Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ällöttää kodit, joissa ei ole käsisaippuaa keittiössä

Vierailija
23.09.2024 |

Miten oikein huolehditte ruuanlaittohygieniasta? Pelkkä käsien huuhtaisu vedellä ei riitä poistamaan bakteereja käsistä. Kädet pitäisi myös pestä esim. lihojen ja kasvisten käsittelyn välissäkin. Vessassa voi toki pestä, mutta ällöttää sekin, että kuivataan kädet siihen vessapyyhkeeseen ja sitten tullaan käsittelemään ruokia. Itselläni on saippuapullo sekä vessassa että keittiössä.

Kommentit (108)

Vierailija
41/108 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, kun ei ole bakteerikammoa. Olen sitä koulukuntaa, että ruoka kannattaa liata ennen syömistä, jotta immuunijärjestelmä saisi harjoitusta.  Tuntuu toimivan, sillä viimeksi olen ollut sairaslomalla 2011 ja edellinen antibioottikuuri oli 1993. 

Allergiatkin lievenivät heti, kun muutin pois lapsuudenkodin siivousneurootikon ylläpitämästä siisteystasosta omaan kämppään ja aloin asua likaisemmassa ympäristössä kuin ennen. 

Riskissä olisin, jos pesisin käsiä useammin kuin niitä jo nyt pitää ulkomaailmassa liikkuessa pestä, atooppinen iho menisi ruvelle aika helposti, eli sitten olisi käsissä avohaavoja...

Ok. Mä en ole koskaan kipeä ja pesen käsiäni usein ja huolellisesti, myös keittiössä. Enkä ole allerginen millekään.

Vierailija
42/108 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän käsiä voi tiskialtaassa pestä. Olen pessyt joskus, kun kylppärin lavuaari on jostakin syystä ollut pois käytöstä , mutta se on hankalaa. Siinä kastelee itsensä, kun vesi roiskuu päälle. Ei sitä tiskiallasta ja sen hanaa ole suunniteltu käsien pesemiseen.

Olisko noita keittiön lavuaareja ja hanoja aika monenlaisia. Ei meillä ainakaan vesi minnekään roisku.

Ja eri ihmisillä on erilaisia tapoja pestä kädet. Jos pesee hitaasti eikä liikuta käsiä paljon, vesi roiskuu vähemmän, vaikka veden paine olisi kova.

No ei kukaan jaksa pestä hitaasti ja odottaa veden valumista. On muutakin tekemistä. Haloo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/108 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kädet pestään käsitiskiaineella silloin, kun käsiä tarvitsee pestä aineella keittiössä.

Vierailija
44/108 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka usein joudut laittamaan ruokaa kodeissa, joissa ei ole käsisaippuaa keittiössä?

Tämä. Ja tähän kysymykseen minäkin haluaisin vastauksen.

Ja kiinnostaisi, mikä mahtaa olla ap. motitiivi kytätä kenenkään ruuanlaittoa ja käsisaippuoita keittiössä ja mitä hyötyä tai iloa hän siitä saa? Ja mistä hän edes tietää noin tarkasti, ettei keittiöissä oli saippuaa, kun ainakin meillä se säilytetään kaapissa, eikä kaikkien nähtävillä. 

Vierailija
45/108 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän käsiä voi tiskialtaassa pestä. Olen pessyt joskus, kun kylppärin lavuaari on jostakin syystä ollut pois käytöstä , mutta se on hankalaa. Siinä kastelee itsensä, kun vesi roiskuu päälle. Ei sitä tiskiallasta ja sen hanaa ole suunniteltu käsien pesemiseen.

En ole koskaan kohdannut ko ongelmaa. Ei se käsien pesu mitään rakettitiedettä ole. 

Ehkä olet sen tyyppinen ihminen, jota ei häiritse pieni veden ja saippuan roiskuminen. Etkä noteeraa sitä lainkaan. Jonkun toisen mielestä voi olla inhottavaa saada edes vähäisiä roiskeita päälleen.

Mua häiritsevät toisten aiheuttamat roiskeet, mutta omiani en huomaa lainkaan. On tullut noottia puolisolta, kun pyysin, ettei lapsi roiskisi vedellä niin paljoa - puolison mukaan minäkin roiskin.

-eri

Vierailija
46/108 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei riitä ennen ruoanlaittoa pesu. Kädet pitää pestä uudestaan jos välillä kuorii juureksia tai koskee raakaa lihaa tai puhelinta (suurimman osan käytössä likaisia!).

ps. Myös puhelimen voi puhdistaa päivittäin. 

ROFLOL

En ole koskaan puhdistanut puhelintani, enkä koskaan pese käsiä ennen ruuanlaittoa. Kädet tulee kyllä aina pestyä ulkoa kotiin tullessa, mutta sen enemmille pesemisille en yksinasuvana näe tarvetta. Jos pesin kädet tunti sitten kun saavuin kotiin, miksi ne pitäisi pestä uudelleen ennen ruuanlaittoa? Ja olen muuten sitten sama kirjoittaja, joka tuossa aiemmin raportoi, että viimeksi sairaslomalla 2011 ja viimeisin antibioottikuuri oli 1993. 

Mutta jos immuunijärjestelmä ei pelitä kunnolla, niin tokihan sitten siellä omassa kodissakin pitää toimia, kuin laboratorion puhdastilassa. =)

Sääliksi kävisi, jos ei naurattaisi vielä enemmän.

Vierailija
47/108 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen käsitiskiaineella.

Jos kädet kestää käsin tiskaamisen, kestävät myös käsien pesun. 

Vierailija
48/108 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monta kertaa pesin saippualla käteni keittiössä, kun juuri marinoin broilerin koipirieisiä ja tuossa nyt  ovat valmiina uuniin laitettaviksi.  Olen vähän hysteerinen näissä broileriasioissa. Tarkka välineiden puhtaudesta.  Kädetkin pyyhin pesun jälkeen talouspaperilla, vaikka normi käsipyyhe onkin keittiössä.

Vierailija
49/108 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei riitä ennen ruoanlaittoa pesu. Kädet pitää pestä uudestaan jos välillä kuorii juureksia tai koskee raakaa lihaa tai puhelinta (suurimman osan käytössä likaisia!).

ps. Myös puhelimen voi puhdistaa päivittäin. 

ROFLOL

En ole koskaan puhdistanut puhelintani, enkä koskaan pese käsiä ennen ruuanlaittoa. Kädet tulee kyllä aina pestyä

ulkoa kotiin tullessa, mutta sen enemmille pesemisille en yksinasuvana näe tarvetta. Jos pesin kädet tunti sitten kun saavuin kotiin, miksi ne pitäisi pestä uudelleen ennen ruuanlaittoa? Ja olen muuten sitten sama kirjoittaja, joka tuossa aiemmin raportoi, että viimeksi sairaslomalla 2011 ja viimeisin antibioottikuuri oli 1993. 

Mutta jos immuunijärjestelmä ei pelitä kunnolla, niin tokihan sitten siellä omassa kodissakin pitää toimia, kuin laboratorion puhdastilassa. =)

Sääliksi kävisi, jos ei naura

Jos tekee yksin ruokaa mitä syö vain itse, niin voi tehdä sen miten vaan.  Muille, vaikka vain yhdelle toiselle ihmiselle, ruokaa tarjotessa on pestävä kädet ja salaatit, säilytettävä kylmää vaativa kylmässä ja kypsennettävä kypsytystä vaativa ruoka kunnolla.

Vierailija
50/108 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä taas olen aina ihmetellyt miksi joillain on käsienpesuaine keittiössä, kun Fairy on paljon parempi käsien pesuun.

Mä pesen päivän mittaan keittiössä kädet ehkä kymmenen kertaa. Ei mun käsien iho ainakaan kestä noin järeää ainetta. 

Fairy vielä sisältää todella allergisoivaa säilöntäainetta ja ärsyttää voimakkaasti silmiä, joten sitä ei kannattaisi laittaa iholle ollenkaan. Jotkut hullut ovat pesseet hiuksiaankin Fairylla!

Minä taas tiskaan tiskitkin käsisaippualla. Hyvin lähtee rasva ja puhdasta tulee. Tämä tapa jäi kun kerran oli fairy loppu ja laitoin tiskaussieneen saippuaa. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pesen tiskiaineella

Näin minäkin, se poistaa rasvan paremmin kuin saippua.

Mulla on keittiössäkin käsisaippuapullo, mutta aika usein käytän käsien pesuun keittiössä Fairyä. Just sen takia, että se poistaa paremmin rasvan.

Vierailija
52/108 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pesen käsitiskiaineella.

Kyse ei ole siitä kestävätkö kädet käsien pesun, vaan siitä kuinka PALJON käsien pesua ne kädet kestävät. Atooppisen ihon omaavana minimoin kotona käsien pesemisen, koska työpäivän aikana kuitenkin vessassakäynnin yhteydessä ja ennen lounasta tulee niitä käsiä pestyä aika monta kertaa. Se on ihan se ja sama millä pesee, kun geenivirheen vuoksi ihon oma rasva on laadultaan sellaista, että se ei riittävästi estä kosteuden haihtumista ihosta. Siitä atopia nimittäin johtuu.

Vierailija
53/108 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoin meillä on saippuat molemmissa paikoissa ja eri pyyhkeet käsien kuivaamista varten.

Itselläni on joitakin ystäviä, joilla ei ole käsisaippuaa edes vessassa ja se on minusta kamalaa. Käsisaippuaa näkee tosi harvoin kenenkään keittiössä, enkä ymmärrä, miksi niin.

Ei mulla ainakaan näy mitään pesuaineita ennen kun avaa kaapin oven.  Jos tietäisin kuka olet niin avaan kaapin kun tulet kylään niin näet että on.  Vai olisiko varmempi vaan pitää ne ovet auki?

Vierailija
54/108 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä taas olen aina ihmetellyt miksi joillain on käsienpesuaine keittiössä, kun Fairy on paljon parempi käsien pesuun.

Mä pesen päivän mittaan keittiössä kädet ehkä kymmenen kertaa. Ei mun käsien iho ainakaan kestä noin järeää ainetta. 

Fairy vielä sisältää todella allergisoivaa säilöntäainetta ja ärsyttää voimakkaasti silmiä, joten sitä ei kannattaisi laittaa iholle ollenkaan. Jotkut hullut ovat pesseet hiuksiaankin Fairylla!

Minä taas tiskaan tiskitkin käsisaippualla. Hyvin lähtee rasva ja puhdasta tulee. Tämä tapa jäi kun kerran oli fairy loppu ja laitoin tiskaussieneen saippuaa. 

Käsisaippuoissa on glyseriiniä. Voitelet astiat siis kosteuttavalla glyseriinillä.

Vierailija
55/108 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pesen käsitiskiaineella.

Kyse ei ole siitä kestävätkö kädet käsien pesun, vaan siitä kuinka PALJON käsien pesua ne kädet kestävät. Atooppisen ihon omaavana minimoin kotona käsien pesemisen, koska työpäivän aikana kuitenkin vessassakäynnin yhteydessä ja ennen lounasta tulee niitä käsiä pestyä aika monta kertaa. Se on ihan se ja sama millä pesee, kun geenivirheen vuoksi ihon oma rasva on laadultaan sellaista, että se ei riittävästi estä kosteuden haihtumista ihosta. Siitä atopia nimittäin johtuu.

Keittiössä voi käyttää hanskoja, kuten kokit käyttävät ravintoloissa.

Vierailija
56/108 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pesen käsitiskiaineella.

Tätä ei osata noudattaa: osaamattomat laittaa hanskat käteen ruoanlaiton alussa ja ottaa lopussa pois. Ei. Hanskoilla ei suojata käsiä vaan myös ruokaa. Hanskat pitää vaihtaa tai pestä raakaan lihaan yms. koskemisen jälkeen.

Vierailija
57/108 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No hyi helvetti sentään! Ne kädet pestään Kylpyhuoneen  Lavuaarissa tai vastaavassa paikassa ei koskaan keittiössä . Keittiö, josta löytyy se saippua käsille tai muutenkaan saippua, on hygieniasta mitään ymmärtämättömän keittiö . Keittiössä ja ruokaa laittaessa ollaan jo puhtailla käsillä ja ne on taatusti pesty jossain muualla kuin keittiössä . Pienikin lapsi on tämän jo oppinut. Keittiö on puhdas paikka ja altaaseen ei todellakaan mennä siellä pesemään käsiä. Ruokaa laittaessa ei näpidä hiuksia tai kosketella mitään muutakaan niillä jo hyvin jossain muualla kuin keittiössä pestyäillä käsillä. En todellakaan suostuisi syömään yhtään mitään jos näkisin jonkun Pes evän käsiään keittiön altaaseen. Yök! Ja sitten vielä ihmetellään miksi ne pöpöt tarttuvat ja on taas maha kipeänä ja niin edelleen . 

Keittiön altaassa pestään mm. multaisia juureksia, astioita, joissa on suusta peräisin olevia mikrobeja, ja muutenkin käsin tiskatessa kädet tulevat samalla pestyiksi. Keittiön allas ei ole steriili. Sinun neuroosisi eivät millään tavalla perustu järjelle, vaan pelkälle tunneperäiselle ällötykselle.

t: mikrobiologi

Vierailija
58/108 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun asun yksin ja kokkaan vain itselleni, tyydyn edelleen siihen, että kun ulkoa kotiin palattuani olen kädet pessyt, se riittää. En pese uudestaan ennen ruuanlaittoa. Ja vielä kerran: Viimeksi olin sairaslomalla 2011 ja viimeksi söin antibiootit 1993. 

Jos en yksinasujana omassa kodissa etupäässä omien ja tuttujen  mikrobien kanssa pärjää, onkin aika jo mennä saunan taakse tiedätte kyllä mitä varten. =)

Vierailija
59/108 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sekä käsisaippua että käsitiskiainetta keittiössä, mutta kumpaakin säilytetään poissa näkyviltä altaan alla olevassa vetolaatikossa, joten ollaan varmaan vieraiden mielestä ällöttävän epähygienisiä, vaikka pestään kyllä käsiä ahkerasti 😃 

Vierailija
60/108 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on, kuule, toisilla ihmisillä elämä vaikeampaa, kuin toisilla.

Niin, ja rajoitteita kaikilla.