Oletko töissä oma itsesi vai vedätkö roolia?
Kommentit (208)
Pakko, koska jos olisin oma, aito itseni, olisin aivan sietämätön. Koskee töitä ja kaikkea vapaa-aikaakin.
Päälle puhuja, hölöttäjä, keskusteluja dominoiva ja kiinnostunut lähinnä omista asioistani. Aivan liian avoin omista asioistani. Välillä tuntuu, että pitää ihan fyysisesti estää itseään puhumasta ja osallistumasta kaikkeen. Lisäksi kyselen ihmisiltä asioita joita he haluaa kertoa ja pakotan itseni kuuntelemaan heidän juttujaan lapsista ja harrastuksista ja kissoista. Aidosti mua ei kiinnosta kenenkään jutut yhtään.
Työpäivien jälkeen olen aivan loppu, koska joudun olemaan niin erilainen kuin luonnostaan olisin.
Töissä pitää olla asiallinen ja varoa loukkaamasta muiden tunteita. Lisäksi itse työ voi olla sellaista, jota ei koskaan tekisi huvikseen, vaan vain sen palkan takia. Jotta saisi leipää pöytään. Kuka nyt huvikseen esim. kirjanpitoja laatisi? Sellainen rooli.
Olen oma itseni mutta hillitympi versio. Olen aika ujo vieraiden ja puolituttujen seurassa.
Pakko roolitella, muuten menettäisin työpaikkani.
Vierailija kirjoitti:
Vedän täyttä roolia alusta loppuun. Näyttelen kivutonta myös ja uskon itsekin. Töitten loputtua raahaudun vaivaisena kotiin, missä heitän rintsikat huitsin nevadaan ja vaihdan vapaalle virttyneessä mutta ihanan pehmeässä kotiasussani.
Totta. Töissä tulee käytettyä epämukavampia vaatteita, koska ne ovat "pukevampia", "istuvat hyvin" ja näyttävät siistimmältä kuin mukavat kotivaatteet.
Olen esihenkilöasemassa ja pyrin olemaan korostetun rauhallinen eri tilanteissa. Mun on pakko pitää keskusteluyhteydet myös organisaatiossa auki joka suuntaan, vaikka välillä tekisi mieli heitellä ärräpäitä ja kertoa suoraan mitä mieltä on jonkun touhuista ja käytöksestä. Vapaalla voin olla vapaammin, vaikka en mä mikään räyhääjä ole sielläkään. Työ on myös kasvattanut: ujosta tytöstä on kasvanut itsevarma ja puolensa ja omien alaistensa puolen pitävä ihminen
Olen varsin pitkälle oma itseni paitsi, että työhön ja myymiimme tuotteisiin liittyen pysyn hyvin pitkälle ihan faktalinjalla.
Aina ja kaikkialla oma itseni.
Silloin ei yllätä itseään eikä muita.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän töissä tietty ammattilainen rooli on päällä. Kotona ja vapaalla teen eri asioita.
Olisihan se kummaa, jos tekisit samoja.
Ehkä tarkentava kysymys: Vedätkö roolia töissä?
Yritän olla oma itseni, koska muuten uuvut. En jaksa vetää roolia työpäivän ajan. Tiki minulla on töissä tietynlaiset asiat, jotka minun on ilmaistava selkeästi. En kotona samalla lailla toimi, vaikka välillä perhe huomauttaa, että sä olet nyt kotona! Ei me toimita niin nopeesti kuin kone.
Sellainen opastaminen ja patistaminen ja kannustaminen kuuluu työnkuvaani.
👹 Jos vedän roolia työpaikalla, niin se kuormittaa pitkällä aikavälillä. Ajattelen valehtelevani muille ja milloin jään kiinni roolin vetämisestä.
🥸 Jos olen oma itseni, niin muut tajuaisivat miten outo autisti olen. Ajattelen kyräilyn, paskan puhumisen ym alkavan. Ainakaan ei tarvitsisi esittää mitään.
En vedä mitään roolia, mutta tottakai olen varmasti joiltain osin erilainen kuin kotona. Perusluonne ym. kuitenkin sama, mutta töissä pysytään suurelta osin asialinjoilla ja käyttäydytään hyvin, vaikka joskus kiukuttaisikin. Kotona ja sitten äristä itsekseen prkleitä, jos siltä tuntuu.
Nuorena vedin ystävällistä ja pätevää roolia töissä. Sitten tajusin, että eihän sellaista kukaan jaksa pidemmän päälle. Nykyään olen oma itseni.
Joo vedin kauan, alkoi käydä raskaaksi ja ahdistavaksi, Luojan kiitos se on ohi nyt.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vähintäänkin jonkinlainen sordiino päällä täytyy olla. Ei pomoa ja kollegoita voi haukkua idiooteiksi, vaikka kuinka mieli tekisi.
Aivan. Päällikkö arvostaa työntekijöitä kovasti ja meidän ammattitaitoa. Pikkupomo on omahyväinen ja itseään täynnä ja pyrkii kehuskelemaan mitättömillä saavutuksillaan. Ei hyväksy juuri mitään työntekijän ehdotusta tai mielipidettä vaan haluaa olla parempi kuin muut. Annetaan sitten kaverin tehdä virheitä ja viisastellaan myöhemmin että asioita voisi tehdä paremminkin. Itse asiassa aika m lkku tyyppi mutta ei sitä voi suoraankaan sanoa. Sanotaan vaan että joo joo ja hoidetaan työt niinkuin parhaaksi nähdään.
Vierailija kirjoitti:
Vedän täyttä roolia alusta loppuun. Näyttelen kivutonta myös ja uskon itsekin. Töitten loputtua raahaudun vaivaisena kotiin, missä heitän rintsikat huitsin nevadaan ja vaihdan vapaalle virttyneessä mutta ihanan pehmeässä kotiasussani.
Onko rintaliivejä pakko käyttää?
Opiskelijana on pakko vetää töissä roolia. Ei varmaankaan tarvitse selventää miksi.
Kaikki vetävät töissä tietenkin roolia, eikö tämä ole päivän selvä asia?
Asiakkaiden kanssa tietty rooli antaa suojaa, että olen siinä ammatillisesti en yksityishenkilönä.