Oletko töissä oma itsesi vai vedätkö roolia?
Kommentit (208)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa kun kerran kysyit, niin töissä olen oma itseni, mutta lotona vedän roolia. Näyttelen uskollista, rakastavas miestä vaikka ei kiinnosta pskan vertaa. Vähän pakko kun ei ole sitä avioehtoa.
Mulla sama tilanne. Se avioehto on oikeasti todella tärkeä paperi tehdä. Toisaalta ymmärrän miksi naiset eivät sitä halua. Ne tekee kaiken aina rahan takia.
Naiset tekee ne teidän lapset, ja se maksaa naiselle. Se on korvaus tehdystä työstä eikä mitään muuta.
Roolia. Olen siis yksin viihtyvä normaalisti, mutta töissä esitän sanavalmista, tehokasta ja rohkeaa esintyjää (työtehtävätkin sitä vaatii)....Siksi meneekin illat ja viikonloput palautuessa. Reehellisesti sopisin paremmin yksin johonkin arkistoon siirtelemään papereita.....
Työroolin vetäminen on kaikille ihan hyväksi. Kotona sitten saa olla mitä huvittaa.
Olen usein vetänyt roolia pakon sanelemana. Korona-aika oli helpotus. Kun oli välillä etätöissä, ei ollut niin painostavaa olla joka päivä samojen ihmisten joukossa.
Parin vuosikymmenen kokemuksen perusteella usein yritetään painaa työroolin muottiin. Jos työnimike on X, se määrittää pitkälle etenkin jos on vähänkin pidempään samassa työssä.
Paljon selittyy sillä että joku on voinut olla vaikka 8 vuotta samassa työpaikassa. Jos tuollaista häiritsee että joku on ollut jossain muualla pitkään ollut voi yrittää kampittaa tai kaataa henkisesti tai muille mitätöimällä. Vaikka tulokas ei mitenkään ilkkuisi eikä oma aiempi työ liittyisi kyseiseen pitkään talossa työskennelleeseen.
Pohjimmiltaan on huvittavaa että jotkut esim. lähes järjestelmällisesti hyväksyvät kivan kokemattoman työpaikkaansa mutta eivät kokeneita. Eikö ulospäin näytä että työpaikan yleinen taso on kokemattomien tasolla?
Paljon väkeä jää kokonaan palkkaamatta jos uskaltavat liikaa korostaa pätevyyttään ja osaamistaan tai muuten eivät onnistu sopivan roolin esittämisessä.
En vedä roolia, mutta totta kai on erikseen työminä ja vapaa-aika minä.
Vedän täyttä roolia alusta loppuun. Näyttelen kivutonta myös ja uskon itsekin. Töitten loputtua raahaudun vaivaisena kotiin, missä heitän rintsikat huitsin nevadaan ja vaihdan vapaalle virttyneessä mutta ihanan pehmeässä kotiasussani.
Nykyisessä työpaikassani voin olla oma itseni työkavereiden kanssa, mutta asiakkaiden kanssa sitten pitää vetää roolia, koska olen firman työntekijänä myös firman edustaja ja on annettava tietenkin mahdollisimman hyvä kuva firmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän töissä tietty ammattilainen rooli on päällä. Kotona ja vapaalla teen eri asioita.
Esitätkö töissä jotain mukavaa ihmistä ja kotona olet sitten joku pirttihirmu, joka huutaa ja räyhää perheelleen?
Meidän äiti teki noin. Ammatiltaan lähihoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vähintäänkin jonkinlainen sordiino päällä täytyy olla. Ei pomoa ja kollegoita voi haukkua idiooteiksi, vaikka kuinka mieli tekisi.
Ahahhaaa - tämä :D
Olen liian rehellinen, en siis voi vetää mitään roolia.
Vierailija kirjoitti:
Roolia. Olen siis yksin viihtyvä normaalisti, mutta töissä esitän sanavalmista, tehokasta ja rohkeaa esintyjää (työtehtävätkin sitä vaatii)....Siksi meneekin illat ja viikonloput palautuessa. Reehellisesti sopisin paremmin yksin johonkin arkistoon siirtelemään papereita.....
Introverteilla on kyllä aika kakkaa täytyy myöntää. Onneksi saan tehdä yksin työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän töissä tietty ammattilainen rooli on päällä. Kotona ja vapaalla teen eri asioita.
Esitätkö töissä jotain mukavaa ihmistä ja kotona olet sitten joku pirttihirmu, joka huutaa ja räyhää perheelleen?
En.
Osittain rooli päällä. Nimittäin yrittäjänä silloin, kun olen asiakkaan kanssa tekemisissä, se on pelkkä rooli. Muun ajan saa tehdä niin kuin huvittaa ja huvittaahan se tehdä asiat omalla tavalla.
Mutta asiakkaalle esitetään "työntekoa" ja "luotettavuutta", vaikka pääasia on saada asiakkaan rahat omaan taskuun. Hyvin se sujuukin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin minäkin teen eri asioita töissä ja vapaalla, kun töissä pitää tehdä töitä ja vapaalla ihan mitä huvittaa, mutta ihan sama ihminen olen kuitenkin.
Samalla ihmisellä voi hyvinkin olla erilaisia rooleja elämässään. Eikä se rarkoita sitä että ihminen muuttuisi joksikin toiseksi vaihtaessaan roolia tai sitä että joutuisi esittämään.
Ei mun luonteessa ainakaan ole mitään erilaisia rooleja. En pelaa roolileikkejä.
Jännä että ihminen ei tajua hienoista eroa esim työminän ja siviiliminän välillä. Töissäni esim en voi olla nössö ja olen rohkea. Siviiliasioissa en niin rohkea olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä päätelty että mulla on perhe?
No se oli vaan esimerkki. Olet joku mielipuoli, joka joten kuten yrittää selvitä työpäivästä normaalina. Kotona sitten hulluus tulee esiin.
Kyllä asia on pikemminkin juuri päinvastoin. Kotona olen höveli ja rento pelle, työpaikalla jämpti ja ammattimaisen asiallinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä töissä tulee oltua hieman erilainen kuin kotona. Esimerkiksi jos joku tuttuni tekisi asioita, joita asiakkaani tekevät, niin ihan varmasti kertoisin mielipiteeni ja kuuluvasti. Töissä kuitenkin kuuntelen asiakkaitani ja yritän auttaa parhaani mukaan tietäen, että 99 % antamastani avusta on turhaa joidenkin ihmisten kanssa. Tosin en vapaalla vietä aikaaki asiakkaideni kaltaisten ihmisten kanssa...
No ei ole tapana arvostella tuttujen tekemisiä kuuluvasti. Aikuinen ihminen varmasti tietää mitä tekee ja se ei mulle kuulu. Oletko ihminen, joka sotkeutuu toisten tekemisiin?
Ei ole tapana puuttua toisten asioiden ellei siihen ole erittäin painavaa syytä- Esimerkiksi jos sisarukseni käyttäisi huumeita lastensa hyvinvoi
Eiköhän kirjoittaja joku sossu tms ole.
On muuten todella kummallinen ketju, jotkut provoilee ja tosille on annettu lusikalla ja joillekin sitten enemmän.
Eiks toi aloituskysymys esitetä, jos meinaa esim Salkkareihin näyttelemään?
Töissä olen enemmän oma itseni kuin vapaalla ja vedän enemmän roolia töissä kuin vapaalla.
Eli työkaverien kesken pystyn olemaan oma itseni, mutta asiakkaiden kanssa olen kohtelias ja ystävällinen vaikka välillä tekisi mieli haistattaa.
Vapaa-ajalla olosuhteiden pakosta joudun huolehtimaan ikääntyneistä omista ja appivanhemmista ja 80% ajasta heidän kanssaan esitän ystävällistä kilttiä tytärtä ja miniää.
Ystävien ja oman perheen kesken olen oma itseni.
Peruspersoonaltani olen luonnostaan iloinen/positiivinen, joten myös töissä opettajana olen sellainen. Toki myös huonoinakin päivinä olen sitä; esim. kun kotona minulla oli huono tilanne, ei oppilailla ollut mitään käryä siitä. Lisäksi tsemppaan ja kannustan, vaikka opiskelija olisi kuinka naama vääränä ja vittuilisi - siviilissä sanoisin samoin käyttäytyvälle tyypille kyllä valikoidun jos toisenkin sanan, enkä olisi enää missään tekemisissä.