Ällöttää kodit, joissa ei ole käsisaippuaa keittiössä
Miten oikein huolehditte ruuanlaittohygieniasta? Pelkkä käsien huuhtaisu vedellä ei riitä poistamaan bakteereja käsistä. Kädet pitäisi myös pestä esim. lihojen ja kasvisten käsittelyn välissäkin. Vessassa voi toki pestä, mutta ällöttää sekin, että kuivataan kädet siihen vessapyyhkeeseen ja sitten tullaan käsittelemään ruokia. Itselläni on saippuapullo sekä vessassa että keittiössä.
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hyi helvetti sentään! Ne kädet pestään Kylpyhuoneen Lavuaarissa tai vastaavassa paikassa ei koskaan keittiössä . Keittiö, josta löytyy se saippua käsille tai muutenkaan saippua, on hygieniasta mitään ymmärtämättömän keittiö . Keittiössä ja ruokaa laittaessa ollaan jo puhtailla käsillä ja ne on taatusti pesty jossain muualla kuin keittiössä . Pienikin lapsi on tämän jo oppinut. Keittiö on puhdas paikka ja altaaseen ei todellakaan mennä siellä pesemään käsiä. Ruokaa laittaessa ei näpidä hiuksia tai kosketella mitään muutakaan niillä jo hyvin jossain muualla kuin keittiössä pestyäillä käsillä. En todellakaan suostuisi syömään yhtään mitään jos näkisin jonkun Pes evän käsiään keittiön altaaseen. Yök! Ja sitten vielä ihmetellään miksi ne pöpöt tarttuvat ja on taas maha kipeänä ja niin edelleen .
Keittiön altaassa pestään mm. multa
Ammattikeittiöissä on kuitenkin käsienpesupaikat erikseen. Ei pestä tiskialtaassa, eikä vessassa. Tai siis vessassa asioidessa pestään ensin kädet vessassa, ja sen jälkeen keittiön puolelle saapuessa uudestaan käsienpesupisteessä, näin mulle on ainakin opetettu. Eikö tarttisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesen käsitiskiaineella.
Jos kädet kestää käsin tiskaamisen, kestävät myös käsien pesun.
Kyse ei ole siitä kestävätkö kädet käsien pesun, vaan siitä kuinka PALJON käsien pesua ne kädet kestävät. Atooppisen ihon omaavana minimoin kotona käsien pesemisen, koska työpäivän aikana kuitenkin vessassakäynnin yhteydessä ja ennen lounasta tulee niitä käsiä pestyä aika monta kertaa. Se on ihan se ja sama millä pesee, kun geenivirheen vuoksi ihon oma rasva on laadultaan sellaista, että se ei riittävästi estä kosteuden haihtumista ihosta. Siitä atopia nimittäin johtuu.
Tuttu juttu, ja siksi teenkin sellaisia ruokia, joissa tarvitsee pestä jatkuvasti käsiä enkä varsinkaan sellaisina päivinä, kun käsiä on uitettu jo ties kuinka paljon.
Vierailija kirjoitti:
Eihän käsiä voi tiskialtaassa pestä. Olen pessyt joskus, kun kylppärin lavuaari on jostakin syystä ollut pois käytöstä , mutta se on hankalaa. Siinä kastelee itsensä, kun vesi roiskuu päälle. Ei sitä tiskiallasta ja sen hanaa ole suunniteltu käsien pesemiseen.
Nyt on vaikeaa. 😆😆😆
Kädet kuuluu kuivata talouspaperiin tai puhtaaseen vessapaperiin.
Vierailija kirjoitti:
Samoin meillä on saippuat molemmissa paikoissa ja eri pyyhkeet käsien kuivaamista varten.
Itselläni on joitakin ystäviä, joilla ei ole käsisaippuaa edes vessassa ja se on minusta kamalaa. Käsisaippuaa näkee tosi harvoin kenenkään keittiössä, enkä ymmärrä, miksi niin.
Tiedän yhden paikan, jossa oli palasaippua vessan altaan reunalla. Se oli kuiva ja halkeillut eikä sitä koskaan käytetty.
Opettakaa lapset pesemään kädet, niin kasvaa aikuisia, jotka osaa käsien pesun.
Tottakai on keittössä saippua. Pesen sillä myös kädet aina heti ensimmäiseksi, kun tulen ulkoa. Riisun takin ja kävelen suoraan pesemään kädet. Aina, kun tulen ulko-ovesta. Silti välillä saan naapurien lasten taudit, valitettavasti.
Kyllä. Kannattaa kiinnittää myös huomio leikkuulautaan ja välineisiin. Myös jääkö astioihin kiinni astianpesujauhetta tai nestettä koneesta. Leivonta-astia ja alusta ei ole automaattisesti puhtaita jos on muovissa viiltojälkiä tai muita jälkiä, johon menee pesuaineet ja bakteerit. Joskus pitää uusia vai auttaako sitruspesu.
Vierailija kirjoitti:
Opettakaa lapset pesemään kädet, niin kasvaa aikuisia, jotka osaa käsien pesun.
Joo... lapsena kyllä piti pestä kädet ennen kuin sai tulla ruokapöytään. Jonkun aikaa olin kokkikoulussa ja siellä ei kyllä keittiössä tehty mitään ennen kuin on kädet pesty ja pyyhitty puhtaaksi kaikki pinnat. Samat tavat on jäänyt kotikeittiöön. Pintoja tulee pyyhittyä ennen ja jälkeen ruoanlaiton.
Jotkut ihmiset ei kauheasti hygieniasta piittaa. Ajattelee, että on hyväksi vastustuskyvylle saada bakteeraja tai että pöpöt kuolee kun ruoka kuumennetaan. Tai on vaan laiskoja. Itseä kyllä puistattaa
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Kannattaa kiinnittää myös huomio leikkuulautaan ja välineisiin. Myös jääkö astioihin kiinni astianpesujauhetta tai nestettä koneesta. Leivonta-astia ja alusta ei ole automaattisesti puhtaita jos on muovissa viiltojälkiä tai muita jälkiä, johon menee pesuaineet ja bakteerit. Joskus pitää uusia vai auttaako sitruspesu.
Olen tuosta asiasta niin tarkka, ettei käytössä ole mitään muovikippoja tai muita esineitä, joissa olisi viiltojälkiä. Ne lähtee siinä kohtaa roskiin, jos alkaa olla jälkeä, johon voi jämähtää likaa ja bakteereita tai muuttuu hankalasti pestäväksi. Enää ei muutenkaan tule mitään muovikippoja tai lautoja käyttöön ympäristö- ja terveyssyistä. Leikkuulauta on puuta ja kipot metallia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei riitä ennen ruoanlaittoa pesu. Kädet pitää pestä uudestaan jos välillä kuorii juureksia tai koskee raakaa lihaa tai puhelinta (suurimman osan käytössä likaisia!).
ps. Myös puhelimen voi puhdistaa päivittäin.
ROFLOL
En ole koskaan puhdistanut puhelintani, enkä koskaan pese käsiä ennen ruuanlaittoa. Kädet tulee kyllä aina pestyä ulkoa kotiin tullessa, mutta sen enemmille pesemisille en yksinasuvana näe tarvetta. Jos pesin kädet tunti sitten kun saavuin kotiin, miksi ne pitäisi pestä uudelleen ennen ruuanlaittoa? Ja olen muuten sitten sama kirjoittaja, joka tuossa aiemmin raportoi, että viimeksi sairaslomalla 2011 ja viimeisin antibioottikuuri oli 1993.
Mutta jos immuunijärjestelmä ei pelitä kunnolla, niin tokihan sitten siellä omassa kodissakin pitää toimia, kuin laboratorion puhdastilassa. =)
Sääliksi kävisi, jos ei naura
Olen 80. Kädet pesen kotiin tultuani, vessassa käytyä ja tarpeen mukaan muuten. Keittiössä pesräen käsitiskiaineella jos tarvitsee. Käsipyyhe on tangon päällä.
En ole koskaan sairas vaikken bakteerikammoseina koko ajan desinfioi itseäni. Ei vatsatauteja, ei flunssia.
Vierailija kirjoitti:
No hyi helvetti sentään! Ne kädet pestään Kylpyhuoneen Lavuaarissa tai vastaavassa paikassa ei koskaan keittiössä . Keittiö, josta löytyy se saippua käsille tai muutenkaan saippua, on hygieniasta mitään ymmärtämättömän keittiö . Keittiössä ja ruokaa laittaessa ollaan jo puhtailla käsillä ja ne on taatusti pesty jossain muualla kuin keittiössä . Pienikin lapsi on tämän jo oppinut. Keittiö on puhdas paikka ja altaaseen ei todellakaan mennä siellä pesemään käsiä. Ruokaa laittaessa ei näpidä hiuksia tai kosketella mitään muutakaan niillä jo hyvin jossain muualla kuin keittiössä pestyäillä käsillä. En todellakaan suostuisi syömään yhtään mitään jos näkisin jonkun Pes evän käsiään keittiön altaaseen. Yök! Ja sitten vielä ihmetellään miksi ne pöpöt tarttuvat ja on taas maha kipeänä ja niin edelleen .
Jaa. Meillä on pesty käsiä keittiössä jo mummoni aikoihin, eli 1960-luvulta lähtien, eikä kukaan ole saanut ruokamyrkytystä mummoni, äitini tai minun keittiöistä.
Kuulostaa jo ajatuksena hassulta, että käsien pesu olisi epähygieenistä. Itse ainakin pesen käsiä useita kertoja ruoanlaiton välissä.
Siellä keittiön lavuaarissako hän pullataikinan alustaa joka ei halua käsiä huuhtaista keittiön hanan alla?
Käykö tämä yks nuolemassa keittiön lavuaareja? Minä pesen perunoitakin niissä.
Tiskikone on ja sen lavuaarin pesen myös tarvittaessa.
Kyllä mä voin ainakin pestä käteni keittiössä. Ei mulla mikään ruokatarvike koskaan loju siellä lavuaarissa, multaisia perunoita lukuunottamatta ja nekin keitetään.
Oletko kuullut tai nähnyt astianpesuainepulloa? Vieraassa keittiössä tuskin kenenkään muun tarvitsee olla huolissaan, korkeintaan jos oma porukka ihmettelee saippuan tai astianpesuaineen puutetta.
Ei minulle ainakaan kuulu mitä muiden keittiöissä on tai ei ole.
Kyllä käsipyyhe vessassa on ihan yhtä puhdas, kuin keittiössäkin. Tuskin kukaan kumpaankaan likaisia käsiä kuivaa, yleensä kädet pestään ennen kuivaamista. Pöpökammoiset ovat erikseen.
Siis kun tulet ulkoa, kävelet keittiöön pesemään kätesi? Hmm.