Onko joku juttu että vanhempi ikäpolvi on sitä mieltä että nuoremmat eivät saa kritisoida heitä ollenkaan. Piste.
Tuntuu että toiset hyökkäävät välittömästi vaikka ihan aiheesta sanottaisiin ja rakentavasti. Ja välillä muutenkin käytös sellaista alistavaa nuorempia kohtaan.
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
Yleisellä tasolla voi kyllä todeta, että ei tätä maapalloa kovin hyvin ole huollettu jos ajatellaan, että tarkoituksena on antaa se eteenpäin kuin käytetty auto. Onhan se noloa antaa nuorelle polvelle eteenpäin tällainen töhritty pallo. Sama pätee yhteiskuntaan. Nuorille on tarjolla aika heikkoja tulevaisuudennäkymiä tässä maassa. Sitä saa kritisoida ja on syytäkin.
Tästä tuli mieleen se intiaanien viisaus: Emme ole saaneet maata lahjaksi vanhemmiltamme, vaan lainaksi lapsiltamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki elämänkokemusta, ikävä kyllä sitä ei saa kuin vanhenemalla. Pidä mölyt mahassasi äläkä urputa.
Tämä kiteyttää oikeastaan tämän aloituksen. Kun ajatus on juuri tuo, että koska olen vanhempi, olen viisaampi ja minun mielipiteeni ja ajatukseni on se joka on totuus. Sinun mielipiteillä ei ole mitään merkitystä.Ikävä kyllä olen elämässäni kohdannut hyvin keskenkasvuisia vanhuksia, jotka täysin kyvyttömiä menemään itseensä yhtään missään. Jotenkin vielä jos nuorempi jotain sanoo, se on todella punainen vaate ja saa suorastaan raivon valtaan.
Juuri tästä syystä en pidä elossa olevaan vanhempaan mitään yhteyttä. Hän haastaa riitaa jatkuvasti, ja kun häneltä kysyy, että miksi haastat riitaa, niin ei voi myöntää. Päinvastoin hän pitää itseään hyvin mukavana ihmisenä, joka ei koskaan ilkeile muille. Vaan onpa tähän keski-ikään mennessä tullut sen verran tavattua ihmisiä, että voin hyvin todeta vanhempani olevan ikävimpiä ja negatiivisimpia tietämiäni persoonia. Lähes huvittavaa on tuo hänen täysin vinoutunut käsitys itsestään.
Jos nyt yritettäis muistaa, että on fiksuja vanhuksia ja fiksuja nuoria. Sitten on niitä vähemmän fiksuja, jotka lietsovat eripuraa ja kaivautuvat poteroihin.
N 60, ei ihan vielä vanhus
Vierailija kirjoitti:
Hanki elämänkokemusta, ikävä kyllä sitä ei saa kuin vanhenemalla. Pidä mölyt mahassasi äläkä urputa.
Juuri tätä se APkin varmana tarkoitti. Mutta jutelaanko seuravaksi niistä, joille elämänkokemusta ei näytä kertyvän vaikka ikääkin jo on? Se porukka vasta urputtaakin.
Taitaa olla vähän sellainen juttu, että kun tietää asioista ja on elänyt vähän enemmän, niin ei oikein jaksa kuunnella jonkun märkäkorvan pätemistä, joka ei tiedä mistään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän nuoremmatkaan kuuntele vanhempien ihmisten näkemystä. Tämän tästä kaupassa jonkun kersa karjuu kurkku suorana. Jos menee sanomaan, että lapsesi huuto on häiritsevää (vanhuksen oma kokemus), niin saa vastauksen, että pidä turpasi kiinni.
Voihtan laittaa korvatulpat? Problem solved. Lapset katsos huutaa, itsekin olet huutanut lapsena.Kaikki me olemme huutaneet lapsena. Ennen ei vaan tuotu lapsia huutamaan jä häiritsemään muita kun ennen kun on opeteltu käytöstavat. Ennen osattiin muiden kunnioitus, nykyään osataan ainoastaa itsekkyys ja omahyväisyys
Tällainen menneitten vuosikymmenten nostalgisointi se vasta typerää onkin! Yleisellä tasolla erittäin monissa asioissa yhteiskunnassa on menty eteenpäin, esimerkiksi kaikenlaista erilaisuutta hyväksytään aivan eri tavalla kuin vaikkapa 60- ja 70-luvuilla. Kun minä olin lapsi, lasten tärkein ominaisuus oli olla mahdollisimman näkymätön ja vaivaton. Ja jos sitä ei ollut, siitä seurasi kaikenlaisia rangaistuksia (tämä koski niin koteja kuin kouluja... ylipäänsä aikuisten suhdetta lapsiin). N70v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tätä se APkin varmana tarkoitti. Mutta jutelaanko seuravaksi niistä, joille elämänkokemusta ei näytä kertyvän vaikka ikääkin jo on? Se porukka vasta urputtaakin.
Joo, sepä se. Kun viisaus ei tule itsestään. Se vaatii myös välillä peiliin katsomista. Tämä on osalle vanhuksista täysin vieras asia, eivätkä sitä enää vanhempana ikävä kyllä opikaan. Joten toivottomia tapauksia! Ei kannata edes yrittää keskustella, koska se on täysin mahdotonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kiteyttää oikeastaan tämän aloituksen. Kun ajatus on juuri tuo, että koska olen vanhempi, olen viisaampi ja minun mielipiteeni ja ajatukseni on se joka on totuus. Sinun mielipiteillä ei ole mitään merkitystä.Ikävä kyllä olen elämässäni kohdannut hyvin keskenkasvuisia vanhuksia, jotka täysin kyvyttömiä menemään itseensä yhtään missään. Jotenkin vielä jos nuorempi jotain sanoo, se on todella punainen vaate ja saa suorastaan raivon valtaan.
Juuri tästä syystä en pidä elossa olevaan vanhempaan mitään yhteyttä. Hän haastaa riitaa jatkuvasti, ja kun häneltä kysyy, että miksi haastat riitaa, niin ei voi myöntää. Päinvastoin hän pitää its
Sinä itse olet täydellinen?
Turha aloitus, käännä katse omiin ajatuksiin ja ennakkoluuloihin mitä sieltä tulee ja keitä vastaa ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, sepä se. Kun viisaus ei tule itsestään. Se vaatii myös välillä peiliin katsomista. Tämä on osalle vanhuksista täysin vieras asia, eivätkä sitä enää vanhempana ikävä kyllä opikaan. Joten toivottomia tapauksia! Ei kannata edes yrittää keskustella, koska se on täysin mahdotonta.
Sama koskee myös nuorempia.
Nuoretkin voisivat joskus katsoa peiliin, vuoroin vieraissa.
Menneiden sukupolvien ohjeistamis, ei siis kasvatusmetodeja: "pidä nulikka turpas kiinni äläkä kysele mitään! Wattujako siinä kyselet! Oo hiljaa!" vanhempi väärässä, nuorempi oikeassa, vanhempi unohtaa jutun muutaman sekunnin jälkeen ja vaihtaa puheenaihetta ja siirtää asentoaan tuolilla toiseen suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Turha aloitus, käännä katse omiin ajatuksiin ja ennakkoluuloihin mitä sieltä tulee ja keitä vastaa ?
Se että sinun mielestä tämä aloitus on turha, niin se ei tarkoita että muiden mielestä se olisi. Sama koskee ihan kaikkea. Anna kun arvaan, olet jo iäkkäämpi? Huomaatko kun sinä olet jotain mieltä, niin ihan vaan julistat turhaksi aiheen joka painaa jotain ja moni onki osallistunut keskusteluun ja kirjoittanut ihan järkeviäkin, joten aihe koskettaa useampaakin.
Saahan sitä kritisoida, mutta se ei johda mihinkään. Parempi kun vastaat vain kun kysytään, niin kaikilta säästyy aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai. Väittäkö joku jotain muuta? Mutta terveet rajat saa pitää itse kukin. Tämä tuntuu olevan vieras käsite osille vanhuksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tästä syystä en pidä elossa olevaan vanhempaan mitään yhteyttä. Hän haastaa riitaa jatkuvasti, ja kun häneltä kysyy, että miksi haastat riitaa, niin ei voi myöntää. Päinvastoin hän pitää its
Miehen vanhemmat vähän samanlaisia. Äiti vielä pahempi. Aivan täysin kykenemätön tarkastelemaan omaa käytöstään, eikä ota vastaa mitään kritiikkiä esim omilta lapsiltaan. On todella keskenkasvuinen ihminen kaikin puolin ja ikävä kyllä osa lapsista samanlaisia. Joten kyllä sitä tottakai voi olla nuoremmissakin. Tosin nuoremmilla vielä toivoa että voisivat kasvaa, sanotaan n. 40v. Jossain vaiheessa aika vaan loppuu kesken, ei ehdi enää kasvaa ihmisenä jos onnistunut elämään elämänsä siihen asti sillä tavalla. Mutta kyllä kun tarkemmin tarkastelee siellä aina rikkinäisiä ihmissuhteita taustalla, onnettomia avioliittoja, välit mennyt omiin ystäviin, lapsiin jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tästä syystä en pidä elossa olevaan vanhempaan mitään yhteyttä. Hän haastaa riitaa jatkuvasti, ja kun häneltä kysyy, että miksi haastat riitaa, n
Eli vain kaikin puolin täydellinen ihminen saa kritisoida toista? Vai mitä mahdat tarkoittaa? Mikä kysymys tuo edes on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai. Väittä
Joo ja haluavat määritellä myös toisten rajoja. Jotenkin sellainen ihmeellinen nuorten kontrollointi ja määräily tosi yleistä.
Minua on ainakin kritisoitu vanhuksien toimesta sanomalla että minun kokemukseni ja tunteet ovat vääriä. Eipä siinä kauhean hyvä ihmissuhde silloin ole tai sellainen, jonka haluaisi säilyttää. Kukaan nuorempi täysjärkinen ihminen ei kehtaisi tänäpäivänä sanoa tuolla tavalla. Kaikki tietävät että paha red flag jne.