerhopaikkoja oli rajallisesti ja paikat arvottiin kaikkien kesken. Ryhmään pääsi kirkkoon kuulumattomien perheiden lapsia ja jotkut kiltisti kirkollisveronsa maksavat jäivät rannalle. Nämä kirkkoon kuulumattomat vanhemmat ihan avoimesti naureskelevat, että ottavat ilon irti ilmaisista palveluista.
Siinä ei mitään, jos joku ei halua kirkkoon kuulua eikä kirkon palveluita halua käyttää. Mutta miksi kirkkoon kuulumattomat käyttävät kirkon palveluita ja naureskelevat asialle? Miksi ihmeessä kirkko sallii moisen?
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Aika moni julkikristillimen ei kuulu kirkkoon. Sari Essayah ei kuulu kirkkoon, eikä maksa kirkollisveroa.
Niin, hän kuuluu helluntaiseurakuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän seurakunnassa tarkistavat kyllä seurakunnan kerholaisten taustat. Paikat ovat kirkkoon kuuluville ja hyvä niin.
Vem bör höra till kyrkan? Ungen eller föräldrarna? Om föräldrarna, så varför överger Jesus sina (tvångs) registrerade barn?
Barnet och någondera av föräldrarna måste vara medlem i församlingen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työni puolesta olen tekemisissä hautajaisten valmistelun kanssa. Isossa kaupungissa tulee usein vastaan tilanteita, joissa vainaja ei ole kuulunut kirkkoon eivätkä omaisetkaan kuulu. Siunauskappelista veloitetaan heiltä hieman yli 300 euroa vuokraa, pappi ja kanttori tulevat heille ilmaiseksi kuten seurakuntaan kuuluville. Silti saatetaan nurista, miten kallis tuo kappelin/kirkon vuokra on. Yleensä nämä ovat muutenkin niitä vaativimpia omaisia, joilla on todella erikoisia vaatimuksia tilaisuuden järjestämisen suhteen ja teettävät paljon töitä vahtimestarille, kanttorille ja papille. Lisäksi moni suhtautuu niskojaan nakellen siihen, että tilaisuudessa puhutaan Jumalasta.
Tekisi mieli käskeä menemään muualle, jos on kerta niin ikävää.
Miksi siellä on pappi ja kanttori ja p
Uskonnnottomien kannattaa siis aktivoitua, mutta kun siitä on vaivaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni julkikristillimen ei kuulu kirkkoon. Sari Essayah ei kuulu kirkkoon, eikä maksa kirkollisveroa.
Joo, mutta ei maksa kirkollisveroa, joka olisi hänen pitäjänsä ev.lut.seurakunnassa nykyisillä tuloilla yli 2000€/vuosi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta ei maksa kirkollisveroa, joka olisi hänen pitäjänsä ev.lut.seurakunnassa nykyisillä tuloilla yli 2000€/vuosi
Ei tietenkään.
Yksin jumalan armosta. Usko riittää, ei tarvita aneita. :) Voisin maksaa kirkon palveluista silloin, kun niitä käytän, mutta en joka vuosi 1,5% tuloistani.
Siinä ei mitään, jos joku ei halua kirkkoon kuulua eikä kirkon palveluita halua käyttää. Mutta miksi kirkkoon kuulumattomat käyttävät kirkon palveluita ja naureskelevat asialle? Miksi ihmeessä kirkko sallii moisen?
Oma sukulainen kuoli ja muistotilaisuus kirkon kappelissa. Ei hän kuulunut kirkkoon, mutta uskoi kuitenkin Jumalaan ja oli erittäin henkinen ihminen. Miten ihmeessä me nyt käytämme kirkon palveluja, ja ihan naureskellaan asialle? Tämä naureskellaan asialle särähti kyllä aika ilkeästi. Me maksamme muistotilaisuuden ja kappelin vuokrasta, emme halunneet pappia ja kanttoria, koska kaikki maksaa erikseen, kun omainen oli varaton. Ja mitä se pappi nyt puhuu jostain hänelle tuntemattomasta ihmisestä? Me pidämme puheen itse ja soitamme musiikin ihan itse. Missä muualla voi pitää muistotilaisuuden kuin kirkolle kuuluvissa kappeleissa?
Vierailija kirjoitti:
Oma sukulainen kuoli ja muistotilaisuus kirkon kappelissa. Ei hän kuulunut kirkkoon, mutta uskoi kuitenkin Jumalaan ja oli erittäin henkinen ihminen. Miten ihmeessä me nyt käytämme kirkon palveluja, ja ihan naureskellaan asialle? Tämä naureskellaan asialle särähti kyllä aika ilkeästi. Me maksamme muistotilaisuuden ja kappelin vuokrasta, emme halunneet pappia ja kanttoria, koska kaikki maksaa erikseen, kun omainen oli varaton. Ja mitä se pappi nyt puhuu jostain hänelle tuntemattomasta ihmisestä? Me pidämme puheen itse ja soitamme musiikin ihan itse. Missä muualla voi pitää muistotilaisuuden kuin kirkolle kuuluvissa kappeleissa?
Ei oikein missään jos arkun ja vainajan pitää olla läsnä. Ravintoloihin ei saa vainajia viedä. Ainoa vaihtoehto on jonkun kotona sitten. Tai sitten viette arkun krematorioon ja polttohautaatte (krematoriot omistaa seurakunnat) ja järjestätte muistotilaisuuden ravintolassa tai kotona.
Vierailija kirjoitti:
Työni puolesta olen tekemisissä hautajaisten valmistelun kanssa. Isossa kaupungissa tulee usein vastaan tilanteita, joissa vainaja ei ole kuulunut kirkkoon eivätkä omaisetkaan kuulu. Siunauskappelista veloitetaan heiltä hieman yli 300 euroa vuokraa, pappi ja kanttori tulevat heille ilmaiseksi kuten seurakuntaan kuuluville. Silti saatetaan nurista, miten kallis tuo kappelin/kirkon vuokra on. Yleensä nämä ovat muutenkin niitä vaativimpia omaisia, joilla on todella erikoisia vaatimuksia tilaisuuden järjestämisen suhteen ja teettävät paljon töitä vahtimestarille, kanttorille ja papille. Lisäksi moni suhtautuu niskojaan nakellen siihen, että tilaisuudessa puhutaan Jumalasta.
Onpa törkeää järjestää vainajalle kirkolliset hautajaiset, jos ei kuulu kirkkoon eikä usko Jumalaan. Minä todella suuttuisin läheisilleni, jos järjestäisivät minulle hautajaiset pappeineen ja kanttoreineen, kun en halua mitään Jumalaan liittyvää hömpötystä. Miten tuo on edes mahdollista, jos ei kuulu kirkkoon?
Vierailija kirjoitti:
Jonkun kotona? Ravintolassa? Jossain muussa juhlatilassa?
Vierailija kirjoitti:
Jos ja kun te ette asialle naureskele, kohta naureskelusta ei tietysti päde teihin. Suomeksi siis ketju ei koske teitä, eikä ketään muutakaan, joka järjestää tunnustuksettoman muistotilaisuuden kappelissa ja suhtautuu asiaan asiallisesti (ei esimerkiksi ulise siitä, että kappelilla voi olla vuokra kulujen kattamiseksi).
Tällä aloituksella varmasti tarkoitettiin näitä kirkkoon kuulumattomia lapsiperheitä, jotka hyödyntävät esim. seurakunnan PikkuHelppi -palvelua (ilmainen lastenhoitaja muutamaksi tunniksi, osa seurakunnista tarjoaa) ja naureskelevat, miten tulee säästettyä kun ei tartte maksaa hoitajan palkkaa eikä kirkollisveroja. Itsehän seurakunta tuon mahdollistaa, mutta pidän tuota vanhempien oman näppäryytensä esittelyä vähän mauttomana. Samoin on hääpareja, jotka liittyvät kirkkoon pariksi kuukaudeksi kun. haluavat kirkkohäät (eli nätit puitteet ja ilmaisen vihkijän lauantaille), mutta pappi ei saisi sanoa sanaakaan Jumalasta ja voisko kanttori soittaa vaan leffatunnereita. Heille tässä vähän pyöritellään silmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska he voivat. Kirkon kannattaisi verotulojen vähentyessä laittaa tietyt asiat ns. asiakaseduiksi. Niinhän muissakin firmoissa tehdään.
Nykyään osa papeista kirjoittaa kummitodistuksia jopa kirkkoon kuulumattomille kummeille, koska haluavat olla kivoja tyyppejä. Todellisuudessa noita kirkkoon kuulumattomia ei edes merkitä kirkon kirjoihin kummeiksi. Tokarit kuuluisivat mielestäni vain kirkkoon kuuluville kummeille.
Tarkoitat varmaan kirkkoon kuulumattomalla mihinkään kristilliseen seurakuntaan kuulumatonta "kummia"? Sellaiset ei tosiaan ole oikeita kummeja, mutta kastettavalla voi kyllä olla esim. helluntailainen tai ortodoksinen kummi luterilaisen kummin lisäksi.
Entäs jos palveluita käyttävä lapsi on kastettu ja kuuluu kirkkoon? Eihän silloin vanhempien uskolla pitäisi olla lasten toiminnassa väliä. Ja en usko, että kirkkoa haittaa opettaa uskonsa asioita lapsille, jotka voivat sitten kasvaa uskoon.
Nuo kirkon järjestämät palvelut lapsille järjestetään kirkon etujen vuoksi. Lapsia on helppo aivopestä ja lapsuudessa suoritetusta aivopesusta on vaikea irtaantua.
Kyse ei ole mistään hyväntekeväisyydestä. Älkää olko naiveja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa törkeää järjestää vainajalle kirkolliset hautajaiset, jos ei kuulu kirkkoon eikä usko Jumalaan. Minä todella suuttuisin läheisill
Kirkolliset hautajaiset on monen kirkkoon kuulumattoman tahto. Jos et sattunut tietämään, moni uskova on eronnut kirkosta sen liiallisen liberalisoitumisen takia.
Ei oikein missään jos arkun ja vainajan pitää olla läsnä. Ravintoloihin ei saa vainajia viedä. Ainoa vaihtoehto on jonkun kotona sitten. Tai sitten viette arkun krematorioon ja polttohautaatte (krematoriot omistaa seurakunnat) ja järjestätte muistotilaisuuden ravintolassa tai kotona.
Ravintolassa? Mielestäni kaikkia vainajia ja niitä pois menneitä pitää arvostaa, kun heille toki kuuluu ihan samankaltainen muistotilaisuus kuin kirkkoon kuuluville. Siis kappelissa. En ymmärrä, jos ei kuulu kirkkoon, niin ihanko Jumala vihaa heitä? Tuskin, kun kaikki me kuitenkin sinne taivaaseen pääsemme joka tapauksessa. En ihan ymmärrä tätä vihaa kirkkoon kuulumattomia kohtaan, jos kyseessä vain raha? Jumala sitä rahaa tuskin haluaa, vaan sitä lähimmäisen rakkautta, anteeksi antaminen ja kiitollisuus. Ja kyllä Luoja näkee jokaisen sydämen ja sielun, ja tietää, että kuka on vilpitön ja oikeasti rehellinen ym. Ei ne kaikki kirkkoon kuuluvat ole niitä puhtoisempia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos palveluita käyttävä lapsi on kastettu ja kuuluu kirkkoon? Eihän silloin vanhempien uskolla pitäisi olla lasten toiminnassa väliä. Ja en usko, että kirkkoa haittaa opettaa uskonsa asioita lapsille, jotka voivat sitten kasvaa uskoon.
Miksi vanhemmat olisivat kastaneet lapsensa, jos eivät usko? Olisipa outoa. Törkeää pakkoliittämistä kirkkoon. Muutenkin lapsen pitäisi itse saada päättää haluaako kuulua kirkkoon eikä vanhemmat saisi sitä päätöstä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Nuo kirkon järjestämät palvelut lapsille järjestetään kirkon etujen vuoksi. Lapsia on helppo aivopestä ja lapsuudessa suoritetusta aivopesusta on vaikea irtaantua.
Kyse ei ole mistään hyväntekeväisyydestä. Älkää olko naiveja.
Jep, alati kutistuva kirkko käyttää kaikki paikat jäsenhankintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonkun kotona? Ravintolassa? Jo
Ravintolat ja juhlatilat eivät salli vainajia tiloihinsa.