Ällöttää kodit, joissa ei ole käsisaippuaa keittiössä
Miten oikein huolehditte ruuanlaittohygieniasta? Pelkkä käsien huuhtaisu vedellä ei riitä poistamaan bakteereja käsistä. Kädet pitäisi myös pestä esim. lihojen ja kasvisten käsittelyn välissäkin. Vessassa voi toki pestä, mutta ällöttää sekin, että kuivataan kädet siihen vessapyyhkeeseen ja sitten tullaan käsittelemään ruokia. Itselläni on saippuapullo sekä vessassa että keittiössä.
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Kädet kuuluu kuivata talouspaperiin tai puhtaaseen vessapaperiin.
Ai siis likainen vessapaperiko ei nyt sitten käy!?!
Mistä tämä nykyajan bakteerikammo sikiää? Milloin joku pesee vaatteitaan 60 asteessa viisi kertaa päivässä, kädet pitää pestä omassa niille varatussa altaassa, pyyhkeet vaihdettava viisi kertaa päivässä, lakanat kertaakymmenen... oikeesti. Joo, minulla on käsisaippua keittiössä.
Oon aina pessyt käsitiskiaineella kädet, miksi tarvitsisin erillistä saippuaa?
Keittiö ei ole käsien pesu paikka. Kylppärissä. Sitten kun ruoanlaitossa ollessaan käsiin tulee jotain niin huuhtasen käviä välillä.
Ruuanlaitto alkaa käsien pesulla, meillä vessassa ja siellä on päivittäin vaihdettava käsipyyhe, mielestäni siihen kuivataan .....puhtaita käsiä.
Vierailija kirjoitti:
Mä taas olen aina ihmetellyt miksi joillain on käsienpesuaine keittiössä, kun Fairy on paljon parempi käsien pesuun.
Fairy tekee kyllä puhdasta, mutta kuivattaa inhottavasti, jättää sitkeän hajun (ellei ole hajusteeton, harvoin on) ja on mahdoton annostella aseptisesti jos molemmat kädet on kanassa tms. (ellei ole pumppupullo altaan reunalla, harvoin on).
Vierailija kirjoitti:
Keittiö ei ole käsien pesu paikka. Kylppärissä. Sitten kun ruoanlaitossa ollessaan käsiin tulee jotain niin huuhtasen käviä välillä.
Toivottavasti muutakin kuin "huuhtaiset" jos käsittelet lihaa, kalaa tai kanaa tai esimerkiksi joudut niistämään nenää kesken ruuanlaiton.
Minulla on käsisaippuapullo tiskipöydän nurkassa, mutta käyn yleensä nurkan takana wc:ssä pesemässä käteni koska keittiökaluste- ja keittiösuunnittelijat ovat järjestään unohtaneet keittiöistä valmiin paikan mihin ripustaa kankaisen käsipyyhkeen niin, että se on kätevästi käytettävissä ja missä pyyhe kuivuu hyvin. Märän pyyhkeen roikottaminen kaapin oven yläreunassa ei tee hyvää kaapin ovelle eikä uunin luukun kahva ole pyyhkeelle paloturvallisuuden takia hyvä paikka. Vuokra-asunnon kaapin oviin ei ainakaan parane hakata koukkuja joten ainoaksi vaihtoehdoksi jää joku irrallinen pyyheripustin jos sellaisen jostain löytää.
Se käsitiskiaine soveltuu siihen ihan yhtä hyvin. Katsos kun se puhdistaa myös astiat.
Vierailija kirjoitti:
Eli peset käsiä keittiössä. Niinkuin jokainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä taas olen aina ihmetellyt miksi joillain on käsienpesuaine keittiössä, kun Fairy on paljon parempi käsien pesuun.
Fairy tekee kyllä puhdasta, mutta kuivattaa inhottavasti, jättää sitkeän hajun (ellei ole hajusteeton, harvoin on) ja on mahdoton annostella aseptisesti jos molemmat kädet on kanassa tms. (ellei ole pumppupullo altaan reunalla, harvoin on).
Keittiö ei ole aseptinen muutenkaan. Ja jos pesee mitään astioita käsin, niin sitä tiskiainetta joutuu käsiinkin, ei se sen kummempaa ole. Todella harva käyttää hanskoja, jos pesaisee puulastan tai leikkuulaudan käsin. Ja jos taas ei ikinä tiskaa mitään käsin, ei varmaan ole tarvetta sille käsitiskiaineellekaan, vai mitä?
En ole kertaakaan nähnyt keittiötä, jossa olisi tiskipöydällä käsisaippua.
Olisiko teistä kiva, että ravintolan kokki kävisi aina välillä pesemässä kätensä vessassa ja pyyhkisi siellä kätensä monta päivää roikkuneeseen kangaspyyhkeeseen, se kun on aina puhdas koska siinä kuivataan vain puhtaita käsiä? Niinkö?
Sittenhän pitäisi pestä juureksetkin vessassa, ja ruuanlaitossa välillä likaantuneet veitset ja leikkuulaudat.
Teidän "logiikassanne" ei ole järjen häivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keittiö ei ole aseptinen muutenkaan. Ja jos pesee mitään astioita käsin, niin sitä tiskiainetta joutuu käsiinkin, ei se sen kummempaa ole. Todella harva käyttää hanskoja, jos pesaisee puulastan tai leikkuulaudan käsin. Ja jos taas ei ikinä tiskaa mitään käsin, ei varmaan ole tarvetta sille käsitiskiaineellekaan, vai mitä?
Pystyn kyllä pesemään paistinpannun, puulastan ja leikkuulaudan olemattomalla tai ainakin vähäisellä tiskiainealtistumisella, eikä se ole mikään syy hinkata ärsyttävää ja kuivattavaa pesuainetta käsiin asioikseen vaikka joskus vahingossa joutuisikin.
Jotkut vähemmän herkkäihoiset voi vapaasti käyttää fairya, puhdastahan sillä tulee, mutta minun ihon se jättää kutisevaksi ja haju käsissä häiritsee itseä joten ei kiitos. Ja ehdottomasti pumppupullo keittiöön.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on sekä astianpesuainetta, että käsisaippuaa keittiössä pumppupulloissa. On totta, että Fairylla irtoaa rasva paljon paremmin.
Auts, pelkkä saippua. Pyyhe.Miksei aloittajalla ole käsidesiä käytössä. Nyt meni ällöksi keittiön touhut.
Vierailija kirjoitti:
Se on, kuule, toisilla ihmisillä elämä vaikeampaa, kuin toisilla.
Kuule! Lopeta toi kuule.
Ei ihme, että ihmisillä on niin paljon loisia, jos eivät pese käsiään ruokaa tehdessä. Yök.
Ällöttää ihmiset. Siksi en päästä niitä kotiini.
On hyvä ottaa ennakkoon selvää, onko huushollin keittiössä asianmukainen käsisaippuapullo ja riittävästi pyyhkeitä. Parhaiten tämä tapahtuu lähestymällä huushollin haltijaa puhelimitse tai sähköpostilla. Mikäli vastaus on yhtään empivä tai kielteinen, kyseiseen huusholliin ei pidä mennä, on vaan siellä omassa kotonaan, mieluiten pimeässä vessassa, verhot kiinni ja ovikello irti ruuvattuna. No nyt joku tietysti eksyy leukailemaa, että onko jonkun vessassa verhot ja ovikello. Aivan varmasti on! Ällöttää kodit, joissa näin ei ole.