Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko joku juttu että vanhempi ikäpolvi on sitä mieltä että nuoremmat eivät saa kritisoida heitä ollenkaan. Piste.

Vierailija
25.09.2024 |

Tuntuu että toiset hyökkäävät välittömästi vaikka ihan aiheesta sanottaisiin ja rakentavasti. Ja välillä muutenkin käytös sellaista alistavaa nuorempia kohtaan.

Kommentit (147)

Vierailija
101/147 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihana, lastensa kautta elävä äityli.

Niinpä juu.  Ei kannata olla hyvä ja välittävä äiti, saat siitäkin haukut ja ivat niskoillesi.

Tee niin tai näin, olet väärinpäin.

Ainoa, mitä te nuoret arvostatte, on raha.  Pysykää ihmeessä kaukana lastenne elämästä, menkööt syteen tai saveen.  Ja mitään ei pidä sanoa, vaikka avoimesti näkisi, että nyt tuo tekee kauhean virheen.  Tehköön.  Joutukoon sitten vaikka mihin hätään ja tuskaan. Mutta kylväkää heille rahaa.  

Vierailija
102/147 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu henkilöistä, jotkut on fiksumpia kuin toiset, ikään katsomatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/147 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On lähtökohtaisesti täysin kummallinen ajatus, että vanhuksia pitää kunnioittaa. Miksi pitää? Kunnioitus ansaitaan, ei se luonnostaan lankea. Jos joku on onnekas ja pysynyt riittävän terveenä elääkseen enemmän vuosia, niin ei se mikään määritelmä ole kunnioituksen ansaitsemiselle.

Jokaisessa syntyneessä vuosiluokassa on omat rikollisensa, alkoholistinsa, narkkarinsa, hyväksikäyttäjänsä, narsistinsa, itsekkäänsä, väkivaltaisensa jne. Pahan ja väärän suhde on melko vakio. Nykyisyyttä kuvataan henkisen väkivallan ajaksi. Turhaan itseoikeutetusti. Ennen se paljon suuntautui perheen sisäisiin (+suku) jäseniin, eikä niinkään laajasti ulkopuolisiin. Perheinstituutio on heikentynyt ja sitä häivytetään edelleen pienin askelin.

Edellinen on yksi syy, miksi monia ei kunnioiteta. Ei edes arvosteta. On tarkoituksetonta vanhana sääliä itseään ja vaatia kunnioitusta, jos metsät vastaa, niin kuin sinne on huudettu. Tekopyhyys on luonnevikaisuutta ja ihmisenä kasvamisen vammautumista.

Moni tapauskovainen vanhus yrittää kiillottaa ansiottomasti kruunuaan mukakärsimällä. Monille voi toivottaa hyvää matkaa sitten joskus sinne porteilleen, missä monia voi odottaa ihan ansaitusti jotain muuta, kuin itse odottaa.

Vanha kansahan itse sanoo: "Niin makaa kuin petaa."

Vierailija
104/147 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihana, lastensa kautta elävä äityli.

Niinpä juu.  Ei kannata olla hyvä ja välittävä äiti, saat siitäkin haukut ja ivat niskoillesi.

Tee niin tai näin, olet väärinpäin.

Ainoa, mitä te nuoret arvostatte, on raha.  Pysykää ihmeessä kaukana lastenne elämästä, menkööt syteen tai saveen.  Ja mitään ei pidä sanoa, vaikka avoimesti näkisi, että nyt tuo tekee kauhean virheen.  Tehköön.  Joutukoon sitten vaikka mihin hätään ja tuskaan. Mutta kylväkää heille rahaa.  

Katkerat ja myrkylliset ihmiset kierrän kaukaa, oli sitten kuinka sukua tahansa. Minulla on siihen oikeus, turha väittää muuta! Toki arvostella ja haukkua saa kaikille.

Vierailija
105/147 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On lähtökohtaisesti täysin kummallinen ajatus, että vanhuksia pitää kunnioittaa. Miksi pitää? Kunnioitus ansaitaan, ei se luonnostaan lankea. Jos joku on onnekas ja pysynyt riittävän terveenä elääkseen enemmän vuosia, niin ei se mikään määritelmä ole kunnioituksen ansaitsemiselle.

Jokaisessa syntyneessä vuosiluokassa on omat rikollisensa, alkoholistinsa, narkkarinsa, hyväksikäyttäjänsä, narsistinsa, itsekkäänsä, väkivaltaisensa jne. Pahan ja väärän suhde on melko vakio. Nykyisyyttä kuvataan henkisen väkivallan ajaksi. Turhaan itseoikeutetusti. Ennen se paljon suuntautui perheen sisäisiin (+suku) jäseniin, eikä niinkään laajasti ulkopuolisiin. Perheinstituutio on heikentynyt ja sitä häivytetään edelleen pienin askelin.

Edellinen on yksi syy, miksi monia ei kunnioiteta. Ei edes arvosteta. On tarkoituksetonta vanhana sääliä itseään ja vaatia kunnioitusta, jos metsät vastaa, niin kuin sinne on huudettu. Tekopyhyys on l

Mutta kun nuoret itse! Sinäpäs!

Vierailija
106/147 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hanki elämänkokemusta, ikävä kyllä sitä ei saa kuin vanhenemalla. Pidä mölyt mahassasi äläkä urputa.

Tämä kiteyttää oikeastaan tämän aloituksen. Kun ajatus on juuri tuo, että koska olen vanhempi, olen viisaampi ja minun mielipiteeni ja ajatukseni on se joka on totuus. Sinun mielipiteillä ei ole mitään merkitystä.

Ikävä kyllä olen elämässäni kohdannut hyvin keskenkasvuisia vanhuksia, jotka täysin kyvyttömiä menemään itseensä yhtään missään. Jotenkin vielä jos nuorempi jotain sanoo, se on todella punainen vaate ja saa suorastaan raivon valtaan. 

Tietenkin olet kohdannut sellaisia vanhuksia 

Mutta taidat nyt unohtaa, että ihan yhtä lailla olet kohdannut nuoria ja keski-ikäisiä ja siis kaikenikäisiä mui

Ajatella, nyt sitten tunnustatkin, että myös vanhukset on viisaita ja ihmisenä kehittyneitä, vaikka tuossa aiemmin väitit heitä aivan yleisesti keskenkasvuisiksi ja mitä lie.

Tällaisia itseään muita viisaampia ja kaiken tietävinä pitäviä on kaikissa ikäluokissa.  

Nuorissa se ärsyttää erityisesti juuri silloin, kun he on tietävinään asioita, joista heillä ei ole tietoa hölkäsen pöläystäkään.  

Yksikin nuori nainen alkoi väittää minulle, ettei romanimiehet silloin sota-aikana olleet sodassa.  Täysin tuulesta temmattu väite, mutta vain väitti sen olevan totta, koska ei romanit mene sotaan eikä heidän tarvitse käydä armeijaa.  Ja minun isälläni oli romani sotakaveri, kävi meillä kylässäkin sodan jälkeen monet kerrat.  Tietääkseni Suomessa on jossain iso muistomerkkikin pystytetty sodassa kaatuneiden romanien kunniaksi, en nyt muista paikkakuntaa.

Kaiken huipuksi tämän saman miehen miehen kaksi poikaa kävi molemmat armeijan, tiedän satavarmasti, koska tunsin heidät.  Ja omalla miehellänikin oli 80-luvulla romanikaveri samassa tuvassa armeijassa.  Mutta ei, olin kuulemma väärässä, koska hän tietää paremmin.  Kun joku oli hänelle niin sanonut.  Nuoruuden ehdottomuus vastaan vanhemman varma tieto.  No, pitäköön tyhmän päänsä.

Vierailija
107/147 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hanki elämänkokemusta, ikävä kyllä sitä ei saa kuin vanhenemalla. Pidä mölyt mahassasi äläkä urputa.

Tämä kiteyttää oikeastaan tämän aloituksen. Kun ajatus on juuri tuo, että koska olen vanhempi, olen viisaampi ja minun mielipiteeni ja ajatukseni on se joka on totuus. Sinun mielipiteillä ei ole mitään merkitystä.

Ikävä kyllä olen elämässäni kohdannut hyvin keskenkasvuisia vanhuksia, jotka täysin kyvyttömiä menemään itseensä yhtään missään. Jotenkin vielä jos nuorempi jotain sanoo, se on todella punainen vaate ja saa suorastaan raivon valtaan. 

Tietenkin olet kohdannut sellaisia vanhuksia 

Mutta taidat nyt unohtaa, että ihan yhtä lailla olet kohdannut n

Kiitos tästä rakentavasta ja fiksusta kommentista joka antoi paljon kaikille lukijoille.

Vierailija
108/147 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ei kannata purra ruokkivaa kättä", ap.

Anteeksi mitä? Kukaan ei ainakaan minua ole koskaan ruokkinut, paitsi lapsena. Se on ihan jokaisen vanhemman velvollisuus, mikäli lapsen itsekkäistä syistä hankkii, ei mikään asia josta lapsen tulisi ikuisesti olla kiitollinen vanhemmilleen. Omat vanhempani istuvat kaiken omaisuuden päällä, eivätkä mitään ole koskaan antaneet, ei minulle, ei lapsenlapsilleen. Asuntoja on useita, omaisuutta vaikka kuinka paljon. Joten jos en halua olla tekemisissä heidän kanssaan koska ovat harvinaisen ikäviä ihmisiä, en millään tavalla pure ruokkivaa kättä, itse asiassa taitavat itse tehdä juuri sitä, koska tuskinpa lapsenlapsia kauheasti huvittaa käydä heitä vanhainkodissa katsomassa vain koska niin kuuluu tehdä. Pyh, ei kuulu tai tarvi. T. Eri

Just.&nb

Miksi ei voisi omille lapsilleen antaa mitään? Koskaan? Jos kerran on mistä antaa? Toki täysin eri asia jos ei ole, sehän on selvä.

Vierailija
109/147 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorempi polvi useimmiten moittii vanhempia tietämättä tosiasioita. Se saa vanhemmat ihmiset takajaloilleen eikä keskustelua synny.

Nuoret voisivat keskittyä itsensä kehittämiseen vanhempien haukkumisen sijaan. Olisivat sitten itse fiksuja vanhana.

Sepä se, kun te vanhemmat luulette että voitte määritellä ne tosiasiat ja totuuden. Katsos kun ihmiset saavat olla eri mieltä, heillä saa olla eri näkemys ja erilaiset tunteet, eri totuuskin. Jos on tasa-arvoinen suhde (alistussuhteen sijaan), niin näistä asioista voi myös keskustella. 

Vierailija
110/147 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edellinen on yksi syy, miksi monia ei kunnioiteta. Ei edes arvosteta. On tarkoituksetonta vanhana sääliä itseään ja vaatia kunnioitusta, jos metsät vastaa, niin kuin sinne on huudettu. Tekopyhyys on l

Se on juuri näin. Kunnioitus ansaitaan ihan kaikissa ihmissuhteissa. Mutta se ajatus että vain koska on vanhempi nuorempien pitäisi kunnioittaa kohtelivat he itse nuorempia miten törkeästi tahansa on yllättävän syvällä (huom! osalla) vanhuksista. Sitten ollaan vielä ilkeämpiå ja katkerampia jos sitä kunnioitusta ei tule ikäänkuin ilmaiseksi vaan nuoremmilta.

Vierailija
111/147 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on kyllä säälittävin aloitus mitä olen nähnyt. Kritisoida ikäluokkaa? Jostain 80-luvun poliittisesta päätöksestä? Vai kritisoida yksilön tekoja? Nyt vai 30-vuotta sitten?

Vierailija
112/147 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole ikäkysymys, vaan miten osaa antaa palautetta. Myös se, missä sanoo ja kenen kuullen. Asiallinen, rakentava keskustelu vaatii diplomatiaa yhtä lailla vanhemmalta nuoremmalle. 

Suurin osa ihmisistä pahoittaa joka tapauksessa mielensä sanoipa kuinka nätisti tahansa. 

Näinhän se on että mielensä hän pahoittaa suurella todennäköisyydellä. Ikä ei ole mikään meriitti kaikki vanhenee. Oisko tää homma jotenkin näin? Nuorempi ei saa neuvoa. Väärää sukupuolta oleva ei ainakaan saa neuvoa. Väärän puolueen henkilön on ihan turha tulla neuvomaan. Naapuria ei kannata mennä neuvomaan sehän voi alkaa kaveeraamaan ja tunkee kylään kahville. Hallitusta on turha neuvoa kun ne eivät kuule muiden puheita. Älä nyt kauheasti masennu mutta tämmöinen tää suomi on. Asiantuntijoiden neuvojakaan ei noudateta. No okei nyt saa jo vähän masentua.

Vierailija
113/147 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole ikäkysymys, vaan miten osaa antaa palautetta. Myös se, missä sanoo ja kenen kuullen. Asiallinen, rakentava keskustelu vaatii diplomatiaa yhtä lailla vanhemmalta nuoremmalle. 

Suurin osa ihmisistä pahoittaa joka tapauksessa mielensä sanoipa kuinka nätisti tahansa. 

Miten yksinkertaisena toimijana pidät 

Vierailija
114/147 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikemminkin nykyään on ongelmana se, että nuorisoa ei saisi ohjata millään tavalla kun he luulevat tietävänsä elämästä kaiken paremmin. Kyllähän se karisee sitten iän myötä kun on elämää nähnyt oikeasti, mutta paljon tuhoa ehtii saada aikaiseksi niinä sinisilmäsisinä vuosina. Ja lähinnä itselleen.

Et voi olla noin typerä 

Vierailija
115/147 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otsikko on kysymys. Käytä kysymysmerkkiä.

Joo se jäi vahingossa pois, huomasin kyllä itsekin. Välillä tulee kirjoitusvirheitä, ehkä sinullekin? T. Ap

Tämä.

Kritiikin vastaanottaminen - syyllistäminen perään.

Vierailija
116/147 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo se jäi vahingossa pois, huomasin kyllä itsekin. Välillä tulee kirjoitusvirheitä, ehkä sinullekin? T. Ap

Tämä.

Sitä en ymmärrä miten joku voi kritisoida toista jostain virheestä jota itsekin tekee toistuvasti. Tämäkin yksi mitä vanhukset tekevät. Itse saattavat toimia miten lystäävät, mutta toisia saa kyllä sitten arvostella kun toimivat samoin!

Vierailija
117/147 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä.

Mistä tässä syyllistetään? Varmaan kaikille tulee kirjoitusvirheitä joskus? Niistä huomauttelu sen sijaan täällä menee ihan ohisektoriin, niistä voi vaikka aloittaa oman uuden keskustelun?

Tiedän kyllä ihmisiä kellä pakkomielle huomautella ja arvostella kaikkia ja kaikkea. Ikäänkuin toiset eivät voisi elää ilman heidän ah niin teräviä huomioitaan ja mielipiteitään. Tiedoksi, kyllä voidaan.

Vierailija
118/147 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä aloitus! Nuoret rakentavat oman maailmansa ja käyvät vanhempien maailmaa vastaan päästäkseen eteenpäin pyrkimyksissään. Nuorissa on ideologiaa ja voimaa, joka murtaa luutuneet kahleet!

Vierailija
119/147 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin itsekkyys tuntuu lisääntyvän ja ihan peruskäytöstavat hukkuvan iän myötä. Minä minä minä. Hyppyytetään ja komennellaan. Keskustele siinä sitten mistään kun ei edes kuunnella loppuun ja puhutaan vaan päälle. 

Jep ja siinä samassa haukutaan kovaan ääneen nuoria itsekkäiksi! Olen huomannut aivan saman. Miksi ihminen muuttuu tärkeämmäksi mitä vanhemmaksi tulee? Toki ei kaikki, mutta osa!

Vierailija
120/147 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorissa on enemmän tyhmyyttä, vanhemmissa ihmisissä taas ilkeyttä.