Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko joku juttu että vanhempi ikäpolvi on sitä mieltä että nuoremmat eivät saa kritisoida heitä ollenkaan. Piste.

Vierailija
25.09.2024 |

Tuntuu että toiset hyökkäävät välittömästi vaikka ihan aiheesta sanottaisiin ja rakentavasti. Ja välillä muutenkin käytös sellaista alistavaa nuorempia kohtaan.

Kommentit (147)

Vierailija
81/147 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän juttu on ihan päinvastoin. Nuoret on heti nokka solmussa, jis heille mitään sanoo. Poikkeuksiakin toki on. Onneksi omat lapset hyväksyvät vanhempansa ja emme itsekään loukkaanu, jos arvostelevat.

Vierailija
82/147 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se juttu että nuoremmille voi vaan esittää vaatimuksia ja olettaa että niitä ollaan toteuttamassa välittömästi, oli niille aikaa ja jaksamista tai ei. Kuulemma aina nyt sen verran aikaa ja jaksamista on. Jaksamattomuuden syytkään ei kiinnosta kun eihän sitä nyt voi vaan lepäillä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/147 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei kannata purra ruokkivaa kättä", ap.

Anteeksi mitä? Kukaan ei ainakaan minua ole koskaan ruokkinut, paitsi lapsena. Se on ihan jokaisen vanhemman velvollisuus, mikäli lapsen itsekkäistä syistä hankkii, ei mikään asia josta lapsen tulisi ikuisesti olla kiitollinen vanhemmilleen. Omat vanhempani istuvat kaiken omaisuuden päällä, eivätkä mitään ole koskaan antaneet, ei minulle, ei lapsenlapsilleen. Asuntoja on useita, omaisuutta vaikka kuinka paljon. Joten jos en halua olla tekemisissä heidän kanssaan koska ovat harvinaisen ikäviä ihmisiä, en millään tavalla pure ruokkivaa kättä, itse asiassa taitavat itse tehdä juuri sitä, koska tuskinpa lapsenlapsia kauheasti huvittaa käydä heitä vanhainkodissa katsomassa vain koska niin kuuluu tehdä. Pyh, ei kuulu tai tarvi. T. Eri

Vierailija
84/147 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hanki elämänkokemusta, ikävä kyllä sitä ei saa kuin vanhenemalla. Pidä mölyt mahassasi äläkä urputa.

Sama. Tämäkin aloitus ihan tyhjän länkyttämistä. Joittenkin koko elämä tuntuu olevan täällä, ja keksitään mitä vaan otsikoita, jotta joku reagoisi.

Vierailija
85/147 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole ikäkysymys, vaan miten osaa antaa palautetta. Myös se, missä sanoo ja kenen kuullen. Asiallinen, rakentava keskustelu vaatii diplomatiaa yhtä lailla vanhemmalta nuoremmalle. 

Suurin osa ihmisistä pahoittaa joka tapauksessa mielensä sanoipa kuinka nätisti tahansa. 

Niin mutta oma kokemukseni on että nämä vanhemmat ihmiset eivät edes halua kuulla toisen kokemusta tai näkemystä. T. Ap

Juuri tämä asenteesi kertoo paljon.

Vierailija
86/147 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hanki elämänkokemusta, ikävä kyllä sitä ei saa kuin vanhenemalla. Pidä mölyt mahassasi äläkä urputa.

Tämä kiteyttää oikeastaan tämän aloituksen. Kun ajatus on juuri tuo, että koska olen vanhempi, olen viisaampi ja minun mielipiteeni ja ajatukseni on se joka on totuus. Sinun mielipiteillä ei ole mitään merkitystä.

Ikävä kyllä olen elämässäni kohdannut hyvin keskenkasvuisia vanhuksia, jotka täysin kyvyttömiä menemään itseensä yhtään missään. Jotenkin vielä jos nuorempi jotain sanoo, se on todella punainen vaate ja saa suorastaan raivon valtaan. 

Tietenkin olet kohdannut sellaisia vanhuksia 

Mutta taidat nyt unohtaa, että ihan yhtä lailla olet kohdannut nuoria ja keski-ikäisiä ja siis kaikenikäisiä muitakin ihmisiä, jotka ovat ihan yhtä lailla "keskenkasvuisia," ja jotka ovat täysin kyvyttömiä menemään itseensä yhtään missään.

Miksi vanhusten pitäisi olla niin kauhean viisaita ja henkisesti kehittyneitä?  Kaikkihan riippuu ihmisen luonteesta.  Joku on viisas nuorena, joku toinen ei vanhanakaan.  Ja päinvastoin. Monilla vanhoilla ihmisillä ei ole ollut samoja mahdollisuuksiakaan elämässään, kuin nyt nuoremmilla.  

Luuletteko itse olevanne täydellisiä sitten, kun tulette vanhoiksi?

Tulee aika, jolloin tekin huomaatte, että olette jäämässä kelkasta, eikä siinä teidän elämänkokemuksenne mitään auta.  Maailma muuttuu koko ajan.

Kovaluontoinen, vain itseään ajatteleva ja arvostava nuori ihminen on vanhana samanlainen, vaikka miten elämä koulisi.  Perusluonne ei muutu.  

Monet nuoretkin on sitä mieltä, että vain heidän mielipiteensä on oikea.  Itsekäs nuori on aikanaan itsekäs vanhus.  Henkisestä kehittymisestä on puhuttu koko minun elämäni ajan, mutta en ole huomannut, että ihmiset olisivat yhtään sen kummempia nyt, kuin silloin kun olin hyvin nuori.  Jollain on pehmeät arvot ja jollain on kovat ja ne näkyy asenteissa kyllä, on sitten nuori tai vanha.

Vierailija
87/147 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleisellä tasolla voi kyllä todeta, että ei tätä maapalloa kovin hyvin ole huollettu jos ajatellaan, että tarkoituksena on antaa se eteenpäin kuin käytetty auto. Onhan se noloa antaa nuorelle polvelle eteenpäin tällainen töhritty pallo. Sama pätee yhteiskuntaan. Nuorille on tarjolla aika heikkoja tulevaisuudennäkymiä tässä maassa. Sitä saa kritisoida ja on syytäkin.

Ja nuoretko muka eivät lennä lentokoneella, aja autolla, hanki materiaa ja elä puhelimiensa ja vastaavien laitteiden kanssa? Eivät millään tavalla saastuta ympäristöämme?

Vanhemmat polvet ovat eläneet yksinkertaisemmin ja vaatimattomammin, ja silti heitä syytetään ilmaston saastumisesta.

Vanhemmat opettaneet nämä tava

Itse inhoan kännykkäriippuvuutta, mutta vanhemilla ihmisillä ei ole ollu vauvasta asti ne pelit ja vehkeet kuten monella nuorella, joten teitä he eivät kiinni saa laitehärpäkkeiden käytössä.🙄

Vierailija
88/147 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta eivät ole tehneet sitä kuin vasta muutaman vuoden. Samoin kuin nuoret, mutta nuoret taas jatkavat sitä vielä koko ikänsä.

Muutaman vuoden? Sekö tekee heistä parempia ihmisiä että joskus kun ei siihen ollut mahdollisuutta eivät sitä tehneet ja nyt saastuttavat ja vähät välittävät senkin edestä? Jännä ajatuksenjuoksu kieltämättä. Koska aiemmin eivät ole lentäneet niin nyt saavat lentää mielinmäärin esimerkiksi.

Mutta nuoret saavat lentää, somettaa ja ajaa autolla ilman syyllistämistä? Koska ovat ah niin ihanan nuoria ja viattomia?

Väittikö joku sellaista? Sen sijaan sinä paasaat ikäänkuin koko asia olisi nuorten vastuulla.

Etkö ole kuullut että todella monet nuoret ovat tosi ahdistuneita ilmastonmuutoksesta? En ole sen sijaan kuullut juurikaan siitä että vanhukset olisivat.

Kokoajan keksitään uusia keinoja ilmastonmuutoksen torjumiseen, tiedän paljon nuoria jotka eivät osta yhtäkään vaatekappaletta uutena, eivät halua haalia mitään ylimääräistä tavaraa, jopa eivät halua matkustaa lentokoneella vaan ensisijaisesti yrittävät löytää muita tapoja matkustaa.

Vierailija
89/147 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, me viiskympppiset ollaan eletty aivan väärin sekä omien vanhempien että omien lasten mielestä. Ei vaan jaksa kuunnella samaa levyä jatkuvasti.

Vierailija
90/147 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi mitä? Kukaan ei ainakaan minua ole koskaan ruokkinut, paitsi lapsena. Se on ihan jokaisen vanhemman velvollisuus, mikäli lapsen itsekkäistä syistä hankkii, ei mikään asia josta lapsen tulisi ikuisesti olla kiitollinen vanhemmilleen. Omat vanhempani istuvat kaiken omaisuuden päällä, eivätkä mitään ole koskaan antaneet, ei minulle, ei lapsenlapsilleen. Asuntoja on useita, omaisuutta vaikka kuinka paljon. Joten jos en halua olla tekemisissä heidän kanssaan koska ovat harvinaisen ikäviä ihmisiä, en millään tavalla pure ruokkivaa kättä, itse asiassa taitavat itse tehdä juuri sitä, koska tuskinpa lapsenlapsia kauheasti huvittaa käydä heitä vanhainkodissa katsomassa vain koska niin kuuluu tehdä. Pyh, ei kuulu tai tarvi. T. Eri

Just.  Eivät ole antaneet, antaneet, antaneet, antaneet, antaneet, antaneet jne..... loputtomasti.

Antaminen on päivän nimi.  

Muistakaa sitten itse aikanaan antaa, antaa, antaa, antaa .... loputtomiin.

Vierailija
91/147 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta eivät ole tehneet sitä kuin vasta muutaman vuoden. Samoin kuin nuoret, mutta nuoret taas jatkavat sitä vielä koko ikänsä.

Muutaman vuoden? Sekö tekee heistä parempia ihmisiä että joskus kun ei siihen ollut mahdollisuutta eivät sitä tehneet ja nyt saastuttavat ja vähät välittävät senkin edestä? Jännä ajatuksenjuoksu kieltämättä. Koska aiemmin eivät ole lentäneet niin nyt saavat lentää mielinmäärin esimerkiksi.

Mutta nuoret saavat lentää, somettaa ja ajaa autolla ilman syyllistämistä? Koska ovat ah niin ihanan nuoria ja viattomia?

Väittikö joku sellaista? Sen sijaan sinä paasaat ikäänkuin koko asia olisi nuorten vastuulla.

Etkö ole kuullut että todella monet nuoret ovat

Mitä se ahdistus auttaa? Pelkkää uhriutumista ja syyllistämistä. Oikeat toimet, joita mainitsit, ovat niitä, joilla voi saada jotain muutosta aikaan. Ja niitä ovat vanhemmat polvet tehneet jo vuosikymmeniä tekemättä siitä mitään numeroa.

Vierailija
92/147 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä kiteyttää oikeastaan tämän aloituksen. Kun ajatus on juuri tuo, että koska olen vanhempi, olen viisaampi ja minun mielipiteeni ja ajatukseni on se joka on totuus. Sinun mielipiteillä ei ole mitään merkitystä.

Ikävä kyllä olen elämässäni kohdannut hyvin keskenkasvuisia vanhuksia, jotka täysin kyvyttömiä menemään itseensä yhtään missään. Jotenkin vielä jos nuorempi jotain sanoo, se on todella punainen vaate ja saa suorastaan raivon valtaan. 

Tietenkin olet kohdannut sellaisia vanhuksia 

Mutta taidat nyt unohtaa, että ihan yhtä lailla olet kohdannut nuoria ja keski-ikäisiä ja siis kaikenikäisiä muitakin ihmisiä, jotka ovat ihan yhtä lailla "kesken

Mutta silti nämä vanhukset järjestäen ajattelevat että heidän mielipide on ainoa oikea koska ovat vanhempia ja omaavat enemmän elämänkokemusta.

Olen myös eri mieltä tuosta että keskenkasvuinen nuori olisi automaattisesti keskenkasvuinen vanhus. Moni ihminen kyllä kasvaa ja kehittyy elämänsä aikana monellakin tapaa. Isoakin kasvua olen nåhnyt ja kohdannut kun sairaista perheistä on otettu etäisyyttä ja nähty ne pielessä olevat asiat siellä. 

Vierailija
93/147 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinä et ole kuullut, johtuu varmaan siitä, ettet vietä aikaa vanhusten kanssa. Koska he ovat niin kamalia jne.

Vierailija
94/147 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhukset ei enää jaksa olla huolissaan.  Elämä on ollut ihan riittävän täynnä kaikesta huolissaan olemisesta muutenkin 

Vierailija
95/147 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleisellä tasolla voi kyllä todeta, että ei tätä maapalloa kovin hyvin ole huollettu jos ajatellaan, että tarkoituksena on antaa se eteenpäin kuin käytetty auto. Onhan se noloa antaa nuorelle polvelle eteenpäin tällainen töhritty pallo. Sama pätee yhteiskuntaan. Nuorille on tarjolla aika heikkoja tulevaisuudennäkymiä tässä maassa. Sitä saa kritisoida ja on syytäkin.

Ja nuoretko muka eivät lennä lentokoneella, aja autolla, hanki materiaa ja elä puhelimiensa ja vastaavien laitteiden kanssa? Eivät millään tavalla saastuta ympäristöämme?

Vanhemmat polvet ovat eläneet yksinkertaisemmin ja vaatimattomammin, ja silti heitä syytetään ilmaston saastumisesta.

Vanhemmat opettaneet nämä tavat lapsillensa ja nyt surutta saastuttavat yhä vaan, kun nuoremmat ovat muuttamassa tottumuksiaan ja huo

Hyvä että lentävät. Jos mukava lomamatka saa kestämään taas vuoden töissä, ja pystyy tarjoamaan lapsille ikimuistoisia elämyksiä, niin älä kateellisena ankeuta. Suomi on maailman puhtain maa. Ongelma on se, että ihmisiä on muualla ainakin 75% liikaa. Monessa maassa steriloinnin pitäisi olla arvostettu kunnia-asia, josta saisi rahaa. Ei niin, että tehdään 10 lasta silmittömään kurjuuteen.

Vierailija
96/147 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just.&nb

Kyllä todellakin annan ja kohtelen omia lapsiani täysin eri tavalla. Heillä on oikeus omiin tunteisiin ja mielipiteisiin ja autan heitä jos minulla on siihen mahdollisuus. Tämö on minulle täysin itsestäänselvä asia. Eikä heidän tarvi alistua sen takia ja olla ikuisesti jossain kiitollisuudenvelassa. Teen niin koska aidosti haluan ja mielestäni vanhemman kuuluu toimia niin. Tiedätkö kun minun lapseni eivät ole minulle vain pelkkä ikävä velvollisuus.

Vierailija
97/147 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana, lastensa kautta elävä äityli.

Vierailija
98/147 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikemminkin nykyään on ongelmana se, että nuorisoa ei saisi ohjata millään tavalla kun he luulevat tietävänsä elämästä kaiken paremmin. Kyllähän se karisee sitten iän myötä kun on elämää nähnyt oikeasti, mutta paljon tuhoa ehtii saada aikaiseksi niinä sinisilmäsisinä vuosina. Ja lähinnä itselleen.

Vierailija
99/147 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja minä tiedän leegioittain vanhuksia, jotka ei lennä yhtään minnekään, kaikki ei ole koskaan edes olleet lentokoneessa, vaatteita ei ole ostettu kymmeniin vuosiin, mihinkään ei ole tuhlattu, autoa ei ole, kaikessa säästetään.  

Ja mistä kukaan tietää miten huolissaan he ilmastonmuutoksesta ovat?  Monet seuraa paljon tarkemminkin maailman menoa kuin nuoret, joilla on niin paljon muutakin tekemistä elämässään.

Mitä vanhukset sille mahtavat, miten maailma muuttuu?  Suurin osa nuoristakaan ei välitä tippaakaan.

Vierailija
100/147 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorovaikutustaitoja kannattaa harjoitella.